MARI JERTFITORI ŞI
MĂRTURISITORI AI
FILOCALIEI
ORTODOXE ROMÂNE
În Chipul divin dăruit de Dumnezeu, Omului
creat Atotţiitorul a pus şi scânteia Jertfei. La cei Aleşi scânteia aprinde toate virtuţiile prin dragoste, astfel încât
flacăra morală devine Aura dumnezeiască a Martirului şi a Sfântului.
Omul creştin devine un mijlocitor al
comuniuni soborniceşti, un fiu haric al Cerului Sfintei Treimi, un creator în
natura Creaţiei, o permanentă aspiraţie de înnoire şi îndumnezeire. Aşadar,
Omul creat divin în comuniune cu lumina Duhului Sfânt devine la rândul său
creator de sens, de armonie, de sublim, de bucurie, de splendoare, de dăruire,
de jertfă, de răscumpărare, toate acestea plinindu-le şi sfinţindu-le în Jertfa
Răscumpărării Mântuitorului Hristos.
Prin Sfintele Taine consfinţite în noi, prin
har, credinţă şi fapte bune urcăm în sânul Duhului Sfânt, răstignindu-ne lumii
pentru a ne renaşte în Iisus Hristos.
Părintele CONSTANTIN GALERIU (Costachi
Galeri) s-a născut în
comuna Răcătău, satul Răzeşi, judeţul Bacău, în pragul Zorilor Unirii celei
Mari, la 21 Noiembrie 1918, din evlavioşii săi părinţi Elisabeta şi Neculai.
După copilăria încărcată de tradiţii, urmează 8 ani cursurile Seminarului „Sf.
Gheorghe” din Roman, apoi încă 4 ani pe cele ale Facultăţii de Teologie din
Bucureşti (1930-1942), susținând sub îndrumarea marelui teolog-poet Nichifor Crainic, Teza de licenţă cu titlul Îndumnezeirea omului. Primeşte hirotonia
la Biserica „Zlătari”, iar ulterior ajunge preot în satul Podul Văleni, comuna Poenarii
Burchii din Prahova (1943-1947).Între 1947-1973 slujeşte la Biserica „Sf.
Vasile”-Ploieşti, încheindu-şi misiunea, vocaţia şi apostolatul cu un ciclu de
3 decenii la renumita Biserică din capitală, „Sf. Silvestri” (1973-2003)
Hărăzit de Bunul Dumnezeu cu har peste har,
cu bunătate de sfânt, cu dreaptă credinţă mucenicească şi cu dragoste de martir,
Părintele profesor Constantin Galeriu
a urcat toate treptele ierarhico-didactico-pedagogico-spirituale: preot-spiritual, profund-pedagog, lector-universitar,
profesor-titular, profesor-consultant şi conducător de doctorat, vicar al
Arhiepiscopiei Bucureştilor, mărturisitor.
Graţie meritelor sale deosebite şi a
dăruirii ieşite din comun pe lângă
multele distincţii bisericeşti, Părintele Galeriu a mai primit:
-în 1942 Premiul
Senatului Universităţii Bucureşti;
-în
1990 i s-a acordat premiul revistei Flacăra;
-în
1992 i s-a conferit titlul de Doctor
Honoris Causa al Universităţi
Ecologice din Bucureşti;
-în 1993 primeşte Diploma de Onoare a Societăţii Academice „Titu
Maiorescu”, apoi înalte recunoştinţe spirituale:
-preşedintele
de Onoare al Ligii Culturale a Românilor
de Pretutindeni;
-membru în Comisia Naţională UNESCO;
-membru în Consiliul Naţional UNICEF;
-preşedinte al Editurii „HARISMA”;
-membru fondator şi Preşedinte de onoare al
Asociaţiei Filantropice
Medicale „CHRISTIANA”;
-preşedinte al Fundaţiei „ELENA DOAMNA”;
-preşedinte al aşezământului „SF. STELIAN”;
-membru fondator şi preşedinte de onoare al
Asociaţiei „DELPHI”;
-membru de onoare al Fundaţiei „MEMORIA”;
-preşedinte-executiv al FRĂŢIEI ORTODOXE
ROMÂNE;
-membru fondator al Fundaţiei ECUMENICE SF.
AP. ANDREI, ş.a.
Părintele
Profesor Constantin Galeriu pe lângă mulţimea de articole şi studii publicate
în ţară şi străinătate, a scris şi publicat următoarele volumele de referinţă:
-Jertfă
şi răscumpărare, (1973, Teză de Doctorat);
-Meditaţii
la Tatăl Nostru şi la Fericiri, 1990;
-Tîlcuiri la mari praznice de peste an: 22
de modele omiletice, 2001;
-Între Geneză şi Apocalipsă. Convorbiri
realizate de Dorin Popa, 2002;
-Cartea celor nouă Fericiri, 2004.
Părintele Profesor Constantin Galeriu a fost
arestat prima dată între 7 August-7 Octombrie 1950, urmând a doua arestare
între August 1952-Octombrie 1953.
Bunul Dumnezeu m-a binecuvântat să-l cunosc
pe marele Duhovnic al Ortodoxiei, mai întâi ca Dascăl, fiindu-i student la
Facultatea de Teologie din Bucureşti şi ulterior colaborator al misiunii
spirituale, la rândul meu, ca profesor.
Ca student am fost între cei apreciaţi de
Părintele Galeriu îndeosebi pentru atitudinea şi zelul meu creştin ortodox privind
valorile fundamental-divine ale Neamului protodac şi ale Bisericii lui Hristos.
Eram spre finalul anului IV la Teologie,
când Părintele Profesor Constantin Galeriu îndeplinind şi funcţia de Vicar al
Arhiepiscopiei Bucureştilor mi-a propus recomandarea sa spre o parohie din
Bărăgan. Trebuia doar să mă decid şi să mă grăbesc. Nu m-am decis, dar m-am
grăbit cu răspunsul: Părinte drag, nu-mi
place zona aridă şi zdrenţuită de vânturi a Bărăganului. Dacă era muntele mă
hotăram pe loc!
Marele Duhovnic a înţeles imediat,
acceptându-mi motivaţia.
Am debutat în învăţământ ca profesor teolog
la Şcoala Normală din Bucureşti.
În cadrul manifestării Zilei Colegiului,
Directoarea a propus câtorva profesori mai remarcaţi să-şi invite un profesor
colaborator din afara Colegiului. Încântat de propunere l-am ales pe cel mai
semnificativ Profesor şi poate cea mai aleasă personalitate spirituală a
Capitalei şi a Ţării: Părintele Galeriu.
Între alţi invitaţi de onoare s-au aflat:
poetul Ştefan Augustin Doinaş, criticul literar Nicolae Manolescu, Inspectorul
General din Învăţământ Vasile Molan, un reprezentant al Ministerului Educaţiei,
e.t.c.
Aula Colegiului era arhiplină, fremătând de
sărbătoare. Conducerea şcolii la cererea expresă a invitaţilor a făcut imprudenţa
de a-i acorda primul cuvânt Părintelui Galeriu. Într-o linişte de simfonie,
Marele Duhovnic a vorbit 3 ceasuri electrizând şi fascinând întregul auditoriu.
Ceilalţi invitaţi s-au rezumat doar la cele
câteva minute care au mai rămas, după care Cadrele Didactice ne-am retras la o
Cină festivă.
În toiul agapei, i-am provocat pe invitaţii
de onoare să răspundă la următoarea întrebare:
-Dacă aţi fi forţaţi de împrejurări
ultimative să părăsiţi ţara pentru totdeauna, ce cărţi aţi considera necesare
să vă însoţească în necunoscut?
Primul
a răspuns Nicolae Manolescu, care arzând în cenuşa sa critică a exclamat: I. L. Caragiale şi orice critică...
A urmat, Ştefan Augustin Doinaş: Eminescu, Coşbuc. Alecsandri...
Inspectorul Vasile Molan a răspuns: Biblia şi Istoria Literaturii Române a lui
George Călinescu.
Invitatul din Ministerul Educaţiei a spus doar
că: se mai gândeşte...
Părintele Constantin Galeriu a fost total şi
categoric: Biblia, Scrierile Sf. Părinţi:
Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz, Ioan Gură de Aur, Clement Alexandrinul, Maxim
Mărturisitorul, Grigore Palama, Ioan Damaschin, Simion Noul Teolog, Serafim de
Sarov, Dumitru Stăniloae, Vladimir Lossky, N. A. Berdeaev, Jacques Maritain, Dosoftei,
V. Pârvan, N. Paulescu, Eminescu, Coşbuc, Alecsandri, Goga, L. Blaga, ş.a.
Încheind seria răspunsurilor, am grăit la
rândul meu: Toate cărţile menţionate de Părintele Profesor Constantin Galeriu,
la care mai adaug expres: Noul Testament cu accent pe Evanghelie şi Epistolele Sf.
Ap. Pavel, Ciclul FILOCALIA, Origen, Sf. Ioan Casian, Mihail
Pselos, Andrei Şaguna, Cuviosul Paisie Aghioritul, Serafim Rosse, Cuv.
Sofronie, Sf. Ignatie Briancianinov, Florenski, Sf. Ioan de Kronştadt, Arsenie
Boca, Părintele Galeriu, Pr. Vasile Ţepordei, patriarhul Justinian Marina;
filosofii: Socrate, Seneca, Plotin, Boeţius, Eminescu, Petre Ţuţea, Nae
Ionescu, Ernest Bernea, Vasile Băncilă, Mircea Eliade, Ioan Petru Culianu; istoricii:
Herodot, Strabon, Socrates, Sozomen, Udrişte Năsturel, Stolnicul Cantacuzino, Ana
Comnena, Dimitrie Cantemir, Nicolae Densuşianu, Haşdeu, Xenopol, Ion Nistor,
P.P.Panaitescu, Ştefan Pascu, Silviu Dragomir, Constantin Gane, Gheorghe
Brătianu; scriitori-oameni de cultură: Melchisedec Ştefănescu, Varlaam, Olahus,
Gh. Lazăr, Dostoevski, Dan Botta, Marin Sorescu, poeţii: Homer, Petrarca, Sf. Ioan al Crucii, Shakespeare,
Puşkin, Hugo, Al. Mateevici, Vasile Voiculescu, Ioan Alexandru, Ion Pillat,
Radu Gyr, Nicolae Labiş, Iulia Haşdeu, Andrei Ciurunga, Aron Cotruş, Nichifor
Crainic, Sandu Tudor, ş.a.
La
mirarea tuturor Părintele Galeriu a afirmat: Vedeţi, Giorgică este discipolul meu deosebit. De pe acum promite mult
şi multe preocupări de folos va aduce Neamului nostru Dacoromân!
Şi aşa a fost: am colaborat fidel şi entuziast
în cadrul Asociaţiei Studenţilor Creştini Ortodocşi Români, (A.S.C.O.R), al
Frăţiei Ortodoxe Române ca membru fondator, al Fundaţiei Ec. Sf. Apostol Andrei
înfiinţată de mine, în atmosfera diferitelor conferinţe şi dezbateri cultural-religioase
din Bucureşti, în formarea mişcării pro-revoluţia Română din Decembrie ’89, în
zelul renaşterii spirituale a poporului român, etc.
Astăzi, acum la acea listă de personalităţi religioase,
spirituale şi oameni de cultură dacoromâni pot să mai adaug câteva sute bune şi în mod expres: Elita Mărturisitorilor Creştini-Ortodocşi,
alături de Corifeii Ortodoxiei Universale.
Marii Preoţi, Dascăli, Poeţi, Filosofi,
Cuvioşi, Oameni de Cultură, Istorici, Artişti, într-un cuvânt toţi Marii Români
Creştini, Ctitori de Adevăr, Frumos şi Bine ai tezaurului Tradiţiei sfinte a
Neamului, rămân nemuritori prin misiunea, vocaţia şi mărturisirea lucrărilor
lor.
Preoţii rămân deodată cu Bisericile lor,
Duhovnicii trăiesc permanent în Discipolii lor, Dascălii strălucesc în Ucenicii
lor, Poeţii se cuminecă în Frumuseţea Neamului, Sfinţii se aprind în Icoana
Dumnezeirii, Mărturisitorii sălăşluiesc în Jertfa Martirilor, Cuvioşii se
întrupează din Slava Străbunilor şi mireasma Îngerilor.
În
lumea creştin-ortodoxă, în Împărăţia lui Hristos, vremurile stau sub Oameni,
sub spiritualitatea lor, care iese din timp, din spaţiu şi punctează
transcendenţa.
Aceşti Oameni sunt Români sau Dacoromâni
absoluţi!
Un Român absolut a fost / este şi Părintele
Constantin Galeriu, care odrăslind din Logosul divin s-a făcut Cuvânt
crucificat, prefăcând Biserica „Sfântul
Silvestru”din Bucureşti în Amvonul
Marii Cetăţi-Jertfă pilduitoare şi răscumpărătoare întru Învierea celor
mulţi.
Cuvântul său de folos, de lumină, de
înnoire, rostit din amvon, de la catedră, dintr-un amfiteatru anume sau dintr-o
aulă oarecare, strălucea, binecuvânta,
electriza, fascina, armoniza, încununa, încânta, rodea.
L-am ascultat de multe ori şi de fiecare
dată în toate momentele, evenimentele, sărbătorile creştin-naţionale aducea
ceva nou. O mireasmă de duh plutea deasupra tuturor. Am ascultat sute de preoţi
în predicile lor: 98 % nu adăugau un cuvânt la predică, nu puneau o virgulă, se
mulţumeau cu pericopa evanghelică rostită de 2000 de ani şi atât... Ba, mai
cereau câte un ajutor pentru acoperiş, pentru pictură, pentru veşminte, pentru
praznicar, rareori pentru sărmani...
1 % din preoţi mai adăugau la cuvânt câte o
spoială pe ici pe colo, ceva nesemnificativ slab şi cu bule..., ca sifonul
îmbuteliat prost.
Restul de 1 % erau Marii Predicatori:
Arsenie Boca, Arsenie Papacioc, Teofil Pârâianu, Ilie Moldovan, Ilie Cleopa,
Daniil Tudor, Constantin Galeriu, Ioan Iovan, Nil Dorobanţu, Milan Şesan ori
Mitropoliţii: Antonie Plămădeală, Bartolomeu Anania, Serafim Joantă, Teofan
Savu, Patriarhul Înţelepciunii Petre Ţuţea, etc.
Ca toţi Românii absoluţi Părintele Galeriu
l-a iubit enorm pe Luceafărul Ortodoxiei româneşti, Mihail Eminescu-Voevodul
Limbii Române. Iată ce ne mărturiseşte Marele Părinte Galeriu: „Mihai
Eminescu a aparţinut vremii în care s-a născut, format şi afirmat ca geniu al
spiritualităţii neamului. Ca geniu deosebit de sensibil şi receptiv la
prodigioasa emisie de idei din vremea sa-filosofice, artistice, ştiinţifice-a
receptat neîndoielnic o anume influenţă a lor, dar nu s-a lăsat, şi nici nu o
putea face, impregnat de acestea în profunzimea lui, în identitatea care i-a
rămas nealterată. Cu puterea geniului său a asimilat ideile şi valorile epocii,
ca şi cele ale trecutului, a surprins esenţa, partea de adevăr din fiecare şi
le-a tezaurizat în vistieria inimii şi cugetului său”. (Studii
Teologice..., Seria a II-a, an. XLIII, nr.1 Ian.-Feb., 1991, Pr. Galeriu,
Chipul Mântuitorului Iisus Hristos în gândirea lui Mihai Eminescu, p. 45)
Autoritatea duhovnicească a Părintelui Constantin
Galeriu a strălucit pe zenitul secolului al XX-lea copleşindu-l de emoţie
spirituală, însuşindu-şi cel mai sublim act creator: jertfa ca dăruire tuturor
şi de împlinire întru Hristos şi întru sine, ca Apostol al Creştinismului
social pe care l-a promovat cu osârdie.
Jertfa
a fost sinonimul conştiinţei sale morale. A suferit prigoană, persecuţie,
temniţă, purtându-şi crucea şi renăscând strălucitor de fiecare dată ca Marele Trac
şi Apostol Pavel, predicând în marile Cetăţi ale Neamului. Pe toţi îi asculta
cu mare atenţie şi cu multă răbdare îi aducea pe mulţi la isihia şi dragostea
lui Hristos.
Dacă în Vechiul Testament Frica era începutul Înţelepciunii, în
Testamentul Iubirii lui Hristos, dragostea
şi isihia (liniştea) aduc Înţelepciunea veşnică.
Dragostea ortodoxă înseamnă a-l iubi pe
celălalt întru Hristos, întru liniştea dumnezeiască ce te renaşte, renăscându-l.
Isihia
vine de la cuvântul protodac: sihastru = cel ce trăieşte în pacea Domnului, în lumina clară a Adevărului, în
dorinţa şi dorul după Dumnezeu.
Iată ce sublinia marele Părinte Galeriu
într-o rostire duhovnicească: „Sincer, pot mărturisi că în Evanghelie, în
Hristos, în comuniunea cu El simt că mă aflu în adevăr, în lumina adevărului şi
nici o filosofie din lume nu mă poate sminti, nimic din lume; n-am nici un
argument împotriva adevărului de la Dumnezeu, toate argumentele sunt pentru
Dumnezeu şi dimpotrivă toate celelalte sunt „arginţii” căderii,
ai prăbuşirii omului din adevăr (cum a căzut satana ca un fulger din cer). Şi
atunci poţi da această mărturie că în Iisus Hristos te afli în Adevăr. Căutaţi
acest timp pentru isihasm, veţi dobândi negrăita bucurie a isihiei care vine
din adevăr, pentru că neliniştea vine din lupta ta lăuntrică pentru adevăr”.
(Pagini de Pateric Românesc. Ed. Anastasis, 2009, p. 38)
Părintele Galeriu ca un mare vizionar şi
ziditor al Cetăţii şi Bisericii Dumnezeului-Om Hristos a promovat cu mare zel în
cadrul Apostolatului Social, ecumenicitatea culturală şi spirituală a omenirii:
„Ar trebui toţi, şi iudeul şi musulmanul, şi
şintoistul şi confucianistul, şi hinduistul şi budistul şi oricare din lumea
aceasta, să recunoască cum că printre oameni nu găsim desăvârşirea.
Desăvârşirea este în Dumnezeu şi la Dumnezeu ajungem prin Dumnazeu-Omul,
Hristos. Şi El Singurul e Cel Care ne-a învăţat Iubirea. A iubi înseamnă a trăi
viaţa celuilalt. El singur a coborât din cer, a părăsit cerul ca să trăiască
viaţa acestei omeniri. El n-a jertfit pe nimeni pentru El, ci numai pe El s-a
jertfit pentru toată lumea. Deci aceasta este calea înţelegerii între oameni”.
(ibid. p. 39)
Desigur în viziunea sa amplă, ca: toţi să fie una, adică: pace, iubire,
crez, adevăr, isihie, nădejde, jertfă, mântuire, marele Predicator n-a ocolit
nici sfera politică: „ Harisma întâi a conducerii implică
negreşit modelul. Fiul Omului nu a venit să I se slujească, ci El să
slujească, să-şi dea viaţa Lui preţ de răscumpărare pentru cei mulţi. Al doilea-ca
tu să slujeşti pentru mulţi. Să ai conştiinţa şi modelul.
Dar cum slujeşti pentru cei mulţi? Al treilea punct al omului politic: a sluji
pentru cei mulţi înseamnă a-i cunoaşte pe cei mulţi, a şti
categoriile sociale, a cunoaşte situaţia lor economică, să pleci de
la aceste obiective de realizare. Totodată, ce e şi mai profund, sunt trei
factori care zidesc o societate, cel spiritual, de schimbare a
mentalităţii, adică o conştiinţă clară, cel moral, comportament în
raport cu crezul pe care îl ai; o morală nefăcută de un crez precis nu-i
morală. Deci morala e în legătură cu crezul. Iar al treilea, cel
economic-social. Deci aceşti trei factori trebuie să-i aibă în vedere omul
politic. Un conducător politic dacă nu se identifică cu crezul oamenilor pe care
îi conduce, cum să-i reprezinte”? (ibid. p. 43)
Prinosul înţelepciunii sale l-a făcut pe
Părintele Profesor Constantin Galeriu să
abordeze toate problemele omului, ale societăţii, printre altele şi rolul
presei. Întrebat fiind de un reporter oarecare, Părintele îi răspunde cu
profundă autoritate:
-Are şi ziaristul o harismă?
„Are harisma împărtăşirii cuvântului, dar
cuvântul Adevărului.
-Care
este rolul presei?
Rolul presei? Unii au spus că dacă ar fi
fost presa şi mass-media pe timpul Sfântului Apostol Pavel, precis că el ar fi
fost şi ziarist. El, care a mers 40 000 km pe jos. După Mântuitorul şi Maica
Domnului, pentru noi, e cel mai mare om din istorie...
-Aveţi un mesaj de adresat publiciştilor?
Un mesaj ca, într-adevăr să slujească
adevărului, adevărului care să-l zidească pe om. Eu socotesc că adevărul,
iubirea, credinţa, libertatea, creativitatea sunt însuşiri fundamentale care-l
definesc pe om: acestea sunt chipul lui Dumnezeu în om, sunt firea omului, sunt
sănătatea omului şi când cazi din ele, te-ai îmbolnăvit. Ori mesajul este ca
ziaristul să slujească aceste valori, să zidească adevărul, iubirea, credinţa,
libertatea, care înseamnă eliberare de tot răul”. (ibid. p. 44)
Neocolind nici pe cea mai sublimă dimensiune-taină
a condiţiei creştinului ortodox în drumul său spre urcuşul mântuirii, Crucea, pe
care Părintele Dascăl Constantin Galeriu a purtat-o hristic:
„Mântuirea
înseamnă: iubirea Tatălui Care
răstigneşte; iubirea Fiului răstignită; iubirea Duhului Sfânt Care triumfă în
puterea de neînvins a Crucii, cum tâlcuieşte un ierarh ortodox. Tatăl este
reazemul fundamental al Crucii: Părinte,
în mâinile Tale încredinţez Duhul Meu. Fiul este Jertfa; Duhul, Porumbelul
Care rămâne mereu peste Fiul, este pacea Crucii lui Hristos şi puterea
Învierii. Crucea descoperă astfel iubirea Treimii în manifestarea ei concretă,
în plinătatea şi în întâlnirea ei
decisivă cu păcatul”.
(Glasul
Bisericii-Revista Oficială a Sfintei Mitropolii a Munteniei şi Dobrogei, An. L,
nr.3-4, Iulie-Decembrie, 1992, Bucureşti, p. 59)
Evocându-l pe marele Pandur, pe primul Domn
al Dreptăţii Sociale al epocii moderne, care s-a jertfit pentru Dumnezeu şi Neam,
pe Tudor Vladimirescu şi Revoluţia de la 1821, condusă de el, Părintele Galeriu
consemnează că: „... această mişcare revoluţionară purcede din străfundurile setei de
echitate şi dreptate socială a unui neam bun, răbdător şi blând, dar nu mai
puţin conştient de vocaţia şi demnitatea sa umană; conştient de dreptul
fiecărei persoane şi al fiecărui popor de a-i fi respectate şi împlinite în
egală măsură cu ceilalţi semeni, inşi sau naţiuni, aspiraţiile şi interesele
legitime fundamentale. Iar când aceste drepturi sunt încălcate brutal,
sistematic şi timp îndelungat, şi altă cale de obţinere a lor nu mai există, se
impune revolta cu toate suferinţele şi jertfele implicate în ea, ca expresie a
dreptăţii divine înseşi. – La acest ceas al istoriei, Tudor Vladimirescu a
întrupat, a dat glas, a luptat înfruntând toate ororile luptei şi s-a jertfit,
tocmai pentru <> celor năpăstuiţi şi fără glas. Mai
cuprinzător şi dintru început spus, mişcarea de renaştere de atunci a urmărit
deodată un ţel social şi unul patriotic-naţional: eliberarea de sub jugul
intern şi extern, reprezentat de << domnii străini ai ţării, care cum scria Tudor guvernatorului
Vidinului, dimpreună cu boierii... unindu-se cu toţii, ne-au prădat şi
ne-au despuiat, încât am ajuns numai cu sufletele>>. (Glasul
Bisericii..., Anul XL, nr. 3-5, Martie-Mai 1981, p. 426)
Între cuvintele alese şi testamentare lăsate
Românilor de Marele Duhovnic şi Predicator Dac, Părintele Profesor Constantin
Galeriu se numără şi cel referitor la Naţiune şi la Biserica lui Hristos: „Legitimitatea
titulaturii de <> pentru Biserica Ortodoxă Română unii poate că pur şi simplu n-o
înţeleg, fie din slăbiciunea minţii, fie din puţinătatea cunoştinţelor; alţii o
înţeleg, dar oportunismul este mai puternic şi atunci se conformează anumitor
comandamente ideologice sau stereotipuri din lumea occidentală, aşa cum ieri
făceau ascultare faţă de dogmele ideologice emanate din Uniunea Sovietică: aşa
e omul bietul de el, slab şi ispitit să stea << sub vremi>>, cum zicea cronicarul. dar mai sunt şi
alţii-sărmanii de ei, Dumnezeu să-i ierte!-care s-au învechit în sminteală şi
li s-a întinat lor şi cugetul, şi inima; aceştia cred că sunt stăpânii
adevărului împotriva lui Dumnezeu, răstălmăcind totul şi smintindu-i şi pe
alţii, cu raţionamente şi vorbe meşteşugite...
De unde ar trebui să pornească o astfel de
discuţie? Desigur, de la naţie sau naţiune, de unde derivă cuvântul naţional.
Este naţiunea o realitate sau o simplă convenţie? Este naţiunea de la Dumnezeu
sau de la oameni? Şi atunci, dacă naţiunea este convenţie omenească, ea are o
valoare relativă, ca toate lucrurile omeneşti; dar dacă este o realitate
rânduită de Dumnezeu, atunci ea face parte din ordinea creaţiei dumnezeieşti,
este bună în sine, iar a o nega sau a o dispreţui e o lucrare cel puţin
nedreaptă...
Ca să-şi cunoască tradiţia şi deci adevărata
identitate spirituală, culturală şi naţională, tinerii noştri ar trebui
îndrumaţi să asculte, dincolo de mărturiile istorice bisericeşti, glasul
voievozilor cărturari, precum Neagoe Basarab sau Dimitrie Cantemir, al
voievozilor martiri, precum Mihai Viteazul sau Constantin Brâncoveanu, al
scriitorilor noştri clasici, de la Heliade-Rădulescu la Eminescu. Zice
bunăoară, Neagoe Basarab: <>! Ce mărturie mai frumoasă a credinţei şi evlaviei ortodoxe se poate
închipui? Şi ea vine de la un om de stat, de la un voievod!
De aceea, trebuie să se ştie şi să se spună
răspicat: recunoscând Bisericii Ortodoxe
Române titlul de <<Biserică
naţională>>, recunoaştem şi poporului român titlul de supremă
cinstire de a fi ortodox”.
(10 Predici de Părintele Galeriu la 10 ani de la mutarea sa la cer. Ed. Lumea
Credinei, Bucureşti, 2013, p. 163-170)
În urcuşul meu spiritual adus ca
recunoştiinţă Marelui Părinte drag, adaug şi mărturiile a trei Români Mari:
Petre
Ţuţea: Eram odată cu nişte tineri, nu mai
ştiu despre ce le vorbeam, şi unul sare şi-mi zice, plin de
admiraţie:<> Eu, care înclin să mă cred genial era să mă supăr. Pe urmă,
gândindu-mă mai bine, m-am simţit onorat!
Nicolae Steinhardt: Sub ochii noştri, sfidând aceste vremuri de apostazie, la Biserica Sf. Silvestru
din Bucureşti, se petrece ceva esenţial: e acolo un preot minunat, de un unic
har mărturisitor, Constantin Galeriu, ale cărui predici nimeni n-ar trebui să
le ignore. Nu e numai un mare teolog şi un propovăduitor de excepţie al
dumnezeieştii Scripturi, ci- o spun cu toată răspunderea-un neasemuit rugător.
Dan Ciachir: Părintele Galeriu a fost, poate, cel mai
mare predicator al Bisericii Ortodoxe Române. Ortodoxia are oameni de trăire
duhovnicească, dar nu prea are predicatori. Părintele avea un patos al
comuniunii deosebit. Aceasta era trăsătura sa cea mai puternică şi care îl
individualiza.
Parafrazându-l pe Ioan Slavici, care l-a numit
pe cel mai mare Mitropolit al Transilvaniei (aş putea spune al tuturor
Românilor fără să greşesc), Şaguna-Mesia ardelenilor, pot afirma cu
certitudine: Părintele Galeriu-Mesia bucureştenilor.
+ Marele
Duhovnic, Mărturisitor şi Jertfitor întru Hristos a urcat la ceruri la 10
August 2003.
Slăvit să fie Domnul, întru şi cu Aleşii
Săi!
( Fragment din Ciclul:
Filocalia Suferinţei şi a Jertfei)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu