CALEA CĂTRE DUMNEZEU SAU DRUMUL ÎNSPRE
SINE - CHRISTOSI
(partea a II-a)
„Eu am venit în numele Tatălui Meu, şi voi nu
Mă primiţi;
dacă va veni un altul în numele său, pe acela
îl veţi primi.
Cum puteţi voi să credeţi, când primiţi slavă
unii de la alţii,
şi slava care vine de la unicul Dumnezeu nu o
căutaţi?”
(Iisus Hristos, Ioan 5, 43-44)
„Căci nu suntem ca cei mulţi, care strică cuvântul lui
Dumnezeu,ci grăim ca din curăţia inimii, ca de la
Dumnezeu
înaintea lui Dumnezeu, în Hristos”.
(Pavel II Corinteni 2, 17)
„Prin eul meu, eu sunt cel mai mare duşman
al meu”.
(Valeriu Gafencu- Martirul şi Mărturisitorul
întru Hristos)
„Dragostea aceasta atotprisositoare şi
atotdăruitoare a
constituit esenţa Revelaţiei Fiului lui Dumnezeu întrupat
şi
ea a pus şi temelia pe care s-a ridicat Crucea răstignirii
şi a răscumpărării”.
(Părintele Constantin Galeriu)
Una din experienţele cele mai
profunde şi universale ale omului este jertfa, cea care deschide comuniunea şi
împlinirea prin dăruire.
Cele trei elemente esenţiale şi
indisolubil legate ale Religie sunt Dumnezeu, omul şi jertfa, care dintotdeauna
străluceşte pe cerul spiritual: „Pe cerul
întunecat al vieţii spirituale, jertfa a fost întocmai ca o stea unică şi
strălucitoare, care a insuflat popoarelor încredere şi nădejde, concentrând în
sine cele mai înalte dorinţe ale lor şi proiectând razele ei scânteietoare
departe în istorie, pe colina Golgotei, unde avea să se înfăptuiască pentru
totdeauna împăcarea omului cu Dumnezeu, prin jertfă de bună voie a Însuşi
Fiului lui Dumnezeu şi Mântuitorul lumii- Domnul nostru Iisus Hristos” (Pr.
Ol.N. Căciulă, Sfânta Euharistie ca jertfă, Atena, 1932, p. 15).
Ortodoxia, deşi este prinsă
veacuri de-a rândul între cele două mari puteri expansioniste catolicismul şi
islamismul, nu aparţine trecutului, ci dimpotrivă trăieşte un prezent continuu
creator sub autoritatea Duhului Sfânt, care profetizează şi înnoieşte totul.
Uimitoarele aprofundări ale creştinismului s-au ivit îndeosebi prin Flacăra filocalică a Muntelui Athos,
prin „revoluţia mistică” a Teologiei
ortodoxe din secolul al XIV-lea, prin isihasmul monahal moldav al secolului al
XV-lea, prin mişcarea paisiană din
secolul al XVIII-lea, prin monumentala
antologie a teologiei mistice, Filocalia
Sfântului Nicodim Aghioritul, publicată la Veneţia în 1782, care în secolul
următor cunoaşte două ediţii (iar în sec. XX este mai amplu elaborată de marele
teolog român Părintele Dumitru Stăniloae), ori intuiţiile lui Dostoievski şi
ale urmaşilor săi spirituali, filosofii
religioşi, cum spunea Christos Yannaris: „noi suntem cu toţii nepoţi ai lui Dostoievski”. Despre marele
scriitor creştin, Berdiaev afirma că: „Dostoievski a ştiut tot ceea ce a ştiut Nietzsche, şi încă ceva în plus”
(Nikolai Berdiaev, L’Esprit de
Dostoievski, trad. fr. Paris, 1945, 1974, p.70).
Filocalia
devine astfel călăuza duhovnicească a fiecărui pelerin. Căile harismatice ale Filocaliei au înnoit profund
spiritualitatea veacului al XIX-lea, prin marii duhovnici şi ierarhi, marii
scriitori şi artişti, filosofi şi oameni de cultură creştini, ce s-au ridicat
cu cinste la apogeul Sfinţilor Părinţi. Beneficiind de numeroase traduceri, Filocalia a contribuit într-o bună
măsură şi la renaşterea spirituală a Occidentului.
Din mireasma serafică a Filocaliei a plesnit mugurul marii Filosofii religioase a secolului al
XX-lea. Pentru filosofia creştină a Evului Mediu occidental, Etienne Gilson
spunea că, numele propriu al lui Dumnezeu
este Fiinţa, iar în Răsărit, numele propriu al lui Dumnezeu, pentru Sfinţii
Părinţi este Iubirea.
Calea Iluminării
şerpuieşte prin perspectiva existenţială, dă strălucire sensului religios al eros-ului şi urcă spre
panorama sensului comuniunii cosmosului.
Să ne oprim puţin asupra unei clipe de foc din
cea mai zbuciumată perioadă a istoriei neamului nostru. După ce Ţara noastră a
fost abandonată de marile puteri la
Yalta în mâinile comuniştilor s-a născut şi o mare repulsie faţă de atei şi
bolşevici, mai ales că repulsia a fost alimentată şi încurajată şi de
promisiunile occidentului, care ulterior s-au dovedit ipocrite şi false. După
ce s-a creat rezistenţa anticomunistă, occidentul ne-a întors spatele, fiind
posibil ca scopul să fi fost chiar distrugerea Elitei naţionalist-creştine. Aşa
se face că aproape întreg tineretului creştin format prin educaţie morală:
elevi, studenţi, intelectuali urma să li se frângă şi să li se strivească viaţa
în sinistrele şi fioroasele temniţe atee de la Târgşor, Piteşti, Ocnele Mari,
Târgu-Ocna, Aiud, Gherla, Canal, etc. Toţi până la unul erau elementele cele
mai valoroase ale acelei Generaţii de-jertfă-dătătoare. Şi totuşi deasupra lor,
puternic ancorat în spiritualitatea ortodoxă, pilduitor prin cuvânt şi faptă,
cu viaţa şi sufletul dăruite lui Iisus Hristos, strălucea Valeriu Gafencu. De
fiecare dată la desele anchete şi torturi, le declara brutelor atee, organelor
politico-administrative, apartenenţa sa creştină:
-
Dumnezeu nu poate fi smuls din sufletele oamenilor.
Omul fără dumnezeu cade, cu Dumnezeu se desăvârşeşte. Dumnezeu este realitatea
imediată pentru cei ce trăiesc viaţa în duh. Lumea trebuie să crească din
sufletele oamenilor, căci dacă vine din afară este strivitoare. Nu mă angajez
politic, nu doresc să ajung om politic, dar nu accept limitarea libertăţii mele
sufleteşti. Problemele mele de conştiinţă le rezolv în comunicarea sufletului
meu cu Dumnezeu. Dacă toţi oamenii şi-ar face un sever şi autentic proces de
conştiinţă, stând responsabili în faţa lui Dumnezeu, n-ar mai fi nevoie de
justiţia oamenilor. Cine are sufletul curat se comportă conform legii morale din
el, lege care este la un nivel superior tuturor legilor omeneşti. Întregindu-le
şi desăvârşindu-le pe acestea din urmă, credinţa nu vine deci în conflict cu
ordinea politică. ea este un mijloc superior de cunoaştere, o atitudine ideală
a omului în societate. Căci nu poate fi dăunător societăţii cel ce iubeşte
oamenii şi se jertfeşte pentru fericirea lor. Avem deci datoria să-L mărturisim
pe Hristos, pentru a restabili demnitatea creştinismului şi pentru a restaura
adevărata ierarhie a valorilor”
(Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos document pentru o lume nouă. Ed.
Christiana, Bucureşti-2006, p.74).
Credinţa înaltă şi inteligenţa sa sclipitoare
s-au topit în focul mistic al dragostei sufletului său. Cu chipul său smerit ajunsese
la o stăpânire de sine şi la o cunoaştere deplină, trăind o frumuseţe
permanentă, însoţindu-şi cuvintele cu exemple din Evanghelie şi Patericul
Sfinţilor Părinţi, iubindu-i pe toţi şi dăruindu-se fiecăruia. Îşi analiza
atent viaţa sa lăuntrică, filocalică, având ca temă favorită conştiinţa
păcatului. Deseori spunea:
„-Este foarte greu omului să-şi recunoască
păcatul, dar este evident că suntem păcătoşi şi setea noastră de curăţie şi
adevăr nu poate fi satisfăcută decât prin zdrobirea păcatului. Viaţa veşnică
începe în sufletele smulse păcatului. Cine crede cu adevărat în Dumnezeu va
ajunge la conştiinţa păcatului, cine nu crede în Dumnezeu rămâne prizonier
eului său, orgoliului şi păcatului său.Prin eul meu, eu sunt cel mai mare
duşman al meu. Dacă eul nu moare, nu ne putem naşte din nou în Hristos şi
rămânem în păcatul mândriei. Mândria l-a făcut pe om să se vrea Dumnezeu,
împotriva evidenţei sale nedesăvârşiri şi mai cu seamă împotriva faptului că
noi, oamenii, suntem cu toţii muritori. Un Dumnezeu nedesăvârşit şi supus morţii
e un fals Dumnezeu. Conştiinţa păcatului nu este bigotism ori obscurantism, ci
luciditate şi înţelepciune. Întreaga educaţie a omului depinde de felul în care
funcţionează conştiinţa păcatului. numai omul care trăieşte în faţa lui
Dumnezeu are adevărata măsură a sa, a lumii şi a vieţi” (ibid., p. 78).
Esenţa
vieţii religioase, sensul ei se asumă prin bucuria de a trăi însufleţirea
doririlor sfinte. Pocăinţa şi umilinţa (smerenia) sunt mijloace ale
creştinismului, nu scopuri. Numai creştinismul a aşezat umăr lângă umăr,
genunchi lângă genunchi, închinăciunea şi ruga a celui bogat şi a celui sărac,
a celui sănătos şi a celui bolnav, a celui virtuos şi a celui păcătos, a celui
învăţat şi a celui umil. „Când soarele
vede un om cu ştiinţă, cu bogăţie sau cu putere politică îngenunchind la
rugăciune cu cel sărman şi smerit, merge surâzând întru odihna sa” (Sfântul
Nicolae Velimirovici, Pătimirea Bisericii, Ed. Sophia, Bucureşti- 2010, p.16).
Legătura
creştinului cu Hristos trebuie să fie întotdeauna familiară şi naturală, căci
numai Dumnezeu dă plinătate sufletului credinciosului. Păşirea în viaţa cea
adevărată se face sub haina harului smereniei, care nu depersonalizează, ci înfrumuseţează.
Urmarea lui Hristos înseamnă pilda smereniei, a autorităţii şi a dragostei cu
care El a prăbuşit lumea veche şi a ridicat o alta nouă, desăvârşind-o. „Conştiinţa păcatului (continuă Valeriu
Gafencu) nu se reduce la desfrânare,
lăcomie, agonisire, ucidere ori alte fapte asemănătoare, mai mult nu este nici numai
restabilirea orânduirii lăuntrice a omului, ci este lupta împotriva
începătoriilor şi stăpâniilor întunericului, care ţin în beznă şi robie
neamurile lumii întregi. Cu alte cuvinte, lupta fiecăruia trebuie să contribuie
la realizarea unei autentice orânduiri creştine a lumii. Trebuie să devii
creştin în toate aspectele vieţii tale de zi cu zi şi prin aceasta să
încreştinezi şi lumea din jurul tău. Dar nu se poate ajunge aici prin studii
intelectuale, ci prin trăirea în duh, prin lupta de fiecare clipă cu păcatul
făcut, apoi cu păcatul vorbit, apoi cu păcatul gândit. Înainte de a ne lupta cu
păcatele lumii trebuie să urâm păcatele, prostia, suficienţa şi moleşeala
sufletelor şi minţilor creştinilor, căci tocmai adormirea conştiinţei
creştine a dat frâu liber impertinenţei ateiste”(ibid., p.79).
Continuitatea re-creativă, înnoitoare a
Ortodoxiei se continuă prin Firul de aur al asceţilor, al misticilor, al
filosofilor Duhului, al eroilor, mărturisitorilor, martirilor şi sfinţilor.
Expresia suferinţei, jertfei şi biruinţei Mucenicilor regimurilor
totalitar-atee din secolul al XX-lea, ţâşneşte din cuvintele Mântuitorului
nostru Iisus Hristos, auzite la Sfântul Munte Athos de Cuviosul Siluan: „Ţine-ţi mintea ta în iad şi nu deznădăjdui!”.
Cuvântul profetic al
lui Iisus salvează din nihilism pe mulţi dintre contemporanii noştri. Se
presimte prin mijlocirea tuturor jertfelor şi suferinţelor milenare, biruinţa
lui a fi, ethosul însufleţit de lumina şi
slava Învierii Domnului. Întreaga
comunitate euharistică a Bisericii Ortodoxe se sprijină pe axa martiriului. Viaţa Duhului este Jertfa, cum spunea o veche
apoftegmă: „Dă sânge şi primeşti Duh!”.
În Ortodoxie, Tradiţia martirului este neîntreruptă. Ipostasul martiric se
continuă de la început, dincolo de persecuţiile şi prigonirile religioase sub
chipul ascetic al isihaştilor pustnici şi
al filosofilor creştini, descendenţi
ai teologiei persoanei şi ai comuniunii. Revoluţiile şi Războaiele mondiale
care au zbuciumat şi cutremurat Biserica lui Hristos au lăsat printre
dărâmături multă suferinţă şi jertfă, dar şi zeci de mii, sute de mii sau
milioane de eroi, mărturisitori şi martiri, consolidând astfel şi mai mult
comuniunea euharistică a creştinilor.
Minunata Taină a Întrupării
Domnului, dar şi înfricoşătoarea Taină a Răstignirii lui Hristos, dă sens
suferinţei şi jertfei umanităţii întregi. Crucea Răstignirii Mântuitorului
înmugureşte a viaţă-făcătoare, devenind
astfel scopul şi sensul Întrupării Domnului, scopul şi sensul întregii omeniri.
Iisus Hristos ne-a lăsat pe Cruce Testamentul Vieţii Sale dumnezeieşti, din
care a ţâşnit Duhul împreună cu apa şi sângele Său, apă a Botezului, a noii
vieţi şi sângele Cuminecării al Vieţii veşnice. Prin urmare, de la biruinţa
Învierii Domnului, tot omul trebuie să devină ofrandă oferită lui Dumnezeu
întru iertarea sa. Toate păcatele schimonosesc şi mutilează fiinţa omului, dar
cel care îi paralizează spiritul este moţăiala privind sensul şi scopul Crucii,
este neacordarea deplină şi fundamentală a Învierii Mântuitorului nostru.
Credinţa şi frica omului de judecată se contopesc prin Duhul în Izvorul Iubirii
care îl învie,, cum afirma Sfântul Maxim Mărturisitorul: „moartea lui Hristos pe Cruce este judecata judecăţii, osânda osândei”(Răspunsuri către Talasie 43, PG 90, 408[FR
3, 1947, p.148].
Duhul-Dumnezeul tainic este Cel care dă viaţă
existenţei noastre, Cel care ne face să auzim chemarea dumnezeiască, Cel care
ni-l descoperă pe Hristos, Viaţa întregii umanităţi transfigurate, ce ne
permite să devenim „con-sanguini”şi „con-corporali”cu Iisus.
Toate inegalităţile sociale şi sexuale,
toate opoziţiile etnice sunt abolite deopotrivă în noua umanitate restaurată.
Toate trebuiesc cu sârg îndreptate spre imperativul mântuirii, fără a se
neglija şi lucrarea socială în toate domeniile în care este vizat omul şi
societatea, o reciprocitate a comuniunii,
astfel încât viaţa noastră să devină
fratele nostru.
Axa vieţii sociale trebuie oglindită
în Aura Sfintei Treimi-Izvorul dătător al întregii culturi şi civilizaţii
umane.
Convertirea integrală la creştinism, la
dreapta credinţă se face doar trăind profunzimea Fericirilor- Calea ce duce la comuniune. Poate, tocmai de aceea una
din marile responsabilităţi ale Bisericii Ortotoxe de astăzi este scoaterea la
lumină a întregului patrimoniu ascetic
şi mistic, ca perspectivă înnoitoare, ca rezonanţă şi frumuseţe liturgică, ca
temelie şi stâlp al Teologiei Ortodoxe, ca om în lumina chipului său creat întru
asemănare cu Creatorul. Ego-ul
trebuie absorbit întru asemănare,
altfel este orbit de zorii sinelui în care se desfată şi se răsfaţă norii
patimilor. Verigile idolatre se înlănţuiesc în jurul iraţionalului prin lăcomie
şi după raţional prin mândrie, curbând sensul metafizic al chipului de la a fi la a avea. La rîndul ei
lăcomia perverteşte dorinţa, ispiteşte erosul, venerează desfrâul,
supralicitează avariţia din care ţâşnesc tristeţea şi invidia, culminând cu
mânia, ura de sine, ori distrugerea celorlalţi. Tiza lăcomiei este mândria în
care se întronizează slava deşartă, ce asistă fascinată la parada narcisiacă a
seducţiilor. Chipul mândriei este mânia întru asemănare cu ura. Marama
tristeţii picură gustul cenuşiu al delăsării, prelingându-se într-o bolboroseală
abisală a uitării. Astfel, ne răstignim curiozitatea, uimirea, fiorul, mirarea,
dorul, recunoştinţa şi bucuria. Inima se împietreşte şi peste ea se aşterne
dunele disperării cu platitudinea şi vidul iluziilor şi amăgirilor.
Dacă avem noroc spaima poate
cuibări în noi frica de Dumnezeu- ca început
al înţelepciunii, al venirii de la firesc la suprafiresc. Această salvare
din naufragiul pulberii, vine prin ancora ascezei creştine, care ne reîntoarce
la Hristos. Trecem astfel de la starea firii şi a fricii la starea harului, a
iluminării, a încrederii şi smereniei.
Ne alipim din nou cu căinţa cu
ruga şi cu curăţia de Dumnezeu, cum frumos ne îndeamnă Sfântul Isaac Sirul: „ Doamne Iisuse Hristoase, Dumnnezeul nostru,
care asupra lui Lazăr ai plâns şi lacrimi de jale şi de milostivire ai picurat
peste el, primeşte şi lacrimile mele cele amare. Cu patimile Tale vindecă
patimile mele. Cu rănile Tale tămăduieşte rănile mele. Cu sângele Tău curăţeşte
sângele meu şi amestecă în trupul meu mireasma Trupului Tău cel făcător de
viaţă. Fierea cu care ai fost adăpat de vrăjmaşi, să îndulcească sufletul meu
luînd de la el amărăciunea, pe care potrivnicul mi-a dat-o s-o beau. Trupul Tău
cel întins pe lemnul Crucii, să ridice către Tine mintea mea, pe care dracii au
tras-o în jos. Capul Tău, care pe Cruce s-a plecat, să înalţe capul meu cel
pălmuit de vrăjmaşi. Preasfintele Mâinile Tale, cele ţintuite pe Cruce de
necredincioşi, să mă ridice pe mine din prăpastia pierzării, precum preasfânta
Gura Ta a făgăduit. Faţa Ta, care a primit pălmuire şi scuipare, să
strălucească faţa mea cea pângărită cu fărădelegile. Sufletul Tău, pe care pe
Cruce l-ai dat Tatălui Tău, să mă călăuzească spre Tine cu harul Tău. Nu aduc
inimă zdrobită în căutarea Ta, nici nu am pocăinţă, nici frângere, care
amândouă întorc pe fii la moştenirea lor. Nu am, Stăpâne, lacrimi de mângâiere.
Căci întunecatu-sa mintea mea de cele lumeşti, şi nu poate să caute spre Tine
cu zdrobire. Răsucitu-s-a inima mea în multe ispite şi nu se mai poate încălzi
la lacrimile iubirii către Tine. Ci, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul şi
Vistierul bunătăţilor, dăruieşte-mi pocăinţă deplină şi inimă zdrobită, ca să
ies cu tot sufletul în căutarea Ta. Căci fără de Tine sunt străin de tot binele.
Aşa dar, Bunule, dăruieşte-mi harul Tău. Tatăl ce Te-a scos pe Tine din sânul
Său mai înainte de veci,, să înnoiască trăsăturile Chipului Tău întru mine. Eu
Te-am părăsit. Tu să nu mă părăseşti. Eu am plecat de la Tine, Tu pleacă în
căutarea mea, şi fă-mă să intru în imaşul Tău şi mă socoteşte în numărul oilor
turmei Tale celei alese, şi mă hrăneşte împreună cu ele din verdeaţa
dumnezeieştilor Tale Taine. Căci inima lor curată îţi este Ţie sălaş şi se vede
în ea (se iveşte) strălucirea descoperirilor Tale. Şi strălucirea aceasta este
mângâierea şi odihna tuturor acelora, care pentru Tine s-au nevoit cu necazuri
şi cu chinuri de tot felul. De care strălucire să ne învrednicim şi noi, cu
Harul şi cu iubirea de oameni a Mântuitorului nostru Iisus Hristos în vecii
vecilor. Amin” (Cuvinte despre Nevoinţă, Ed. Bunavestire, Bacău, 2001, p. 35).
Cu
alte cuvinte Rugăciunea Sfântului Isaac Sirul, singură dacă ar fi, poate
străluci ca o rază filocalică pe Calea mântuirii.
Lacrimile toarse din caierul ascezei împletesc
aşadar fuiorul nădejdii, surâsul bucuriei, seninătatea încrederii. În taina
jertfei şi a suferinţei Dumnezeu Mântuitorul plânge în toate lacrimile noastre
pentru a le umple cu harul Său. Numai în lacrimi inima se curăţeşte şi se
întăreşte prin voia Duhului Sfânt: „Fericiţi
cei ce plâng, că aceia se vor mângâia”, ne spune Iisus.
Cunoaşterea deplină a lui Dumnezeu
în Treime şi în Creaţia Sa se poate doar prin duhul haric al inimii în care
predomină nu dorinţa plăcerii, ci dorul după sens al libertăţii întru Adevăr.
Permanent în inima noastră să se poată reflecta frumuseţea lui Dumnezeu, binele
celuilalt şi armonia Creaţiei divine. Marcu Ascetul înţelege prin inimă sanctuarul lăuntric în care luminează harul
Botezului şi de unde îşi ia mintea îndemnurile bune şi frumoase”. Fără
legătura harului, care este stânca
Numelui lui Iisus, inima ceva
gândeşte şi alceva vorbeşte. „Nu este alt nume în istorie pe care să se fi
construit atâta cât pe Numele Lui”(Sfântul Nicolae Velimirovici, Pătimirea
Bisericii, Ed. Sophia, Bucureşti, 2010, p. 35).
Fiecare gând trebuie scos din scutecelul psihic şi înfăşat în porfira
Numelui lui Hristos, spre a da strălucire cuvântului şi mireasmă faptei. Numai
în acest sens se zideşte unitatea minţii şi a inimii, căci inima este fiinţa minţii. Numai coborârea minţii în inimă, urcă
omul spre slava Numelui lui Hristos. De aici, Rugăciunea inimii, care poartă în
suflet frumuseţea Numelui dumnezeiesc: „Doamne
Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieşte-mă pe mine păcătosul”!
În Tradiţia noastră ortodoxă Calea către Dumnezeu, cunoaşterea,
străbate două etape: contemplarea naturii şi comuniunea cu Creatorul. Mai întâi
o Euharistie cosmică cum spune
Sfântul Maxim Mărturisitorul: „Înţelegerea
duhovnicească a celor văzute prin cele nevăzute” (Mystagogia 2, PG 91,
669). Omul percepe prin har esenţa lucrurilor, cosmosul ca Poem al Creaţiei
devine un imens dialog între Ziditor şi creaturile Sale. Lumea simbolurilor
anticipează Întruparea Cuvântului. Cel Nepătruns, Cel Neapropiat se apropie de
noi, prin Naştere, Cruce şi Înviere. În Simbol se resimte fiorul emoţiei cu
estetica luminii sale, provocând cunoaşterea filocalică. În Aura Slavei lui
Dumnezeu, raţiunea omului se inserează în lumina cunoaşterii, presimţind
preamărirea Atotcreatorului, iar prin harul Crucii şi al Învierii, poate
pătrunde savoarea mistică.
Dacă Dumnezeu i-a cerut lui Adam să dea
nume celor vii, noi cei re-născuţi prin Botezul şi Sângele lui Iisus Hristos,
trebuie să purtăm Numele Domnului numindu-ne
CHRISTOŞI.
Identitatea noastră trebuie să se afirme
plenar prin credinţă, adevăr, libertate şi dragoste în comuniune cu Persoanele
dumnezeirii şi alte persoane. Persoana umană exprimă fiinţa libertăţii. Dumnezeu-
Fiinţa, fiind Treime de Persoane îşi are existenţa veşnică şi Şi-o asumă doar
în comuniune. Numai în Persoană libertatea şi iubirea personală sunt identice
dând viaţă Fiinţei, care este Adevărul. Dacă Dumnezeu, Tată- Fiu-Duh (spune
Olivier Clement) este libertate a iubirii,
faţă de om este iubire a libertăţii lui”
(Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I Adevăr
şi libertate, Ed. Deisis, Sibiu, 1997, p.103).
HRISTOS S-A ÎNĂLŢAT !
Ciclul:
Filocalia Suferinţei şi a Jertfei
ÎNĂLŢAREA
DOMNULUI - 24 Mai 2012
Brusturi-Neamţ.