PROFETISMUL LUI
MIHAIL EMINESCU
(partea a VI-a)
Dumnezeu hărăzeşte atunci Elita Spiritual-Creştină-Creatoare,
care-l poate reintegra pe cel pierdut sieşi,
familiei,
renăscând societatea, comunitatea, naţia,
statul creştin.
La
început este Cuvântul şi
Cuvântul este la Dumnezeu şi
Dumnezeu este Cuvântul...
Toate prin El s-au făcut; şi
fără
El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut!
(Ioan 1, 1)
Traducerea
sanscristo-pelasgă corectă consider că
este La
început este Cuvântul... deoarece pune Darul Său, Creaţia, dar şi
natura Sa, divino-umană în slujba Omului, renăscându-l, îndrumându-l,
ajutându-l, călăuzindu-l, apărându-l, tocmai pentru ca ontologia umanului să
devină prin creaţie încoronarea întregii Sale Creaţii: „Omenitatea Sa, spune marele ierarh, eruditul teolog basarabean
Antonie Plămădeală, are de două ori calitatea de a transforma organic firea omenească.
Odată pentru că e sfinţită în unire, în aceeaşi persoană, cu natura
dumnezeiască şi, în acelaşi timp, prin suferinţă şi jertfă pentru noi. Slujirea
lui Iisus Hristos, Dumnezeu şi om, este astfel dublă: El este în mod
nedespărţit Dumnezeu în slujirea oamenilor şi Omul în slujirea oamenilor (...).
În această perspectivă se poate face afirmaţia că Dumnezeu, Care slujeşte omul,
se slujeşte pe Sine, iar slujindu-Se pe Sine, El nu se micşorează.”
(Antonie Plămădeală, Biserica slujitoare
în Sfânta Scriptură, Sfânta Tradiţie şi în Teologia contemporană. Ed.
I.B.M. al B.O.R., Bucureşti-1972, p. 40)
Prin urmare, dacă Logosul-Dumnezeu Întrupat slujind omului se slujeşte pe Sine,
atunci categoric prin firea naturii sale cu chip dumnezeiesc, Omul slujind pe
Dumnezeu se slujeşte pe sine slujind în acelaşi timp Neamul prin care vine la
viaţă şi trebuie să-i continue destinul.
Deci, viaţa creştinului nu este altceva
decât slujire, slujire şi slujire.
O
întreită slujire harică.
Această atitudine, acest dar, acest postulat,
acest imperativ, trebuie să aparţină fiecărui om, dar în mod expres creştinului
ortodox.
Toţi creştinii ortodocşi din toate vremurile
trebuie să-L cunoască integral pe Mântuitorul Iisus Hristos, pentru ca să-L
slujească integral şi să-l adâncească fiecare în sinele trăirii sale fireşti,
formatoare, misionare, duhovniceşti, vocaţionale, sofianice şi filocalice.
Dar, cum creştinul iese din sfera Cetăţii
creştinismului comunitar, din nobila şi frumoasa Cetate Apostolică ce a stârnit
invidia multora, din universul comuniunii hristice deci, el se pierde în
neantul nimicurilor sale cotidiene de târg...
Dumnezeu hărăzeşte atunci Elita
Spiritual-Creştină-Creatoare, care-l poate reintegra pe cel pierdut sieşi,
familiei, renăscând societatea, comunitatea, naţia, statul creştin.
„Faptul
că modelul suprem al slujirii creştine este Dumnezeu Însuşi înomenit în
Persoana Mântuitorului Iisus Hristos, arată Mihail Diaconescu, l-a impresionat profund şi l-a preocupat
activ pe Mihai Eminescu. Educaţia sa creştină deplină, realizată în primul rând
datorită mamei sale, şi îndeosebi convingerea că Biserica Ortodoxă Română este
instituţia noastră spirituală fundamentală, <> cum spune el, l-au ajutat să
înţeleagă infinita valoare şi sublimul slujirii creştine în ordinea morală,
practică, spirituală şi istorică a lumii întregi. Iisus S-a jertfit din iubire
faţă de oameni, slujind oamenii, iubindu-i, restaurându-i în demnitatea lor
originară. Slujirea înfăptuită de Hristos, arată Eminescu, a devenit astfel un
mod al perfecţiunii umane.
<scrie el într-un articol din Timpul, de când Iisus a
ridicat popoarele lumii din întuneric, aşezându-le pe principiul iubirii
aproapelui, două mii de ani de când viaţa Fiului lui Dumnezeu este cartea după
care progresează omenirea.
Învăţăturile lui Budha, viaţa lui Socrate,
ideile lui Confucius, deşi asemănătoare cu ale creştinismului, n-au atâta
influenţă asupra omului ca Evanghelia. Din ce pricină? Pentru că inima lui
Hristos a fost străpunsă de cele mai mari dureri, nu pentru El, ci pentru
binele şi izbăvirea altora. Şi un stoic ar fi suferit chinurile lui Hristos,
însă le-ar fi îndurat cu mândrie şi dispreţ pentru semenii lui. Şi Socrate a
băut paharul cu otravă; dar l-a băut cu nepăsarea caracteristică lumii
antichităţii. Pe când amărăciunea lui Iisus ne impresionează profund, aflând
că, în clipa supremă, Acesta S-a rugat Părintelui Său pentru iertarea prigonitorilor.
De atunci a se jertfi din iubire faţă de semeni a rămas cea mai înaltă formă de
desăvârşire a existenţei umane (...)
Este naivă credinţa că prin precepte morale
sau prin ştiinţă, omul se face bun. El trebuie să aibă înaintea sa un chip de
perfecţiune după care să-şi modeleze caracterul şi faptele. Precum arta modernă
îşi datorează renaşterea sa modelelor din antichitate, astfel desăvârşirea
lumii se datoreşte chipului moral al lui Iisus Hristos.” (Prof. Univ. Dr. Mihail Diaconescu, Prelegeri de estetica Ortodoxiei. II.
Ipostazele artei. Ed. Doxologia, Iaşi-2009, p. 153; Apud Pr. Dr. Şt. Slevoacă, Eminescu
în faţa Patimilor Domnului, în
Telegraful Român, Sibiu, An. 141, Nr. 17-18, 1 mai 1994, pp. 1 şi 3)
Mihail
Eminescu, prin profetismul său eminamente creştin dezvoltă o concepţie cu
caracter testamentar ce cuprinde o sinteză amplă asupra viziunii cosmosului,
precum şi a destinului ortodox al neamului nostru. Eminescu iese din timpul conservatorismului încetăţenit în soarta
apocaliptică a istoriei, cu o atitudine nouă, profetică, punându-şi toată
fiinţa, tot crezul, tot spiritul său genial, jertfa sa chiar, în vederea
urnirii vremii unui nou profetism creştin, care să reangajeze creştinul şi Neamul
într-o nouă reîncreştinare, spre un creştinism integral, cum
a spus alt mare profet-mistic Ioan
Ianolide.
Preocuparea fundamentală a lui Mihail Eminescu privind latura sa
profetică este scoaterea Bisericii Ortodoxe Române, respectiv a poporului
creştin din apatia smereniei desăvârşite,
a preatoleranţei împământenite care, ne-a
amputat spiritul dacic eroic prin multele carenţe şi desele dezertări permiţând
forţelor răului ateist să ia o mare amploare în istorie, şi înregimentarea ei/ lui, într-un ev dominant de autentică trăire
hristică întrupată pe cunoaşterea completă, clară şi corectă privind raportul
dintre Iisus Hristos şi istorie.
Se pot redescoperi lucruri noi din cele
vechi sau de demult uitate de oameni, de creştini.
Nu Hristos trebuie să se redescopere în
creştini, în fiecare în parte, în fiecare cale şi voie a fiecăruia, ci
creştinii, fiecare în parte, trebuie să se descopere sau să se redescopere în
Hristos: „Oamenii L-au redus pe Hristos
la anumite caractere: teologii tinzând spre dogme şi abstracţiuni; misticii
lansându-se în experienţe duhovniceşti de îndumnezeire; moraliştii făcând din
morală centrul preocupărilor lor; filosofii, sociologii, artiştii, muzicienii,
politicienii şi chiar economiştii descoperind în Iisus partea ce corespundea
obiectivelor ce şi le propuseseră... Lumea are nevoie de un Arhetip universal
valabil, care să fie viu şi evident pentru toate categoriile de oameni şi îndeosebi
pentru spiritele de elită şi cu forţă creatoare. Deci şi teologul şi laicul
şi artistul şi omul de ştiinţă, şi politicianul şi economistul trebuie să aibă
imaginea integrală a Celui ce este Hristos, Logosul întrupat în istorie, chiar
dacă fiecare dintre ei, conform darului ce-l are, adânceşte şi se dedică unei
anume înţelegeri a lui Hristos.” (Ioan Ianolide, Deţinutul profet. Ed. Bonifaciu, Bucureşti-2009, p. 159)
Dincolo de seva ei dumnezeiască, credinţa creşte şi se împlineşte prin
oameni, pe pământ, în istorie, chiar dacă are o exhatologie transcendentă.
Rolul Creştinismului ortodox, scopul, sensul,
îndrumarea sa trebuie să lucreze în vederea apropierii fenomenului
social-politic deci, să formeze şi istoric Calea care duce la Hristos: „Istoria este teatrul în care se joacă
mântuirea lumii, lucrare universală şi permanentă care angajează toate
aspectele vieţii umane pe calea mântuirii, încât sufletele, şi fiinţele şi
orânduirile sociale să crească în desăvârşire, conform harului şi voii lui
Dumnezeu, iar aceasta nu la modul gratuit, ci în confruntarea cu puterile
întunericului, făcând lumea vrednică de a-L primi pe Hristos. Nu este
verosimilă şi nici convingătoare o împărăţie a lui Dumnezeu care ar lucra numai
asupra conştiinţelor, dar ar fi indiferentă la orânduirile politico-sociale ori
la fenomenele cultural-ştiinţifice ale omenirii.
Păcatul este individual, comunitar şi politic,
de aceea şi pedepsele sunt personale, comunitare şi politice.” (Ioan Ianolide, op. cit.)
Înainte de Creştinismul Său, prin Sfânta Sa
Întrupare, Mântuitorul şi-a asumat istoria omenirii de până la El,
instituindu-i o nouă slujire, slujire prin har, slujirea jertfelnic-hristică.
Recuperând Iubirii Sale pe toţi creştinii
care-L mărturisesc prin cuvânt, faptă, jertfă şi dragoste, Iisus Hristos îi
face părtăşire Sieşi-Trupului Său care este Biserica cea Una-Sfântă-Dreaptă şi
Apostolească. Tradiţia Sfântă ne aminteşte permanent că numai Biserica Ortodoxă
este Hristoforă şi prin ea Mântuitorul Hristos continuă neîntrerupt slujirea Sa
în lume, chemând neîncetat lumea, Omul la slujirea Cuvântului dumnezeiesc.
Noua slujire hristică a Logosului ne dă o
nouă dimensiune, o nouă atitudine, o nouă valoare a Dragostei care, se
revelează ca Iubire esenţială, prioritară, universal-obligatorie şi veşnică.
Primind lumina Logosului dumnezeiesc,
cuvintele gânduri ori graiurile rostite de creştinul ortodox cult (iluminat), creator,
trebuie să capete un caracter sacerdotal al esteticii, o calitate sacramentală
a semanticii, o semnificaţie liturgică a hermeneuticii, o armonie cosmică
perfectă: „Făuritor de armonii perfecte,
liră ce străluceşte printre stelele patriei, Eminescu e, pentru noi, mai mult
decât un vates (profet), un poet cu religioase funcţii, un profet al poporului său. Ca Solon,
ca Empedocle şi ca Numa, el este un legislator al patriei, un om a cărui operă
exprimă legea, relaţia mistică dintre noi şi lumea nebuloasă a părinţilor,
poporul de mani (sufletele
morţilor, ale strămoşilor, onorate ca zei protectori ai familiei), de lari (divinităţi
protectoare ale căminului), cari sunt
pollodiul, mărturisirea în ceruri a existenţei noastre pe pământ. Ei sunt
patria, cu toate misterioasele ei valenţe, sunt istoria cu multa ei învăţătură,
sunt depozitul milenar, orb, de reflexe, de implicaţii necesare, de formule ale
acestui pământ.
Eminescu răsfrânge fiinţa lor difuză.
Freamătul lor surd îl recunoaşte, îl simte în sineşi. El a rostit implacabila
lor prezenţă, a spus legătura lor cu fiinţa-i care se exaltă: „Căci te iubeam cu ochi păgâni/ Şi plini de
suferinţi,/ Ce mi-i lăsară din bătrâni,/ Părinţii din părinţi.” (Pe lângă plopii fără soţ)
Poet,
profet, legislator, ca Solon, ca Numa, ca Empedocle, el a rostit, în cadenţele
sale, faptele eponime ale poporului său, oracolul destinelor sale. El este
acela a cărui carte chiverniseşte relaţiile dintre noi şi strălume, dintre
români şi energiile care zac în corpul diafan al patriei.” (Dan Botta, Theogonia Eminesciană în Limite şi Alte Eseuri. Ed. Crater,
Bucureşti-1996, p. 185)
Prin marii poeţi creştini: V. Alecsandri, G. Coşbuc, M. Eminescu, O. Goga, N. Crainic,
A. Cotruş, A. Ciurunga, V. Mateiaş, V. Maxim, Ioan Alexandru, P. Baciu, D. Andronescu, Maica Teodosia,
Damian Eugenia Indreica, Traian Dorz, Sergiu Grosu, Ion Omescu, I. Zeană, Ion
Caraion, C. A. Dragodan, Ion Golea, S. A. Mandinescu, V. Voiculescu, V.
Militaru, Gh. Stănescu, I. Barbu etc., prin marii filosofi creştini: Haşdeu, Nae Ionescu, Ţuţea, Vulcănescu, C. Noica,
L. Blaga, E. Bernea, V. Băncilă, V. Lovinescu, Ilariu Dobridor, George Popescu
Glogoveanu ş.a., prim marii teologi-mărturisitori:
A. Şaguna, Vaarlam, Dosoftei, Grosu, Mihălcescu, Arsenie Boca, Arsenie
Papacioc, Sofian Boghiu, Gh. Calciu-Dumitreasa, N. Măndiţă, D. Bejan, Daniil
Tudor, A. Plămădeală, Th. M. Popescu, C. Galeriu, V. Gafencu, Ianolide, Justin
Pârvu, Nil Dorobanţu, Iosif Trifa, Ioanichie Bălan, Rafail Noica, Mihail
Diaconescu etc., prin marii eseişti
creştini: Dan Botta, Artur Silvestri, Alexandru Mironescu, Teofil Părăianu,
Aspasia Oţel-Petrescu, Danion Vasile, Dan Ciachir, Dan Puric şi prin mulţi alţi
mari creatori-artişti s-a încrustat de-a pururi în splendoarea eticităţii noastre
dacice frumuseţea divină a nobilului suflet românesc.
Dacă creştinul autentic trebuie să fie un
diacon al Cuvântului, atunci poetul creştin este un sacerdot mistic, un profet
al Logosului, iar preotul trebuie să devină un poet al slujirii hristice.
În gândirea creştin ortodoxă a Românului
cult, iluminat, teofor, hristofor, există o relaţie divină între vocaţia
geniului creativ şi imperativul sacru al jertfei sublime, a slujirii lui
Dumnezeu şi a Neamului, slujire de care se bucură şi alte popoare ce nu pot
urca până în vârful înălţimii misiunii vocaţionale dacice:
mistico-hristico-evanghelico-filocalico-sofianică.
Nu orice naţie, nu ori ce neam sunt hărăzite
să urce acest suiş celest în Sinele duhovnicesc fiindcă nu au în gena spirituală,
în plămada religioasă Dorul după Dumnezeu întru bucuria sacrificiului suprem
cum îl posedă cu prisosinţă dacoromânii de-a lungul mileniilor.
Slujirea creştin ortodoxă a Cuvântului
dumnezeiesc devine astfel o poruncă a Dragostei căpătând un sens artistic
armonios pentru o comuniune deplină a iluminării conştiinţelor morale în
universul Neamului şi al plenitudinii Creaţiei divine.
Creaţia creştin-ortodoxă asemeni Creaţiei
dumnezeieşti în Sânul poporului, respectiv al Neamului trebuie să aibă un caracter
permanent de slujire cultural-spiritual-religios-mistic.
Arta scrisului frumos, profund, elevat,
erudit, adevărat, implică manifestarea cea mai firească a vieţii creştine,
sensul misionar al Ortodoxiei, care modifică dinamismul omenirii în componenta
ei fundamentală de a înseta după Lumina şi Harul Logosului, făcând-o esenţială.
Revelatoare pentru creaţia Profetului Mihail Eminescu este slujirea sa întru
Adevăr, întru Frumosul în care ne descoperim Noi românii caracterul integral al
existenţei noastre creştine.
Varietatea slujirii sale filosofic-creştine
ca poet-geniu, ca maliţios-jurnalist, dar mai cu seamă, ca profet creştin
confirmă devotamentul, autoritatea şi fidelitatea sa în apostolatul său cult de
a cere imperios valah şi divin unitatea Neamului său şi al nostru, urmând
arhetipul Creaţiei ca Operă desăvârşită, fundamentală şi absolută a Dumnezeului
Treimic.
În abordarea problematicii politicianiste,
marele jurnalist Eminescu nu
foloseşte un ton violent, care să supere democraţia şi alcolicii ei, ci cuvinte
ascuţite, pe măsura slujbaşilor străinilor şi loruşi, precum ţeapa-sceptrul
dreptăţii Marelui Vlad Ţepeş-Voievodul său favorit.
Profetul îşi asumă la Cauza divină voinţa sa
peste care lasă să răsară Harul Duhului Sfânt.
Poetul,
Pedagogul, Artistul, Profetul, Filosoful, Duhovnicul, Eroul, Martirul, Sfântul
la dimensiunea lor sacră menţin viu chipul nemuritor al lui Dumnezeu în Icoana
Omului creştin.
Imboldul vorbirii despre Mihail Eminescu s-a aprins din
cutezanţa iubirii mele, a dorului meu permanent pentru El, percepându-l ca pe
marele Profet al Neamului dacoromân, la care am adăugat şi cele două îndemnuri
ale marelui filosof-genial Vasile
Băncilă:
„că despre Eminecu se poate vorbi la
infinit; că există, în orice problemă, puncte de vedere noi şi metode noi din
cari pot fi tratate.”
Nu se poate vorbi despre Mihail Eminescu
decât literar, decât poetic, decât filosofic, decât artistic, decât ştiinţific,
decât liturgic, decât mistic, decât româneşte, decât creştineşte!
Ceilalţi nu există şi dacă totuşi latră, se
asmut între ei scheunând jigăriţi pe ici, pe colo...
„Vorbind
despre Eminescu vorbim, de fapt, despre noi; fiindcă el a intrat în însăşi
ţesătura fiinţei noastre, aşa cum a intrat în sufletul pământului acestuia.
Asta înseamnă că e foarte greu să analizezi
pe Eminescu; tocmai fiindcă înseamnă a vorbi despre tine şi aceasta e cea mai
grea dintre toate analizele.
Eminescu se cere trăit, deci, nu analizat;
ţăranul trăieşte natura, obiceiurile, aerul, religia, dar nici nu e conştient
de ele, nici nu înţelege măcar problema de analiză.
Cam aşa suntem şi noi în raport cu Eminescu;
cele mai grele analizele sunt autoanalizele; iar dintre ele, acelea ce se
referă la o stare sufletească colectivă; dar aşa e Eminescu..., dar Eminescu a
devenit o trăsătură de psihologie colectivă a noastră.”(Vasile Băncilă, Opere, vol. II. Muzeul Brăilei. Editura Istros. Editura Muzeul
Literaturii Române-2004, p. 304)
Căutând măsura lucrurilor care îl fac pe Mihail Eminescu o Scară spirituală
către Cerul divin şi către cerul Daciei Mari, marele brăilean Vasile Băncilă îi aşează primele
treapte:
-Eminescu e un romantic.
Adică, sentimentele profunde-corola
adolescenţei cuprinsă într-un vârtej al unei închipuiri bogate, resfirate
într-o cultură profundă ce se poate distila într-o subţirime a spiritului
creştin.
Un alt mare poet, Nichita Stănescu (nu
există mare poet care, să nu-l iubească pe Luceafăr, n.a.), fiu al Ţării Miraculoase numită Limba Română, se
întreba, întrebându-ne de-altfel:
„M-am
întrebat adeseori de ce pînă acum poezia lui Eminescu ne apare mai proaspătă şi
mai tînără decât cel mai proaspăt vers al celui mai tînăr poet.
În acest sens, cuvîntul geniu nu acoperă
fenomenul real;-deşi această noţiune este inventată de romantici şi, cu
precădere, lor li se potriveşte. În cazul poeziei române, aceasta mai de grabă
se substituie cu noţiunea de Eminescu şi cu nobilul epitet de eminescian,
epitet ce semnifică o nuanţă superioară a calităţii versului...
Viaţa lui Eminescu o ştim şi majoritar o şi
înţelegem aproape în tot amănuntul ei gingaş, tensionat, vizionar, tragic şi
fericit, melancolic şi de blîndă veselie.
Fiinţa lui e permanent reală în imaginaţia
noastră... E vorba de... dragostea de vers de Eminescu.
A spune că sentimentul poetului se
identifică cu sentimentul fericit al oricui, e şi nu e adevărat. A zice că
versul lui exprimă chintesenţa gîndirii poetice, exprimată în natura lucrurilor
ţării, este şi nu este adevărat...Ne e clar însă că scrisul a fost modul lui de
a exista, că versul a fost modul şi acţiunea lui.
Pentru cine a scris Eminescu?, ca să
răspundem la această întrebare n-avem decît să-i întrebăm pe cititorii lui de
ce îl citesc. Cîte răspunsuri vom afla de la ei, tot atîtea adevăruri vom afla
despre opera lui Eminescu, cea plină de adevăruri dintre care multe, dacă nu
majoritatea, deocamdată ne sunt acoperite, ele fiind predestinate generaţiilor
viitoare, ca o rezervă naţională de conştiinţă, pentru cei care urmează să se
nască în această ţară miraculoasă,
numită Limba Română.”
(Nechita Stănescu, Respirări. Ed.
Sport-Turism, Bucureşti-1982, p. 10-12)
-Romantismul place oamenilor în general.
Romantismul ţine de o heraldică aristocrată asociată cu
nobleţea naturii unde va prefigura armonia dintre real şi vis (frumuseţea
realului), care încinse la flacăra geniului întrupează personalitatea într-un
prototip.
-De ce este Eminescu romantic?
Vitalitatea poetului, înţelepciunea
gândirii, bărbăţia ostăşească întru adevăr, frumuseţea sa fizico-spirituală
nimbată cu nebunia mistică a profetului, deci toate elementele necesare pentru
a fi iubit şi pentru a iubi, declanşau în el fioruri, pasiuni, dorinţe,
năzuinţe, credinţe, fulgerări, azururi serafice atât în plan personal cât şi
social, moral, religios, cultic, politic.
Romantismul său are un caracter atipic,
eminescian.
Extraordinara putere de sentiment şi
închipuire, până la vrajă şi halucinaţie; e sugestionant şi antrenant. De aici
rezultă sinceritatea operei lui Eminescu, această calitate primordială a operei
de artă-fireşte, e vorba de sinceritatea estetică, nu ştiinţifică, adică
frăgezimea şi intensitatea conţinutului.
Romantismul lui Eminescu e melancolic,
pesimist. Nu orice romantism e pesimist, cum crede Nae Ionescu; e şi un
romantism optimist, fie practic, fie filosofic (Hugo, Fichte, Hegel). Melancolia
sinelui său îşi trăgea seva din melancolia celorlalţi: bucuria pentru bucuria
celorlalţi şi suferinţa pentru suferinţa celorlalţi.
Sinele
geniului care-şi trage seva din sinele Neamului devine la rândul său sinele
colectiv al comunităţii şi al universalităţii.
Romantismul lui Eminescu e
cosmic-filosofic-Luceafărul, Sărmanul Dionis...
„În Sărmanul Dionis, arată
fostul meu coleg profesorul-scriitor Nicolae Tudor, filosofia se îmbină cu literatura, prima devenind pretext pentru cea
de-a doua. Anii studiilor la Viena, pentru Eminescu au deschis perspective
uriaşe, prin filosofie, ce vor defini universul operei sale.” (Nicolae
Tudor, Iubirea, Un Nimb Primit Prea
Târziu. Ed. Arefeană, Bucureşti-2005, p. 55)
< analizează Noica, seculii din istoria acestei lumi microscopice ar fi clipite, şi în
aceste clipite oamenii ar lucra tot atîta şi ar cugeta tot atîta ca în evii
noştri-evii lor pentru ei ar fi tot atît de lungi, ca pentru ai noştri. În ce nefinire microscopică s-ar pierde
milioanele de infuzorii ale acelor cercetători, în ce infinire de timp clipa de bucurie-şi toate acestea, toate, ar
fi-tot astfeliu, ca şi azi.>>
„Rândurile
acestea sînt din Sărmanul Dionis... Izbitoare este expresia. De ce spune
Eminescu o dată „nefinire” şi altă
dată „infinire”, subliniate aici în
text?, zice Noica. Şi, de altfel, ce nevoie îl face să nu folosească expresiile
obişnuite, infinit şi infinitate, pe care el însuşi le pune altă dată în joc?
Căci el va spune, îndată apoi:
<>
Şi mai jos:
„Dac-aş putea şi eu să mă pierd în
infinitatea sufletului meu...”
Cu
alte cuvinte, arăt eu, ar însemna: Dacă
aş putea să mă adaug nemuririi sufletului.
Avînd deci la îndemînă: infinit, infinitate
şi, de bună seamă, nemărginire,
continuă Noica, Eminescu simte nevoia să
creeze doi termeni noi, ba încă să-i pună în joc şi să-i opună în aceeaşi
frază. De ce? Răspunsul ni se pare simplu: pentru că ştie să gândească
filosofic şi pentru că ştie să vorbească româneşte.” (Constantin Noica, Introducere la Miracolul Eminescian. Ed.
Humanitas, Bucureşti-1992, p. 305)
Eu aş privi mult mai profund, mai integral expresia Luceafărului şi
desigur interpretarea eminentului gânditor Constantin Noica.
Mai întâi: Trecut şi viitor e în
sufletul meu...:
Eminescu
nu se referă exclusiv la sinele său căci, atunci pur şi simplu s-ar afla într-o
continuă nefinire...
Trecutul
şi viitorul din sufletul său sunt de fapt asumarea Strămoşească, Sinele
Neamului cu Tradiţia lui creştină, cu datină străbună milenară, cu tot
Pantheonul culturii şi virtuţiilor ortodoxe care s-au definit prin demnitate,
omenie, jertfă sfântă, adevăr, credinţă şi iubire.
Asumându-se spiritualităţii şi religiozităţii Neamului, evident că se
asumă şi sieşi întru geniul creativ de infinire...
Profetismul său creştin care se află într-un raport de finire cu Dumnezeu, cu Neamul, cu
poporul, deci şi cu sine, trăieşte existenţial în infinire cu Dumnezeu, cu neamul, cu sineşi.
Dăruindu-se Neamului-Biserică se dobândeşte pe sine ca mărturisitor al
Culturii Duhului.
Gândirea lui Eminescu nu e metafizică, e o întrupare creştină filosofico-teologică.
Lirismul său este metafizic ca expresie, dar gândirea, mugurul din ea
înfloreşte filosofic-creştin într-o corolă teologic ortodoxă: „Dumnezeul
geniul m-a sorbit din popor cum soarele soarbe un nour de aur din marea de
amar.”
Expresia se poate tâlcui şi astfel: Atotcreatorul-Dumnezeul Creaţiei m-a
chemat din popor, iar prin Cuvântul dumnezeiesc-Logosul, m-a ales întru actul
creaţiei, pentru a împrăştia cu lumina geniului-artistic hărăzit, amarul, prigonirile,
persecuţiile, întunericul, căderile, frângerile din marea de amar-istoria milenară a marelui nostru Neam dacoromân.
El nu
se foloseşte de cuvânt pentru fastul estetic ori pentru semantica lui, ci
pentru spiritul religios-ortodox al cuvântului, duhul lui, exegeza
hermeneutică, mireasma suavă a sublimului purtător de lumină harică, de preaplin
ca dar al creaţiei artistice.
Cuvântul dac se îmbracă literar cu Iia ţesută a literelor româneşti,
brodate pe altiţa metafizică a cugetului peste care se răsfrânge nimbul de
borangic al exegezei hermeneutice.
Însumându-se Neamului său creştin, Bisericii străbune ortodoxe deci,
primeşte lumina Logosului prin chemarea la actul creativ, iar prin darurile,
energiile necreate ale Duhului Sfânt este ales în finire sinergică în conlucrare cu harul la actul profetic, ca Sol
divin de asumare a Neamului întru îndumnezeire lui, întru comuniunea cu
Dumnezeu, întru infinire.
Eminescu este ceea ce grăia Marele filosof creştin Vasile Băncilă: măreţie cosmică, nu însă în sens
metaforic, ci de atribut.
Eminescu e, deci, măreţie cosmică; astfel,
el are datele pentru a da fenomenul estetic al sublimului. În toate manifestările sale Profetul
trăieşte intensitatea cea mai profundă, aşezându-se, împământenindu-se cosmic
am spune, între adevărul revelat, realitatea socio-politică a istoriei şi
creaţia sa sublimă.
Romantismul lui Eminescu e de factură
aristocratică emanând o fină psihologie etnică-fiindcă şi în psihologia românească, continuă Băncilă, e melancolie (melancolia rasei
noastre), oarece romantism, epicism,
lirism mai mult: în Eminescu sunt numai duse la o mare potenţă; apoi fiindcă
oricum ar fi Eminescu, el e integrat sufleteşte românilor de azi, aşa de intim
şi necesar, încât nu ne mai concepem fără el.
Sunt mari poeţi care cântă natura, descifrează
simbolismul mitologiei, relevă dreptatea, adevărul, surprind libertatea,
armonia cosmică, eroismul, înţelepciunea populară, focul mistic, diversitatea
Creaţiei divine. Pe Eminescu îl interesează în mod expres aşezarea Neamului său
ca primordialitate, ca Matca-Mumă a omenirii etc.
„
Eminescu, în ceea ce are el mai de preţ, arată un al mare poet genial, Ioan Alexandru, încearcă
să intre în dialog cu Persoana vie, omul ca fiinţă ce încoronează zidirea, iar
el, bărbat fiind, ştie că omul, pe măsura lui este Femeia, ca Fecioară şi
Maică, cea care biruie valurile vremii şi se aşează în rînduiala
nepieritoarelor constelaţii, dincolo de slava lor, ca desăvârşită adoratoare şi
ascultătoare... În toţi marii poeţi naţionali transpare o rînduială a
universului, o cosmogonie ce se limpezeşte în jurul Paternului, Părintescului,
aproape la toţi asemănătoare... Eminescu este pătruns de armonia şi farmecul
cel sfînt, de limpezimea nemuritoare a zidirii, aude hora stelelor, ţopăitul
alfei centaurului pe boltă, simte puterea lumii şi taina vieţuirii ei în
comunicarea pământului, aude apele de origine şi vânturile, aude şi vede
realitatea vie tăinuită în grai, ceea ce numai unora le este dat; între grai şi
lumea zidirilor nu-i ruptură la Eminescu, ci odihnire reciprocă, străvedere,
străluminare”... (Ioan Alexandru, Iubirea
de Patrie. Eseuri. Ed. Dacia, Cluj-Napoca-1978, p. 68, 72)
Patria profetică a Eminului de Aur şi a noastră a celor care am rămas
sub sceptrul demnităţii naţionalist-creştin-ortodoxe este în rânduiala şi sub
pronia Părintelui Ceresc:
„Iar noi locului ne ţinem/ Cum am fost aşa rămînem/ Marea şi cu rîurile/
Lumea cu pustiurile/ Luna şi cu soarele/ Codrul cu izvoarele.”
Alt element prin care Eminescu a avut
un rol imens în cultura românească e pragmatismul lui; să nu se creadă că
Eminescu a fost o simplă unealtă a conservatorilor (cel mult se poate spune că a fost
exploatat): doctrina şi activitatea lui
socială sunt de o sinceritate, adâncime, dezinteresare şi fatalitate
impresionante, cel puţin tot cât şi partea pur poetică. Eminescu are o
formidabilă personalitate pragmatică, adică are o maşină, un mecanism de
instincte practice, de o energetică puternică: un pragmatic halucinant; trei
lucruri anihilează falsa teorie, odioasa credinţă frivolă (vezi Lovinescu,
care zicea că articolele politice ale lui Eminescu şi Geniu pustiu sunt ceva... neglijabil; sau profesoare pretenţioase,
ca Mazilescu), cum că Eminescu a scris
articolele din Timpul din patimă de
partid (Eminescu şi partid!), ori că
reprezintă ceva periferic la Eminescu, pe câtă vreme ele sunt însuşi sufletul
lui Eminescu, jumătate din sufletul eminescian... Deci, la Eminescu, nu e
imposibilitate ca, după ce a făcut pesimism în activitate teoretică, să fie
dogmatic în cea practică... Însuşi romantismul lui Eminescu, acest romantism îl
făcea să pună suflet, aur sufletesc, foc sacru, elan, îl făcea să se identifice
cu cauza; mai mult romantismul îl făcea să vadă în ceea ce critica el o
entitate cosmică; prin urmare, Eminescu ridica polemica socială până la un
nivel cosmic, absolut.” (Vasile Băncilă, Opere, II, op. cit., p. 305-316)
Autenticitatea şi grandoarea romantică a universului său liric o dă
limba sa eminesciană. Clopotul geniului său creştin răsuna cu dangătul infinit
întru „marginile şi nemarginile limbii”, după cum aprecia înţeleptul Noica. (Constantin Noica, Eminescu sau gânduri despre omul deplin al
culturii româneşti. Ed. Eminescu, Bucureşti-1975, p. 55)
Romantismul lui Eminescu prelins
din mireasma suavă a lirismului său are ceva asemănător cu smerenia ascetului,
care pe măsură ce trăieşte rugăciunea se aprinde de rugul său mistic,
participând, trăind plenar, teologic şi mărturisitor în toate potenţele sale fireşti
ori suprafireşti, cu o nebunie profetică întâlnită numai la marii
mistici-isihaşti, ce irupe într-o cascadică avalanşe a trăirii harice,
renăscând integral creştinismul, cum au fost marii mistici-ortodocşi
întemniţaţi: Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide, arhim. Gherasim Iscu, Sofian Boghiu, Daniil Tudor,
Gheorghe Jimboiu, Anghel Papacioc, Marin Naidin, Constantin Oprişan, Traian
Trifan, Ilarion Felea, Gheorghe Calciu şi alţii, cei care, au ucenicit mult în sihăstria temniţelor atee: „Mă simt plin ca un stup de albine harnice
într-un an bogat în flori melifere. Mă simt în posesia unei viziuni proaspete a
creştinismului şi a lumii. Mă simt unit cu toţi oamenii în tragedia vieţii mele
şi cred în mântuirea lumii, dar numai prin focul unor purificări sincere, libere
şi autentice.
Scriu cu inima, cu viaţa, cu fiinţa mea...
Cine este atât de nebun ca să dea crezare unui nebun?!...
Stau încremenit în faţa sufletului meu, cu
degetele fără nerv pe stilou, cu tâmpla zvâcnind, cu respiraţia rară şi aud cum
bate inima-n piept în marginile infinite, răsfirate în nenumărate clipe,
fiecare tot atât de neţărmurită. Clocotul din mine vrea să se reverse, dar aşa,
fără făgaşe, cum s-a şi format. Îmi vine să iau sticla cu cerneală şi s-o sfarm
pe hârtia albă, făcând-o ţăndări, ca să-i aud ţiuitul şi să-i văd albăstreala
cum împroşcă masa, şi camera, şi văzduhul, umplându-l cu pete amorfe, ca să
acopere cumva vulcanii ce clocotesc în mine.” (Ioan Ianolide, Testamentul
unui nebun. Ed. Bonifaciu, Bucureşti-2015, p. 9-10)
Mirabilul
lirism al Luceafărului s-a împletit admirabil cu cugetarea filosofului creştin,
care ocolind labirintul miturilor şi-a netezit calea cunoşterii cu adevărul
revelat, înconjurat de tainele supreme şi frumuseţile stelare. Matricea
profetică a structurii eminesciene s-a format în amvonul Naturii, frumuseţea
Creaţiei pure sub nimbul libertăţii absolute, peste care s-au presărat izvorul
creaţiei populare prelins din sânul Tradiţiei, rânduielile, datinile, basmele,
obiceiurile, legendele, portul, cântecul, jocul, doinele, credinţa, mitul
jertfei şi marea iubire de Dumnezeu şi de Glie în care s-a întrupat ca o
nemurire zeiască.
Meritul Românului absolut, Mihail Eminescu, se aşează
evident în constelaţia profetismului dacoromân, a profetismului spiritualităţii
creştine universale acolo unde vorbirea înfrumuseţează totul şi tăcerea
grăieşte sublimul pretutindeni.
Dacă Poetul l-a umbrit pe prozator, gânditorul creştin însă, s-a înălţat
peste streaşina azurului socratic, prin ţâşnirea luminilor serafico-profetice.
Geniul poeziei s-a împletit cu profetul gândirii într-o atare comuniune
astfel încât profetul a născut poezia, iar poezia l-a înălţat pe profet în
sferele celeste.
Toţi cei care l-au citit, l-au cunoscut, l-au peţit, l-au preţuit, l-au
recitat, l-au cântat, s-au încântat, români ori străini, s-au înţelepţit
iubindu-l pe marele nostru Eminescu.
Mărturile vii sunt elogiile, ediţiile şi monografiile care, s-au
aşternut în Pantheonul Ortodoxiei noastre creştine începând chiar din veacul al
XIX-lea.
De
multe ori însă, debordantele epitete peiorative ale detractorilor sunt de fapt
atribute.
Autohtonismul lui Eminescu reclamă de fapt naţionalimul său creştin
care, se reflectă în plămada Neamului cu valoare de imperativ. Fiind un mare
Profet creştin, atunci şi naţionalismul său ortodox are conotaţie profetică, de
supravenerare cosmică a naţiei.
Naţionalismul creştin ortodox este Românism la scara:
TRECUT-PREZENT-VIITOR.
Profeţi sunt invocaţi Duhului marilor
Oameni: Eroi, Martiri, Mărturisitori şi Sfinţi.
Xenofobia la dacoromânii creştini ortodocşi nu este lipsa iubirii
aproapelui, nu este intoleranţa faţă de străini în genere, dovadă etniile
politeiste milenare, întrucât arhiomenia noastră hristică, universală nu are
margini, dar este conservatoare, adică refractară faţă de invadatori, faţă de
vandali, faţă de cotropitori, faţă de exploatatorii mai cu seamă alogeni.
Profesorul
Ioan-Aurel Pop, titularul Catedrei
de Istorie Medievală şi Istoriografie din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai”,
cel care onorează azi Academia Română ca membru titular, ne dă un exemplu de denigrare erudită şi matură, ex
cathedra, cu o lucrare-eseu apărută în 1997, la Ed. Humanitas, aparţinând
unui titular al Universităţii bucureştene.
„Cu toate precauţiile luate de
autor, ne arată ilustrul istoric ardelean, Eminescu este portretizat, în chip necruţător, în paginile cărţii drept
„mit”, cu următoarele conotaţii: „autohtonist şi xenofob” (p. 11), „naţionalist”
(p. 60), „gazetar şi profet naţionalist” (p. 91), „antioccidental”, prolog, prin „Doină”, al unor „invocaţii naţionale legionare”,
plasat, într-o succesiune nefastă, alături de Zamolxis, Ştefan cel Mare,
Horea şi Căpitan (p.320) etc. Toate
aceste lucruri-expuse într-o manieră alertă şi într-un stil atractiv,
convingător-pot părea şi par multora reale, aievea, mai ales că între cititori
puţini sunt cunoscători profunzi ai operei eminesciene şi, mai puţini încă sunt
la curent cu evoluţia detaliată a istoriei moderne şi contemporane, în lume şi
la noi. Mesajul lucrării menţionate (şi al altora, care exprimă opinii
aproape identice) păcătuieşte, în cazul
lui Eminescu, din cel puţin două motive: 1) face din Eminescu un om dedublat,
cu o faţă de mare poet şi cu o alta-total diferită-de gazetar xenofob şi
naţionalist; cu alte cuvinte, unul este Eminescu-poetul şi cu totul altul
Eminescu-ideologul; 2) judecă ideile literare, dar mai ales politice ale lui
Eminescu prin prisma unor idealuri declarate cumva universale şi atemporale,
dar care au, toate, caracter istoric şi au apărut recent; altfel spus, Eminescu
este „rău” fiindcă nu a anticipat „Declaraţia universală a drepturilor omului”,
nici drepturile minorităţilor definite de Comisia Europeană şi nici nu a
protestat când numele său a fost alăturat de legionari numelui Căpitanului! În
treacăt fie spus, plasaţi în acea situaţie nefericită, nu s-au putut revolta
nici Ştefan cel Mare şi nici Horea, adică alţi „naţionalişti”!
Suprema acuză adusă poetului se leagă cumva
de poezia „Doină”, considerată un
fel de esenţă în versuri a xenofobiei eminesciene: „Cine-a îndrăgit străinii/ Mânca-i-ar inima câinii” (p. 231) (Ioan-Aurel Pop, Identitatea Românească. Ed.
Contemporanul, Bucureşti-2016, p. 101-102)
De
fapt, DOINA lui Eminescu este un PSALM din regeasca şi divina Psaltire
universală.
Şi dacă tot li se încreţeşte inima denigratorilor când aud DOINA lui
EMINESCU cunoscută, le mai dăm o variantă mai pe gust, aleasă și publicată de Alexander E. Ronnett: „Adevăratul Eminescu nu este visătorul
dulceag şi moale din cele câteva poeme învăţate pe genunchi la şcoală.
Eminescu nicăieri nu e mai real decât în publicistica
sa şi în <(
Alexander E. Ronnett, România Ca O
Pradă-Mari Trădări şi Trădători- Ed. „Credinţa strămoşească, Iaşi-2013, p.
653-654)
De la
Nistru pân’la Tisa/ Tot românul plânsu-mi-s-a/ Că nu mai poate străbate/
De-atâta singurătate;/ Din Hotin şi pân’la Mare/ Vin Muscalii de-a călare/ De
la Mare la Hotin/ Calea noastră ne-o aţin./ Şi Muscalii şi Calmucii/ Şi nici
Nistrul nu-i îneacă/ Săraca ţară, săraca!// Din Boian la Cornu Luncii/
Jidoveşte’nvaţă pruncii/ Şi sub mâna de jidan/ Sunt românii lui Ştefan./ Vai de
biet român săracu/ Că-ndărăt tot dă ca racul/ Fără tihnă-i masa lui/ Şi-i
străin în ţara lui.// Din Braşov pân’la Abrud/ Vai ce văd şi ce aud/ Stăpânind
ungurul crud/ Iar din Olt până la Criş/ Nu mai este luminiş/ De greul
suspinelor/ De umbra străinilor,/ De nu mai ştii ce te-ai face/ Sărace, român,
sărace!// De la Turnu-n Dorohoi/ Curg duşmanii în puhoi/ Şi s-aşează pe la noi;/
Şi cum vin cu drum de fier/ Toate cântecele pier/ Zboară paserile toate/ De
neagra singurătate/ Numai umbra spinului/ La uşa creştinului/ Codrul geme şi se
pleacă/ Săraca, ţară, săraca!// Cine ne-a adus jidanii/ Nu mai vază zi cu anii/
Şi să-i scoată ochii corbii/ Să rămâie-n drum ca orbii/ Cine ne-a adus pe
greci/ N-ar mai putrezi în veci/ Cine ne-a adus Muscalii/ Prăpădi-l-ar focul
jalei/ Să-l arză, să-l dogorească/ Neamul să i-l prăpădească,/ iar cine mi-a
fost mişel/ Seca-i-ar inima-n el,/ Cum duşmanii mi te seacă/ Săraca, ţară,
săraca!// Ştefane, Măria Ta,/ Lasă Putna, nu mai sta,/ Lasă Arhimandritului/
Toată grija schitului/ Iară grija gropilor/ Dă-o-n seama popilor/ La metanii să
tot bată,/ Ziua toată, noaptea toată,/ Să se-ndure Dumnezeu/ Ca să-ţi mântui
neamul tău.../ Tu te-nalţă din mormânt/ Să te-aud din corn sunând/ Şi Moldova
adunând/ Adunându-ţi flamurile; Să se mire neamurile;/ De-i suna din corn
odată/ Ai s-aduni Moldova toată/ De-i suna de două ori/ Vin şi codrii-n
ajutor;/ De-i suna a treia oară/ Toţi duşmanii or să piară/ Daţi în seama
ciorilor/ Ş-a spânzurătorilor.// Ştefane, Maria Ta,/ Lasă Putna, nu mai sta/ Că
te-aşteptă litvele/ Să le zboare tigvele/ Să le spui motivele/ Pe câţi pari, pe
câţi fuştei/ Căpăţâni de grecotei/ Grecoteii şi străinii/ Mânca-le-ar inima
câinii/ Mânca-le-ar ţara pustia/ Şi neamul nemernicia/ Cum te pradă, cum te
seacă/ Săraca, ţară, săraca!
(,, Mihail Eminescu- poezii tiparite în timpul vieții,, vol III , Note și
variante, editie critica îngrijită de Perpessicius cu reproduceri după
manuscrise, Ed. Fundației Regale, București -1944)
Cinstire şi dor de Eminescu.