RADU PREDA-JURNAL CU
PETRE ŢUŢEA
Editura Lumea Credinţei, Bucureşti, 2015
„Ăsta-i voievod absolut, Vlad
Ţepeş. Păi fără ăsta
istoria românilor e o pajişte cu miei!” (Petre
Ţuţea)
„Petre Ţuţea este singura minte genială
întâlnită de mine în Balcani.”
(Emil Cioran)
Radu Preda s-a născut la Galaţi, în anul 1972. După studii
strălucite în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă Bucureşti, continuă jurnalistica
la Academia Evanghelică de Presă de la Frankfurt pe Main, iar la Heidelberg,
Paris şi Roma studii doctorale. Devine conferenţiar la Facultatea de Teologie
Ortodoxă din cadrul Universităţii „Babeş
Bolyai”, Cluj-Napoca, apoi fondator şi director al Institutului Român de
Studii Interortodoxe, Interconfesionale şi Interreligioase (INTER) şi
preşedinte executiv al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi
Memoria Exilului Românesc (IICCMER). A publicat: Jurnal cu Petre Ţuţea (1992) şi a condus revista Renaşterea a Arhiepiscopiei Vadului,
Feleacului şi Clujului, iar alături de scriitorul creştin Costion Nicolescu, editează revista DEISIS a Mitropoliei
Ortodoxe Române pentru Germania şi Europa Centrală; Biserica în Stat. O invitaţie la dezbatere (1999); Comunismul. O modernitate eşuată (2009);
Ortodoxia şi ortodoxiile. Studii
social-teologice (2010).
Jurnalul
cu şi despre Petre Ţuţea este scris la 18 ani de adolescentul Radu Preda şi,
devenit 2 ani mai târziu Cartea sa de
debut, poate chiar şi de referinţă. Sub îndrumarea şi binecuvântarea părintelui
Anania, Radu Preda are şansa de a deveni ucenicul- intermediar al neliniştilor metafizice ale Zorilor mistici ortodocşi, asumate de
marele Gânditor creştin Petre Ţuţea,
adunate apoi sub forma unui scenariu iniţiatic, numit învăţătura prin învecinare.
Scenariul propriu-zis se desfăşoară pe două
căi: una a dialogului, cea a unui fluviu
imens, înzestrat cu o multitudine de aflueţi, curgând ba limpede şi tumultos, ba
lin şi armonios; cealaltă cale, întinsă peste simţirea ucenicului ca o culme
tainică a tăcerii, a meditaţiei, străfulgerată de uimire, amplificată de
fascinaţie, de bucurie, de iubire.
Jurnalul
cu Petre Ţuţea aşează Ucenicul şi Maestrul, autorul şi Gânditorul-autor
într-o lumină pură, filocalică, românească.
Toate visele, năzuinţele, crezurile şi
împlinirile lui Ţuţea erau întru
desăvârşirea creştină a Naţiei sale. Iată unul din visele sale rare:
„-Visam o republică religioasă, ceea ce era
o absurditate. Religia este legată de aceste două mari principii: principiul
monarhiei şi principiul ierarhiei. Călcate
acestea, realizează spiritul de cireadă umană. Eu raportez religia şi la
cantitatea de ordine etico-socială posibilă prin prezenţa ei...
-Religia creştină are o virtute pe care n-a
avut-o nici un sistem filosofic în istorie: egalitatea absolută, nedemagogică,
a oamenilor în faţa lui Dumnezeu. Toţi sunt oameni. Creştinismul nu e depăşit
în istorie de nimic... E mai mântuitoare o rugăciune într-o biserică din
Găieşti decât Platon...
-Toată viaţa am dorit să ajung în clanul
conducător, pentru a face oamenilor binele cu carul... Am proiectat forme de
rânduire socială. Uite, în republica lui Cicero poate trăi oricine. În a lui
Platon, mai mult el. Că oamenii pot trăi şi în state anapoda, vezi Uniunea
Sovietică... Până acum, în Europa geniul politic nu l-au avut decât latinii şi
geniul filosofic grecii, iar germanii au fost copiişti zeloşi. Platon,
făcându-şi sieşi republică, a arătat că a avut numai geniu filosofic, iar nu şi
politic. Dovadă că drept grecesc nu există, în timp ce drept roman e o
perfecţiune a ordinii.” (op. cit. p. 25, 70,30)
Creat după chipul lui Dumnezeu, omul
primeşte existenţa ca dar divin, dar împlinirea vieţii, desăvârşirea ei se
atinge doar prin fascinaţia şi sfinţenia dăruirii
de sine către semeni, astfel, ca
în reciprocitatea dăruirii să redevenim Daruri
întru dragostea de Dumnezeu şi de Neam.
Dăruirea
de sine cu bucurie curată este o aleasă împlinire de sine.
Petre Ţuţea este Fiul risipitor al Cerului, care a dăruit tuturor celor chemaţi,
lumina Harului lui Dumnezeu, împărtăşită prin mireasma sufletului său aprins.
Plinătatea vieţii creştine este o permanentă
dăruire de sine, jertfă care înmugureşte, înfloreşte şi rodeşte în taina
Crucii.
Puterea Crucii îşi trage seva din iubirea
lui Hristos şi din susurul de credinţă şi tezaurul de virtuţi al Strămoşilor.
Petre
Ţuţea este expresia binecuvântată a
dăruirii de sine.
Petre
Ţuţea este unitatea de măsură apologetică a Românismului.
Gândirea
lui Petre Ţuţea prin varietatea
expresiilor, aşează unitatea cugetului său creştin într-o pluralitate şi
diversitate de fenomen mistic ce fascinează permanent. Iubirea sa pentru
Dumnezeu şi Neam transcende într-o varietate de daruri.
Exprimarea sa caldă, profundă, autoritară,
atrăgătoare ţese o varietate de forme asemănătoare instrumentelor şi sunetelor
lor, care propagă vieţii o simfonie unitară, uluitoare, a cărei notă
fundamentală irupe în suflet ca o liturghie a trăirii minunate.
Întreaga sa cultură ortodoxă, izvorâtă din
forţa vitală a Tradiţiei, pusă într-un raport existenţial cu Creatorul este
transmisă cu o fineţe interpretativă ce reflectă adâncimea mistică a sufletului
său dogoritor.
Datinile, tradiţiile religioase, obiceiurile
şi folclorul circumscrise Credinţei ortodoxe au dat forţa moral-spirituală a
identităţii noastre.
Petre Ţuţea nu este doar Mitropolit de Aiud, ci şi Patriarh al
spiritualităţii noastre naţionaliste.
Meditaţiile sale vibrante, străfulgerate de
focul mistic, adâncimea smereniei, îi conturează aura unei noi dimensiuni a
conştiinţei sale întru devoţiunea ei ortodoxă.
Petre Ţuţea este prin adâncimea luminii sale
teologice, prin seninătatea, calmul, cinstirea şi supracinstirea pe care le
aduce Neamului şi lui Dumnezeu, un Model, un Pedagog, o Icoană ortodoxă: „Iisus
Hristos este eternitatea care punctează istoria.” (op. cit. p. 20)
Vorbind despre Generaţia sa de Vârf,
desprinsă din şcoala inegalabilului filosof creştin Nae Ionescu, la rândul
lui ţâşnit din profunda şi multimilenară
înţelepciune a poporului dacoromân, musceleanul de aur, Petre Ţuţea se justifica liturgic: „ni s-a făcut onoarea de a muri
pentru poporul român.” (ibid. p. 29)
Petre Ţuţea este şi rămâne pentru noi un
Apostol al spiritului naţionalist-ortodox.
Însemnătatea culturii sale creştine expusă
intrinsec filosofic, corelează perfecţiunea Gânditorului creştin prin
excelenţă.
Petre Ţuţea este un Tratat de pedagogie
creştină, un Mărturisitor mistic al Teologiei ortodoxe, o Călăuză filocalică a
Filosofiei hristice, o Lumină sofianică a Cuvântului divin.
Petre
Ţuţea, fiind un imediat, nu
devine o posteritate legendară, el rămâne o flacără mistică ce arde filocalic şi
veşnic în Candela ortodoxiei dumnezeieşti.
Învăţătura sa vie, profundă, brodată pe un
caracter de autoritate, specific doar Adevărului, îi conferă genialitatea
ortodoxă fără egal ca luminător al gândirii filosofice a Religiei creştine.
Filosoful creştin-ortodox Petre Ţuţea este
gânditorul mistic şi teologul fundamental prin excelenţă.
Erudiţia sa alimentată din seva Hristică,
prin suferinţa mistică acumulată în închisori, actualizează Ethosul, reînnoindu-l
şi împlinindu-i fiinţa.
Petre Ţuţea este filosoful creştin
fundamental al Culturii Ortodoxe a Duhului.
Cultura sa pătrunzătoare îl situează într-o
unitate de spirit, într-o sobornicitate ortodoxă, manifestată deplin şi dăruită
aproape tuturor.
„Creştin, Ţuţea realizează o punte de
legătură între dialogul platonic şi dialogul apologetic... Dialogurile cu Ţuţea
au o construcţie lirică şi cromatică. Ţuţea îmi dăruieşte o summa poetică a poveştilor lumii.” (ibid.
p.50)
Cultura sa enciclopedică şi suferinţa întru
Hristos şi Patrie asumată în temniţele atee, poartă pecetea şi mărturia
transfigurării sale pe calea creştinului autentic.
Cultura spiritului autentic trebuie să se
fundamenteze doar pe premise teologico-ortodoxe.
În cadrul sistemului său filosofic, Ţuţea a
pogorât Cerul peste neliniştile sale metafizice.
Esenţa sa filosofică este de fapt o teologie
ortodoxă a chintesenţei ancorată în specificul ei plenar, sofianic şi
filocalic.
Petre Ţuţea este Suma Sofianică a
Filocaliei româneşti.
Premisele gândirii sale creştine, provoacă
uimirea, declanşează lumina şi devin atitudini răsfrânte în concluzii eminente.
Cultura Duhului care sălăşluieşte în el, îi
întregeşte Opera gândirii pe care o expune ca pe o simfonie de mare virtuozitate.
Filosofii creştini de talia lui Ţuţea sunt
nişte Vulcani ai gândirii ortodoxe, a căror erupţie din plinătatea focului
trăirii lor mistice, fascinează o lume care-i vede în magnifica lor strălucire.
La rândul său, gânditorul creştin Petre Ţuţea este fascinat de aura
Sfântului-străvechi ideal de viaţă hristic-ortodoxă, în context general, iar în
mod expres în persoana Marelui Apostol Pavel: Pavel este cât toată Mediterana.
Dacă lumea în cursul ei istoric s-a închinat
Idealului ca întrupare: înţelepciunea antică prin prooroci şi profeţi, chipului
martiric, icoanei sfântului, ipostazei de erou-semizeu, de cavaler trac sau medieval,
de erudit-enciclopedic, de pedagog creştin, de duhovnic mistic, de înaltă
demnitate aristocrată, Sfinţenia însă a rămas în toate ipostasurile ei
doar sub chipul umano-divin, ca ideal al viitorului transcendent.
Toate modelele sunt călăuzitoare creştinilor,
dar de urmat trebuie să-i urmeze doar pe Sfinţi.
„Cu cât suntem mai avansaţi, mecanic şi
material, cu atât suntem mai departe de esenţa reală a lumii, de sfinţenie. Un
sfânt poate fi şi analfabet, dar e superior unui geniu, fiindcă ideea de
sfinţenie e legată de ideea de minune. Un sfânt poate face o minune. E posibilă
minunea ca o faptă a lui, dar la geniu nu. Geniul face isprăvi, nu minuni...
Dacă un preot din Bărăgan, când se roagă, este Dumnezeu cu el, atunci preotul
ăla înlocuieşte toată Academia Română...” (ibid. p. 75)
Drumul lui Petre Ţuţea pe pământul dacoromân a fost cel al unui Român, cel al unui Creştin ortodox, cel al unui Model
de Călăuză spirituală şi Pedagog creştin.
„Calitatea de model, spune tânărul
autor, dar destul de matur în gândirea sa creştină, Radu Preda, poate fi atribuită unei existenţe atunci
când omul, în loc să fie reflexul luptei pentru existenţă, este reflexul luptei
mai înalte: acea pentru mântuire... Or, în planul credinţei, al iconomiei
bisericeşti, modelele, căile prin excelenţă ale transcendenţei, sunt sfinţii;
iar printre noi, şi la scara noastră laică, modele sunt mărturisitorii, cei care fac legătura, în conştiinţa
teoretică, între cer şi pământ...
Mărturisitor, Ţuţea este un exemplu de
<>: deprins cu o existenţă minimă în închisoare,
Ţuţea a continuat şi în libertate, până la moarte, felul acesta de viaţă, în
care nu de puţine ori asceza se intersecta cu sărăcia, iar aceasta comunica cu
mizeria şi nevoia. ”
(ibid. p. 55)
Înfrumuseţat cu un vibrant foc naţionalist
creştin, stârneşte emoţie serafică în cei care-l cunosc direct sau indirect,
prinzându-ne pe toţi într-o reală admiraţie şi meditaţie mistică.
Petre Ţuţea nuanţează filocalic mistica Adevărului,
esenţele spiritului: Dumnezeu, Omul, Viaţa şi Mântuirea.
Toată viaţa şi întreaga sa cultură
alcătuiesc un Tratat al neliniştilor matafizice înmugurite în Zorii purpurii
ai Ortodoxiei.
Călăuza lui Petre Ţuţea a fost întotdeauna
Adevărul revelat.
Întreaga sa trăire este un prinos adus
Străbunilor, prin independenţa milenară a spiritului lor strămoşesc.
Petre Ţuţea, nu numai că a fost, dar el este
şi va fi pururea.
Fără
asentimentul din lăuntru al fiinţei noastre, ca persoane sau Neam, nu poate
încolţi nici o marginalizare ori profanare din afară.
Lupta împotriva îngenuncherii ca naţie şi
urcuşul spiritual pentru devenirea ca fiinţă mistică a Neamului este stindardul
sub care s-a înrolat filosoful Petre
Ţuţea şi Generaţia sa de aur.
Această
înflăcărată luptă patriotică este anticipată şi admirabil versificată de poetul
britanico-indian Rudyard Kipling (1835-1936),
care a primit în anul 1907, premiul Nobel, cu poezia <> , poezie în care se regăseşte crezul mistic al Generaţiei lui Petre Ţuţea în vârtejul duşmanilor din lăuntru şi din afară:
„De
poţi să nu-ţi pierzi capul când toţi în jurul tău/ Şi l-au pierdut pe-al lor,
găsindu-ţi ţie vine.../ De poţi, atunci când toţi te cred nebun şi rău/ să
nu-ţi pierzi nici o clipă încrederea în tine;/ De poţi s-aştepţi oricât fără
să-ţi pierzi răbdarea,/ De rabzi să fii minţit, fără ca tu să minţi,/ Sau când,
hulit de oameni, tu nu cu răzbunarea/ Să vrei a le răspunde, dar nici cu
rugăminţi;/ De poţi visa, fără să te robeşti visării,/ De poţi gândi, fără să
faci din asta un ţel,/ De poţi să nu cazi pradă nicicând dezesperării,/ Succesul
şi dezastrul privindu-le la fel;/ De rabzi s-auzi cuvântul rostit cândva de
tine,/ Răstălmăcit de oameni, ciuntit şi prefăcut,/ De poţi să-ţi vezi idealul
distrus şi din ruine/ Să-l reclădeşti cu-ardoarea fierbinte din trecut;/ De
poţi risca pe-o carte întreaga ta avere,/ Iar tot ce-ai strâns în viaţă să
pierzi într-un minut/ Şi-atuncea făr-a scoate vreo vorbă de durere/ Să-ncepi
agoniseala cu calm de la-nceput./ Şi dacă trupul tău, slăbit şi obosit,/ Îl vei
putea sili să-ţi mai slujească încă/ Numai cu străşnicia voinţei tale-ncât/ Să
steie peste vreme aşa cum stă o stâncă,/ De poţi vorbi mulţimii fără să minţi
şi dacă/ Te poţi plimba cu regii fără a te-ngâmfa,/ De nici amicii, nici
duşmanii nu pot vreun rău să-ţi facă,/ Pentru că doar dreptatea e călăuza ta;/
Şi dacă poţi să umpli clipa trecătoare/ Să nu pierzi nici o filă din al vieţii
tom:
Al
tău va fi pământul, cu darurile-i toate/ Şi ceea ce-i mai mult, să ştii, vei fi
un OM!”
P.S. Îmi exprim mâhnirea şi indignarea
pentru ilustraţia copertei, născută de Vasile Gorduz, care consider ca
profanează Icoana Mărturisitorului ortodox cu chipul său minunat Petre Ţuţea,
culmea sub privirile pretinşilor prieteni: Codrescu şi Bucuroiu.
Autorul, Radu Preda, la rândul său trebuie
să fie mai atent pe viitor privind editurile care-l solicită,pentru a nu se mai
repeta o astfel de blasfemie care se răsfrânge asupra Chipului sfinţeniei şi
implicit asupra lui Dumnezeu-Sfinţenia sfinţilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu