TRADIŢII
ALE SFINTELOR PAŞTI
PĂSTRATE ÎN SUFLETUL VÂLCEANULUI
„...Când luaţi, fără nici o
pripeală, Sfânta Împărtăşanie:
deschideţi ochii. Veţi vedea, în
sfârşit, lumina. Lumina
este timpul adevărat, iar inima este
potirul în care v-a dat
Dumnezeu, spre păstrare tainică şi
rodnică, timpul-lumină:
deşteptarea sufletului nostru. Învierea!
Neam al Omului, deşteaptă-te în
timpul adevărat! Învie!”
(ADRIAN BOTEZ)
M-am născut într-o Sâmbătă a Primăverii lui April, Ziua
de odihnă rânduită de Creatorul a toate, pentru creaţie şi primenire spirituală
a omului, în ajunul Sfintei Învieri a Domnului nostru Iisus Hristos, în ziua
24, a anului 1954, către prânz, după Vinerea Mare, care atunci a fost şi ziua
Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, dar, care nu se cinsteşte când ziua Sa cade în
Postul Mare, ci are onoarea dumnezeiască de a fi sărbătorit şi slăvit odată cu
Învierea Domnului nostru Iisus Hristos, a doua Zi a Paştelor, adică Lunea din
Săptămâna Luminată a Sărbătorilor sfinte.
Bunicii
dinspre tata, Marin şi Maria împreună cu feciorul Constantin şi fiica lor Constantina
tocmai se odihneau după venirea de la Biserică unde s-a oficiat Prohodul
Domnului, adică Patimile Sale şi Răstignirea Sa. După terminarea slujbei, toţi
creştinii se întorc la casele lor în costumele sobre de culoare închisă,
simbolizând doliul pentru Răstignirea Mântuitorului, dar cu lumânări aprinse,
cu tămâie şi cu multe flori adunate de pe giulgiul Domnului din Biserică, unele
flori fiind rupte din glastrele gospodinelor, puse imediat în apă şi apoi în
ghivece se prind toate şi înfloresc.
Cum
ajung acasă, creştinii ortodocşi aprind candela, apoi tămâia, iar bărbatul cel
mai în vârstă (în lipsa bărbaţilor, femeia cea mai în vârstă sau oricare,
fiică, noră) spune rugăciunea Tatăl nostru în timp ce împrăştie mireasma
tămâiei în toate camerele, se închină, sărută Icoanele, copiii care sunt mai
mici şi n-au fost la Biserică, pe toţi ai casei, mulţumesc Domnului pentru
toate şi apoi se odihnesc.
Unii
nu apucă să aţipească bine, cum a fost cazul la noi acasă, fiindcă eu mă
grăbeam să ies la lumină, să mulţumesc şi eu Domnului şi părinţilor mei că m-au
adus în această Ţară a Dacilor nemuritori atât de pătimită, dar şi tot pe atât
de binecuvântată.
Mama
simţind loviturile mele dese şi accentuate revendicându-mi drumul spre
libertate..., pe vremea aceea părinţii nu puteau fi acuzaţi de grija prea mare pentru copiii lor,
neexistând responsabili cu consilierea,
l-a trezit pe tata să fugă după Moaşă.
Agitaţia mea am transmis-o tuturor celor din
casă trezindu-i degrabă, dar de data aceasta bucurându-se toţi. Emoţiile mari
şi vânzoleala s-au aşternut repede peste coşurile cu ouă roşii, peste cele cu
colaci din făină albă ca neaua, peste pâinile mari rumenite, coapte în cuptor
ori ţest, însemnate de Bunica Maria pe aluatul în forma pâinii, cu Prestolul,
pecetea Sf. Cruci a Biruitorului Iisus Hristos, încadrată în iniţialele: Ii+Hr.+Ni+Ka; aşezate
pe masa mare din Odaie, cameră unde se primesc musafirii de soi, toate
acoperite cu ştergare curate şi apretate, din borangic, sub privirile atente
ale mănunchiului de busuioc aşezat tot de Bunica deasupra Icoanei Maicii Domnului.
Toată această atmosferă de înaltă şi
dumnezeiască Sărbătoare colinda apoi din Odaie în cămară, unde se îngrămădeau
sarmalele, ceaunul mare cu ciorbă de pui, curcanul rumenit, friptura de vită, de
raţă, de gâscă, carnea de berbec sau de oaie stearpă, nu se sacrifica mielul
fiindcă după tradiţia strămoşească, zalmoxiană, fătul masculin nu se sacrifica
până nu atingea maturitatea, până nu lăsa urmaşi, cârnaţii de porc scoşi din
oalele mari de pământ ars, smălţuit (frigiderele clasice), toitanele din
argilă, smălţuite, cu lapte prins ori bătut, săculeţii cu brânză atârnând,
gogoşile pudrate sau pivniţa plină cu butoaiele care se loveau în burţile pline
ca de naştere sau ca luptătorii de samo,
cu vinul alb şi roşu de riesling sau otonel, cu butoiaşe sau damigene pline
ochi cu ţuică de prună, galbenă ca gutuia ori cele rubinii cu vişinată.
Odaia, cea mai mare, fiind şi cea mai curată
cameră a casei găzduia permanent lada de zestre, pentru fete când se măritau,
două, trei paturi pline până la tavan, camera măsura 2, 40 m, cu macaturi,
covoare toate ţesute de mama sub îndrumarea bunicii mele, respectiv soacra ei.
Ţin minte când mi-am serbat majoratul mama a scos toate macaturile şi a împodobit
gardul curţii cu ele. Erau în total 40. Fiind singurul copil rămas în viaţă
(sora mea mai mare cu un an ca mine, Florica se prăpădise la 5 ani, deochiată la o nuntă bogată, fiind cea
mai frumoasă copilă din împrejurimile a câtorva localităţi), mama mă considera
ca şi fată de măritat, cu atâta zestre. Pereţii Odăii erau îmbrăcaţi cu
macaturile cele mai frumoase, cu Icoane încadrate în năframe de in, cu costume
populare de toate mărimile pentru gustul şi mândria tuturor celor ai casei, din
zonele argeşene şi munteneşti.
În Sâmbăta Mare se mai cocheta puţin cu
ultimile pregătiri şi înfrumuseţări pentru cea mai mare Sărbătoare a Cosmosului,
iar pe la chindie se mergea la spovedit, cu mic cu mare, de la 7 ani în sus.
În
toată Săptămâna Patimilor, creştinii toţi care s-au supărat cu careva se
împăcau cerându-şi iertare şi îmbrăţişându-se ca fraţii, aşa încât de Sfânta
Înviere a Domnului nostru Iisus Hristos, întreaga comunitate, ca cea a
Apostolilor, era înfrumuseţată prin straie şi prin virtuţi, era o horă a unirii
tuturor, bucurându-se deplin întru Cinstirea lui Dumnezeu şi a prietenilor Săi.
Bunica
Maria, care a fost Pedagogul meu creştin, de când am mers pe picioare cu
ajutorul ei, m-a învăţat închinarea corectă cu semnul Sfintei Cruci: cruce mare,
dreaptă, largă, cu pieptul scos în afară, cu falanga mâinii drepte atingând pe umeri,
egală şi cu adâncă plecăciune, ca la marii sihaştri. Apoi, m-a obişnuit cu
rugăciunile de copil: Înger, îngeraşul meu, Doamne, Doamne ceresc Tată, Tatăl
nostru, Cuvine-se cu adevărat, cu slavă şi mulţumire pentru tot şi pentru toate
harurile primite.
De
la 7 ani, când începe perioada spovedaniei pentru orice copil, ţineam posturile
toate integral. Ghiduşiile mele şi supraocrotirea permanentă a Bunicii cu dragostea
ei nemăsurată, îmi adăuga mierea bucuriei, care-mi făcea mie ,ca ucenic al ei,
atât de drag şi plăcut postul.
