PROFETISMUL
LUI MIHAIL EMINESCU
„EMINESCU ESTE SUMĂ LIRICĂ DE VOIEVOZI.”
(Petre Ţuţea)
„ În lumea aceasta nu este nimic mai interesant
decât
istoria poporului nostru. Trecutul lui, tot,
tot este un şir neîntrerupt de
martiri.”
(Mihail Eminescu)
Tărăgănând imperativul lucrurilor esenţiale,
ne moleşim în pasivitatea morală a vremii, ne pierdem în vârtejul lasciv al
prezentului, încetinind paşii şi ezitând să trecem pragul dincolo în lumea reală, în lumea lui Hristos, care este paralelă cu
cea în care trăim, în care mai căutăm, mai scormonim după himere..., în care
mesajul, comunicarea nu mai aparţin limbii naţionale, limbii noastre liturgice,
ci devine un limbaj unilateral, sacadat şi nearticulat.
Într-o atare situaţie, în ecuaţia: eu, tu, El, Noi, nu mai sunt entităţi, nu mai constituie comuniunea de har, nu se
mai poate comunica, nu mai suntem consubstanţiali în duh, ci se trece la
obedienta ascultare, la aşteptarea promisă..., la iluzii, la schimbarea care
deliberat întârzie, aducând doar depresii şi amnezii.
În loc să se ţină Calea cea dreaptă, cea plină
de lumină, adevăr şi cuminecare, Calea vieţii spre care ne cheamă Mântuitorul
Iisus Hristos, Calea Bisericii Ortodoxe, cei mai mulţi, în goana lor nebună,
aleargă după labirintul sinelui, jocul cel mai complicat al existenţei, drumul
simplist chipurile, care duce paralel cu realitatea, claritatea, simplitatea și
mântuirea omului creştin.
Schimbarea
la faţă a unei Naţiuni, refacerea chipului ei dumnezeiesc nu poate avea loc
decât printr-o revoluţie hristică, de
înnoire moral-spirituală, cum a fost cea declanşată de Mântuitorul lumii, nu
prin cea ideologică, mult trâmbiţată de criza mondială, care:
,,.... este
provocată şi valorificată programatic, după planuri financiare bine stabilite
şi controlate. Ne aflăm într-un punct, spune Mugur Vasiliu, în care experienţa eternilor revoluţionari
îşi spune cuvântul. Lumea poate fi cucerită şi stăpânită printr-o tehnică
foarte veche: constrângerea financiară. Fără sânge – sau doar în măsura în care
aceasta foloseşte.
Este o revoluţie universală, globală.
Globalizarea urmăreşte să cuprindă întreaga omenire, întreg globul pământesc.
Este vorba despre o mişcare totală, declanşată şi controlată cu instrumente
financiare-prin care este aservită cea mai mare parte dintre popoarele lumii.
Transformarea statelor naţionale
independente din punct de vedere economic, în state „bancare”
internaţionale a pregătit terenul pentru acest pas, prin crearea dependenţei
financiare. (Mugur
Vasiliu, Raportul orbului, Editura Scara, Bucureşti, 2013, p. 20)
Instrumentul prin care se doreşte realizarea
acestei revoluţii, mai corect spus disoluţii mondiale, este cel de natură
financiar-economic.
Obiectivul fundamental al acestei
globalizări este ruperea creştinului ortodox de Iisus Hristos.
Emblematica şi simtomatica lumii
ecumeniciste, mondialiste, globaliste este: fără
Dumnezeu! Adică, sfârşitul erei
creştine, sfârşitul omului îndumnezeit!
Eludarea realităţii de astăzi oricât de precară
şi vitregă este: „sărăceşte considerabil
înţelegerea resorturilor lumii modern, spune Răzvan Codrescu, inclusiv a stadiului ei actual (în care ceea ce interbelicii numeau
„iudeo-masonerie”, „hidra masonică”, „oculta internaţională”, „plutocraţia iudaică”,
„conspiraţia sionistă”, etc.) se dovedeşte o realitate planetară deghizată abil
în sloganuri „umanitare”, dirijând instaurarea aşa numitei „noi ordini
mondiale”, fie pe calea curentă a şantajului economic şi a terorismului
ideologic, fie pe cea excepţională a şantajului politic şi a terorismului
militar, aşa cum le-am văzut exercitate în Irak sau în Serbia.(Ilariu
Dobridor, Decăderea Dogmelor. Cum Au Dizolvat Evreii Cultura Europeană. Editura
Fronde, Alba-Iulia-Paris, 1999, p. VIII, Studiu introductiv)
Preceptele filosofice fără sens, cele în afara
şi împotriva lui Dumnezeu, concepute intenţionat şi programate împotriva omului
sau a naţiunilor purtătoare a pecetei divino-creştine au determinat calculul
politic al ţărilor mari-acaparatoare de noi teritorii atât de râvnite. Aşa a
fost şi poate mai este visul şi continuitatea politicii la început ţariste, apoi
bolşevice şi acum neoperestroice faţă de Dacoromânia în general şi Basarabia, Herţa, Transnistria şi
Bucovina de Nord în mod special.
Neputându-se realiza visul panslavismului de
a se intitula a „Treia Romă”, urmaşa
„legitimă”, a Imperiului Bizantin, sub
pretextul „onoarei”, care ruina fără
emoţii şi fără ruşine o mare provincie a Moldovei, ambiţia ţaristă a trecut în
patrimoniul bolşevicilor, care au preconizat şi promovat revoluţia mondială.
Joseph de Maistre a intuit destinul cabalistic al Basarabiei, pregătit de
ţarul pravoslavnic-bizantin Alexandru I: „Je
suis tente’ de croire que tout finira par un morcellement de la Moldavie, pour
satisfaire l’honneur ou ruiner une province.” (Apud G. I. Brătianu, La Bessarabie. Droits
nationaux et historiques, Bucarest, institute d’Histoire Universelle „N.
Iorga”, 1943, p. 33)
Ţarii, monarhii, despoţii însetaţi de
acaparări îşi împlineau cu cinism politica de cotropire afirmată de Napoleon I:
Voi cuceri pământuri, căci istorici care
să dovedească ale cui sunt, avem. (T. Codreanu, Basarabia eminesciană, op.
cit. p. 11)
Imaginea expansiunilor programate este clară
pentru noi, dacă privim atent la contextul războiului ruso-turc dintre
1806-1812. Moldova şi Valahia au fost ocupate vremelnic de armata ţaristă,
graţie Congresului de la Tilsit, din 1807, având acoperire, înţelegerea dintre Napoleon I şi Alexandru I, privind
împărţirea Imperiului Otoman, în aşa fel încât cele două provincii româneşti să
intre în componenţa caracatiţei ruseşti.
Nu observaţi că seamănă cu o anticipare şi o
prefigurare a viitorului pact Molotov-Ribbentrop, ca două picături de apă?
Ministrul
Instrucţiunii publice în două cabinete ţariste, profesorul de drept la
Universitatea din Moscova, consemnează visurile şi planurile ţarului Alexandru
I: În 1806, am crezut că vom cuceri cele
două Principate fără lupte şi că vom organiza din ele patru guvernăminte ruse.
Împrejurările ne-au silit, până la sfârşit, să ne mulţumim cu un câştig mai
modest. Din ceea ce am dobândit, am alcătuit provincia (oblasti) Rusiei.
(Leon Casso, Rossia na Dunaie i obrazovanie bessarabscoi oblasti, Moscova,
1913)
Onoarea rusă ţaristă anunţa la 15
Aprilie 1810, că de fapt pentru a înfăptui o faptă moral-pravoslavnică, doreşte nici mai mult nici mai puţin
decât patru gubernii: Basarabia, Moldova, Oltenia şi Muntenia. Un an mai târziu
acelaşi plan se dorea înfăptuit de Ţarul ocrotitor.
La 2 Octombrie 1811, feld-mareşalul biruitor la Slobozia, Mihail Kutuzov
(1745-1813), iniţia cu Poarta, la Giurgiu, cu regret tratativele unei micşorări
a marilor pretenţii ţariste, oprindu-se doar la Basarabia. Neşansa şi
nefericirea noastră a fost că Pavel Vasilievici Cicacov, amiralul rus,
însărcinat de ţar, graţie constrângerilor
lui Napoleon, să renunţe la orice
pretenţii şi să încheie pacea cu orice preţ, a ajuns prea târziu, abia după
negocierea lui Kutuzov.
Anglia, care întotdeauna era favorabilă
politicii sale, şi-a plasat o flotă în Bosfor, determinând mai devreme
deznodământul, silind astfel Poarta să încheie repede înţelegerea cu
Petersburgul, prin pacea de la
Bucureşti. Momentul este foarte
prielnic Rusiei, care îşi dă întreaga silinţă de a corupe diplomaţii aflaţi la
negociere: Dimitrie Moruzi, dragomanul
şi fratele său Panaiot, proprietarul Hanului celebru, Manuc-bei şi paşa Ramiz
Capudan.
Scrisoarea lui Napoleon I, prin care cerea
categoric Porţii: să nu facă pace cu nici
un preţ ( observaţi jocul
diplomatic, machiavelic al împăratului, n.a.), era în posesia lui Panaiot
Moruzi, care n-a făcut-o cunoscut. (Alexandru
Boldur). Între timp, înarmat cu nişte hărţi măsluite, care chipurile ar fi
fost trimise de Napoleon I, Kutuzov le-a pus pe masa tratativelor. Mai devreme
de negocieri, dragomanul Porţii, Dimitrie Moruzi fusese deja cumpărat de
împuterniciţii Petersburgului: făgăduinţa
unei mari moşii în Basarabia, evaluată la 100 000 de lei aur, plus un inel
de aur încrustat cu briliante, de circa 15 000 de piaştri, neţinându-se astfel
cont de rugămintea Sultanului Mahomed II, de-a
nu se accepta cedări teritoriale.
(Alexandru Moraru, Subteranele istoriei, Rolul lui Manuc-bei în vânzarea
Basarabiei către Rusia, www.tribuna
–Basarabia.ro.)
Tot în slujba ţarului s-a aflat şi Gaspard
Louis Andrault, conte de Langeron, care vine cu ideea trăsnită a asimilării celor
trei judeţe: Cahul, Bolgrad şi Ismail, ţinuturi,
care întregeau jumătatea de est a Moldovei, alături de Basarabia. Minciuna
contelui a fost confirmată şi validată, în
documente de Dimitrie Moruzi, contra cost evident. Aşadar, Moldova este crunt
păgubită, iar Poarta de două ori înşelată.
Prin urmare, Basarabia, la 28 Mai 1812, în
urma Tratatului de la Bucureşti era cumpărată
prin înşelăciune de ruşi, de la un stat străin, care n-a avut-o niciodată
în posesie-moştenitoare.
Trădătorii şi ucigaşii Basarabiei, plătesc însă
pe rând preţul vânzării: la 26 Octombrie 1812, de ziua sa, este decapitat lângă
Şumula, dragomanul Dimitrie Moruzi, urmat la 1 Noiembrie la Istambul de fratele
său Panaiot şi un an mai târziu, la Colentina lângă Bucureşti pe 25 Noiembrie
1813, paşa Ramiz Capudan. Manuc-bei fiind cel mai isteţ dintre ei, scapă după
câteva refugii în Ardeal, la Viena şi apoi la moşia sa de la Hânceşti.
Protestul boierilor moldoveni pe lângă
domnul fanariot Callimachi a fost zadarnic. Ruşii şi-au asumat politic
Basarabia ca pe propria gubernie, căci spiritual încă din 1808, restauraseră Dioceza de Cetatea Albă, impunând ca
întâi stătător pe mitropolitul Gavril Bănulescu-Bodoni, şcolit la Kiev, dar
originar din Bistriţa Transilvaniei.
Puţine
sunt cazurile când delegaţia oficială a unui stat se vinde, se lasă cumpărată
de adversari înaintea tratativelor.
Succesul diplomaţiei ruse s-a datorat
faptului că atât Mustafa IV, cât şi Mahmud / Mahomed II au avut încredere în capacitatea
negociatorilor greci şi armeni.
Conducătorul delegaţiei ţariste amiralul
Cicagov a confirmat mai târziu secretul vânzării, avându-i ca protagonişti pe
dragomanul Dimitrie Moruzi, care a refuzat în favoarea lui Scarlat Callimachi,
oferta sultanului de a urca pe tronul Moldovei şi confratele său armean
Manuc-bei. Dimitrie Moruzi ca să fie mai sigur de câştig juca la dublu şi
simultan: când în favoarea Rusiei, care i-a acordat ordinul „Sfântul Vladimir”, gradul III, în 1810,
când în favoarea Porţii otomane.
Indiferent de forma de guvernământ, monarhie
sau republică, indiferent de statutul religios al Statelor care ne-au invadat,
un lucru esenţial se reţine: Principatele Dacoromâne au constituit şi
constituie permanent pofta şi râvna de cotropire şi anexare la teritoriile lor.
Setea lor era des înăsprită de împotrivirea
dorinţei noastre naţionale, de continuitate masianică, de neatârnare şi
nesubjugare străină.
Este evident faptul că Naţiunea noastră
creştin-ortodoxă era un obstacol demn de luat în seamă şi de către
protagoniştii revoluţiei bolşevice, mondiale. De acest lucru se temea şi evreul
Friedrich Engels pe la anul 1848: „Românii
sunt un popor fără istorie... (acest lucru probabil şi-l dorea cu tot
dinadinsul, chiar dăcă era conştient că realitatea era alta, n.a.) destinaţi să piară în furtuna revoluţiei
mondiale... Ei sunt suporteri fanatici ai contrarevoluţiei şi vor rămâne astfel
până la extirparea sau pierderea caracterului lor naţional, la fel cum propria
lor existenţă în general, reprezintă prin ea însăşi un protest contra unei
măreţe revoluţii istorice. [...] Dispariţia lor de pe faţa pământului va fi un
pas înainte.” (Apud. Larry L. Watts, Fereşte-mă, Doamne, de prieteni...
Războiul clandestin al blocului sovietic cu România, trad. din engleză de
Camelia Diaconescu, Editura Rao, Bucureşti, p.31).
Afirmaţia lui Engels n-a fost nici gratuită
şi nici întâmplătoare. Ea a fost premeditată şi lăsată moştenire spre a fi dusă
la împlinire de urmaşii săi legatari-testamentari ai comunismului: Lenin,
Troţki, Stalin, Brejnev şi ceilalţi mari Kominternişti de dinainte şi după
1989.
În decursul istoric martiric-multimilenar
s-au aţintit asupra Daciei Mari mai multe uragane politice expansioniste:
perşii, romanii, grecii, furtunile-migratoare,
apoi, slavii, maghiarii, turcii, tătarii, leşii, fanarioţii, ruşii, habsburgii,
catolicii, protestanţii, neoprotestanţii, etc., toate cu tendinţa şi
încrâncenarea de a ne distruge identitatea naţională şi pe cea religioasă
creştin-ortodoxă-Trupul şi Sufletul sfânt al Naţiunii noastre Dacoromâne.
„A
patra mare experienţă a înăbuşirii elementului majoritar de către minoritari, ne
arată Teodor Codreanu, în spaţiul
românesc (după fenomenul sud dunărean, după Transilvania şi după regimul turco-fanariot),
se lansează în Basarabia şi în Bucovina de Nord, în Herţa şi în judeţele de pe
malul Mării Negre încorporate la Ucraina. Aici, asimilarea şi deznaţionalizarea
masivă, de care se temea Blaga şi Eliade, a devenit realitate. Dinspre Rusia
planurile sunt vechi, dar începutul concret datează de la 1812. Ţarii n-au adus
fireşte, nici colonişti maghiari, nici fanarioţi, ci aveau nevoie de a infiltra
printre români alţi alogeni. Au fost preferaţi ruşii, ucrainenii, evreii,
găgăuzii şi bulgarii, aduşi şi împropietăriţi în locuri dintre cele mai
fertile. Toţi aceştia aveau menirea să schimbe, încetul cu încetul, structura
demografică şi în ultimă instanţă, identitatea autohtonilor care trebuia să
devină neapărat o seminţie slavă. Domnii Moldovei au „predat” Basarabia la
cheie, ţarului Alexandru I, cu o populaţie românească de 95 %. Ţarii, Stalin şi
urmaşii săi au redus-o la nici 63 %. Această statistică nu spune mai nimic însă
despre catastrofa etnică a românilor basarabeni.”(Teodor Codreanu, A Doua
Schimbare la Faţă, Scara, Bucureşti, 2013, p. 76)
Menirea unui Apologet creştin, a unui Mărturisitor
ortodox, a unui Martir, a unor Aleşi-Eroi ai spiritului-naţionalist-hristic
se revelează într-o conştiinţă mistică, responsabilă asumării Tradiţiei sfinte
străbune, a apărării valorilor ei precreştine şi creştine, permanente, a
jertfei şi a biruinţei duhovniceşti.
Printr-o astfel de luptă ascetică se ard
prejudecăţile, uitările care primenesc comodităţile leneşe, ura, mentalităţile,
superstiţiile, calomniile, compromisurile, laşităţile, violenţa, corupţia
democrată, demagogiile politicianiste, simtomele nevralgice ale modernismului,
exacerbarea ridicolului, manipularea, dezinformarea, sarcasmul maliţios,
mustrările imbecile, diletantismul precar, labirintul dilemelor hilare,
premeditarea destructurării Tradiţiei creştine, a Neamului, etc.
Viziunea profetică a celor Aleşi de Dumnezeu
pentru Elita Naţionalist-Creştină a Neamului, asumă chemarea proniatoare în
comuniune cu Mântuitorul Iisus Hristos,
a Destinului Naţiei Ortodoxe, circumscris ontologiei arheităţii, în care se
configurează toate generaţiile ce însumă sensul mesianic al Seminţiei noastre
Dacoromâne.
Imperativul acestei Chemări şi Alegeri este Naţionalismul Creştin Ortodox cu
reverberaţiile sale creative, naţional-universale.
Misticismul trăirii noastre lăuntrice îl
elaborează doar lupta noastră ascetică, ca chemare a lui Hristos, ca devenire creştină autentică.
Prin urmare Ortodoxia noastră, adică Noi,
Dumnezeu+Neamul suntem responsabili de destinul nostru şi numai Noi,
ni-l asumăm, ni-l definim, ni-l conştientizăm, ni-l trăim, ni-l nădăjduim, ni-l
zidim, ni-l jerfim în hotarele veşnicei Iubiri Hristice.
Aşadar, menirea noastră este lupta şi biruinţa
ortodoxă de a ne defini crezul conştiinţei noastre morale şi religiozitatea
spiritului dacoromân, creştin.
Nimeni altcineva, în afară de Dumnezeu şi de Neam, nu ne poate face responsabili în afara menirii noastre
binecuvântate de Atotcreatorul, precum şi faptul că tot nimeni în afara lui
Dumnezeu şi a Naţiei noastre, a Sfinţilor ei, nu ne poate judeca şi pedepsi,
decât în cumpăna Dreptăţii, în lumina Adevărului şi în crezul Iubirii lor.
Nu ne interesează, opiniile, părerile, aforismele, ori definiţiile unor oameni, comunităţi, popoare sau dicţionare,
fiindcă nu sunt certe, nu sunt corecte, nu sunt morale, nu răspund naturii
noastre, ci sunt tendenţioase, profanatoare, fiindcă vin din partea celor care
prea des ne poftesc. Deci, sunt
irelevante, insignifiante şi ofensatoare.
Demnitatea suferinţei noastre naţionale,
proniatoare, istorice nu este atât răsplata
căderilor dese de la Calea întru Dumnezeu, ci mai ales jertfa
dăruirii noastre întru Înălţarea Neamului spre mântuirea sa, precum şi
călăuzirea altor seminţii şi popoare spre acelaşi ţel hristic.
Revelator în acest sens al maturităţii
noastre istorice, al împlinirii teologico-martirice dacoromâne este şi
sacrificiul deplin şi divin al Sfinţilor Contemporani din Temniţele atee
monarho-comuniste:
O,
Sfinţilor Mărturisitori, care în temniţe şi prigoane, prin multele voastre
pătimiri aţi stăvilit întărâtarea vrăjmaşului cea cu mânie pornită asupra
Bisericii lui Hristos; vouă, celor ce aţi suferit foame, ger, scingiuiri,
umilinţă şi chinuri de tot felul întru apărarea legii celei strămoşeşti, vă
aducem mulţumirile noastre.
(Fragment din Acatistul Sfinţilor Români din
Închisori. Editura Areopag, Bucureşti, 2012)
„Cei din puşcăriile... (totalitare), subliniază
filologul-cercetător Mugur Vasiliu, se cunoşteau între ei prin crezul pe care
îl împărtăşeau cu toţii..., crez care era expresia dreptei credinţe, trăită şi
manifestată în interiorul poporului român; crez în care se pregătiseră pentru
examenul pe care mulţi dintre ei şi-l doreau din tot sufletul-cu un fel de
avânt şi entuziasm de a-şi dărui tinereţea, cu un fel de nerăbdare de a se
jertfi pentru Hristos şi pentru neamul românesc; crez care se întruchipase,
prin voia lui Dumnezeu, în acel moment şi în faţa poporului său, în cel care a
fost educatorul lor, Corneliu Zelea Codreanu-numit de români, ca şi în alte
secole Horea, Avram Iancu, Tudor Vladimirescu, Căpitanul.”(Mugur
Vasiliu, Raportul orbului, Editura Scara, Bucureşti-2013, p. 208)
Spiritul,
Harul, Duhul nu biruieşte într-un om, elită sau într-o naţie, care nu se
concretizează Suferinţei întru sine, pentru Dumnezeu şi pentru aproapele.
Mistica şi asceza ortodoxă pun bazele unei pedagogii naţionalist-hristice a
Suferinţei divino-creştine, a meditaţiei, a cunoaşterii, a dăruirii, a jertfei,
a dragostei, care este de fapt spiritul religios veşnic al dacoromânului, pe care îl promovăm, pe care îl trăim,
pe care îl asumăm de-a pururi, în cadrul Culturii Ortodoxe ori
în cea a Filosofiei Duhului, ca valoare sacră naţional-universală.
Să nu se
creadă că bâlbâim cuvântul acesta-Spirit, spune Mircea Eliade, ca un copil neputincios, pentru că l-am
citit în cărţi şi l-am văzut pomenit în polemici apusene. Vom arăta că îl
înţelegem şi îl trăim. Şi nu ne intimidează nici sarcasmul suficient al bătrânilor
inteligenţi, nici mustrările maturilor, nici glumele imbecililor de ambele
sexe, nici nepăsarea celor care se pretind a fi astăzi îndrumătorii noştri
spirituali, nici seaca indiferenţă a universitarilor. Vom arăta că ne cunoaştem
îndestul forţele ca să nu cutezăm cu frunţile răsturnate, să-i privim în ochi
şi să le cumpănim loviturile. Iar cum ştim că vom întâlni împotriviri-nu
aşteptăm ci lovim noi întâi.
Voim să biruiască
valorile ce nu sunt izvorâte nici din economia politică, nici din tehnică, nici
din parlamentarism.
Valorile pure,
spirituale, absurd de spirituale. Valorile creştinismului. (Mircea Eliade, Profetismul Românesc
1. Itinerariu spiritual. Scrisori către un provincial. Destinul culturii
româneşti. Ed. „Roza Vânturilor”, Bucureşti, 1990, p. 22)
Fenomenele naturale psiho-spirituale
intern-externe ale omului, comunităţii,
Naţiunii, în întreaga lor istorie ţin de resortul interior al manifestărilor
vieţii creştine, de întrepătrunderea lor cu trăirea mistică a Aleşilor, de
răsfrîngerea prezenţei dumnezeieşti în conştiinţa moral-religioasă a Geniului,
a Eroului, a Martirului, a Mărturisitorului, a Sfântului, a omului înduhovnicit
în general.
Prezenţa conştiinţei harice a celor Chemaţi şi Aleşi, a Elitei Ortodoxe,
naţionalist-creştine, a veşnicilor creatori în universul
Fiinţei naţionale este pricinuită permanent de experienţa mistică a Celor
eterni, care şi-o asumă în credinţa dreaptă, nădejdea continuă,
dăruirea vie, nemărginită, suferinţa tainică, neîncetată, jertfa sfântă,
îndumnezeirea hristică, prin călăuzirea destinului moral-religios al Naţiunii
noastre creştin-ortodoxe spre mântuirea ei întru Hristos.
„Cei
mai glorioşi „naţionalişti” nu sunt eroii, nici şefii politici, care nu fac
decât să conducă destinele istorice ale Neamului lor. Cei mai glorioşi
„Naţionalişti”sunt creatorii care cuceresc de-a dreptul eternitatea. Există o
sete de eternitate în fiecare om, sete pentru Neamul şi Ţara lui. Dar există şi
o astfel de eternitate: un salt dincolo de istorie, prin care o Ţară şi un Neam
intră şi rămân în eternitate... (Mircea Eliade, România în eternitate,
„Vremea”, 13 Octombrie- 1935)
Cei mai glorioşi naţionalişti-creştini ai
Neamului nostru am putea spune sunt Eroii,
Profeţii, Martirii, Mărturisitorii,
Sfinţii, de-a lungul timpului şi
până astăzi, care au îmbrăcat Destinul Naţiei lor în Cămaşa
lui Hristos:
„Sfinţii veacului al XX-lea, martirii
mărturisitori în temniţele şi în afara temniţelor româneşti, cunoscuţi sub
numele de sfinţii închisorilor, au făcut cu toţii parte din şcoala de educaţie
creştină a neamului românesc denumită Mişcarea Legionară.
Această şcoală despre care se vorbeşte nu
prea mult, fals şi într-un singur ton, plin de ură-de la înfiinţarea ei şi până
astăzi-, a fost creată, îndrumată şi condusă de Corneliu Zelea Codreanu. El
este cel care a opus politicii interne anticreştine-deci antiromâneşti-şi
agresiunii bolşevismului dinspre răsărit, învăţătura iubirii lui Hristos pe
care a propăvăduit-o întregului popor, într-o vreme care seamănă foarte mult cu
vremea în care trăim noi şi care avea înclinaţii sioniste anticreştine foarte
clare şi manifeste.”
(Mugur Vasiliu, op. cit. p. 210)
Un astfel de Erou-Martir, Înaintemergător Sfinţilor Mucenici din temniţele atee, a
fost / este şi profetul nostru Mihail
Eminescu.
El
a intuit plenar viitorul şi a înţeles profund ca nimeni altul, gânditor sau
istoric dacoromân, ciclul apocaliptic milenar abătut asupra Dacoromâniei, precum
şi drama modernă, prin frângerea trupului şi sufletului Basarabiei între anii plini
de tragism: 1775; 1812; 1877-1879; 1940; 1944-1945.
Eminescu,
ca toate valorile spiritual-duhovniceşti ale Neamului dacoromân, este partea
din cea mai sublimă sferă şi mai sfântă a destinului nostru naţional. Nu
întâmplător Nicolae Iorga îl definea ca fiind expresia integrală a naţiunii române.
Cugetând cu smerenie adâncul Neamului, Eminescu ne arată puritatea gingăşiei,
veneraţia sa sfântă, descendent al ilustrei ginte primordiale,
geto-daco-română.
Meditaţia profetică, intuiţia duhovnicească,
înţelepciunea inimii lui Eminescu,
ne face să înţelegem desluşit legea dumnezeiască din noi, din comunitatea
prezentă, din Moşi şi Strămoşi, ca pe o lege scrisă dintru începuturi întru
această Naţie preasuferindă, dar binecuvântată.
Cerul
Neamului se identifică cu sufletul Luceafărului
nostru poetic prin lumina Logosului
dumnezeiesc.
Jertfa Profetului
Mihail Eminescu este un principiu naţional-creştin care se sumete (înalță)
cu mii de generaţii, peste adâncul menirii istorice, peste înaltul pisc al
devenirii noastre religioase.
Eminescu
se identifică prin geniul său naţional, prin jertfa sa sfântă, prin
chemarea sa creştină, prin curgerea sa universală, prin alegerea şi trăirea sa
ortodoxă şi ne identifică totodată pe noi ca mărturisitori întru Hristos, ca lumină a sufletelor ce se
cuminecă în Icoana Logosului, ca Aură a transfigurării, a Învierii, a
Înălţării, a mântuirii.
Desigur că toţi Fiii Mari ai Neamului şi-au
iubit Naţiunea cu toate Provinciile ei sfinte dinlăuntru şi din afară: Oltenia,
Muntenia, Dobrogea, Cadrilaterul, Basarabia, Herţa, Transnistria, Bucovina,
Ardealul, Banatul, Voievodina, ş.a., dar între toate se pare că cea mai adulată
rămâne tot Basarabia-martiră.
Mihail
Eminescu este Românul care a iubit Basarabia
cu tot cugetul, cu tot sufletul, cu toată fiinţa şi cu toată dăruirea sa, la
fel ca pe Bucovina-Mumă, la fel ca
pe Dacia
Mare-Muma noastră a tuturor românilor de pretutindeni.
Dumitru Murăraşu mărturisea că ,, Mihail Eminescu a fost: cel
mai îndrăgostit scriitor al nostru de tot ce-i românesc.,, (D. Murăraşu, Naţionalismul lui
Eminescu, ediţie realizată de Stancu Ilin, Editura Atos, Bucureşti, 1999, p.
169)
Este atâta adevăr, atâta lumină, atâta
căldură şi atâta duioşie în cuvintele harice ale cugetului său divin, care
lăcrimează pentru Neam:
Ce să vă spun? Iubesc acest popor bun,
blând, omenos, pe spatele căruia diplomaţii croiesc carte şi răzbele, zugrăvesc
împărăţii despre cari lui neci prin gând nu-i trece, iubesc acest popor care nu
serveşte decât de catalici tuturor acelora ce se înalţă la putere, popor
nenorocit care geme sub măreţia tuturor palatelor de gheaţă ce i le aşezăm pe
umeri. (mss.
2257, fila 65r)
Eminescu,
spune Teodor Codreanu,
a întrupat arheul românităţii în toată plenitudinea lui, dându-i contur,
conceptual ontologic, pornind deopotrivă, din filosofia greacă a lui Platon şi
Aristotel (care erau de fapt traco-geto-daci, n.a.), din Johann Baptista van
Helmont şi Dimitrie Cantemir, dar şi din imaginarul poporului român aşa cum s-a
cristalizat el în cel mai enigmatic basm popular ,, Tinereţe fără bătrâneţe şi
viaţă fără de moarte,, basm pe care l-a comentat în două articole, conchizând
că în protagonistul Făt-Frumos s-a
întrupat arheul / memoria românităţii, eroul-arhetip
fiind singurul care-şi aminteşte, în ultima sa călătorie spre casă şi părinţi,
de tot ce-a fost, timp de secole, pe meleagurile străbătute. (Teodor
Codreanu, Basarabia eminesciană. Editura Junimea-Iaşi, 2013, p. 8)
Intuiţia ontologică a Eminului nostru drag prefaţa evenimentul, faptul
istoric care venea. Personalitatea sa religioasă, vasta sa cultură, filosofia Duhului care-l inspira, i-au conferit
geniul şi aura Românului cult, Românului
absolut.
Nu este de mirare că l-a uimit până şi pe cel
care nu se uimea de nimeni altul decât de sine, pe Nicolae Iorga: Eminescu
stăpânea cu desăvârşire cunoştinţa trecutului românesc şi era perfect iniţiat
în istoria universală; nimeni din generaţia lui n-a avut în acest grad
instinctul adevăratului înţeles al istoriei, la nimeni el nu s-a prefăcut ca la
dânsul într-un element permanent şi determinant al întregii lui judecăţi. E
uimit cineva astăzi, după adăugirea unui imens material de informaţie şi atâtor
sforţări ale criticii, când constată cât ştia, cât înţelegea acest om, şi
gânditorul politic trebuie să admire ce mare era puterea lui de a integra
faptele mărunte şi trecătoare ale vieţii publice contemporane în maiestuoasa
curgere a dezvoltărilor istorice. Nu e de mirare că un asemenea limbagiu care
ar fi onorat orice ţară de veche cultură n-a fost priceput de contemporani cu o
pregătire aşa de slabă, a căror minte nu se ridică la recunoaşterea aceloraşi
adevăruri eterne. (T. Codreanu, Basarabia eminesciană, op. cit. p. 9)
În cadrul Societăţii „Carpaţi” genialul nostru profet, a militat profund pentru înfăptuirea unităţii tuturor românilor
întru Marele Regat al Daciei Mari.
Fiecare atentat asupra uneia dintre
Provinciile Dacoromâne era ca un pumnal înfipt în inima marelui Poet-profet.
Pentru Ardeal, va suporta la 28 Iunie 1883,
brutala zidire în camisolul de forţă.
Pentru Basarabia de care era atât de
îndrăgostit, va suferi drama nefastelor negocieri din vara anului 1878, de la
Berlin, care au culminat cu răpirea Basarabiei iubite (mss. 2264, p. 282r).
În această lume, care i-a curmat viaţa la
nici jumătatea ei, prin uneltele iudelor şi caiafelor nimicitoare puse în pofta
răului, a distrugerii Adevărului şi Iubirii, Eminescu s-a dăruit pătimirii Crucii
lui Iisus Hristos, Golgotei Neamului, martiriului
mărturisirilor sale. Asemeni tuturor Eroilor-Martiri, a Sfinţilor,
a Marilor
Mărturisitori, Cuvioşilor, Pedagogilor şi Duhovnicilor,
Poetul era conştient că drumul mântuirii
personale, împletit cu cel al mântuirii colective a
Naţiei, va trece implicit prin Urcuşul
martiriului, care se
configurează în martiriul conştiinţei sacre
şi cel al jertfei sfinte, a sângelui.
Suferinţa
sfântă, creştin-ortodoxă, cea deopotrivă întru Dumnezeu, întru Neam şi
întru sine, are sub învelişul ei
permanenţa harului şi a binecuvântării cereşti.
Reacţia noastră la suferinţă trebuie să fie
demnă şi creatoare, ca o cale care ne rezideşte spiritual.
Suferinţa
asumată şi trăită cu onoare şi nădejde aduce mult mai mult folos sufletului,
fiindcă se concretizează în dăruire, în jertfă, în iubire.
Suferinţa
creştină este plugul binecuvântat
care ară sufletul nostru ortodox, pentru ca Duhul Sfânt să semene harul cel de viaţă dătător.
Prin sufletul profetului nostru Mihail Eminescu n-a trecut neliniştea metafizică, ci fiorul adânc al suferinţei sale
naţionalist-religioase.
Suferinţa
creştin-ortodoxă este o harismă dumnezeiască, specială,
prin care Mântuitorul Hristos, ne
învredniceşte să trăim în preajma biruinţei.
Viaţa
creştinului-ortodox, mărturisitor
este o perpetuă suferinţă fericită. Ea sălăşluieşte doar în
sânul marilor trăitori mistici, a marilor temerari naţionalişti.
Pătimirile suferinţelor sfinte netezesc calea
spre cele două mântuiri: cea a sinelui menit şi cea a
Neamului împlinit.
Oricare
martiriu al cărui sens este numai hristic, întru Hristos şi Naţiune este
o coordonată şi o componentă organic-fundamentală a vieţii duhovniceşti, ce
urcă tainic spre mântuirea sfântă.
Fiecare jertfă întru Dumnezeu, întru Neam şi întru aproapele
dreptmăritor este o consimţire şi o cuminecare a martiriului ales.
Fiecare
Profet al mesianismului hristic este fie purtătorul martiriului conştiinţei, fie mucenicul botezului sângelui.
Martiriul
este o consecinţă a sacrificiului voit, privind prigoana şi persecuţia creştinului
pentru dreapta credinţă şi dragostea sa sfântă după Dumnezeu.
Martiriul
ne botează fiinţa şi persoana într-o cristelniţă hristică dumnezeiască.
Fiecare Fiu-Ales al Neamului nostru
dacoromân şi al Mântuitorului nostru Iisus Hristos
este chemat fie spre martiriul conştiinţei, fie spre
cel al botezului sângelui.
Mihail
Eminescu în ipostaza şi personalitatea sa creştin-ortodoxă, a trăit
martiriul în menirea sa existenţială ca pe o necesitate ontologică. El a avut
sfânta binecuvântare de a trăi şi împlini ambele ipostaze ale martiriului
profetic: cea a conştiinţei morale şi
cea
a muceniciei sfinte.
+ Sf. Mc. Tatiana şi Eutasia,
Duminică, 14 Ianuarie 2014.
Dacoromânia – Brusturi – Neamţ. (prima
partea )