HRISTOS-PAŞTELE DREPTMĂRITORILOR CREŞTINI
Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea,
încât şi pe Fiul Său
Cel Unul-Născut L-a dat (spre jertfă) ca
oricine crede
în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică. (Ioan 3,16)
Înainte de crearea omului, Dumnezeu-Tatăl
a binevoit Întruparea Fiului Său, a Cuvântului, fiindcă indiferent de calea
aleasă de Adam, de păcatul sau nepăcatul strămoşesc, îndumnezeirea omului nu se
putea face decât de o Persoană în care sunt unite fără schimbare şi fără
amestecare cele două naturi-firi, dumnezeiască şi omenească, adică în Persoana
Fiului.
Căderea Protopărinţilor Adam şi Eva, a
provocat în lume păcatul, moartea şi domnia lui Satan, iar consecinţele
păcatului strămoşesc au atras după sine Patimile, Răstignirea şi moartea
Domnului nostru Iisus Hristos, care şi-a luat trup în afara păcatului dar pătimitor
şi muritor.
Îndată după căderea Protopărinţilor Adam şi
Eva, Fecioara Maria este prealeasă pentru renaşterea spirituală a omului de
către Providenţă, prin plinirea asumată de Maică a Fiului lui Dumnezeu.
Nesuferind dureri în timpul zămislirii, al purtării în pântecele ei sfânt şi
nici la naştere Maica-Fecioară trebuia să îndure grea suferinţă odată cu
Patimile Fiului Său Preaiubit împlinindu-se astfel proorocia Dreptului Simeon:
Iată,
Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi ca un semn
care va stârni împotriviri.
Şi prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din
multe inimi.
(Luca 2, 34-35)
Iisus Hristos-Fiul ei este primul om
renăscut spiritual, căruia îi urmează Ucenicii Săi, şi apoi ucenicii Ucenicilor
Lui.
Maica lui Dumnezeu-Iisus devine primul Om
îndumnezeit, Simbol şi Taină a Bisericii, Împărăteasă a Cerului şi a
Pământului, Crăiasa întregii omeniri.
Când Mântuitorul lumii se afla în cumplitele
chinuri pe Cruce, ca un Fiu iubitor, o lasă pe Mama Sa în grija ucenicului Ioan,
instituind-o astfel, ca Maică a creştinătăţii, respectiv a Bisericii Sale:
Deci Iisus, văzând pe mama Sa şi pe ucenicul
pe care îl iubea stând alături, a zis mamei Sale: Fecioară, iată fiul tău !
Apoi a zis ucenicului: Iată mama ta ! Şi din ceasul acela ucenicul a
luat-o la sine.
(Ioan 19, 26-27)
Plecând ultima de lângă Cruce, Maica
Domnului este prima care vine la mormânt ca să-I ungă cu miresme Trupul Fiului
Său, ca o Mamă preatulburată şi preaiubitoare, căci nu este cu putinţă ca
Arhanghelul Gavriil care i-a adus întâi Vestea cea Mare a Naşterii, să nu-i
aducă pe urmă şi Vestea dumnezeiască a Învierii.
Fecioara-Mamă este prima Femeie care-şi vede
Fiul înviat, mai ales acum când starea înaltei sale duhovnicii căpătase desăvârşirea
înainte-vederi a lui Dumnezeu.
Crucea Răstignirii nu ne îndeamnă doar la urmarea lui
Hristos, ci şi la urmarea Maicii Sale.
Luând
Patimile şi moartea în Trupul Său Sfânt, le-a supus mântuirii prin Crucea
dătătoare de viaţă, aducându-ne Învierea Sa şi învierea noastră prin harul
Duhului Sfânt, prin Tainele Sfintei noastre Biserici Ortodoxe.
Steaua Destinului Mântuitorului nostru Iisus
Hristos ne luminează calea, cu binecuvântare şi prin ea se împlineşte hristic soarta
tututor popoarelor, neamurilor şi seminţiilor pământului.
Pentru a salva lumea din mlaştina păcatelor
şi pentru a răscumpăra omenirea din nedreptatea în care zăcea şi se zbătea,
izbăvind-o, Mîntuitorul nostru Iisus Hristos a trebuit să împlinească Dragostea
Sa absolută în suprema Suferinţă prin răstignirea cu Trupul Sfânt pe Cruce,
gustând moartea ca o ironie amară, „compensatorie” pentru minunile şi
binefacerile Sale săvârşite în folosul tuturor oamenilor.
Răscumpărând omenirea Atotcreatorul şi
Ziditorul a dăruit înmiit lumii mai mult decât întru Început când a creat-o;
fiincă atunci a creat lumea prin expresia ei fericită Omul, din Dragostea Sa,
iar apoi pentru răscumpărare Dumnezeu a plătit cu Suferinţa Tatălui, cu Jertfa şi
suprema Iubire a Fiului şi cu Viaţa atotsfântă a Duhului.
Patimile şi Răstignirea Mântuitorului nostru
Iisus Hristos pot fi abordate prin mai multe feluri, moduri sau posibilităţi.
Primul mod de abordare este antropocentrist şi se axează pe puternicul şi
dominantul element sentimental. Patimile şi Răstignirea legiferează sensul
moral al suferinţei luminată de harul care se derulează în cadrul vieţii
omului. Realitatea vieţii mărturisitorului este o împletire indisolubilă a
suferinţei şi a bucuriei înmănuncheate în snopul smereniei ca abordare teologică,
ce poate fi înţeleasă doar în sânul Bisericii.
Sub acest mod teologic observăm conlucrarea
în timpul pătimirii a celor două firi ale lui Hristos, scopul pentru care a
pătimit Dumnezeiescul-Om şi semnele hristologice în cadrul cărora se înşiruie
multe teme hristologice ale Patimilor Domnului, cum ar fi: vânzarea şi trădarea
lui Iuda, complotul rabinic, lepădarea lui Petru pe faţă şi a celorlalţi
Ucenici în ascuns, excepţie făcând doar Ioan, nerecunoştiinţa iudeilor,
suferinţa Fecioarei-Mamă şi a Mironosiţelor, Cele Şapte Cuvinte de pe Cruce,
etc.
La fel ca toate evenimentele Vieţii
Mântuitorului şi Patimile Sale aparţin aceluiaşi timp istoric şi hristic, aşa
cum Evangheliile confirmă istoria hristico-mesianică a lumii create.
Pe Crucea Răstignirii sale, Mântuitorul a
purtat povara tuturor crucilor oamenilor, de care atârnau păcatele noastre şi
tocmai de aceea se cuvine ca fiecare dintre noi să purtăm pe umerii noştri,
îmbrăţişată crucea noastră cu Crucea lui Iisus, de care atârnă de fapt păcatele
tuturor.
Răstignirea lui Iisus Hristos, dincolo de
aspectul ei istoric al rememorării şi comemorării, ne arată miezul, adâncul Tainei
hristice: în primul rând moartea, păcatul şi diavolul sunt biruiţi prin
Învierea Domnului, apoi refacerea naturii omeneşti şi împărtăşirea Patimilor şi
a Răstignirii lui Hristos în cadrul Bisericii Sale, în sufletul fiecăruia
dintre noi creştinii.
Cele Şapte Zile Mari ale Săptămânii
Patimilor se împletesc cu viaţa trăitorului-mărturisitor creştin, astfel încât
prin profunzimea participării noastre tainice la actul Răstignirii şi al
Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, precum şi a permanenţei acestei trăiri
prin purtarea Crucii Sale şi a noastră ne însuşim prin harul Duhului şi puterea
lui Hristos, biruinţa fiecăruia asupra diavolului, asupra păcatelor şi asupra morţii.
Patimile Domnului s-au săvârşit cu voia şi
dăruirea Sa, prin participarea Duhului Sfânt şi prin bunăvoinţa Tatălui ceresc.
Fiul lui Dumnezeu, Întrupându-Se din
Fecioara Maria prin Sfântul Duh, ne-a răscumpărat mai presus de fire prin
sămânţa Femeii: lămurind cu cuvântul Său, lumina Adevărului, pentru a-i
îndrepta pe cei rătăciţi, împlinind ca Om toată dreptatea spre a-i învăţa pe
oameni dreptatea socială şi morală, suferind toată nedreptatea călăilor Săi,
pentru a le şterge oamenilor toată nedreptatea lor istorică, biruind cu
Suferinţa Sa toată puterea răului, răstignind cu moartea Sa însăşi
înfricoşetoarea moarte, Înviind cu Viaţa Sa pentru a dărui tuturor oamenilor
care-L urmează în credinţă şi nădejde, în suferinţă şi dragoste, în Patimile
Crucii Sale, învierea ca chezăşie a mântuirii.
Răstignirea pe Cruce a Domnului nostru Iisus
Hristos este Sensul renaşterii noastre spirituale, este arvuna înfierii noastre
întru Hristos, este ştergerea, iertarea păcatului strămoşesc al omenirii şi înomenirea,
asemănarea în Dumnezeirea Treimii-Ipostatice, este începutul şi garanţia
răscumpărării noastre din păcatele personale prin Sfintele Taine ale Bisericii
Celei Una Ortodoxe, este Calea, Adevărul şi Viaţa întru mântuire.
De aceeia, pentru refacerea comuniunii şi a
dragostei întru Dumnezeu şi semenii noştrii avem permanentă nevoie de a ne
purta şi cinsti cu demnitate Crucea, cum o preamăreşte şi Sfântul nostru
Părinte rus Ioan de Kronstadt:
O,
Cruce a lui Hristos, o, dorite şi prea dulci merite ale pătimirilor lui
Hristos, Dumnezeul nostru, pe Cruce ! O, Miel al lui Dumnezeu, Care ai împlinit
pentru noi toată dreptatea şi ai luat asupra Ta toate nedreptăţile noastre !
Slavă şi mulţumită Ţie în veci ! Slavă Crucii Tale şi atotmântuitoarelor şi de
viaţă purtătoarelor Tale patimi, pe care le-ai suferit pentru noi, Hristoase !
Oameni pământeşti, care aţi fost zidiţi cu suflet raţional şi nemuritor
! Pătrundeţi-vă, dacă puteţi, de dragostea pentru voi a Celui răstignit pe
Cruce, ardeţi pentru El cu această dragoste aşa cum El arde pentru voi cu
dragostea Sa chiar şi în mijlocul pătimirilor Sale pe Cruce; îmbătaţi-vă cu
această preasfântă dragoste la nesfârşit, şi să nu fiţi nepăsători,
nerecunoscători, reci, lipsiţi de credinţă, de chibzuinţă şi de bun simţ.
Pentru voi este toată această bogăţie a milostivirii şi dragostei, pentru voi
este această jertfă a răscumpărării şi mântuirii. Rupeţi-vă din deşertăciunea
lumească, treziţi-vă: toată grija lumească să o lepădaţi, ca să vă ridicaţi
inimile Sus, la Împăratul tuturor...
(Sf. Ioan de Kronstadt, Hristianskaia
filosofiia, Sankt-Peterburg, 1902, p. 86)
Mântuitorul nostru Emanuel nu
este numai Omul desăvârşit, ci este mai presus de întreaga omenire şi mai
presus de orice om .
Iisus nu este numai un mare Filosof al
Cuvântului, ci este Cuvântul absolut al Filosofiei. Hristos nu este numai un Om foarte curajos, ci
este Eroul prin excelenţă al Dreptăţii omeneşti.
Iisus nu este numai un Mare Mucenic Ales,
ci este Mucenicul suprem al Adevărului.
Împăratul cerului şi al pământului nu este numai Împăratul tuturor împăraţilor,
şi Regele tuturor regilor, ci este şi Împăratul Vieţii veşnice, Împăratul
mântuirii noastre a tuturor celor ce credem în El, şi-L mărturisim vieţii prin
crez, prin suferinţă, prin jertfă şi prin dragoste.
Biruitorul Nika nu este numai Crucea
Răstignirii pentru întreaga omenire, ci este şi Crucea dătătoare de viaţă a
creştinilor-mărturisitori prin fapte pilduitoare şi ziditoare zilnice.
Iisus Hristos-Mântuitorul Cosmosului este
Dumnezeul adevărat al cerului şi al pământului şi Omul desăvârşit al pământului
şi al cerului !
Iată o mărturie a împăratului
Napoleon Bonaparte, din vremea exilului, în timpul decăderii sale, care face
referire la măreţia Împăratului împăraţilor-Hristos, la izbânda Crucii Lui şi
la deşertăciunea împăraţilor pământului, într-una din destăinuirile lui de
taină:
Spun
unii că Hristos a fost un om numai. Eu nu cred. Eu am văzut zeci de milioane de
oameni din toate păturile sociale şi din toate rasele, dar n-am aflat nici unul
în asemănare cu Hristos. N-am aflat în Franţa, nici în Europa, nici în Asia,
nici în Africa... Hristos n-a fost numai om.
Priviţi-L pe Hristos în muntele Taborului... Vorbeşte cu Tatăl. Veselia
şi fericirea sufletului Lui aşa-i de mare, de-I luceşte faţa ca şi faţa
soarelui !
Şi priviţi-L acum pe Muntele Măslinilor... Îngenunchiat se roagă...
Durerea şi amarul Său aşa-i de mare, de asudă sudori de sânge. Veselia şi durerea
omenească nu-s aşa.
Spun alţii că Hristos ar fi un filosof, iar Evanghelia e învăţătură
omenească. Eu nu cred. Eu am fost membru al Academiei franceze, eu am avut în
societatea mea şi filosofi şi savanţi, bărbaţii cei mai înţelepţi ai vremii
mele, dar sunt departe de Hristos.
Ascultaţi-învăţa Nazarineanul mulţimile- „Eu sunt pâinea vieţii”, „Eu
sunt apa vieţii”, „Eu sunt lumina vieţii”, „cerul şi pământul vor trece, dar
cuvintele Mele nu vor trece”. Care filosof vorbeşte aşa ?
Apoi, când învăţatul argumentează cu vorbe, Hristos argumentează cu
minunile !
... Cer şi pământ !...
Spun iarăşi alţii că Hristos ar fi un revoluţionar politic. Eu nu cred !
Dacă-i vorba să-L privim pe Hristos sub raport politic El nu apare ca cel mai
strălucitor, ca cel mai viteaz, ca cel mai desăvârşit împărat al lumii !
Alexandru cel Mare, Cezar, Carol cel Mare şi eu... am întemeiat
împărăţii întinse şi puternice. Dar pe ce s-a întemeiat toată clădirea noastră
genială ? Pe forţă ! Am smuls pe tată dintre copii, ori pe copii de lângă mamă.
I-am îmbrăcat în straie aspre, i-am încărcat cu arme grele şi am biruit prin
sânge şi foc.
Iar Hristos ? El este figura luminată care Şi-a întemeiat Împărăţia pe
dragoste. Pe când soldaţii pier scrâşnind din dinţi, ostaşii lui Hristos se
sting cu zâmbetul pe buze în lupta pentru biruinţă. Şi cât de neegale sunt
armele. Întâlnim pe de o parte coaliţia tuturor suveranilor din lume, cu armele
lor nesfârşite şi contracte cu peceţi multe ! Iar de cealaltă parte nu armată,
ci câţiva oameni. Ei n-au contract şi nu au arme. Doar credinţa comună în Taina
Crucii, aceasta este arma care biruieşte forţele duşmanilor.
Şi Împărăţia mea s-a prăbuşit. Eu mor şi trupul meu se pogoară în sânul
pământului şi va ajunge pradă viermilor. Împărăţia lui Hristos însă va creşte
şi va înflori mereu. Numele lui Hristos Îl vor pomeni muritorii şi-L vor slăvi
cu tot mai multă dragoste şi stăpânirea Lui va cuprinde o dată toată faţa
pământului.
Iată deosebirea între împăraţi şi Hristos-Împăratul.
(Arhim. Serafim Popescu, Din învăţăturile Părintelui
Arsenie Boca- Ucigaşa Cetate. Ed. „Credinţa Strămoşească”, 2002, p. 16)
Pentru mărturia veşniciei lui Hristos
vorbesc deopotrivă şi însemnările pro şi defăimările contra, cu deosebirea că
primele au măsura măreţiei, cinstirea şi
lumina Ucenicilor aleşi, iar ultimele au micimea, mârşevia, schimonosirea,
caricatura, paralizia, grotescul, ridicolul, fariseismul, turpitudinea şi
scurtimea celor care cârtesc, uneltesc sau Îl profanează, neştiind că de fapt
ei sunt ţintele favorite ale acestor odioase calomnii.
Numai de la Hristos trebuie să plecăm pentru
a-L cunoaşte, pentru a ne înţelege pe noi înşine şi pentru a descoperi lumea,
care este Opera Lui.
Iisus Hristos remarcă
Părintele Dumitru Stăniloae nu este o
jucărie în voia valurilor, ci cârmaci încercat şi iscusit, care vâsleşte
împotriva vântului şi de-a curmezişul curentului. El nu este expresia unui
moment istoric, ci un făuritor de istorie. El nu colectează piese pentru muzee,
ci crează o lume nouă. El nu cârpeşte zdreanţa fericirii omeneşti, ci caută să-i
croiască o altă soartă, nu împrumutând şi combinând modele cunoscute, ci
făurind cu Sufletul lui Mare o nouă ordine spirituală de o splendoare unică în
istoria omenirii.
Măreţia lui Iisus este mărturisită nu numai de devotamentul integral al
credincioşilor, ci şi de ura neadormită a adversarilor. Puţini oameni se
învrednicesc în timpul vieţii, sau puţină vreme după moarte, de atâta pasiune
în jurul persoanei lor, încât unii să meargă la moarte pentru ei, iar alţii să
n-aibă odihnă în vrăşmăşia ce le-o poartă.
Dar după unii de azi, cine mai face chestie de viaţă şi de moarte din
aderenţa sau inaderenţa la cei mai de seamă eroi sau conducători ai omenirii ?
Iisus stârneşte în continuare această luptă pentru că este Viu. El este
ieri şi astăzi acelaşi. Unii cred în El şi astăzi pentru că este Viu şi e totul
pentru ei, dar alţii nu pot suporta această permanenţă, această actualitate a
Lui, nu pot suporta să vadă că El deţine şi azi locul central pe arena
istoriei, că atâtea milioane de oameni Îi dedică tot ce au mai adânc în fiinţa
lor, în dragostea şi acţiunea lor. E o gelozie neastâmpărată a celor ce ar vrea
să joace un rol mai mare în viaţa omenirii, pentru acest Iisus ce stăpâneşte
inimile şi sufletele contemporanilor.
La întrebarea pusă cu bunăcuviinţă: Cine
este Domnul Iisus Hristos ?- putem răspunde deopotrivă cu întreaga Natură
gătită permanent de sărbătoare, cu toată creştinătatea evlavioasă, cu întreg
cerul de Îngeri, de Apostoli, de Profeţi, de Martiri, de Sfinţi, de
Mărturisitori: Acesta este Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii !
Întruparea şi respectiv dumnezeiasca Jertfa
sfântă a Domului nostru Iisus Hristos este dovada cea mai înaltă a iubirii
absolute a lui Dumnezeu-Sfânta Treime pentru omenirea întreagă pe care a
creat-o, fiindcă la acel Act suprem şi dumnezeiesc au consimţit plenar,
jertfitor şi deodată atât Tatăl, cât şi Fiul, precum şi Duhul Sfânt.
Din Sânul Treimii dumnezeieşti, Cel care S-a
oferit voluntar pentru apriga Jertfă de pe Cruce a fost Fiul, căci numai El
putea să-L înlocuiască pe Tatăl, căci numai El putea îndura ura, prigoana,
profanarea, făţărnicia, cruzimea, defăimarea şi tortura preajosnicilor saduchei
şi preaticăloşilor farisei, căci numai El în acel moment putea să ierte
barbaria şi păgânismul catastrofalei decăderi lumeşti, căci numai cuvântul,
graiul şi mâinile Lui mai ofereau celor nevoiaşi, săraci, suferinzi şi bolnavi,
învăţături, pilde, minuni şi vindecări, căci
numai inima şi sufletul Lui cel atotiubitor se mai puteau jertfi pentru
cei buni şi drepţi, dar şi pentru toţi păcătoşii pământului de la un capăt până
la celălalt.
Cine altul dintre pământeni, chiar dacă
şi-ar fi oferit viaţa, ar fi fost capabil de o Jertfă curată, sfântă, cerească
şi dumnezeiască, decât Fiul lui Dumnezeu şi Fiul Omului desăvârşit ?
Un om, un pământean oricât de minunat ar fi
şi oricât de moral şi credincios este nu poate să-şi de-a viaţa decât pentru un
altul sau cel mult pentru câţiva din familie şi dintre prieteni, dar pentru
viaţa întregii omeniri trebuia să fie Cineva infinit mai presus decât ea,
trebuie să fie un Părinte al ei şi un Fiu al Cerului.
Acesta S-a aflat în persoana Fiului lui
Dumnezeu- Salvatorul şi Mântuitorul lumii Sale.
La
începutul unuia dintre războaie povesteşte Părintele Arsenie Boca ieşise o lege că poţi lipsi de la război
dacă îţi găseşti un înlocuitor. Greu de găsit un înlocuitor de la moarte.
Era undeva un om cu o casă de copii dar necredincios şi trebuia să plece
la război. Când era gata de plecare, iată că vine la el un tânăr şi-i spune: Eu
sunt singur, chiar dacă mor, după mine nu plânge nimeni, merg eu în locul
dumitale la război ! Şi s-a dus tânărul.
După oarecare vreme tânărul cade rănit de moarte şi cum ajunge acasă
moare.
Mormântul său era mereu împodobit cu flori şi nimeni nu ştia cine i le
pune până când, într-o noapte, a fost găsit necredinciosul că-i duce flori la
mormânt.
-Bine, l-a întrebat persoana
respectivă dar tu crezi în Dumnezeu ?
-Ba acum cred, fiindcă numai Dumnezeu i-a putut da tânărului acestuia
iubirea de mine şi de copiii mei, ca să meargă el în locul meu la moarte, şi
asta numai Dumnezeu a mai făcut-o când a trimis pe Fiul Său să moară în locul
nostru. (Arhim. Serafim Popescu, Din
învăţăturile Părintelui Arsenie Boca- Ucigaşa Cetate. Ed. „Credinţa
Strămoşească”, 2002, p. 67)
Iisus Hristos a gustat moartea ca Om, dar nu
pentru Sine ci pentru noi şi a înviat şi pentru Sine şi pentru noi, biruind
atât moartea Lui cât şi pe-a noastră. Cu puterea Sa dumnezeiască S-a înviat pe
Sine, dăruind mântuirea şi nemurirea tuturor creştinilor care-L mărturisec,
care-I împlinesc poruncile şi-L urmează întru iubire şi Cruce.
Lumina Învierii lui Hristos uneşte cerurile
cu pământul înflorind în frumuseţe şi bucurie.
Întruparea Fiului lui Dumnezeu din Fecioara
Maria este condiţia sine qua non
pentru înfăptuirea răscumpărării sau a mântuirii lumii, realizare care s-a
îndeplinit prin cele trei chemări, misiuni sau slujiri: profetico-învăţătorească,
arhierească şi împărătească.
În timpul mesianic scurs pe pământ Iisus
şi-a trăit viaţa îndeosebi ca Învăţător, exercitând-o cu cea mai înaltă
vocaţie, măsură şi căldură pedagogică, îmbogăţind-o cu strălucitele minuni, la
care a adăugat mireasma pilduitoare a vieţii Sale preasfinte şi
preacurate.
Propovăduind Adevărul, Credinţa şi
Dragostea, Învăţătura Sa este cea mai înaltă din punct de vedere moral-religios
şi cea mai frumoasă prin natura ei dumnezeiască. De aceea Hristos-Învăţătorul
este Profetul Profeţilor prin excelenţă.
Nici o
altă religie sau morală afirmă Mitropolitul Irineu Mihălcescu nu s-a ridicat la înălţimea învăţăturii lui
Hristos şi n-a dat roadele binefăcătoare pe care le-a dat ea.
(Dogmele Bisericii Creştine
Ortodoxe, Ed. Episcopiei Romanului şi Huşilor, 1994, p. 52)
Prin natura religioasă a Învăţăturii Lui,
Hristos ne învaţă că Fiinţa-Esenţa-Dumnezeirea este Una în Trei
Ipostase-Persoane, înfăţişându-ne totodată şi sublima idee despre Dumnezeu ca
fiind, Duh, Dragoste şi Tată: Tatăl
ceresc şi Tatăl nostru al celor care suntem prin har, credinţă şi fapte bune
fiii Lui.
Creatorul fiind Duh este din
Sine prin Sine şi întru Sine ca Esenţă a tuturor perfecţiunilor.
Dumnezeu fiind Dragoste, naşte Iubirea şi
Logosul şi purcede Sfinţenia Duhului de viaţă dătător. Toată lucrarea Creaţiei
şi toate actele Sale sunt călăuzite numai din şi prin Iubire.
Religia lui Dumnezeu-Sfânta Treime,
Ortodoxia este cultul creştin spiritual: Duh
este Dumnezeu şi cel ce se închină Lui, în duh şi în adevăr se cade să I se
închine. (Ioan 4, 24)
Fiind cea dintâi şi ultima Religie
dumnezeiască, deci veşnică, ea nu va putea fi niciodată egalată sau întrecută,
întrucât precizează Mitropolitul nostru Irineu Mihălcescu: Religia creştin-ortodoxă este şi va rămâne în veci religia prin
excelenţă a omenirii. (Op. cit. p. 52)
Raportându-ne la latura morală a Învăţăturii
lui Iisus, aflăm că oamenii fiind fiii
lui Dumnezeu după har, toţi sunt fraţi deopotrivă, fiindcă Iubirea
determină şi reglementează raporturile şi comuniunea dintre ei: Poruncă nouă dau vouă: să vă iubiţi unul pe
altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul.
Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea
dragoste unii faţă de alţii. (Ioan
13, 34-35)
Cu toată divina, cereasca şi sublima Sa
Învăţătură, alături de dumnezeieştile pilde şi minuni, liderii evrei,
fariseii-tagma cărturarilor şi saducheii-politici n-au înţeles şi n-au urmat
Evanghelia Iubirii Sale. Ba mai mult au oprit şi au interzis poporului să se
apropie de Iisus, acuzându-L de vrăjitorie, de impostură, de sperjur, de
blasfemie, condamnându-L şi judecându-L pentru greşeli închipuite, inventate
sau scornite de ura lor.
După ieşirea iudeilor din captivitatea
babilonică liderii lor religioşi erau roşi de ambiţia de a reface teocraţia
poporului „ales” al lui Iehova. Ei se pretindeau zeloşi legii mozaice, literei ei,
fără a o împlini practic în spirit. Pentru a „drege” acest fariseism păzitorii
legii şi spre a câştiga sprijinul poporului şi-au declarat pe faţă ostilitatea
faţă de stăpânitorii romani, în timp ce confraţii lor oportunişti-politici,
sceptici-religioşi, pentru a-şi păstra demnităţile şi funcţiile s-au legat prin
obedienţă şi linguşire de împilatorul străin.
Faptul că dumnezeiasca Învăţătură, vie,
iubitoare a lui Iisus ameninţa formalismul sterp şi uscat al fariseilor, precum
şi poziţia sau privilegiile saducheilor a condus, cum de obşte se întâmplă în
atare situaţii, la paradoxala şi odioasa coaliţie împotriva Învăţătorului
ceresc.
În furibunda cohortă a uneltirii marilor
rabini Ana şi Caiafa a intrat în cadenţă şi rânjet falanga uzurpatorilor,
calomniatorilor şi vânzătorilor după chipul şi asemănarea Ispititorului;
triumviratul ucigaş al celor trei slugi diabolice: Irod-Irodiada-Iuda.
Vechiul Testament dezvăluie în istoria
poporului „ales”, puţine biruinţe comparativ cu multele căderi şi înfrângeri,
cu multele dureri şi războaie, cu multe uneltiri şi intrigi, dar cu o singură
speranţă: Mesia, Cel prezis de prooroci. Seminţie mândră şi îndărătnică nu
asculta nici de lege, nici de prooroci, ci doar de Dumnezeul-Iehova, care în
primul rând trebuie să asculte El de ei, precum au stabilit mândrii şi
habotnicii lideri religioşi.
Puţini au fost dintre iudei care au ascultat
glasul profeţilor urmându-le îndemnul, dar neînţelegând tâlcuirea L-au aşteptat
pe Iisus nu ca pe Mesia al omenirii, ci ca pe un lider al lor, revoluţionar
care îi va răscula împotriva romanilor, eliberându-i şi punându-se peste ei
Regele lor.
Şi-au uitat propria chemare încătuşindu-şi
în formule oarbe şi seci sufletul, rătăcind în grăsimea berbecilor şi a
jertfelor multe, răscolind în cugete şi închipuiri holocauste. Profeţii se pare
că au predicat în pustiu, iar inimile lor împietrite s-au constituit în grămezi
de pietre pentru a le arunca în trimişii Domnului, ucigându-i pe unii prin
lapidare, iar pe alţii sfârtecându-i ca pe Isaia cu fierăstrăul.
Fie că au fost pricini spirituale, fie
metehne politice, vina se împarte aproape egal între lideri şi popor. Concepţia lor mândră şi egoistă era de fapt dogma
religioasă de căpătâi:
Cu o
metafizică curioasă şi cu o practică şi mai curioasă remarcă Emanuel
Copăcianu, ei au făcut din Dumnezeu o
creatură a destinului iudaic: Elohim-Iehova există, dar există numai pentru
poporul iudaic. Cerul e obligat la toate, iudeul e absolvit de toate ! Iehova e
Dumnezeul lui Israel, iar Israel e mireasa lui Dumnezeu... Ceea ce nu e evreu
nu-l interesează nici pe el şi nici pe Dumnezeu.
(Fiul lui Dumnezeu, Ed. All, Bucureşti,
1994, p. 98)
Având un Dumnezeu al lor, evreii, nu numai
că nu L-au vrut, dar L-au urât în egală măsură
pe Iisus şi învăţătura Sa, tăgăduindu-i minunile, faptele şi slăvita
Înviere. De aceea toate paginile pline de sfâşiere şi durere umplu cu nesaţ
destinul plin de amărăciune şi duioşie al istoriei triste şi dramatice a
acestui popor atât de bulversat şi zbuciumat.
Mesia aşteptat de ei, nu avea nici un
interes să-i elibereze, ci continua profetic ameninţările lui Iezechil,
plângerile lui Ieremia, nesocotind Sabatul, făcând chiar vindecări în acea zi
sacră.
Pentru ei, tot ceea ce era iudaic era sfânt, fiind aşternutul
picioarelor lui Iehova. Pământul, pâinea şi vinul neiudeilor erau spurcate şi
nu se atingeau de ele... Vanitatea, lauda şi trufia erau cu adevărat imbold în
tot ceea ce făceau. (ibid. 94)
Chiar dacă erau urmaşii seminţiei după
Moise, faptele lui spirituale nu le-au urmat mai marii naţiei, ba mai mult au
împilat poporul cu măsuri aspre, cu jug greu, cu truda apăsătoare a sutelor de
porunci, în timp ce ei se înfoiau ca fazanii în ciucurii lor împăunaţi,
încâlcindu-se fiecare în umbra celuilalt în îmbulzeala de a fi primul la primit
osanale sau a se aşeza în locul atât de râvnit al ospeţelor sau al sinagogii,
ori confundând spiritul şi sacralizând materia, ba mâncând casele văduvelor ori
dându-şi aere de învăţători, dar fără a face ucenici, căci dacă se nimerea
totuşi vreunul îl expulzau cu uşurinţă, iar dacă se ivea câte un prooroc,
cărturar sau înţelept îl alungau sau îl omorau asemenea părinţilor lor ucigaşi.
Ştiindu-le fiecăruia măsura întru ură, răutate şi făţărnicie, Iisus i-a
prevenit pe Apostolii Săi cerându-le să se ferească de cărturarii fariseici şi
de liderii politici demagogi, cărora le-a rezervat o aspră, o binemeritată şi
îndreptăţită mustrare divină:
Cărturarii şi fariseii au şezut în scaunul lui Moise; deci toate
câte vă vor zice vouă faceţi-le şi păziţi-le; dar după faptele lor să nu
faceţi, că ei zic, dar nu fac.
Că leagă sarcini grele şi cu anevoie de purtat şi le pun pe umerii
oamenilor, iar ei nici cu degetul nu
voiesc să le mişte.
Toate faptele lor le fac ca să fie priviţi de oameni; căci îşi lăţesc
filacteriile şi îşi măresc ciucurii de pe poale.
Şi le place să stea în capul mesei la ospeţe şi în băncile dintâi în
sinagogi.
Şi să li se plece lumea în pieţe şi să fie numiţi de oameni: Rabi. Voi
însă să nu vă numiţi rabi, că Unul este Învăţătorul vostru: Hristos, iar voi
toţi sunteţi fraţi.
Şi tată al vostru să nu numiţi pe pământ, că Tatăl vostru unul este, Cel
din ceruri.
Nici învăţători să nu vă numiţi, că învăţătorul vostru este unul:
Hristos. Şi care este mai mare între voi să fie slujitorul vostru.
Cine se va înălţa pe sine se va smeri, şi cine se va smeri pe sine se va
înălţa.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici ! Că închideţi împărăţia
cerurilor înaintea oamenilor; că voi nu intraţi, şi nici pe cei ce vor să intre
nu-i lăsaţi.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici ! Că mâncaţi casele
văduvelor şi cu făţărnicie vă rugaţi îndelung; pentru aceasta mai multă osândă
veţi lua.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici ! Că înconjuraţi marea şi
uscatul ca să faceţi un ucenic, şi dacă l-aţi făcut, îl faceţi fiu al gheenei.
Vai vouă, călăuze oarbe, care ziceţi: Cel ce se va jura pe templu nu
este cu nimic legat, dar cel ce se va jura pe aurul templului este legat.
Nebuni şi orbi ! Ce este mai mare, aurul sau templul care sfinţeşte
aurul ?
Ziceţi iar: Cel ce se va jura pe altar cu nimic nu este legat, dar cel
ce se va jura pe darul ce este deasupra altarului este legat.
Nebuni şi orbi ! Ce este mai mare, darul sau altarul care sfinţeşte
darul ?
Deci, cel ce se jură pe altar se jură pe el şi pe toate câte sunt deasupra
lui.
Deci cel ce se jură pe templu se jură pe el şi pe Cel care locuieşte în
el.
Cel ce se jură pe cer se jură pe tronul lui Dumnezeu şi pe Cel ce şade
pe el.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici ! Că daţi zeciuială din
izmă, din mărar şi din chimen, dar aţi lăsat părţile mai grele ale Legii:
judecata, mila, credinţa; pe acestea trebuie să le faceţi şi pe acelea să nu le
lăsaţi.
Călăuze oarbe care strecuraţi ţânţarul şi înghiţiţi cămila !
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici ! Că voi curăţiţi partea
din afară a paharului şi a blidului, iar înăuntru sunt pline de răpire şi de
lăcomie.
Fariseule orb ! Curăţă întâi partea dinăuntru a paharului şi a blidului,
ca să fie curată şi cea din afară.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici ! Că semănaţi cu
mormintele văruite, care pe dinafară se arată frumoase, înăuntru însă sunt
pline de oase de morţi şi de toată necurăţia.
Aşa şi voi, pe dinafară vă arătaţi drepţi oamenilor, înăuntru însă
sunteţi plini de făţărnicie şi de fărădelege.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici ! Că zidiţi mormintele
proorocilor şi împodobiţi pe ale drepţilor, şi ziceţi: De am fi fost noi în
zilele părinţilor noştri, n-am fi fost părtaşi cu ei la vărsarea sângelui
proorocilor.
Astfel, dar, mărturisiţi voi înşivă că sunteţi fii ai celor ce au ucis
pe prooroci.
Dar voi întreceţi măsura părinţilor voştri !
Şerpi, pui de vipere, cum veţi scăpa de osânda ghenei ?
De aceea, iată Eu trimit la voi prooroci şi înţelepţi şi cărturari;
dintre ei veţi ucide şi veţi răstigni; dintre ei veţi biciui în sinagogi şi-i
veţi urmări din cetate în cetate.
Ca să cadă asupra voastră tot sângele drepţilor răspândit pe pământ, de
la sângele dreptului Abel, până la sângele lui Zaharia, fiul lui Varahia, pe
care l-aţi ucis între templu şi altar.
Adevărat grăiesc vouă, vor veni acestea toate asupra acestui neam.
Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci şi cu pietre ucizi pe cei
trimişi la tine; de câte ori am voit să adun pe fiii tăi, după cum adună
pasărea puii săi sub aripi, dar nu aţi voit.
Iată, casa voastră vi se lasă pustie; Căci vă zic vouă: De acum nu Mă
veţi mai vedea, până când nu veţi zice: Binecuvântat este Cel ce vine întru
numele Domnului.
(Matei 23, 2-39)
Surprinzător, mizerabil şi abject nu este
faptul că liderii odioasei coaliţii iudaice L-au judecat şi condamnat la
înspăimântătoarea moarte pe Cruce pe Fiul lui Dumnezeu, fiindcă Tatăl ceresc
ştindu-i doar pe ei capabili de o asemenea oribilă, infamă şi nemaiîntâlnită
crimă, a îngăduit fapta lor ucigaşă pentru a se împlini planul dumnezeiesc de
mântuire obiectivă; ci monstruoasa conspiraţie a liderilor politici
ateo-creştini din lumea întreagă de foarte mult timp şi în continuare, care
acceptă prin laşitatea, trădarea, imbecilitatea, perverirea, sminteala şi
turpitudinea lor ocultă, marşul distrugător al sioniştilor-rabinici, urmaşii
acelor farisei-saduchei; de a-L Re-răstigni permanent pe Mântuitorul nostru,
uzurpându-ne şi profanându-ne astfel credinţa ortodoxă străbună şi odată cu ea
pe toţi eroii, martirii, mucenicii, sfinţii, preoţii, poeţii, dacălii, elevii,
studenţii, cuvioşii, mărturisitorii, oamenii de cultură, artiştii, medicii,
arhitecţii, constructorii, tinerii, bătrânii, mamele, fecioarele, soţiile,
ţăranii, boierii, Voievozii, Vlădicii şi ceilalţi dreptmăritori creştini
adormiţi şi vii ai naţiilor creştine, între care primează naţiunea noastră,
fără ca Ierarhii Bisericii Ortodoxe să observe acest lucru execrabil sau poate
că chiar au binecuvântarea lor, repetând într-una temeiul rabinic al ucigaşului
Caiafa:
E mai de folos ca să moară un om pentru popor şi să nu piară tot neamul.
Pentru mântuirea omenirii Mântuitorul, ca
Cel mai Înalt Arhiereu S-a adus jertfă de Sine prin Sfintele Patimi, răstignire
şi moarte, cu spune Profetul:
Dar El
a luat asupră-Şi durerile noastre şi cu suferinţele noastre S-a împovărat. Şi
noi Îl socoteam pedepsit, bătut şi chinuit de Dumnezeu.
Dar El fusese străpuns pentru păcatele noastre şi zdrobit pentru fărădelegile
noastre. El a fost pedepsit pentru mântuirea noastră şi prin rănile Lui noi
toţi ne-am vindecat.
Toţi umblam rătăciţi ca nişte oi, fiecare pe calea noastră, şi Domnul a
făcut să cadă asupra Lui fărădelegile noastre ale tuturor.
Chinuit a fost, dar s-a supus şi nu Şi-a deschis gura Sa; ca un miel
spre junghiere S-a adus şi ca o oaie fără de glas înaintea celor ce o tund, aşa
nu Şi-a deschis gura Sa.
(Isaia 53, 4-7)
Mântuitorul a venit în lume ca s-o slujească şi să-Şi
pună sufletul pentru toţi drept răscumpărare:
După
cum şi Fiul Omului n-a venit să I se slujească, ci ca să slujească El şi să-Şi
dea sufletul răscumpărare pentru mulţi. (Matei 20, 28)
Instituind Taina Euharistiei la Cina cea
Mare, Mântuitorul arată Ucenicilor Bisericii Sale marea Sa Dragoste pentru cei
care-L vor urma:
Şi a
zis către ucenici: cu dor am dorit să mănânc cu voi acest Paşti, mai înainte de
patima Mea.
Şi luînd paharul, mulţumind a zis: Luaţi acesta şi împărţiţi-l între
voi; căci zic vouă: Nu voi mai bea de acum din rodul viţei, până ce nu va veni
împărăţia lui Dumnezeu.
Şi luînd
pâinea, mulţumind, a frânt şi le-a dat lor, zicâcând: Acesta este Trupul Meu
care se dă pentru voi; aceasta să faceţi spre pomenirea Mea.
Asemenea şi paharul, după ce au cinat, zicând: Acest pahar este Legea
cea nouă, întru Sângele Meu, care se varsă pentru voi. (Luca 22, 15-20)
Confirmarea că Hristos este Paştele
mântuirii lumii o avem de la Marele Pavel:
Căci pe
El (Hristosul), Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut (Tatăl) pentru noi păcat,
ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu. (II Corinteni 5, 21)
Mântuitorul S-a substituit cu
voia lui Dumnezeu, omenirii, fiind adevăratul reprezentant al ei în faţa
Tatălui ceresc.
Jertfa Sa atotsfântă are caracter real,
universal şi prisositor pentru creştinii Bisericii Sale.
Iisus Hristos Şi-a arătat măreţia
dumnezeirii Sale şi ca Împărat ceresc, căruia I s-au închinat Profeţii, Magii, contemporanii,
poporul şi urmaşii Săi, afirmaţia Sa şi celebrele minuni care-L afirmă: schimbarea
la faţă, coborârea la iad, Învierea, Înălţarea şi şederea de-a Dreapta Tatălui,
Judecata şi Învierea de Apoi.
Slujirea împărătească asupra omenirii ne-a
arătat-o Iisus prin slobozirea lumii din robia păcatului, a diavolului şi a morţii
prin Sfânta Sa Jertfă, ca Domn al slavei, de aceea prin hagiografia ortodoxă
expresia cuvintelor de pe Cruce (INRI), scrisă ironic şi batjocoritor la adresa
evreilor a fost înlocuită cu titulatura măreţiei Sale divine, atotstăpânitoare,
NIKA-Împăratul slavei, Biruitorul, iar Crucea a devenit Tronul slavei, Tronul
Preamăritului Împărat.
Fie
ca Mântuitorul nostru Iisus Hristos să aducă în inimile tuturor creştinilor
ortodocşi mărturisitori Lumina Învierii Slavei Sale, iar în ale celor rătăciţi
sau răuvoitori, Adevărul grabnicei cunoştinţe a aceleiaşi calde Învieri şi
lumini !
Tuturor
colaboratorilor-prieteni şi cititorilor dragi,
Sărbătoarea
Învierii Domnului să vă aducă lumină şi bucurii !
HRISTOS A ÎNVIAT !
Joia Mare a Patimilor Domnului / Brusturi-Neamţ, 2013.