Bunica mă învăţa să ocrotesc toată
frumuseţea Creaţiei lui Dumnezeu, care se revărsa la rându-i în semn de
mulţumire, creşterii şi educaţiei mele creştine de mai târziu.
Cina de Vinerea şi Sâmbăta Mare era
frugală, aproape chiar lipsea, foamea fiind potolită de gândul Sfintei Împărtăşanii
de a doua zi şi de doldora pregătirilor care aşteptau resemnate Lumina Învierii
şi banchetul Sfintelor Paşti. Aproape că
nici nu dormeam, după ce mă lăia, mă scălda Bunica cu iarbă mare, iasomie şi
pelin spre a fi cel mai chipeş cocon în costumul naţional sau în costumul nou
de tergal, cu cravată şi batistă albă în buzunarul de la piept al hainei.
Trebuia să fiu destul de onorat şi de
mândru fiindcă apele Nistrului sfânt se revărsau în venele tuturor Strămoşilor
mei de atâtea milenii.
De sărbătoarea Paştelor, la noi în comună, o
comună veche atestată de peste şase-şapte secole, toţi locuitorii se împodobeau
cu ce aveau mai curat şi mai frumos, de regulă în portul popular, păşind
alături de familie cu coşurile încărcate de prinoase, roadele muncii lor
harnice şi cinstite. Nevestele frumoase, adevărate Amazoane trace, purtau
coşurile acoperite cu ştergare de in ţesute de ele, pe cap sau în mână, iar
bărbaţii ţanţoşi ca nişte curcani, cu pălării de fetru şi pană de cocoş la ele,
ţineu în mâini sticlele cu vin, scos din butoiul ori damigeana neîncepută din
toamnă de la cules, care spumegau de bucurie ca nişte şampanii. Cei care se
sculaseră dis de dimineaţă şi se împărtăşiseră, dar mai aveau câte ceva de
pregătit sau de îngrijit la treburile gospodăreşti (erau puţini dintre aceştia)
erau cei care ne salutau cu: HRISOS A ÎNVIAT! La care noi cei întâmpinaţi răspundeam în cor: ADEVĂRAT
A ÎNVIAT!
Ajunşi la Biserică, Bărbaţii intrau primii
şi deşertau într-un hârdău din lemn de salcâm (erau 2-3), vinul ales cu grijă
ca de împărtăşanie, dintr-o sticlă, sau două. Vinul sălta în hârdău, în stropi
ca într-un joc de căluşari olteneşti sau poate din cauza hărmălăii de amestec,
de carcalete, care mai târziu îi turmenta pe unii prea însetaţi sau pe alţii neobişnuiţi.
Urmam noi copiii înflăcăraţi de bucurie ca
nişte paji de curte regală, apoi Femeile, care scoteau din coşurile pline o
pâine de cuptor, doi-trei călăcei cât pumnul unui bărbat de mari şi unul sau
două ouă roşii.
Din pâinea şi din vinul adus de credincioşi
se oferea la ieşirea din Biserică fiecărui creştin copil, adult sau bunic.
Celor săraci li se dăruia şi câte un ou
roşu.
În Biserica arhiplină trona slujba divină a
Sfintei Liturghii, odăjdiile părintelui pe veşmântul alb de lumină, cântecele
stranei peste care scânteia deseori ca Porumbelul Sfântului Duh, Imnul
Învierii:
HRISTOS A ÎNVIAT DIN MORŢI, CU MOARTEA PRE
MOARTE CĂLCÂND ŞI CELOR DIN MORMINTE VIAŢĂ DĂRUINDU-LE!
Când eram elev până în clasa a VIII-a,
intercalam participarea la slujbă (atenţia) cu deasa preocupare a aşezării costumului,
a cravatei, dacă nodul cade vertical pe deschizătura cămăşii albe scrobite,
recent cumpărate de tata, alături de costum şi de pantofii de lac.
Când eram în costum naţional ieşeam în
faţă să-mi etalez mereu şi să-mi aşez brâul frumos colorat, aşa încât să mă
vadă toţi cei din juru-mi.
Mă
împărtăşam la începutul Sfintei Liturghii, apoi ieşeam în curtea înverzită a
Bisericii, după ce goleam o stacană cu vin de la hârdău, licoare îndârjită ca
păstrăvii ce ţâşnesc împotriva curgerii apei, luam o bucată de pâine şi cu
buzunarele doldora de ouă roşii, mă alăturam colegilor, rudelor, ori
prietenilor să ciocnim, să gustăm vinul, să ne veselim, să povestim, să ne
lăudăm, să bârfim, despre cine cu cine...
Aşteptam cu nerăbdare masa de Paşte, dar mai
mult decât aceasta, hora de la Căminul cultural, unde cunoşteam fete noi, dacă
scăpam de anturajul verilor mei: Titi, Ion Chiriţă văr de fraţi, tata soră cu
mama lui, locuia în comuna vecină Olanu, de unde provenea şi mama mea
Gheorghiţa, un hâtru care semăna în juru-i poantele lui Birlic, păcălind cu
glume şi cu oul de lemn sau de câţă (bibilică) pe majoritatea tinerilor veniţi
la horă spre a căsca ochii...
Nu pot uita nici alte tradiții ale locului prilejuite de
Sărbătoarea Paştelor.....
În curtea Bisericii, ciocnitul oulelor roşii era ceva obişnuit. Ciocnea cel care era
mai mare ca vârstă sau superior ca
forţă, pregătire, pătură socială, astfel: HRISTOS A ÎNVIAT! / ADEVĂRAT A ÎNVIAT!, răspundea
celălalt, mai mic în „grad” cum se spune.
Eram un privilegiat al Bisericii, fiind
iubit de Părintele Gheorghe Mihăilescu, care mă îndopa cu prinoase ca să-mi
formez glasul, gustul şi dorinţa de a mă face popă sau cum spuneau Eminescu şi Creangă: să calc a popă; de tata care era Epitropul Bisericii,
de cântăreţ şi de consilierii parohiali.
Când am mai crescut şi-mi mijea mustaţa,
purtam costum de stofă bine croit, alb, bleomaren ori sacou alb la pantalon
negru sau albastru, cu cravată din mătase şi batistă din acelaşi material în
buzunarul pieptului de la haină. Mă aşezam lângă strană în aşa fel încât să fiu
văzut de toţi ceilelalţi, dar mai ales de domnişoarele mai mari de liceu ori de
facultate. Uneori eram cuprins de fiorul cântărilor liturgice, dar farmecul şi
mireasma de zambilă feciorelnică din jur mă fura deseori încurcând notele şi chiar
strana.
Nu se supăra nimeni, fiindcă eram progenitura
unui tată creştin, singur la părinţi, deci bogat, destul de robust şi foarte respectat,
precum şi datorită chipului meu angelic, înrămat parcă într-o armură atletică
de Olimp( sunt și acum la fel de modest!) .
După amiaza, la Căminul cultural,
lucrurile se schimbau. Ciocnitul oulelor se făcea pe luate. Adică, cel care spărgea oul, îl păstra pe al lui, dar îl
lua şi pe cel spart sau mai era o formulă strategică, numită: zdravănul meu!, care se spunea la
începutul ciocnirii ouălelor. Se studiau ambele ouă şi se convenea asupra celui
care reclama zdravănul meu! Dacă oul celui care ciocnea se
spărgea, dar primise acceptul oului
zdravăn, câştiga partida.
Vărul meu Titi, care era un mare pişicher în
astfel de joc, strângea în jur de o sută de ouă. El nu reclama niciodată: zdravănul meu, fiindcă era sigur pe oul
lui de lemn sau de câţă, pe care-l arăta câte puţin, dar nu-l dădea din mână.
El convingea, spărgea, strângea şi... atât.
Este adevărat că mai erau sărmani şi la noi,
fie bătrâni, fie chiar săraci şi la îndemnul meu Titi împărţea creștinește mai
mult de jumătate din ofranda câştigată ....
Celălat
văr drag mie era Nelu (Ion) Muscalu. Nu, nu provenea dintre muscalii de-a călarea care prădau totul,
cum spunea Bădiţa al nostru Eminescu şi nu era mai niciodată cu musca pe căciulă, cum spune proverbul,
ci printr-o împrăştiere de seminţe aruncate în numele româneşti, deloc
chibzuite, fie ca însuşiri, fie ca porecle... El este aproape un naţionalist
mai îndârjit ca mine. Este un povestitor cu un şarm şi un umor nativ
desăvârşit. Ne fascina cu peripeţiile de la gazda lui, sasul-ovrei Zil, Zilberg
din Sibiu, pe care-l păcălea zilnic, pentru atitudinea lui fariseică. În
disputa dintre un ovrei şi un oltean câştigă întotdeauna românul.
După
horă, urma un film artistic, unde ne înghesuiam mai mult pe afară, perechi,
perechi şi apoi celebrul bal, cu dansuri diverse populare sau uşoare şi nelipsita periniţă. Tata şi
mama deschideau Balul cu celebrul vals: Dunărea
albastră. Erau magnifici. Tata la un 1,90 m, mama la 1,45 m. O purta val
vârtej mai mult pe sus sau chiar în braţele-i
largi, ca pe o copilă, care se da de grindă...
De
la fiecare Bal, nelipsită era Bunica Maria, înaltă, cu părul prins împletit în
codiţe pe spate, strâns în coc sub o basma de mătase, cu un impecabil costum
popular, însoţită de un baston meşteşugit lucrat, dar nu pentru sprijin, ci ca
semn de nobleţe, de distincţie, ca de Stareţă.
De
fapt orice bunică şi oricare bunic sunt Stareţii familiei lor.
Era foarte atentă la fetele care se prindeau
în horă lângă mine. Chiar dacă erau frumoase, dar sărace, le atingea uşor cu
bastonul şi le apostrofa, amintindu-le să-şi vadă lungul nasului, că nu sunt de mine...
Locuitorii din comuna mea erau deosebiţi faţă
de cei din celelalte comune şi sate. În primul rând ei nu au fost
colectivizaţi. Bruma de întovărăşire a topit-o foarte repede tata cu harul de
Sus. Au rămas puternic legaţi de Biserică şi de omenia lor înfloritoare.
La
noi era, aşadar, doar clasa ţăranilor-aristocraţi, frumoşi, viguroşi, falnici, harnici,
buni goapodari, culţi, creştini evlavioşi, dacoromâni autentici, cu
preot-teolog, cu învăţători iscusiţi de Şcoală Normală, cu profesori cu grade
didactice, cu Moaşe, veterinar, brigadier silvic, toţi şcoliţi. Gospodarii de
frunte, boiernaşii satelor se lăudau cu odraslele lor ajunse la Facultăţile
cele mai de seamă de la Bucureşti, Sibiu, Cluj, Braşov ori Timişoara.
Mare
mi-a fost bucuria când am aflat în urmă cu câţiva ani, prin 2009, că şi
localitatea mea natală, Bârsoiu a
fost reprezentală în Mişcarea
Luptătorilor din Rezistenţa Anticomunistă (între timp, prin anii
multilateral dezvoltaţi, când în Oltenia Mare, cincinalul, dura 20 de ani, Comuna a devenit sat), că au fost mărturisitori care au pătimit în închisorile
totalitarismului ateu, mărturisitori ai
Tradiţiei, ai Credinţei, ai Jertfei şi Dragostei de Dumnezeu şi de Neam.
Filocsera bolşevică nu le mănase şi nu le
măcinase chipurile dârze şi demnitatea naţionalistă. Propagandiştii, miliţenii,
activiştii nu cutezaseră să-i înfrunte făţiş. Ba mai mult s-au
adaptat-resemnaţi situaţiei şi atmosferei localnicilor scrâşnind mereu din
dinţi.
Mai încolţise ici colo câte o „buruiană” şi
câte un „spin” dar au fost repede înăbuşiţi şi călcaţi în picioare.
În afara casei gătită de sărbătoare era
balconul plin cu flori de toate cele, cerdacul cu Leandri albi şi roz,
muşcatele, apoi curtea noastră mare, înfrumuseţată ca o mireasă: împrejmuită cu
gard de ulucă, văruit, cu covorul verde al ierbii mătăsoase, greblat cu grijă
ca şi cum mama ar pieptăna cosiţele unei copile răsfăţate şi permanent
zâmbitoare, cu pomii văruiţi până la brâu: cireşi, vişini, zarzări, meri, peri,
gutui, pruni, piersici, deasupra cărora înmiresmau cerul şi pământul, cu
coroanele numai diademe, ca aurele Sfinţilor, cu grădina din jurul casei plină
de trandafiri, de zambile, de narcise, de mărgăritar, de iasomie, de liliac, de
bujor, de lalele ...
În porţile cele mari de la drum, dar şi în
celelalte care dau spre curte sau spre grădini se puneau crengi de fag
înverzit, în ajunul Zilei, Sfântului Mare Mucenic Gheorghe-Ocrotitorul
Primăverii, flamura verde a nemuririi,
ca simbol al veşnicei slave a Mântuitorului Hristos.
În spatele casei erau rând pe rând: curtea
păsărilor ţanţoşe în apanajul lor viu colorat: curci, gâşte, raţe, găini,
bibilici, vrăjite de fastuoşii cocoşi sau de înfoiaţi curcani care fluierau
permanent ca nişte arbitrii de fotbal, cea a bovinelor, a ovinelor şi pe urmă cea
a porcilor.
M-am născut în localitatea Bârsoiu, judeţul Vâlcea, aşezată la o
răspântie aproape egală ca distanţă de Vâlcea, Drăgăşani, Piteşti şi Curtea de
Argeş, zonă de deal cu vii şi livezi, cu păduri întinse, cu gârle multe...
După retragerea apelor când ploua
torenţial de se cutremurau văile, rămurele de sălcii răsăreau şi-şi aşezau
corturile lor verzi şi mărunte în nisipul afânat numai bun de rodire.
Absenţa orelor de Religie din Şcoala
Generală şi din Liceu nu s-au făcut simţite, întrucât am făcut cea mai completă
catehizare cu Bunica Maria. Tata era un creştin clasic, fără habotnicie, mai
mult drept decât credincios, iar mama avea mare evlavie la Măicuţa Domnului.
Din casă nu lipseau Icoanele, Biblia,
Noul Testament, Cărţile de rugăciune, moştenire din Străbuni, cărţi despre
Mântuitorul, una de Colinde şi Sfânta Cruce.
Mama broda pe Iile care le cosea pentru
Casă şi pe marginea macatelor deseori frumosul semn al Sfintei Cruci.
Pot spune că educaţia moral-creştină primită
acasă a fost puternic înrădăcinată pentru perioada atee cuibărită în Liceu şi-n
societate, ori scientismul religios întâlnit după aceea în Facultăţile de
Teologie, la Sibiu şi la Bucureşti.
La absolvire, după Licenţa în Teologia
Ortodoxă, cred că eram un simplu şi amărât Caporal care nu-şi cunoaşte Unitatea
sau Regimentul în ceea ce priveşte trăirea creştină. Înrolarea mea profundă şi
totală a venit apoi treaptă cu treaptă,
după ce am devenit profesor, aprofundând o cercetare temeinic teologică, fără
indicaţii ierarhice, bibliografice, după ce am absolvit Facultatea de
Filosofie, când i-am descoperit pe Marii Filosofi Români, pătimitori ai Duhului
Ortodox întru Jertfa şi Dragostea mistică pentru Dumnezeu şi Neam, alături de
Marii Teologi care au adus cinste Naţiunii şi lumii, la rându-le pătimitori.
Mai mult decât atât am primit harul divin
de a întâlni zeci şi zeci de Mărturisitori Ortodocşi de cea mai aleasă nobleţe,
trăire şi demnitate creştină, care au prefăcut prin mistica suferinţei sufletelor
lor, temniţele în mănăstiri, unii dintre ei ajungând nu Vlădici eparhiali, ci
mari Voievozi ai Duhului Ortodoxiei naţional-universale.
Trăirea mea spirituală s-a împlinit şi după
noianul de Mărturisiri Neofilocalice ale Naţionaliştilor Creştini care L-au
slujit şi L-au iubit pe Dumnezeu, mai presus de Neam şi aproape în egală măsură
şi Neamul, după studiile şi cercetările istorico-mistice, care fac apologia
Mântuitorului, a Noilor Sfinţi şi Mucenici din Închisori, precum şi a Naţiunii
noastre arhibinecuvântate, cu tot ce are ea mai dumnezeiesc şi mai slăvit în
dimensiunea sa ortodoxă.
Însemnătatea Învierii Domnului nostru Iisus Hristos a crescut profund de la
mirajul copilăriei la maturitate, odată cu vârsta spirituală pe care Bunul
Dumnezeu mi-a îngăduit-o, dar nu în cadrul cursurilor şi pregătirii
teologico-masonico-scientiste, care te programau executant, servitor, popă de ţară, adică supus austriac întru totul pricopsiţilor Ciocoi cu mitră sau „ proteinelor timpurii”, cum le spune
Dan Puric, de pe Moşia lui Dumnezeu, ci
când mi s-a revelat Jertfa cea mare şi sfântă a Naţiunii dacoromâne, chiar din
Zorii naşterii ei şi apoi pe tot parcursul istoric al chemării şi alegerii sale
între Seminţiile binecuvântate, care a incorporat toate categoriile sociale a
celor mai aleşi Fiii ai Neamului, adăugând la mireasma Ortodoxiei, credinţa
puternică, nădejdea neîntreruptă şi dragostea cea mai curată.
În afara primului fenomen divin al Creaţiei,
alte Opt lucruri dumnezeieşti au odrăslit sub soare:
- alegerea
Fecioarei Maria, cel mai desăvârşit Om al Cosmosului, pentru a Se Întrupa Fiul
lui Dumnezeu;
- Întruparea Mântuitorului Emanuel şi
Creaţia Sa Hristică;
- Învierea Domnului;
- Înălţarea Sa la Ceruri şi şederea de-a
dreapta Tatălui ceresc;
- Mântuirea – Poarta deschisă tuturor celor
purtători de Hristos;
- Ortodoxia – Calea dreptei Credinţei, a
Nădejdii stăruitoare, a Jertfei înnoitoare, a Adevărului adevărat şi a
Dragostei dumnezeieşti spre desăvârşirea duhovnicească;
- Parusia Domnului;
- Judecata de Apoi, care încheie ciclul
Creaţiei dintâi, instituind Ziua a Opta – Duminica Veşniciei, finalitatea
Creaţiei divine.
Învierea
Domnului este cel mai dumnezeiesc Poem al Frumuseţii Întrupării Cuvântului.
Dar această Frumuseţe a Învierii nu poate rodi decât în Sublimul absolut al
Suferinţei Sfinte. Tocmai de aceea Naţiunea noastră dacoromână este cea mai
aleasă, fiindcă Rodul zămislirii veşniciei ei dumnezeieşti înfloreşte din
Mugurul divin al Suferinţei Sublime.
Toată Creaţia
făpturilor împreună cu Omul creştin
ortodox cinsteşte şi preamăreşte Splendoarea
Învierii Domnului, care este de fapt şi Învierea noastră a celor ce-L purtăm şi-L mărturisim prin gând,
cuvânt şi faptă pe Mântuitorul nostru
Iisus Hristos:
Fiecare Rază de soare ţese lumina Învierii
dumnezeieşti.
Fiecare
Caier de nor alb împrăştie întunericul nopţii, călăuzind drumul Mironosiţelor.
Fiecare Pală de vânt se înteţeşte în celelate prăvălind
piatra de pe Sfântul Mormânt.
Fiecare
Freamăt de codru aduce Ucenicilor şi urmaşilor lor de-a pururea Bunavestirea
Învierii.
Fiecare
Fir de iarbă brodează Mantia de brocard a Împăratului Vieţii într-o
dumnezeiască Primăvară a Sfintelor Paşti.
Fiecare Floare îşi pune corola şi mireasma pe
Hitonul de aur al Veşnicului Arhiereu.
Fiecare Ramură înflorită chiteşte cu adâncă
veneraţie Giulgiul gol de unde a ţâşnit Flacăra nestinsă a Celui Prea Sfânt.
Fiecare
Licăr de apă se preface în lacrimi de bucurie, când Arhanghelul Gavriil anunţă:
Duminica Învierii.
Fiecare
Stea şi Astru consfiinţesc Aura Purtătorului şi Dătătorului de Viaţă.
Fiecare
Câmpie, Deal sau Munte tresaltă şi dănţuie deodată cu bucuria celei mai mari
Minuni a Universului.
Fiecare Cruce odrăsleşte Rodul biruinţei Sale
dumnezeieşti.
Fiecare Poem se înalţă şi cântă în lumina
Sufletului Divin.
Fiecare Cântare se primeneşte liturgic în
Suprema Sărbătoare.
Fiecare Cugetare aleasă se desăvârşeşte în
Psalmii Învierii.
Fiecare Pătimitor, Martir, Erou, Mucenic,
Cuvios, Drept şi Desăvârşit din istorie, dar mai ales Noii Sfinţi ai
Închisorilor ateo-totalitare şi-au zugrăvit cununile dumnezeieşti din Sângele
scump al Jertfei lor şi din Aura Învierii Mântuitorului Iisus Hristos.
În
Fibra menirii noastre ortodoxe s-au împletit deopotrivă dimensiunea protodacică
Profetico-Zamolxiană şi dimensiunea Hristico-Voievodală a dacoromânilor
creştini.
Fiecare Închinător ortodox se cuminecă cu
Frumuseţea Sublimului Iisus, alături de toate celelalte creaturi care-şi
mărturisesc fiorul şi mireasma, grăind într-un nemărginit cor diafan:
HRISTOS A ÎNVIAT!
Iar ecoul care se înalţă la Ceruri răspunde
serafic:
ADEVĂRAT
A ÎNVIAT!
TUTUROR PRIETENILOR DRAGI şi
PUTĂTORILOR DE BIRUINŢĂ,
Vă urez
din lumina sufletului meu să plinească binecuvântarea cerească în familiile
iubite, lucrul lor să aibe harul Duhului Sfânt, ocrotirea permanentă a Maicii
Domnului în toate cele bune, adevărate,
frumoase şi de folos spiritual pentru Obştea cea mare a Neamului.
Numai în Crucea Suferinţei se află
Frumuseţea creştinului ortodox care înfloreşte continuu din adevărul Învierii
Mântuitorului.
Numai prin Învierea Domnului, purtătorii de
Hristos devin Prietenii Lui.
Prietenia
este dimensiunea veşnică a Omului frumos-Odă a bucuriei.
Prietenia venind de la Dumnezeu, aprinsă de
har se dăruieşte şi se jertfeşte nemărginit în dragostea divină pentru cel
ales.
Prietenia
este înmiit mai mare decât legătura de sânge, frăţietate, care are mai tot timpul
ceva de revendicat de la celălalt sau de la părinţi.
Tuturor prietenilor dragi şi Mlădiţelor Sf.
M. Mc. Gheorghe vă urez:
La mulţi ani fericiţi, alături de
dumnezeiescul:
HRISTOS A ÎNVIAT!
Brusturi –Neamț, Miercurea Mare 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu