PROFETISMUL LUI MIHAIL EMINESCU
(partea a v-a)
<
Dacă ne este dat să trăim ca neam, o vom face
prin el.>>
(Constantin Noica)
„... personalitatea creatoare a lui Mihai
Eminescu înseamnă,
cu
nimic mai prejos decât poetul: un economist profund
şi un sociolog de fineţe, în simbioză
deplină cu un
geniu profetic şi cu un român autentic.”
(Dr. Radu Mihai Crişan)
Oricât
de mult s-a scris şi se va mai scrie despre Eminescu, nu s-a scris destul, căci
nu s-a spus totul. Nu s-a spus esenţialul. Cea mai mare parte a eminescologilor au creionat doar chipul
geniului poeziei. Unii, căldicei, îl
îndepărtează chiar de credinţa ortodoxă a neamului.
Mitropolitul Corneanu îl re-aduce pe Poet în pridvorul teologiei spunând că:
„În realitate, marele nostru poet a fost un
creştin autentic, ceea ce rezultă din viaţa, ca şi din opera sa. Poeziile,
proza şi publicistica sa sunt o mărturie în acest sens.”
(Eminescu-Ortodoxia. O antologie de Fabian Anton. Ed. Eikon, Cluj-Napoca-2003,
p. 5)
Un ucenic
al lui Eminescu, Mihai Prepeliţă,
ne conturează Icoana copilului şi a adolescentului în povestirea documentară, Tânguiosul Glas de Clopot :
„Îndesat la trup, îmbrăcat în haine nemţeşti
din stofă groasă, de culoare închisă, mezinul continuă să tot ţină într-o mână
un teanc de cărţi, legate în cruce cu o sfoară de cânepă, bine răsucită, iar cu
cealaltă s-a înhăţat strâns de braţul mamei...
-Ba da, mamă... Eu te iubesc mai mult ca pe
mine însumi... Da de ce mă daţi şi pe mine pren străini, la şcoala nemţească,
ce nu-mi prieşte mie, să mă prăpădesc de dorul vostru pren Cernăuţii... Femeia
îl sărută îndelung..., apoi îşi şterge cu un capăt de băsmăluţă o lacrimă
neascultătoare...
-Să-ţi afli şi tu un rost în viaţa asta,
puiule, că poate lumina cărţilor te-a scoate din întuneric şi din moleşala de
la Ipoteştii noştri spre un mal înflorit...” (Mihai Prepeliţă, Ucenic la Eminescu. Ed. <>, Bucureşti-1997, p. 15)
Meditaţiile
filosofice care i-au forat adâncimile sufletului marelui Poet
şi Profet Mihail Eminescu au
explorat în acelaşi timp şi splendidele înălţimi ale Celui Preaînalt,
contemplând deopotrivă bucuria dreptei credinţe, adevărul, lupta, dăruirea,
jertfa şi nădejdea învierii: „Misiunea omului e de a cugeta necontenit,
în complexitatea şi taina vieţii, sensul şi rostul său pe lume.” (Ioan Ianolide, Deţinutul profet. Ed. Bonifaciu, Bucureşti-2009, p. 17)
Toată gândirea sa lucidă, profundă, plină de
adâncă înţelegere filosofică l-a condus spre taina cunoaşterii
teologico-ortodoxe, temei aprofundat şi de academicianul Virgil Cândea în Cultura
Bisericii- sursa princeps a poeziei eminesciene. Cotidianul Ziua, an. VI, nr. 1702, 22-23 Ianuarie
2000)
Meditaţiile sale ca un tezaur de pietre
preţioase, cu străluciri rubinico-serafice licăresc în conştiinţele marilor
Români ortodoxo-naţionalişti, mângâindu-le inimile cu mărgăritarele fiorului şi
a lacrimilor de bucurie înaltă, ce susură într-un curcubeu sublim al
împlinirilor-esenţialul: „Natura,
viaţa, lumea, istoria nu au nici explicaţie şi nici finalitate fără Dumnezeu.”
(Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos.
Ed. Christiana, Bucureşti-2006, p. 441)
Sufletul ortodox al poporului nostru creştin
odrăslit din harul Hristic, din sângele şi trupul jertfelnic al Naţiunii
Dacoromâne, s-a exprimat permanent prin Aleşii lui Dumnezeu, prin credinţa lor pentru
îndrumarea, călăuzirea şi izbăvirea Neamului întru demnitate şi mântuire: „...fiecărui
neam,... Divinitatea îi dăruieşte un mare luminător de conştiinţă, întrupat din
carnea şi sângele naţiunii în slujba căreia îi este hărăzit să-şi devoteze
viaţa. Plămada lui înmănuncheză, în chip organic, cele mai de seamă calităţi şi
însuşiri ale etniei pe care o reprezintă. Asta îl face apt să se identifice cu
sufletul neamului său şi să-şi poată îndeplini misiunea divină.” (Radu Mihai Crişan, Istoria Interzisă. Ed. Tibo,Bucureşti-2008, p. 96)
Aleşii-Fiii
lui Dumnezeu, Dascălii, Eroii, Geniile, Profeţii, Martirii,
Mărturisitorii şi Sfinţii sunt limbile de foc pogorâte de
Mântuitorul Hristos asupra Naţiunii DACE, binecuvântate, spre a o renaşte, spre
a o înnoi, spre a o îndumnezei, spre a o înălţa între celelalte naţiuni:
„Lupta trebuie să o ducem înainte cu
perseverenţa apostolului şi cu vitejia sufletelor alese, care ştiu că nu este
nimic mai nobil decât a te uita pe tine şi a te jertfi pentru aproapele
năpăstuit. Aşa a făcut şi Christos.” (I. I. Moţa, Ziarul Dacia Nouă/ 23 Dec. 1922)
Aleşii-Luminătorii
în Duh sunt Stâlpul şi Temelia Neamului, respectiv a Bisericii lui Hristos,
reprezentând pecetea divină a Culturii spirituale a marilor generaţii
istorico-milenare.
Sub revărsarea apelor nemărginite ale
cerului s-a luminat Filosoful, iar în marele gânditor a odrăslit Poetul: „Omul
poet este un idealist, un creator de valori noi pe care în realitate nu le-a
aflat încă. Pentru ca noi să putem progresa, să putem merge către un mai bine,
trebuie să anticipăm acest viitor într-o viziune superioară de viaţă. Numai
trăind această viziune intens, o putem traduce în faptă; o realitate, dacă nu
este, poate să fie. În acest fel, poetul este adevăratul creator şi deschizător
de drumuri.” (Ernest Bernea,
Îndemn la simplitate. Ed. Vremea,
Bucureşti-2006, p. 99)
Mihail Eminescu a fost şi rămâne promotorul inspirat modern al renaşterii noastre
tradiţional-ortodoxe, privind naţionalismul
creştin ca îndreptare, ştiind că în ADEVĂRUL-HRISTOS sălăşluieşte Dreptatea lui Dumnezeu: „Căci prin El le-a făcut Dumnezeu
pe toate. Lumea a fost făcută dreaptă, înseamnă lumea este marcată de Logos,
adică de sens. Făpturile create sunt <<litere care-şi vestesc autorul>>,
spune Evgarie. Limbajul drept este
limbajul adevărat. Vorbirea adevărată are puterea îndreptării. Întrucât este
Adevărul, Hristos are puterea vorbirii îndreptătoare în sens absolut: <>; <>; <>;
<>.” (Mircea
Platon/ Gheorghe Fedorovici, Măsura
Vremii: Îndemn la normalitate. Ed. Predania, Bucureşti-2009, p. 231)
Prin flacăra Rugului său aprins de trăire
românească a Culturii Duhului în
lumina Adevărului revelat, Mihail
Eminescu nu numai că se aliniază
autorităţii Marilor Duhovnici, Marilor Vlădici, Marilor Voievozi-Ctitori de
Neam, ci rămâne unul dintre cei mai mari
Dascăli ai Neamului Dacoromân, descendent şi continuator spiritual al
ramurei ierarhice scito-dacoromâne: Betranion,
Gherontie, Teotim I, Ioan Casian, Gherman, Ioan, Alexandru, Dionisie-Exiguul,
Teotim II, Ioan Maxenţiu, Paternus şi
Valentinian ai Tomisului, continuată
de Grigorie Decapolitul, Iachint de
Vicina, Nicodim de la Tismana, Iosif Muşat, Teoctist I, Daniil Sihastrul,
Nifon, Gheorghe I, Teoctist II, Ghelasie, Teofan I, Macarie, Grigorie Roşca,
Isaia de Rădăuţi, Teofan II, Ioan de Râşca; adăugându-se şirului monahilor-Dascăli: Filotei, Dosoftei, Gherontie,
Grigorie, Isaac, precum şi altor mari ierarhi şi
luminători ca: A. Crimca, Varlaam,
Sava-Mărturisitorul, Dosoftei, A.
Ivireanul, Rafail Caligraful, Iacob Putneanul, P. Velicicovschi, Iacob Stamati,
Calinic de la Cernica, V. Costachi, Chesarie al Buzăului, A. Şaguna, Mel. Ştefănescu,
Iosif Naniescu, G. Grosu, Chesarie Păunescu, Cunună asumată în ramura
sofianico-filocalică: Paulescu, Boca,
Stăniloae, Boghiu, Nae Ionescu, Vulcănescu,
Ţuţea, Oprişan, Noica, Crainic, Băncilă, Bernea, Brăileanu,
Petrovici, Ianolide, D. Tudor, N. Măndiţă, B. Ghiuş, I. Imbrescu, I. Felea, I.
Popovici, I. Pârvu, Galeriu, Papacioc, Ierom. R. Noica, I. Mihălcescu, N.
Bălan, B. Stănescu, A. Plămădeală, Th. M. Popescu, Ioanichie Bălan, Paisie
Aghioritul, S. Rose, K. Ware, Evdokimov, I. Maximovici, Ig. Briancianinov, N.
Velimirovici, Ioan de Kronştadt, P. Florenski, S. Kraiopoulos, Vladimir Guette,
V. Papadakis, Arhim. Tihon, Arhim. V. Papadakis, Serg. Nilus, Gh. Kapsanis, ş.
a.
Pentru Mihail
Eminescu inspiraţia sa fundamentală s-a circumscris Tradiţiei multimilenare
protodaco-creştine: cu etosul bucuriei primare, cu apoteoza marilor eroi, cu
înţelepciunea creaţiei populare, cu surâsul împlinirilor sofianice al marilor
ctitori de Ţară, cu lacrima filocalică a martiriului românesc, repere esenţiale
pentru Profetul nostru rămânând de-a pururi Neamul protodac al MARIEI FECIOARA şi Biserica tradiţională a Fiului
ei, HRISTOS.
Pentru Mihail
Eminescu creştinismul ortodox nu este un sistem propoziţional sau conceptual
scolastic, ci mistica religiei
Hristice-reînnoitoarea harică a firii create.
Căile cunoaşterii Profetului Mihail Eminescu intersectează cândva,
undeva miturile, dar se înalţă apoi dogmatic spre Adevărul revelat-singura şi adevărata filosofie a Adevărului
absolut-ipostasiată în DUMNEZEU-OMUL-IISUS HRISTOS.
Abordarea
Căilor divinităţii a constituit pentru Geniul nostru o preaînsetată căutare a
valorilor absolute în sânul cărora sălăşluieşte Adevărul veşnic, mărturii
directe oferite de confratele Slavici: „Eu-spunea acest intim tovarăş al său de
studii din perioada vieneză-crescusem în
Biserică; iar el cunoştea, la vârsta de douăzeci de ani, nu numai învăţăturile
cuprinse în Evanghelii, ci şi pe cele ale lui Platon, pe cele ale lui
Confucius, Zoroastru, şi Buddha; şi punea religiozitatea, oricare ar fi ea, mai
presus de toate.” (Gh. Bogdan-Duică, Despre Luceafărul lui Eminescu. Braşov-1925, p. 14)
.
Unul din Suişurile sale de aspiraţie, de
cunoaştere Supremă a fost cel filosofico-metafizic, dar rămâne tare mâhnit de
devierea spre stânga, spre psycho-physiologia pe care au dat-o slujbaşii filosofiei apusene, astfel
încât alege Piscul metafizicii situat la poalele Ortodoxiei creştine, care-i
încununează mistic, urcuşul spiritual, determinând-o pe ilustra profesoară în
românistică şi eminescologie, Rosa Del
Conte să mărturisească: „Această exigenţă a divinului, care este o
căutare de adevăruri şi valori absolute, a rămas imprimată ca o trăsătură
asupra operei sale şi de aceea nu ezităm să-l numim pe Eminescu un geniu
religios. Fireşte, sentimentul sacrului este un apriori la a cărui esenţă
participă numai acela care a experimentat-o în sine: nu degeaba declara Platon
în Timeu că, dacă-i greu să-L găsim
pe Dumnezeu, şi mai greu este să le comunicăm celorlalţi descoperirea noastră.”
(Rosa Del Conte, EMINESCU sau despre Absolut. Trad.
Marian Papahagi. Ed. Dacia Cluj-1990, p. 269)
Acrivia sa pentru limba sacră, descifrarea
textelor vechi religioase şi istorice, creaţia populară, lectura cultă, din: Noul Testament, Cazania Mitropolitului Varlaam, Psaltirea
în versuri a Mitropolitului
Dosoftei, Operele Sfinţilor Trei
Ierarhi, Vasile cel Mare, Ioan Gură de Aur, Grigorie de Nazianz, ale altor
Sfinţi Părinţi ca Fericitul Augustin, Efrem Sirul, Ioan Damaschin, Paisie
Velicicovschi, Nicodim Aghiorâtul, Manualul
de limbă paleoslavă sau veche slavă
bisericească al lui Augustin
Leskien, Teologia dogmatică a
Bisericii ortodoxe catolice de răsărit a protosinghelului Melchisedec (Iaşi-1855), Învăţătura ortodoxă din religiunea
creştinească a unei sânte, catolice şi apostolice Biserici, pentru clasele
liceale a lui Silvestru Morariu
Andrievici (Viena-1862), etc.,
l-au îndrăgostit veşnic de Neam şi de Dumnezeu: „Poetul, spune Emanuela Istrati-Macovei, a
crescut în atmosfera spiritualităţii ortodoxe, citise multe din lucrările
fundamentale ale patristicii şi avea o colecţie impresionantă de cărţi
religioase şi manuscrise vechi. Alexandru Elian publică o listă cu lucrările pe
care Eminescu le propusese pentru cumpărare Bibliotecii Universitare din Iaşi,
la 6 Decembrie 1875, pe vremea când acesta era bibliotecar.” (Dr. Emanuela
Istrati-Macovei, Sâmburul Luminii Motive
biblice în poezia lui Eminescu. Ed. Pars Pro Toto, Iaşi-2008, p. 55).
În
afara listei pentru Bibliotecă, acelaşi Alexandru Elian ne arată că: „în
biblioteca sa s-au aflat pe lângă Sfânta Scriptură, şi opere ale Sfinţilor
Vasile cel Mare, Grigorie Teologul, Fericitul Augustin, Efrem Sirul, Ioan
Damaschin, Nicodim Aghioritul, ş.a.” (Alexandru Elian, Eminescu şi vechiul scris românesc, în Eminescu, poetul naţional, vol. I, Ed.
Eminescu, Bucureşti-1993, p. 229-240)
Fascinaţia Profetului Mihail Eminescu pentru Bucuria
lecturii, pentru Cuvântul frumos tors în Caierul de brocart al Limbii dacoromâne, dragostea sa pentru Cartea
aleasă, fiorul pentru Cartea cultă au fost Daruri Dăruite de Sus; iar pentru
Cărţile primite i se aşterne parcă bucuria unei serafice îmbrăţişări: „Nu
ştiu dacă există vreun om în lumea aceasta care să nu se bucure atunci când
primeşte o carte... A dărui o carte, şi mai ales o carte bună însoţită de o
dedicaţie, este, cred, darul cel mai valoros şi de folos. Este un fel de
lucrare întreită: cel care dăruieşte, cel care primeşte şi cel care este
dăruit! Adică aici are loc un colocviu
tainic în trei! O comunicare şi o comuniune de iubire!” (Calinic Episcopul, Veşnicia De Zi Cu Zi. Curtea Veche, Bucureşti-2006, p. 85-86).
Cărţile-Daruri
sau Darurile-Cărţi sunt Solii-cereşti care, te înveşmântează
într-o porfiră a bucuriei ţesută în sublimul camaraderiei, aşa cum bunul meu
prieten-bucureştean, bibliofilul Dumitru
Ionescu mi-a dăruit zeci, sute, mii de cărţi, mărgăritare alese şi
neîntrecut de culte, înfrumuseţându-mi şi înmiresmându-mi spiritul naţionalist creştin-ortodox.
Râvna şi dragostea Luceafărului nostru
pentru spiritualitatea creştin-ortodoxă a moştenit-o din sânul Neamului
dacoromân, din sânul Familiei sale, din sânul pământului sacru al Bucovinei: „Ţinutul
Botoşanilor a rodit din cele mai vechi timpuri mulţimi de sfinţi, roade ale
Duhului Sfânt, prin care Biserica lui Hristos s-a îmbogăţit neîncetat cu
ierarhi, preoţi, monahi şi monahii, născuţi în aceste locuri binecuvântate.” (Ieromonah
Siluan Antoci, Flori duhovniceşti în
pustiul comunist. Mărturisitori botoşeneni. Vol. 1. Ed. Doxologia-2015).
Între Florile duhovniceşti care au înmiresmat chipul frumos, valah al
Daciei Moldave, adăugându-se Cununii de lumină şi har au fost şi mătuşile
Poetului, surorile Ralucăi-mama
Luceafărului: Olimpiada-stareţa
Mănăstirii Agafton, schimonahia Fevronia
de la mănăstirea Slatina-Suceava, schimonahia Sofia Iuraşcu şi Xenia
Velisarie de la mănăstirea
Agafton: Această mănăstire a fost cea mai crunt lovită de furtuna nemiloasă,
dezlănţuită peste cinul monahal de regimul comunist-ateu.” (ibid. p.
112), precum şi fraţii mamei,
monahii Calinic şi arhimandritul Iachift Iuraşcu, care i-au prelins poetului-nepereche
mirul setei de cunoaştere a Ortodoxiei, a Frumosului şi a Adevărului în
Creaţia lui Dumnezeu, înflăcărându-l astfel să urce spre culmile maturităţii ca
expresie teologică a mărturisirii: „Exemplaritatea demersului spiritual
fundamental al acestor figuri patristice, expresie ce pare a-i fi
adresată posterior şi lui Eminescu de către Sfântul Iustin Popovici, reîntemeietoare
în Ortodoxia secolului al XX-lea stă deci, înainte de toate, în registrul
opţiunilor metodologice care orientează şi susţin monumentalitatea
impresionantă a operelor lor restauratoare.” ((Sf. Iustin Popovici, Omul Şi Dumnezeul-Om Abisurile şi culmile
filozofiei. Studiu introductiv şi traducere: Pr. prof. Ioan Ică şi diac.
Ioan I.Ică jr. Tipărită cu binecuvântarea Preasfinţitului Părinte Galaction,
Episcopul Alexandriei şi Teleormanului. Ed. Sofia, Bucureşti-2010, p. 33)
Percepând
Dogmatica Ortodoxă ca pe Filosofia Sfântului
Duh, Mihail Eminescu se pronunţă pentru promovarea unei Culturi a Duhului, pe o înţelegere
autentică, duhovnicească, arhetipală ca expresie şi experienţă spirituală a
poporului dac nemuritor.
În lumina sufletului său cu reflexele Logosului
dumnezeiesc, cuvântul trăit, vorbit ori enunţat, există în înţelegerea
hristologiei ca eclesiologie însumată şi a eclesiologiei ca hristologie permanent
vie, omniprezentă.
Mesajul trăirii şi operei Luceafărului
nostru contrapus asupritorilor de neam: ateismului, marxismului, liberalismului,
individualismului, relativiamului, nihilismului, anarhismului, sectarismului
secolului al XIX-lea nu este altul decât cel al unui mare Profet ortodox.
Stâlp, Temelie şi Conştiinţă tainică a Neamului, Mărturisitor al dreptei
credinţe creştine, Apărător consecvent al Sfintei Tradiţii,
Mihail Eminescu subscrie Culturii Duhului care, a recuperat eminent
şi creator continuitatea de esenţă şi de inspiraţie harică cu arhetipul evanghelico-apostolic
al teologiei ortodoxe răsăritene primare, prevenind-o şi ferind-o de ispitele gnostice,
scolastice şi secularizante ale creştinismului apusean infiltrate în Ortodoxie
graţie presiunii factorilor istorico-religioşi ai vremurilor.
Exemplaritatea apostolatului său a orientat
şi susţinut monumental autoritatea Adevărului, riscând permanent în faţa celor mari (ierarhi ori conducători
politici) să spună lucrurilor pe nume, dar în mod expres militând pentru o
reînnoire creştină în Ortodoxie, reaccentuând chemarea întoarcerii creştinilor
la izvoarele şi valoarea Tradiţiei. Recursul
la Tradiţie!
„În
teologia ortodoxă pentru ca cineva să fie cu adevărat <<nou>> şi înnoitor trebuie mai întâi să se facă <>,
întorcându-se la Părinţii Bisericii din
vechime, la modul lor de teologhisire sau, altfel spus, că în viaţa
duhovnicească cine vrea să <> (să „progreseze”)
trebuie să se <<întoarcă
înapoi>> la Tradiţie. Pentru că
înţeleasă în adâncimile ei spirituale, ca predanie duhovnicească, Tradiţia, sau
mai exact spus Sfânta Tradiţie, nu e un depozit muzeal, un conservator al unor
religve arheologice de interes strict documentar sau pur istoric, ci ascunde în
ea <> eshatologică
radicală pe care o reprezintă în experienţa istorică a oricăror generaţii şi a
tuturor epocilor istorice, existenţa divino-umană în spaţiul eclezial.” (Sf. Iustin Popovici, Omul Şi Dumnezeul-Om Abisurile şi culmile
filozofiei. Op.cit. p. 33)
Cu siguranţă că marele nostru Mihail Eminescu anticipa panerezia secolului XX, a mişcării ecumenice, unde epigoni şi
pigmei ecumenici îi vor substitui pe venerabilii seniori <> apărătorii fideli ai Tradiţiei
sfinte, prin asumarea existenţială în Tainele Sfântului Duh, aceleaşi mereu şi
mereu înnoite prin lumina Revelaţiei divino-umane dăruită de Mântuitorul
Hristos Bisericii Sale şi nicidecum ai unui tradiţionalism obtuz şi fanatic.
Un Recurs asemănător ni-l propune astăzi şi
istoricul Mircea Platon, privind: „întruparea
istorică a Bisericii analogă celei a lui Iisus. Cred că Biserica nu are voie să
se retragă în catacomba speculativă, ci trebuie să acţionaze în istorie, ca
instituţie divino-umană al cărei cap e Dumnezeu întrupat şi ale cărei membre
suntem toţi cei botezaţi, clerici sau mireni. Dacă Bisericii i se rezervă de
către noua stăpânire europeană şi de cicisbeii ei dâmboviţeni rolul de
gymnosofist sau derviş supt în fuior mistic, atunci să nu i se mai ceară să se
implice social. Dacă i se cere să se implice social, atunci să fie lăsată să se
adreseze omului ca întreg (trup şi suflet) şi societăţii ca organism, nu
segmentelor de râmă socială secţionate cu lama ideologică.” (Mircea
Platon, Ortodoxia Pe Litere Îndreptar de
fundamentalism literar. Ed. Christiana, Bucureşti-2006, p. 326)
„Eminescu are meritul, spunea
Socratele nostru Petre Ţuţea, de a
fi salvat onoarea spirituală a poporului român!” (Radu Preda, Jurnal cu Petre Ţuţea. Lumina Credinţei,
Bucureşti-2015, p. 103)
Erudiţia sa, adânca ştiinţă şi profunda
cunoaştere a Culturii spirituale l-au înrourat şi înflăcărat prefăcându-i
contemplaţiile, viziunile şi experienţele în urcuşuri mistice. A vorbit şi
cântat limba Neamului întru Liturghia sa cosmico-literară întronând-o de-apururi nemuririi.
Ilustrând forţa gândirii, remarcabila sa
originalitate, viaţa, opera şi jertfa îl circumscriu pe Marele Emin: sofianic, filosofic şi teologic,
dând un mare răspuns sensului existenţial al identităţii ortodoxe pe axa naţionalismului ca rotire creştină.
Raţiunea de „a fi” a Românului este Ortodoxia în care stă şi constă nemurirea Dacului.
Dacul drag, erou, martir şi frumos care, nu se îmbracă decât în aură şi legendă.
Mihail Eminescu a căutat frenetic cu patimă, cu patos,
cu foc, cu ardere, temerar şi sincer sensul şi lumina vieţii ortodoxe, a
poporului său pentru a întrezări nu numai bucuria spirituală, dar şi
entuziasmul celebrilor daci-deschizători de suferinţe în duh şi de biruinţe în
har.
Problema Bisericii Ortodoxe naţionale a fost
însufleţirea cugetului şi prioritatea luptei sale spirituale, ferm convins fiind
că unitatea Neamului dacoromân poate coexista doar prin autoritatea şi
comuniunea cu Biserica Mântuitorului Hristos. Cele două entităţi spirituale,
Naţiunea şi Biserica Ortodoxă, ce ţin de majestatea protodaco-apostolică sunt
consubstanţiale: în chip neamestecat şi neschimbat, neîmpărţit şi nedespărţit.
În Neamul dacoromân
naţionalitatea este religia precreştină şi creştin ortodoxă. Tocmai de aceea
trăsătura de unitate a dacilor a fost şi rămâne trinitară:
limba-naţionalitatea-religia monoteistă.
Zbuciumul său tulburător s-a înteţit în miza
pentru aşezarea unei axiologii spirituale ultime în filosofia Culturii Duhului:
cea a teologiei creştin-ortodoxe, cea a mărturisirii existenţiale şi totale a
Adevărului absolut în care sălăşluieşte dumnezeirea-umană a Mântuitorului
Hristos.
Gândirea, responsabilitatea şi atitudinea sa
militantă a spiritului său expres tradiţionalist, profund, zelos şi cult s-a
asumat ca merit vital şi esenţial în acel secol al „abisurilor” şi „culmilor”
filosofice din aria Occidentului în care plana o epocă cu aggiornări de tot felul, cu sincretisme ţepoase şi înceţoşate, cu
confuzii spirituale în plină derivă bezmetică, sesizând astfel exigenţele
concrete ale Ortodoxiei creştine-imperativul mistic, dogmatic, înţelept, liber
şi constructiv de-a lungul secolelor, în orice naţie, în orice epocă, dar mai
ales în cultura şi spiritualitatea dacoromână.
Nu valorizarea „umanismului” în sens pozitiv îl preocupa, ca pe iluminaţii apuseni, pe Marele Eminescu, ci exclusivitatea
idealului-real, creştin în Ortodoxie, fapt ce explică convingerea sa de
principiu, dogma, cât şi stringenţele haric-creatoare ale geniului său.
O grijă permanentă, un devotament de o
rarisimă fidelitate şi o dragoste vie îl leagă pe Mihail Eminescu, atât de
sensul naţionalist-unitatea triadică a
tuturor românilor: religioase,
sociale şi politice, de conservatorismul politic al laturei creştine, de problema dogmatică a Sfintei
Tradiţii-Vatra Bisericii Stămoşeşti a Neamului său dacoromân, de problema
cultului daco-bizantin, dar mai ales de relaţiile dintre Statul român şi
Naţiunea creştină a Biseriici Ortodoxe a lui Hristos, precum şi de relaţiile
dintre Biserica naţională şi celelalte confesiuni.
Toate aceste nelinişti metafizice, toate aceste urcuşuri mistice, toate aceste
adăugiri revelatoare şi creatoare, toate aceste preocupări de profunzime a
Existenţei, toate aceste ţâşniri spre Esenţă, îl încoronează pe Mihail Eminescu din geniu religios, în Geniul eminamente creştin-ortodox.
Geniul care sălăşluieşte în sânul Ortodoxiei
se întrupează creştinismului ei autentic, creştinismului haric-creativ,
creştinismului militant ca atitudine şi mărturisire, înălţare serafică în
aspiraţia lui spre Absolut, spre Dumnezeirea şi Mântuirea Neamului său,
prelundu-i întregul Patrimoniu mistic-spiritual: cu doine şi legende, cu
înfrângeri şi izbăviri, cu suferinţe şi bucurii, cu zguduiri şi înălţări, cu
psalmi şi armonii, cu prigoniri şi biruinţe, cu persecuţii şi iertări, cu
căutări şi iluminări, cu răstigniri şi învieri.
Blazonul Geniului creştin-ortodox, înnoitor
şi izbăvitor de Neam, nu este descendenţa dintr-o castă nobiliară, cununa academică
cu lauri ori vreun semn heraldic cât mai vechi, ci CRUCEA biruinţei întru
HRISTOS.
Bunăoară, Geniul creştin-ortodox veghează permanent
şi luptă cu râvnă, cu dăruire supremă pentru a exista o deplină concordie între
Stat şi Biserică, armonie care instituie comuniunea hristică a Neamului prin
poporul drept măritor creştin (comunitatea prezentă).
Într-o Naţiune multimilenară precreştină şi
autentic creştină nu pot exista decât o singură LIMBĂ, o singură BISERICĂ,
o singură, CRUCE, o singură ÎNCHINARE-cea dreaptă, o
singură ÎNVIERE, o singură ÎNĂLŢARE, o singură FILOSOFIE a DUHULUI, un STAT NAŢIONALIST,
o ECUMENICITATE SOCIALĂ şi un ECUMENISM SPIRITUAL-CULTURAL. ATÂT!!!
ACESTA ESTE CHIPUL HRISTIC AL DACOROMÂNIEI
MARI!!!
Comunitatea prezentă (poporul creştin
ortodox) nu poate fi în acelaşi timp slujitoare
fidelă Bisericii lui Hristos şi slugă terfelită şi batjocorită a unui stat
ateu-internaţionalist, instaurat culmea nu în regim de forţă invadatoare, ci demo(no)cratic cu devotamentul creştinilor
slujitori ai lui Hristos sau a turmei îmbulzite de alegători ori îngrozită de
sărăcie.
Orice erezie, orice schismă, orice imixtiune talmudică, orice cod-chazar-rabinic,
gen: Kol Nidre (toate legămintele), etc., orice secularizare frăţească, orice bulă-papală, orice cosmetizare umanistă,
orice retuşare protestantă, orice înfrumuseţare renascentistă, orice altoire
gnostică, orice încrucişare democratică, orice ideologie-nihilistă, orice raţiune-anarhistă, orice sofism-iluminat,
orice îmbrăţişare ocultă, orice împrumut binevoitor, orice donaţie, orice clonare adusă, programată, impusă CHIPULUI HRISTIC AL DACIEI,
atrage avalanşa şi cataclismul distrugerii
structurii creştinismului evanghelic şi implicit sfărâmarea temeliei ortodoxe a
Naţiunii propriu-zise.
Tocmai
de aceea Profetul Mihail Eminescu trage
semnalul de alarmă privind înfiinţarea Mitropoliei catolice în Bucureşti: „Înfiinţarea
unei metropolii romano-catolice în Bucureşti ne-a dovedit fără îndoială o lipsă
de tact din partea Scaunului papal. Creştinii eterodocşi, mai ales cei de
confesiune catolică, au fost în toate timpurile nu numai toleraţi, ci chiar şi
îmbrăţişaţi pe pământul românesc. Vechea episcopie a Milcovului o singură dată
a fost ameninţată, sub Despot Vodă Heraclidul, care nu era de legea ţării (ci
calvin), s-a bucurat însă totdeauna de protecţia Domnilor pământeni ai
Moldovei. Tot astfel episcopia catolică din Târgovişte. De asemenea guvernul
imperial austriac, lund măsuri pe la începutul secolului trecut pentru
strămutarea la Craiova a Scaunului episcopal de Nicopoli, n-a întâmpinat nici o
rezistenţă în Oltenia. În timpul nostru, în sfârşit, biserica papală a
înfiinţat în ţară mai multe aşezăminte de învăţământ, fără ca prin aceasta să
fi deşteptat vreo prevenţiune în opinia publică a ţării. Ba atunci când
monseniorul Paoli a pus în lucrare proiectul său de a zidi o catedrală catolică
în Bucureşti, românii ortodocşi au contribuit deopotrivă cu străinii catolici
aflaţi în ţară pentru ca aceştia să-şi poată vedea cât mai curând dorinţa
împlinită. Au fost dar românii atât de toleranţi încât au privit cu un fel de
mulţumire cum încet-încet se organizează în mijlocul lor o biserică ai cărei
membri sunt aproape toţi străini, a cărei preoţime e adusă din alte ţări (Nicolae
Ceauşescu a propus-impus Vaticanului, primul ierarh român pe Scaunul biserici
romano-catolice, din Bucureşti n.a.), al
cărei cap atârnă de o putere străină şi nu are datoria de a se supune legilor
ţării. Tari în credinţa lor, românii nu s-au temut de biserica papală şi-au
respectat pe aceia cari, deşi eterodocşi, ţineau să se închine în felul lor.
Înfiinţând metropolia de la Bucureşti
Scaunul papal i-a silit pe românii ce ţin la unitatea confesională a neamului
lor să înceapă o luptă hotărâtă în contra bisericii catolice. Căci dintre două
una: ori noua metropolie s-a înfiinţat fiindcă s-au sporit creştinii de rit
latin în România-şi atunci e rău; ori s-a înfiinţat fiindcă se sperează că ei
se vor spori pe viitor-şi atunci e şi mai rău. Interesul nostru naţional
este ca noi şi numai noi să ne sporim în ţara pe care noi şi numai noi am
apărat-o timp de veacuri, noi şi numai noi am pregătit-o prin curături pentru
cultură; trebuie dar să combatem pe toţi cari lucrează în vederea unui element
străin ...
Popor
ce veacuri de-a rândul a luptat pentru lege, românii au identificat religia cu
naţionalitatea şi-i socotesc străini pe toţi cei ce nu sunt de legea neamului
românesc, străini şi chiar mai puţin curaţi, mai prejos de noi...
În toate timpurile Scaunul papal i-a socotit
pe principii catolici drept agenţi ai propagandei catolice.
Străbunii noştri au fost persecutaţi de
către regii catolici ai Ungariei nu pentru că erau români, ci pentru că
papa îi ameninţa pe regi cu excomunicarea dacă vor fi îngăduitori cu
schismaticii...
Astăzi însă, după o sută cinzeci de ani,
Scaunul papal urmează mai departe cu lucrarea începută atunci.” (Mihai Eminescu, „Timpul”, VIII, nr. 112, 20 mai 1883, p. 1-2. Editorial: Bucureşti,
19 mai 1883)
CÂT DE MARE ESTE ADEVĂRUL spus de Profetul
nostru, ADEVĂR, ce se continuă şi astăzi, cu şi mai multe pretenţii, cu şi mai
multe Ordonanţe, cu şi mai multe
obedienţe, cu şi mai multe remanieri, cu
şi mai multe secte-confesiuni, cu şi mai multe trădări politicianiste, cu şi
mai multă nepăsare, ca să nu spun nesimţire din partea Ierarhiei majoritare a
B.O.R., care, este BISERICĂ NAŢIONALĂ,
prin poporul drept măritor creştin-cel asumat permanent credinţei şi Jertfei
întru Hristos şi Neam, nu prin Faraonii eclesiastici-alias Dinastia
Borgia,
Bokassa, întrupaţi în aur, în averi
şi moşii, care să le satisfacă permanent setea nesăţioasă a îmbuibării şi
delirul exploatării poporului, turnat
apoi în temelia Catedralelor şi în mesele Sfintelor Altare.
Nu ştiu dacă a mai luat cineva atitudine atât de făţişă, de luptă pe baricada scrisului privind
apărarea Bisericii Strămoşeşti, care este însăşi Naţiunea dacoromână, aşa cum s-a
înrolat Profetul Nemului Mihail Eminescu,
de-a lungul scurtei sale vieţi creştin-ortodoxe, dar şi peste veacuri prin Opera sa pilduitoare.
Nu
cred că a fost vreo opinie separată a vreunui ierarh ortodox, sau vreo
enciclică sinodală în acest sens, de apărare a Neamului şi a Bisericii
Străbune.
Cuvântul-manifest scris de profetul Mihail Eminescu şi adus la cunoştiinţa
miilor, zecilor de mii de români, poate chiar milioane este o Mărtusirire de
Credinţă. Este o Epistolă aidoma celor Apostolice. Este un fior şi un cutremur
ortodox din Evanghelia Neamului, care face mai mult decât câteva tomuri
teologice scrise cu nerv pasiv, fie chiar cu ton de elocinţă.
Şi atunci, cum se mai poate întreba cineva
sau pronunţa contra, despre mărturisirea credinţei creştin-ortodoxe a
Profetului Neamului-Mihail Eminescu,
vreme de decenii, ba secole: cu prostie, cu ură, cu laşitate, cu interes, cu
dezbinare, cu profanare, cu mojicie: din laicatul
turmentat, din mustul mirenilor
zăpăciţi, din fierbinţeală clericală,
din nevroza academică, din struţo-cămila greco-catolică, din
turpitudinea serenisimei oculte, din megalomania politichistă, din alte
sminteli ori nebunii luciferice.
Gândirea metafizică a Filosofului Mihail
Eminescu este „dezlegată” hristic prin expresia evanghelică:
<>, iar autoritatea
aceluiaşi filosof, dar ca Geniu creştin-ortodox rămâne pilduitoare prin fapte,
nu prin credinţă: <>.
În ce constă Destinul asumat al unui Geniu
creştin-ortodox, al unui mare Profet, dacă nu-şi pune chezăşie: VIAŢA, CHEMAREA, VOCAŢIA,
MISIUNEA, ALEGEREA, DĂRUIREA,
MESIANISMUL, asumarea CRUCII întru Dumnezeu şi Naţiune ???
Să aruncăm apoi şi o privire asupra
legăturii sale înflăcărate, intrinsece, adânc responsabile, profund naţionaliste,
a relaţiei dintre Naţiune (comunitatea prezentă) şi Stat, aprofundând rolul
etnicului, al cetăţeanului, al pseudo patriotului, al Neamului, sensul unor
toponime, pravile, drepturi vechi, străvechi, legi ale pământului, nescrise, ci
moştenite din străbuni, etc.
Destinul poetului, filosofului, profetului Mihail Eminescu poartă pecetea Duhului
Sfânt, astfel că aura înţelepciunii Geniului rămâne pururi prezentă şi evidentă
oricărei epoci istorice:
„ ... Adeseori am enunţat în coloanele
noastre un adevăr dureros, pe care l-am constatat din lipsa de pietate ce o au
patrioţii pentru trecut, adevărul că rasa determinantă a sorţii acestei ţări nu
este cea românească, ci sînt străini romanizaţi de ieri-alaltăieri.
Oricine înţelege ce înseamnă rasă. E adevărat că d-nii Giani, Cariagdi,
Carada, C.A. Rosetti, Pherichydis sunt, politiceşte vorbind, români,
naţionalitatea lor politică e cea românească; însă ferească Dumnezeu sfîntul ca
să-i confundăm vreodată cu acel neam de oameni, cu acel tip etnic care, revărsîndu-se
deoparte din Maramureş, de alta din Ardeal, au pus temelia statelor române în
secolul al XIII-[lea] şi al XIV-lea şi care, prin caracterul lui înnăscut, au
determinat soarta acestor ţări de la 1200 şi pînă la 1700. N-am avea decît să
punem pe micul Giani alături c-un mocan de la Săcele, de la Vatra Dornei, de la
Breaza ori de la Cîmpulung pentru ca orice om cu minte să rîză ţinîndu-se cu
mîinile de inimă de colosala deosebire de rasă. Un mocan din ţinutul Sucevei
ori a Câmpulungului are de patru ori mai mulţi creieri deci şi mai multă minte
decît mica escelenţă a lui musiu Tache, care, comparat cu ceea ce numim noi
rasă română e între noi vorbind, o speţă de caricatură.
Dar se va zice: d-nii Giani, Cariagdi,
Carada, C. A. Rosetti sînt romanizaţi. O mare fericire pentru neamul românesc
nu este aceasta dar în orice caz a fost o datorie pentru ei de-a se adapta
ţării care i-au ocrotit şi i-au hrănit, au făcut din ei ceea ce sunt astăzi.
Din împlinirea acestei datorii suntem departe de-a le face un merit. A fi bun
român nu e un merit, nu e o calitate ori un monopol special pentru d-nii
Cariagdi şi Carada, ci o datorie pentru orice cetăţean al acestui stat, ba
chiar pentru orice locuitor al acestui pământ, care este moştenirea esclusivă
şi istorică a neamului românesc. Acesta este un lucru care se înţelege de sine
şi nu despre el e vorba.
Nici noi nu contestăm că această serie de
domni vorbeşte româneşte; ceea ce contestăm însă este că s-ar fi asimilat caracterul
lor cu caracterul neamului românesc. Ştim foarte bine că acest adevăr o să fie
neplăcut pentru mulţi onor, liberali, dar el trebuie spus odată, ca [să] li se
ia gustul de-a mai pretinde monopolul naţionalismului şi românismului.
Există multe indicii, atît în numirile
localităţilor şi rîurilor, precum şi în alte împrejurări, cari denotă o unitate
a neamului românesc preexistentă formaţiunii statelor noastre. În
adevăr, pe cînd găsim în Ţara Românească Argeşul, găsim tocmai în nordul
Daciei un pîrîu numit Argestrul care se varsă din stânga în Bistriţa,
rîu ce izvorăşte din Maramureş. Pe când în Ţara Românească aflăm Cîmpulungul ca
ţinut şi descălecătoare, aflăm în Bucovina, în creierul munţilor, un Cîmpulung
tot ca ţinut şi descălecătoare. Înainte sau abia după formarea statelor române
vedem românii desub Coroana Ungariei pretinzând să se judece între ei după
dreptul lor propriu, jus Olachale sau Olachorum; o cerere analogă
fac moldovenii ce pribegise în Polonia, să se judece după dreptul românesc. Şi aceasta
când? Pe la 1380. Care-a fost consuetudinar la carele ei ţineau cu sfinţenie,
fie sub coroana Ungariei, fie sub a Poloniei? El n-a fost scris niciodată; era
atît de viu în conştiinţa poporului, atît de necontestat de nimenea, încât nici
unul din vechii noştri Domni n-au găsit de cuviinţă să-l codifice. În fine
unitatea actuală a limbii vorbite, deşi e în mare parte un merit special al
epocii lui Matei Basarab, dovedeşte totuşi că şi în această privire erau
elemente cu totul omogene, preexistente limbei bisericeşti, cari înclinau a
căpăta o singură formă scrisă. Organografic vorbind limba era aceeaşi; numai
termenii, materialul de vorbe diferea pe ici pe colo. O unitate atât de
pronunţată a limbei dovedeşte însă o unitate de origini etnice. E indiferentă
cestiunea dacă elementele ce compuneau acest sîmbure de popor modern erau
tracice sau latine şi ilirice, destul numai că, din al VI-lea secol după
Hristos, la năvălirea avarilor în Tracia (a. 579) oastea condusă de Martin şi
Comenţiol e compusă din oameni ce vorbesc româneşte. Tot acest neam apare mai
târziu în Dacia, iar asupra originei lui se ceartă până azi învăţaţii... E
pentru noi incontestabil că un popor care sute de ani n-a avut nevoie de drept
scris, deşi au avut epoce de bogăţie şi glorie, au fost, un popor tânăr,
sănătos şi bine întemeiat... Iată de ce întîmpinăm cu neîncredere orice
înnoitură pornită de la aceşti oameni de ieri de alaltăieri, cari n-au simţ
istoric, nu cunosc trecutul ţării, nu sunt capabili a înţelege spiritul şi
înclinaţiunile adevăratului popor românesc şi al căror patriotism se măsoară cu
leţuri, cu mul, diurne, pensii reversibile, sinecure etc. Acesta e
îndealtmintrelea un secret public în România şi nu sîntem noi singuri cărora să
le fie ruşine în adîncul sufletului cînd se află că pînă şi Constituţia, legea
fundamentală şi de drept public a ţării, s-au croit de către doi neoromâni
(Carada şi C. A. Rosetti) cari s-au întrolucat într-o noapte pentru a determina
soarta României.” (Mihai Eminescu, Publicistică Referiri istorice şi istoriografice. Cartea
moldovenească. Chişinău-1990, p. 326-329)
În rotirea aspiraţiei spre transcendent
Geniul creştin, care e deasupra timpului şi spaţiului, devine o Taină, ce trage
după sine universul Neamului său şi al lumii spre înnoire. Nu constituie un
privilegiu existenţa şi dimensiunea sa creativă, ci un imperativ
mistic-ortodox:
„Vitalitatea unui individ şi a unui neam, spune Monahul Atanasie de la Petru Vodă, este puterea lui de creaţie. Prin
asta trăieşte şi individul şi neamul, şi tot prin asta supravieţuieşte.”
(Monah Atanasie Ştefănescu, Fragmente De Epistole. Ed. Scara,
Bucureşti-2016, p. 171).
Toate responsabilităţile se întrupează în el
spre izbăvire. Conştiinţa sa îl îndrumă astfel spre Dumnezeu, purtând în sine
şi conştiinţa naţiei, a lumii pentru a le reda unei Bunevestiri. Tocmai în aceasta constă dealtfel nemurirea lui,
punându-şi jertfă viaţa sa ca hotar veşniciei Neamului.
Menirea vieţii lui-Destinul, chemarea,
alegerea, vocaţia, misiunea hristică aprinsă de Lumina Logosului rodeşte în
comuniunea harică cu Dumnezeu, cu semenii, descoperindu-şi sieşi adevăratul său
sens şi raţiunea de a fi Român, de a fi Creştin, de a fi Geniu, de a fi
Profet-singura raţionalitate şi unica logositate
întru desăvârşire.
Profetul nostru Mihail Eminescu, de
atunci, nu mai are nevoie de evaluare, de
re-evaluare, de re-cunoaştere, de către critici,
de către epigoni, de către
detractori ori duşmani. Nu!
Ceea ce este însă imperios necesar, ceea ce
este demn de Naţiunea noastră dacoromână este cunoaşterea integrală a Geniului său profetic, respectiv a întregii
sale Opere.
El
are nevoie de o Cinstire aleasă, care este de fapt suprema recunoaştere.
Românul
care s-a <>, care
a pledat admirabil pentru AURA LUCEAFĂRULUI şi pentru MIRACOLUL EMINESCIAN
a fost filosoful creştin-ortodox Constantin
Noica:
„De peste o jumătate de veac, s-a
pus problema unei statui Eminescu pe gustul tuturor. Nu s-a putut face.
S-a pus problema, la Universitate, a unei
catedre Eminescu. Nu s-a putut face.
S-a pus problema unui anuar Eminescu sau a
unei reviste, care să publice ineditele poetului şi comentarii asupră-i. Nu s-a
putut face.
S-a pus, în sfârşit, problema unei ediţii
Eminescu complete. S-a început una, dar nu s-a putut încă face până la capăt.
Este în schimb ceva care se poate face, care
trebuie făcut şi care interesează mai mult decât o statuie, o catedră, un
anuar, ceva care echivalează cu operele complete: este editarea întocmai,
facsimilarea Caietelor lui Eminescu... Ele ne privesc pe toţi! Ele pot vorbi
tuturor, într-un fel, şi mai ales oamenilor tineri...
În clipa de faţă Eminescu nu e decât cel mai
mare poet al României. Avem temeiuri să credem că el poate fi transformat în
Pedagog al ei dacă se pun la dispoziţia oricui, şi mai ales a tineretului,
caietele cuprinse în cele 44 manuscrise de la Biblioteca Academiei Române... În
întregul lor, însă, cele peste 7 000 de file ale manuscriselor dau o imagine
a pietăţii faţă de cultură pe care nu ştiu cîte alte naţiuni o pot produce.
Totul îl interesează pe Eminescu: nu doar creaţia literară, ci şi literaturile
lumii; filozofia, ca şi astronomia, matematicile, fizica şi chimia; istoria, ca
şi economia; limbile clasice şi cele moderne, cuvîntul străin şi cuvântul
românesc...
Dar nu de genialitate e vorba în aceste
caiete, ci de subsolul ei, mai instructiv decât geniul, care te încremeneşte şi
paralizează. Caietele arată oricui care e răspunderea şi umilinţa omului de
cultură, fie că este ori nu geniu. Dincolo de învrednicirea lui Eminescu, e
vorba în caiete de vrednicia lui Eminescu, neştiută încă de intelectualul
român, care-l admiră atât de mult. Şi, dincolo de pesimismul lui Eminescu,
apare aici sănătatea lui fără seamăn, splendida replică, în anii mai târzii...
Rătăcitor disciplinat prin toate lumile
culturii, Eminescu devine o Universitate. Tinereţea sa învăţată, exemplar
deschisă către tot ce e adevăr, lumină şi meşteşug cărturăresc, trebuie pusă în
faţa tineretului de astăzi şi mîine...
Dar prin Eminescu şi moştenirea miraculos rămasă
de la el ni s-a făcut un dar de care n-au avut parte alte culturi, fie şi cele
mari. La scara culturii noastre, funcţia lui Eminescu poate fi mai vie decât
cea a lui Shakespeare în Anglia sau a lui Goethe în Germania, căci el nu e un
simplu poet, ci o conştiinţă de cultură completă, de la deschiderea spre
matematicii, pînă la aceea către istorie, pentru care avea un organ deosebit...
Nu vă povestesc ce s-a întîmplat între ’68
şi ’78, timp de zece ani, cu încercările mele... După aceşti zece ani care au
început cu solicitarea către Zaharia Stancu să facă această facsimilare-şi
îndrăznesc să vă spun mai mult-, cu asigurarea lui Zaharia Stancu după o lună
sau două că e primit în audienţă de Preşedintele ţării, a spus: -
<>. Şi Preşedintele ţării i-a
spus: - „Daţi-le drumul, dacă n-au nimic
supărător”.
(Constantin Noica, Introducere La Miracolul Eminescian. Editura Humanitas,
Bucureşti-1992, p. 11, 14, 16, 33, 73)
Există năvăliri-urgisitoare care s-au abătut
de-a lungul timpului asupra sfintei noastre Vetre creştine dacoromâneşti: o
sămânţă vătămătoare-mătrăguna, o
buruiană rea-cucuta, o plantă-carnivoră, o ciupercă otrăvitoare-pălăria şarpelui, o grupare-ocultă, mai multe, o seminţie-duşmănoasă,
mai multe, care pentru sânul care
le-au alăptat, pentru conul de lumină care le-au crescut, pentru pieptul care
le-au îmbrăţişat şi alintat, pentru izvorul care le-au potolit setea, pentru via
şi grâul care le-au îmbelşugat masa şi traiul, s-au întors împotrivă-le şi le-au
smuls, le-au strivit, le-au călcat în picioare, le-au ars spulberându-le
cenuşa, lăsând în plinul iubirii victimelor, golul urii şi prădăciunii lor
ucigătoare.
-De ce trebuie să se plătească Binele,
Frumosul, Adevărul, Dreptatea, Jertfa, Dragostea, cu ură, răzbunare, calomnie
şi crimă?
Două sunt răspunsurile cele mai adecvate:
-cei răi dau tot ce au mai
<>;
-pentru ca Dăruirea celor buni să devină Dar
dumnezeiesc.
Eminescu a fost un geniu religios al căutării,
dar prin creaţie sa a rămas un geniu creştin-ortodox al Suferinţei: La Junimea
era înconjurat de masoni. Familia (căsătoria) i-a fost interzisă de Maiorescu. Nebunia i-a fost inventată. Detractorii
l-au diagnosticat cu boli venerice. Sentinţa i-a fost decorată regal. Oculta cu iudele
şi Irozii îl răstignesc continuu.
Neoepigonii se sinchisesc de Profetul Eminescu ca Bismark-cancelarul, de
naţia noastră: „Mă sinchisesc de români ca de paharul meu când este gol. Independenţa
românească nu are importanţă decât pentru evreii germani, pe care sunt obligat
să-i răsfăţ şi să-i câştig, care îmi pot fi de folos în Germania şi pe care îi
plătesc cu bani româneşti.”
(Catherine Durandin, Istoria românilor. Institutul european, Iaşi-1998, p. 132)
Observaţia jurnalistului Mihail Eminescu este
dar, îndreptăţită şi promtă: <<...
se spune că puterile judecă foarte drept când e vorba de evreii lor şi că numai
noi suntem chemaţi a fi jertfa unei mistificaţiuni.>> (E. A., X, p.
293)
„Relaţiile lui Bismark în rândul bancherilor
evrei, intermediate de G. Bleichroder, ca şi favorizarea constantă a
consorţiului prusian Stroussberg- Bleichroder-Hansemann de către cancelar, îi
erau bine cunoscute lui Eminescu, întrucât T. Maiorescu şi Th. Rosetti,
apropiaţi ai săi, erau implicaţi direct în negocierile purtate la Berlin şi
Bucureşti cu importantul bancher. Ulterior, cei doi au fost desemnaţi ca
avocaţi ai Societăţii pe acţiuni a căilor ferate române din Berlin, la
propunerea părţii germane.” (T. Maiorescu, I, 1936, p. 320-321, citat de George Ene în Eminescu Securitatea şi Siguranţa Naţională
a României. Ed. Eikon, Cluj-Napoca-2014, p. 271)
Vârf
de Lance la oficiosul ziar al partidului conservator, EMINESCU preface
<> în VREMEA PLINIRII Unităţii naţionale: „Eminescu
îşi asumă, ca o profesiune de credinţă, lupta pentru libertatea şi demnitatea
Ţării şi a Neamului, intrând în contradicţie (şi chiar în duşmănii
ireductibile), atât cu liberalii cât şi cu proprii săi şefi din Partidul
Conservator, pentru politica lor de cedare a intereselor naţionale în faţa
puterilor străine, a capitalului internaţional şi a francmasoneriei conduse de
evrei.” (Ioan Ciama, Eroi şi Martiri Români: Horea, Iancu,
Eminescu, Codreanu, Moţa. Ed. Eurostampa, Timişoara-2015, p. 55)
Liderilor masoni
ai politicii de subordonare a intereselor naţiunii dacoromâne faţă de
privilegiile alogenilor, Titu Maiorescu, Th. Rosetti, P. Carp, etc., care
cereau jertfirea unor drepturi naţionalist-suverane, pentru a ne îndrăgi Europa, Mihail Eminescu le ripostează: „... este guvernul atât de naiv să creadă
că, prin admiterea la drepturi civile a o jumătate de milion de vagabonzi (aluzie
la evrei), teritoriul României devine
sacrosant şi, dacă nu s-ar putea menţine un stat apărat de badea Toader, se va
putea menţine unul trădat din capul locului de Iţic şi de Leiba?” (ibid. p. 56)
Definirea Românului, rostul şi sensul său
sunt credinţa şi jertfa-coordonate ale mântuirii Neamului: „Ca neam ori ca individ trebuie
să te pui în discuţie, să te înnoieşti şi să tinzi către necurmata ta
definire.” (Duiliu T. Sfinţescu, Răspuns
Dat Tinerilor.Ed. Crater, p. 530)
Toţi
marii luminători au avut pentru Neamul dacoromân o viaţă jertfelnică, dăruită
lui Dumnezeu: „În ţara noastră, Biserica a fost unul dintre centrele spirituale ale
acestui neam şi n-a făcut deosebire între naţionalism şi evlavie.”
(Părintele Sofian. Ed. Bizantină, Bucureşti-2012, p. 628)
Între naţionalismul creştin şi evlavia
ortodoxă sălăşluieşte viitorul Dacoromânilor: „Este o ţară de viitor divin...
Va avea neamul românesc, o mare misiune... Nu pentru că a avut un Ştefan cel
Mare în Moldova, un Mihai Viteazul, pe care îl susţin cu tot sufletul, în Ţara
Românească şi un Vlad Ţepeş... Ci pentru că neamul românesc nu a uitat bătaia
clopotelor.” (Între timp şi veşnicie-Viaţa părintelui Arsenie Papacioc.
Ed. Accent Print, Suceava-2014, p. 218).
Menirea geniului poetic a lui Mihail Eminescu-Râul harului, susură
din albia Cerului şi Sânul neamului Dac, curgând limpede şi nesecat din
nimbul dăruirii ortodoxe al bucuriei şi profeţiei sale creştine.
< (Serghei Nilus, Pe Malul Râului Dumnezeiesc Însemnările Unui
Ortodox. Vol. I. Trad. din lb. rusă de preot profesor Teoctist Caia. Ed.
Doxologia, Iaşi-2015, p. 5)
Aşadar, Aura Poetului-Profet Mihail Eminescu odrăsleşte veşnic în
noi cu chipul său viu, integru, ager, cu necurmată energie, cu grija şi
atitudinea plenară, cu nestinsă frumuseţe, cu zel aprins de luptă şi
sacrificiu, cu o neţărmurită putere de a se dărui Naţiei şi Dumnezeului ei.
„ Nu se mai poate da o imagine a lui
Eminescu, la fel cum nu i se poate face o statuie, sau o judecată îngust
critică, deşi numai aici, la noi, în înţelesurile şi subînţelesurile noastre,
el este cu adevărat.”
(Constantin Noica, op. cit., p. 115)
„Noi
suntem undeva, în iarba moale,
În spicul copt, în ţarina fierbinte,
În munţii cu mândrele poieni la poale,
Noi n-am murit de tot, luaţi aminte!
Noi stăm şi astăzi strajă-ndelungată,
Sus, sus la ale veşniciei porţi,
S-aducem iarăşi jertfă neîntinată,
Luaţi aminte, noi nu suntem morţi!
(Maica
Teodosia-Zorica Laţcu, Noi nu suntem
morţi!)
Tuturor Românilor mei dragi: Primiţi-l pe EMIN, îmbrăţişaţi-l şi iubiţi-l permanent!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu