VOCAŢIA SCRISULUI
La
Început este Iubirea şi Dorul ei este Cuvântul dătător de Viaţă.
Şi în Cuvântul
lui Dumnezeu, literă cu literă s-au gătit în Iie de sărbătoare prinzându-se în
Hora mare şi Sfântă a creaţiei.
Cuvintele ţesute
din borangicul Luminii, sunt brodate apoi pe ştergarele trandafirii ale
surâsului divin de pe chipul românului.
Înfiorate în
sine, toate cuvintele înmiresmate au venit Cuvântului sfânt să I se închine, să
I se roage, să-L slăvească.
La Început este
Cuvântul dumnezeiesc - Obârşia tuturor cuvintelor-făpturi: Cerul cu Îngerii
lui, Pământul cu odraslele sale, Lumina cu cântarea-i serafică, Ziua cu
zâmbetul ei, Noaptea cu înţelepciunea sa, Apa cu vieţuitoarele zglobii, Iarba
cu miresmele florilor, Pomii cu mugurii surâzând, Plantele legănându-se
îmbobocite, Codrul cu rapsodiile maeştrilor lui, Soarele cu strălucirea sa,
Luna şi Stelele cu podoabele lor şi sus de tot, peste toate acestea, ca un rege
înveşmântat în splendoarea frumuseţii este aşezat Omul –Omul dac- chip al lui
Dumnezeu.
Purtăm în noi
această dumnezeiască mirare în faţa fiinţării Sfinte, în care Poetul Iubirii a
înfrumuseţat cu Adevărul Său, Poemul Vieţii Sale.
Dacă vom fi
încântaţi de splendoarea Poemului dumnezeiesc, scris în elementele de aur, de
Poetul Dragostei al Cerului şi al Pământului, atunci vom tâlcui sublim literele
de foc care tresaltă în stihurile Iubirii tuturor aleşilor.
Dacă privim doar
una din minunile Poemului sfânt, divinul Trandafir, în care răsar zorii
înmiresmaţi în licărul de rouă, prelins pe brocardul petalelor îmbobocite ce
dau bineţe Soarelui, simţim că în mijlocul lor surâde o taină. Este Taina iubirii
Poetului !
Din toate aceste
desăvârşite odrăsliri, înfrumuseţate cu nenumărate felurimi, Poetul Dragostei a
tors admiraţia, ce înfloreşte în Om, rodiile iubirii pentru Creator.
Toată
contemplarea frumuseţii, slavei şi strălucirii acestei dumnezeieşti Iubiri,
întrupează în Om cântarea divină.
Gândul
sufletului este mugure de Dumnezeu. Cuvântul rostit este surâsul Luminii
angelice, iar muzica cuvântului este cântarea însăşi a Duhului Sfânt.
Toată această
încântare divină este întruparea sublimă a Fecioarei Maria.
Aşadar,
cuvintele gândite, rostite sau scrise sunt roade ale Tainei Cuvântului. Deci
cuvântul este o taină, iar gândirea, scrisul sunt daruri ale Cuvântului. Prin
urmare, se poate vorbi de un meşteşug al scrisului, de un tâlc al scrisului, de
nimicuri ale scrisului, când nimic nu ai a spune, de o artă a scrisului, de un
har al scrisului, de o misiune a scrisului şi de o vocaţie a scrisului, de
muzica cuvântului.
Este un scris
meşteşugit atunci când potriveşti cuvintele. Dacă le găseşti o înţelepciune
înseamnă că au tâlc. Când laşi cuvintele să se hârjonească într-o minte
haotică, devin urme pe nisip. Când slujeşti Creaţiei, cuvintele se dăltuiesc
armonios înălţându-se ca o grandioasă statuie. Dacă primeşti harul de Sus
pentru a slăvi Cuvântul şi Neamul, cuvintele capătă sens, devin inspirate,
împodobindu-se în Ode, în Balade, în Doine, în Imne, în Psalmi, în Ii brodate
din duhul Patriei.
O parte din
Mărturisitorii credinţei şi ai jertfei îmbrăţişează şi misiunea scrisului, zugrăvindu-le
în alese scripturi, iar cei ce închină cuvintele numai lui Dumnezeu, le
întrupează în sublimele Poeme ale iubirii.
În raport de cui
slujeşte sau pe cine slugăreşte autorul, cuvintele sunt: golaşe, peticite,
şifonate, îmbrăcate sau preaîmpodobite.
De asemenea
toate cuvintele sunt croite perfect după chipul şi asemănarea autorului.
În funcţie de
adresa Destinatarului cuvintele îmbracă o ţesătură fină din brocard,
spirituală: teologică, filosofică sau poetică; o ţesătură din mătase, literară:
epică, lirică, dramatică, istorico-documentară şi o ţesătură grosolană din
postav: maculatura de doi bani ori mâzgăliturile ingrate, profanatoare.
Numai abordările
frumoase şi morale îmbogăţesc Tezaurul spiritual al limbii noastre daco-române.
Limba unei Naţiuni defineşte şi rosteşte crezul fiinţei Neamului, iar sensul ei
celebrează Taina teologico-liturgică a Ortodoxiei.
În esenţa ei
limba îşi îndeplineşte funcţia cultică, în care-L slăveşte mai întâi pe
Dumnezeu-Cuvântul, apoi Seminţia sa şi omul creştin în general.
În graiul vechi
al Psaltirei, Psalmul 116 zicea:
Lăudaţi pre
Domnul toate limbile,...
În Sânul limbii
daco-române s-a răspândit mireasma Revelaţiei dumnezeieşti.
Limba
daco-română este mărturia dreptei credinţe, este expresia frumuseţii sufletului
ortodox şi Altarul consfiinţit de martiriologia acestei Naţii binecuvântate.
Bunul Dumnezeu
ne-a hărăzit scrierea cu patru milenii înaintea Sumerului, tocmai pentru a-L
lăuda mai mult decât toate celelalte popoare ori seminţii.
Vocaţia
scrisului constă în semnificaţia acestor slove de foc, săpate adânc în Pisania
Rugului aprins din firida sufletului meu. Menirea lor este să mărturisească
comuniunea mea cu Logosul divin, bucuria dragostei întru Dumnezeu, cuminecarea
Dorului întru Măicuţa noastră Ocrotitoarea, slujirea iubirii de Neam, admiraţia
pentru dascălii şi duhovnicii mei, precum şi cinstirea prietenilor aleşi.
Permanenta mea
grijă este să-i mulţumesc lui Dumnezeu, Care-mi trimite din înalturi, harul
prisositor ce răsare pe cerul inimii mele ca un Luceafăr de dimineaţă. Hrana
spirituală pe care o constituie vocaţia scrisului îmi dă o bucurie peste
măsură şi o profundă mulţumire
sufletească. Scrisul ales, bine cumpănit este apanajul mărturisitorului
credinţei şi al demnităţii, care poartă în fiinţa sa admiraţia, cântarea, slava,
poezia, credinţa şi dragostea pentru
Mântuitorul nostru Iisus Hristos şi mândria sfântă a Neamului său protodac.
Scrisul
binecuvântat
mă îmbracă în
lumina harului
cu o
haină aleasă şi prea înfrumuseţată.
Şoaptă cu şoaptă
sufletul
îmi scrie pe
caşmirul inimii
cuvintele
unei frumoase dedicaţii,
aşa cum florile
de salcâm
ne înmiresmează
viaţa, primăvara.
Cu harul scrisului
am urcat
pe crestele Carpatine
ca
să-mi văd gătite-n sărbătoare
simbolurile
Ţării mele sfinte.
Am văzut un vechi descânt,
cum
la-nceput s-a-nfiorat în sine
şi-a pus
surâsuri-muguri de creaţie
în barba
Moşului din Vetrele serafice ale Carpaţilor.
Am găsit bătrânii stropi de soare
prinşi în zâmbetele străbune de sânge,
ce
scânteiază-n urmele paşilor lui Iisus Hristos.
Am îngenunchiat pe ţărâna caldă,
ca o
plămadă de cer în care s-au cuibărit
sceptruri
şi coroane voievodale,
atârnate
doar de poala
veşniciei Celui Preaînalt.
Am simţit cum creşte-n
trupul meu licăr de floare,
din mireasma sublimelor Fecioare,
care au rămas în frumuseţea vie a martiriului
sfânt.
Am atins smerit stâncile,
foste odinioară schimnicii
Hotarului de
veghe, ce-au tors din
Caierul timpului
sumanul veşniciei.
Am îmbrăţişat
falnicii brazi,
scânteietori în
sumanele lor verzi,
în care s-au întrupat Voinicii noştri daci,
să-I steie reazem
lui Dumnezeu.
Am sărutat buclele
izvoarelor,
care duc mărturia
dreptei credinţe ,
din care beau
lumină Sfinţii noştri de Sus,
pavăză veșniciei
noastre.
M-am închinat
crucilor monahale,
care suie la
ceruri,
ca nişte Potire cu
cuminecarea
jertfei Învierii Neamului nostru drag.
Poemul Limbii Române,
27.08.2014- Brusturi, Neamț