POEMUL
PRIETENIEI
„...
Să vă iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu!
Mai
mare dragoste decât aceasta nimeni nu
are,
ca sufletul lui să şi-l pună pentru
prietenii săi.
Voi sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ceea
ce vă
poruncesc: să vă iubiţi unul pe altul!”
(Ioan 15, 12-14, 17)
Poemul
Prieteniei este
un Imn închinat Mirelui dumnezeiesc
al Iubirii şi al Prieteniei – Iisus Hristos, precum şi o Odă dedicată
Prietenilor mei adevăraţi.
Prietenia creştină este Poezia sublimă a Dragostei
dumnezeieşti.
Prietenia
este Cântarea Neamului nostru dacoromân nemuritor şi a Dumnezeirii veşnice.
Prietenia
este o stare aleasă a bucuriei, a cunoaşterii lăuntrice, a misticii ortodoxe,
care ne defineşte spiritual în primenirea noastră.
Prietenia
este un Psalm filocalic ce decurge din împlinirea unei misiuni
dumnezeieşti, ca vocaţie a Iubirii.
Prietenia
având dimensiune Hristică purcede ca un rod
al înfăptuirii sensului existenţei noastre
creştin-ortodoxe.
Acesta este înţelesul ei cel mai profund şi
mai tainic pe care-l ocupă în rândul frumuseţii morale.
Ca urmare a găsirii sensului divin al
existenţei omului, Prietenia este o
stare de împlinire a vieţii, după ceea ce sufletul însetează permanent şi totodată
de înălţare spirituală a creaţiei mistice.
Prietenia
vine ca un prisos al bucuriei, al
vieţii morale trăite în care se prefigurează apoi ca un prinos al fericirii.
Prietenia
vine ca o plinătate a bucuriei, ce
ţâşneşte ca o flacără binefăcătoare a
spiritului, ca un Rug aprins al încântării persoanei în toată splendoarea ei de
a se desăvârşi moral.
Mântuitorul
nostru Iisus Hristos, care trăieşte cu adevărat în spiritul Aleşilor Săi,
ne mărturiseşte Prietenia Sa ca pe un
Nimb ceresc din care se revarsă continuu harul bucuriei înspre cei dragi.
Ca trăire a plinătăţii sale fiinţiale, Prietenia este expresia ascensională de mare elevaţie a vieţii creştine.
Pentru a împlini vocaţia Prieteniei trebuie să trăim creştinismul şi să-l mărturisim
în sensul lui creator, ortodox, ca
misiune dumnezeiască.
În undele cele mai curate ale sufletului
trebuie să zâmbească neîntinat chipul
Prieteniei, care provoacă înnoirea
spiritului şi o tonifiere a
conştiinţei morale.
Aducând mângâiere şi binecuvântare
sufletului, Prietenia ca chip al bucuriei, conferă omului puterea Adevărului şi un sublim al desfătării.
În armonia sufletească, bucuria se contemplă ca
frumuseţe a Prieteniei.
În Taina ei, Prietenia aduce împlinirea transcendentă a fiinţei, ca persoană a
comuniunii, ca sens moral exhatologic,
ca esenţă mistic-ortodoxă a eternităţii.
Prietenia
înmiresmează euforia frumuseţii
cunoaşterii în dimensiunea armoniei sale perfecte, euforia luminii Adevărului
în circumstanţa Logosului Său absolut, euforia spiritului creaţiei în
plenitudinea sa vocaţională, euforia Dragostei în Cerul Trinităţii plenare, care
ne transfigurează divin ca ipostaz al
vieţii, ca lumină şi cântec al ei, ca frumuseţe şi încântare a Duhului Sfânt.
Prietenia
este Calea cea mai frumoasă pe care
mergem neîncetat alături de Dumnezeu, cu bucuria de a fi drept măritor creştin.
Prietenia
nu numai că bucură din plin omul creştin-ortodox, dar îl şi înnobilează spiritual în aspiraţia lui
mântuitoare, îl depăşeşte pe sine, îl amplifică, îl înmulţeşte stării de
comuniune, îl înalţă spre cerul menirii sale.
În
ipostasa creaţiei ortodoxe, Prietenia
conferă Istoriei prototipul existenţei
naţionalist-universale, care se amplifică continuu într-o permanentă
naştere a spiritului creştin.
În sânul Prieteniei sufletul este un izvor de apă vie, în care Cerul năzuieşte spre împlinire, se
oglindeşte, îşi ia viaţă şi frumuseţe.
Prietenia, ca stare a creaţiei creştine este o bunăstare proprie destinului ortodox,
în care se trasează forma şi sensul existenţial cel mai înalt.
Prietenia
creştinului se manifestă plural şi esenţial în viaţa trăirii ortodoxe pe a
cărei temelie se zideşte bucuria şi
statornicia frumuseţii.
În
spiritul Suferinţei, numai Prietenia în
veşmântul dreptei credinţe înfrumuseţează divin Cerul Iubirii.
În actul Prieteniei întreaga lume renaşte prin Prieteni, vie în Adevăr,
strălucitoare în Libertate, statornică
în Dreptate, împodobită cu Zorile Frumuseţii Creştine.
În
sânul Prieteniei înfloreşte întreaga
Creaţie sfântă ca o chemare a Bucuriei
dumnezeieşti.
Numai Prietenia
trăieşte permanent şi majestuos în Iubire, aspirând frumuseţea harică de
pretutindeni.
Prin Prietenie
cunoaştem Adevărul, aflându-ne rostul nostru creştin în lumea ortodoxă,
prin care aderăm total la Frumuseţea lui
Dumnezeu.
Prin Prietenia
creştină omul află că viaţa religioasă este vie, bine definită ca demnitate
a trăirii, profund spiritual, plină de semnificaţie liturgic-ortodoxă.
Toţi Prietenii
adevăraţi, toţi Prietenii lui
Hristos, care au strălucit şi strălucesc în omenire au purtat în ei mireasma
Cuvântului - Slava spiritului creator şi
Lumina unei raţiuni supreme în drumul ei transcedent de la şi spre Dumnezeu, de
la credinţă spre Tărâmul de Har al eternităţii Duhului Sfânt.
În lumea Prieteniei, Omul şi întreaga omenire ortodoxă vor căpăta frumuseţea
Chipului dumnezeiesc; toate făpturile Creaţiei îşi recapătă dreptul la viaţă în
funcţie de porunca divină ca sens al împlinirii lor.
Din cele mai adânci fibre ale inimii răsare
Floarea albă a Prieteniei.
Prietenia
este cel mai mare Dar al lui
Dumnezeu, oferit Aleşilor Săi
pentru a ne purifica sufletele şi a
le pregăti să înflorească şi să rodească
în Hristos.
Prin
Prietenia întru Hristos capeţi
naşterea divină de a iubi oamenii, dar nu pe toţi la fel...
Toate
lucrurile şi toate stările sublime
nu există decât în Iisus Hristos
şi-n cei ce-I poartă Prietenia.
Existenţa omului în lume este o expresie a
voinţei lui Dumnezeu de a se împlini sub corola Prieteniei, ca Chip al Său şi ca Asemănare.
Prietenia
este cea care dă măsura Iubirii
creştine a omului şi în funcţie de aceasta omul îşi măreşte lumea ortodoxă
a iubirii sale.
Dimensiunea ortodoxă a creştinului în
cosmosul rezervat lui de către Atotcreatorul îl aşează şi îl integrează profund
numai în consens cu participarea sa la definirea Prieteniei întru Dumnezeu şi semenii Aleşi, care trebuie exprimată în toată plenitudinea ei divină,
asumându-se astfel sub toate formele şi treptele religios existenţiale.
În starea sa existenţială, omul, graţie şi
gratitudine Prieteniei urcă în sfera
grandoarei ca ceva definit, ca o luptă, ca o cucerire şi o biruinţă continuă,
alegându-şi soarta şi hotărându-şi destinul.
Prietenia
experimentează starea lăuntrică a omului în toate exprimările sale: de
cuget, de căutare, de înţelegere, de dor, de nelinişte, de suferinţă, de
credinţă, de dăruire, de nădejde, de echilibru, de responsabilitate, de
recunoştinţă, de bunătate, de dreptate, de fidelitate, de creaţie, de mulţumire, de slujire, de
bucurie, de jertfă.
Prietenia
aşează omul în condiţia sa firească şi supremă ca fiinţă şi persoană
spirituală, imanent şi transcendent lucrurilor, naturii, cosmosului, traversând
universul armonios în care pulsează dumnezeiasca frumuseţe sublimă.
Prietenia
transpune omul creştin din natura sa creată în supranatura spiritului,
consfiinţindu-l ca Prieten al lui
Hristos.
Prietenia
creştin-ortodoxă, Prietenia hristică revelează ierarhia cerului, ierarhia oamenilor,
ierarhia naturii, ierarhia lucrurilor, esenţa şi sensul lor valoric, care
însetează omul de absolut.
Toate nuanţele şi formele lumii create, în
care pulsează germenii zămislirii şi principiile guvernării, toate făpturile de
la frunză, copac, iarbă, piatră, floare, apă, aer, lumină, cântec, vieţuitoare,
fenomene, îngeri şi om, toate sunt asumate în Dragostea lui Dumnezeu faţă de
Creaţie, exprimată atât de frumos prin splendoarea Prieteniei Sale celeste.
Existenţa şi desfătarea omului în lume, cel
care urcă în această treaptă sublimă, pe acest Olimp al harului sfânt este
graţie numai Darului lui Dumnezeu, care ne oferă binecuvântarea Prieteniei Sale Sfântă şi Lumina Cuvântului tămăduitor.
Prietenia
hristică este chemarea divină, este alegerea dumnezeiască, este zborul
serafic, este ardoare heruvimică, care străbate omul creştin din temelie, și-l
preface din adâncurile sale fiinţiale, sensibilizându-i profund viaţa astrală.
Prietenia
divină sălăşluieşte în permanenţele Sale sacre: în enunţurile inteligenţei
şi ale spiritului, în toate aspiraţiile sublime, în toate chipurile şi
sensurile Frumosului, în întreaga lumină a Harului, în toate existenţele care
înmuguresc, înfloresc şi rodesc diafan.
Omul înfrumuseţat cu aura Prieteniei dumnezeieşti se aşează în
rostul lui firesc, se situează în Adevărul adevărat, se aşterne în bucuria
credinţei, se contemplă în faldurile Logosului,
cumpănit în: a fi şi întrupându-se
Iubirii nemuritoare.
Prietenia creştină înalţă omul de la
condiţia sa de afirmare lumească la cea de confirmare cosmică.
Starea aceasta de afirmare şi confirmare,
conferă omului o permanentă prezenţă creatoare, participatoare la armonia
cosmică.
Fiinţând omenirii prin Cerul Prieteniei lui Hristos, omul se poate cunoaşte pe sine şi pe întreaga lume din
jurul său, comunicând şi cuminecându-se semenilor săi, afirmând lumea şi lumea
confirmându-l, astfel: Lumea Lui Hristos
devine lumea sa creştină şi totodată lumea noastră ortodoxă.
Numai
în Prietenie rămâne pururea mireasma
Iubirii sfinte.
Prietenia
creştină alege formele, mişcarea, nuanţele, timpul, culorile, spiritul,
harul, dând o nouă dimensiune Creaţiei, pe care o regizează ca pe un grandios
spectacol, tainic şi surprinzător, divin şi admirabil, impresionând prin
splendoarea şi sublimul originalităţii, reproducând o continuă mirare a
aparenţelor care devin permanenţe.
Numai în sufletul Dacoromânului frumos
trăieşte lumea ideală a Prieteniei.
Prietenia
este Astrul Adevărului revelat care-ţi poartă sufletul creştin spre tărâmul
veşniciei.
Prietenia este marea poartă spirituală deschisă
permanent procesului de cunoaştere, care impresionează şi ne miră în toată
fiinţa noastră, provocând intuiţia,
ce ne pune în legătură cu lucrurile, cu baza lor concretă, cu viziunea totală a
observaţiei, cu starea de senzaţie şi actul complex al spiritului, cu
raporturile ce se stabilesc în diferitele forme şi dimensiuni, dând
spontaneitate şi integralitate în cadrul unităţii şi unicităţii lucrurilor respective.
Intuiţia devine astfel, o Scară a harului
care urcă cunoaşterea spre realităţile depline şi armonioase ale Prieteniei sacre, unde realul şi
inteligibilul nu se contrazic, ci se comunică, descoperind legile divine care
stau la baza tuturor lucrurilor, stabilind totodată între subiect şi obiect
natura ordonării şi coordonării lor.
Astfel, Taina
Prieteniei sub azurul ei cosmic devine pururea har şi cuminecare.
Prietenia
hristică este cea mai sublimă binecuvântare pe care ne-o oferă Maica lui Dumnezeu.
În Prietenie
se contopesc toată puritatea copilului cu bolta tăriei maturităţii, toată
simplitatea Îngerilor cu Cerul desăvârşit al Trinităţii.
Numai prin puritatea Prieteniei găsim revărsată în inimile noastre, Iubirea dumnezeiescului
Hristos.
În unicitatea concretă a Prieteniei hristice, existenţa sa
specifică trece de la singularitate la pluralitate: Omul devine cosmos al
iubirii, iar Iubirea cosmos al Prieteniei.
Căutaţi Iubirea în sufletele voastre şi veţi
găsi inimile tuturor Prietenilor
dragi.
Prietenia
este harul cel mai de preţ cu care ne pecetluieşte miraculos Sfântul Duh.
Prietenia este o stare
de intensă trăire creştină şi o bunăstare
a spiritualităţii ortodoxe în care pulsează întreg şi veşnic Hristos.
Prin natura sacră a Prieteniei omul creştin devine o
persoană creatoare de spirit, geniul de Cultură a Duhului, asumându-şi
libertatea ca pe o fiinţă a iubirii. Aşadar, Prietenia este un act sublim al creaţiei, ce naşte un sens
permanent nou în care fiinţează sub cupola Adevărului: Libertatea şi Iubirea.
Prietenia
din Adevărul sfânt te face, aşadar, părtaş al unei frumuseţi aproape
nedefinite, dar arhibinecuvântate.
Prietenia
este sceptrul Adevărului, care discerne cele două lumi ale existenţei: cea a luminii şi cea a întunericului.
Sub cupola Prieteniei sufletul vibrează de sfânta armonie cosmică.
Cu porfira Prieteniei sufletul se îmbracă în har, iar trupul se înmiresmează
permanent.
În inima Prieteniei sufletul se îmbracă cu Lumina dumnezeirii.
Credinţa în Prietenia sfântă te apropie tot mai mult şi mai repede de Dumnezeu,
înfiindu-te.
Nădejdea este bucuria cea mare a Prieteniei.
Prin urmare: Credinţa, Nădejdea şi Iubirea
sunt chemările Prieteniei mântuitoare
ale creştinului ortodox.
Prietenia este starea de foc a
rugăciunii, a meditaţiei, a iubirii, a mărturisirii.
Prietenia
este Sacerdotul credinţei care oficiază Iubirea în altarul Adevărului
dumnezeiesc.
Numai Prietenia
adevărată trăieşte comuniunea şi mărturisirea dreptei credinţe.
Prietenul
care trăieşte în tine Îl arată tuturor pe cel mai Mare Prieten al lumii – Iisus
Hristos.
Inima curată deschide poarta sufletului spre
a primi frumuseţea prieteniei Îngerilor.
Prietenia
este Suma virtuţiilor creştine care purced din mistica dumnezeiască spre
jertfa supremă a Omului.
Crucea
Suferinţei şi a Iubirii este Sânul mesianic al mântuirii care te îmbrăţişează cu
braţele hristice ale Prieteniei.
Prietenia
adevărată netejeşte Calea Domnului spre Raiul sfânt al vieţii tale veşnice.
Prietenia
creştin-ortodoxă zideşte Catedrala Iubirii cosmice pe temelia
Adevărului hristic.
Prietenia
creştină este un elogiu divin adus frumuseţii spirituale ortodoxe.
Prietenia
este logodna eternă cu spiritul înveşmântat în har.
Prietenia
este Pomul Vieţii înflorit în sufletele celor aleşi.
Actul Creaţiei este Bucuria lui Dumnezeu de
a-i conferi Omului sfânta Sa Prietenie.
Prietenia
dacă nu e absolută, nu e divină şi deci nu este adevărată.
Absenţa Prieteniei
din lume conduce omenirea sub imperiul erorilor.
În trăirea creştin-ortodoxă dacoromână Prietenia creşte ca Zorile unei Dimineţi frumoase de Primăvară, în
care se oglindesc cerurile Moldovei, Bucovinei, Basarabiei, Ardealului,
Banatului, Olteniei, Munteniei şi Dobrogei, cu toate Sfintele lor ctitorii, cu
toţi minunaţii săi Eroi, Sfinţi, Martiri, Voievozi, Vlădici, Cărturari, Cuvioşi
şi Mărturisitori.
Prietenia
noastră hristică creşte ca Mireasma divină a Zorilor Sfintei Învieri, ca o
poezie a Duhului, pură, frumoasă şi dumnezeiască.
Numai Prietenia
sfântă zămisleşte în sufletele pline de lumină, cântarea sacră a Adevărului
unde creşte liber şi puternic înalta conştiinţă moral-ortodoxă, ca o flacără
verde, celestă, cuceritoare: Omul, aparţinându-şi astfel şi definindu-se ca
libertate şi responsabilitate, ca raţiune şi spirit, ca chemare şi alegere,
înţelegând frumuseţea Întrupării şi Taina supremă a Învierii, pregătindu-şi
viaţa sa plină de creaţie şi de bucurie harică pe Calea mântuirii.
Prietenia
este Coloana infinitului sufletesc a conştiinţei creştine.
În
braţele Prieteniei, ne regăsim pe
noi înşine înbrăţişându-ne cu cei
dragi, ne bucurăm pe noi înşine, bucurându-i pe cei aflaţi în inimile noastre, ne
umplem de lumină din frumuseţea cugetării lor, ne trăim pe noi înşine în viaţa
celor ce ne-o dăruiesc, ne iubim pe noi înşine în dragostea celor ce
sălăşluiesc în sufletele noastre.
Să
nu-ţi doreşti decât Prietenia întru
Hristos este o libertate supremă a alegerii celorlalţi Prieteni.
Aşadar, toţi Prietenii Adevărului – Hristos sunt şi Prietenii mei.
În sufletul meu plin de ortodoxie răsună
toată splendoarea Prieteniei,
prietenilor
dragi din toate locurile pe care le-aţi înmiresmat cu frumuseţea sublimului
românesc.
În
aura Prieteniei odrăsleşte
nepreţuitul mărgăritar sfânt al Iubirii.
Trăiţi
Iubirea înfrumuseţată de Prietenie!
Vă
mulţumesc cu bucurie şi cu dragoste tuturor!
Gheorghe Constantin
Nistoroiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu