MARI ROMÂNI-MĂRTURISITORI AI DRAGOSTEI
DE DUMNEZEU ŞI DE NEAM SUB
FLAMURA SFINŢILOR
ARHANGHELI
MIHAIL ŞI GAVRIIL
„Tot mai puternic străluceşte chipul lui
Mihai Viteazul,
tot mai vie şi mai luminoasă este
amintirea faptei lui”.
(Constantin
C. Giurăscu)
„Să deie ceriul ca să ajungem asemine
momente
mai adeseori,să ne întâlnim pe mormintele strămoşilor
noştri plini de
virtute, şi să
ne legăm de suvenirea lor
cu credinţa şi aspiraţiile vieţei noastre.
Numai cu chipul acesta vom putea
conserva patria
ce avem;numai cu chipul acesta neamul românesc
poate spera slavă şi pomenire
în viitor!...”
(Mihail Eminescu)
Darul asumării responsabilităţii ca Om,
fiinţă creată după Chipul Atotcreatorului, ca persoană religioasă în cadrul
entităţii ontologice a Neamului, ca fiu-hristic al Instituţiei divine Biserica,
ca cetăţean-apărător al Cetăţii-Patria, ca
novator în cultură în cadrul spiritualităţii naţional-universale, ca
mărturisitor al Adevărului revelat, ca jertfitor în procesul de mântuire
personală şi colectivă în cadrul credinţei, suferinţei şi iubirii Naţiunii este
primit prin harul Sfântului Duh, doar de cei Chemaţi şi Aleşi ca Fii ai
Bisericii lui Hristos şi ca Elită Naţionalistă a Patriei Creştine, a acestei
Vetre strămoşeşti binecuvântate, pe care se pune Temelia şi Stâlpul Neamului
Dacoromân, fiecare după treapta sa de dăruire, mărturisire şi sacrificiu sfânt:
de la Ţăran la Voievod, de la Poet la Vlădică, de la Dascăl la Duhovnic, de la
Meşteşugar la Artist, de la Cioban la Boier, de la Pedagog la Monah, de la
Soldat la General, de la Pustnic la Profet, etc., toţi împlinindu-se ca misiune
şi vocaţie, ca ctitori de Biserică şi Ţară în Aristocraţia Mistică a Mântuitorului
Iisus Hristos-Domnul lumii, Împărat al Cerului şi al Pământului.
Părintele
Dumitru Stăniloae precizează nobleţea spirituală a neamului dacoromân, astfel: „La
noi este o luminozitate în poporul nostru, e o cuviinţă, e o delicateţe, o
blândeţe, o bunătate, o generozitate, o căldură, o curăţie, sunt nişte
virtuţi... Noi vorbim foarte mult de lumină, noi zicem şi lumii lumină; lume de
la lumină... noi avem nişte adâncimi foarte clare, nişte adâncimi luminoase,
lumina e adâncimea noastră... basmele, iarăşi; e-atâta bunătate, atâta lumină
în ele... avem colindele, doinele sau dorul-cuvinte fără echivalenţă la alte
popoare”. (Scara, 2001, Dec., p.153)
Mihail Sturdza-prinţ, descendent al Cânejilor Sturzeşti ai
veacului al XII-lea, Familie princiară ce s-a împletit cu marea Naţiune regală
a Dacoromânilor de pe vremea descălecărilor prin: cânezii Nan, Baliţă, Marele
Hatman şi Pârcălab de Hotin Ion Sturdza, câneazul Bărboi, Marele Vornic Nestor
Ureche-Cronicarul şi Kneaghina lui Maria Jora-ctitorii Mânăstirii Secu, Marele
Logofăt Alexandru Sturdza, până la Domnitorii Moldovei, Ioniţă şi Mihalachi
Sturdza, Caimacanul Moldovei Vasile Sturdza, boierul Costachi Negri, Maica
Efghenia Negri-Stareţa Mânăstirii Văratec, Mihail Kogălniceanu, cumnatul
bunicului său Mihail Jora (Dafina Jora fiind Doamna lui Dabija Vodă, iar
Antioche Jora-ultimul Pârcălab al Cetăţii Neamţ), la diplomatul Radu Sturdza şi
Maria Jora, părinţii săi.
Dotat cu o inteligenţă covârşitoare, cu o
educaţie princiară aleasă înrâurită de apoteoza Neamului Dacoromân, prinţul
Mihail Sturdza s-a întrupat cu spiritualitatea ortodoxă după modelul Marilor
străbuni care au ctitorit Cetatea, Voievodatul, Patria, Biserica, şi-a asumat
personalitatea înflorind-o în iubirea de Dumnezeu şi de Neam: „
Sunt un vrăjit al slavelor trecute. Cred că orice neam, orice sat, orice ţinut,
orice ţară, are datoria şi dreptul la mândria trecutului său, şi că uitarea
trecutului de către pătura conducătoare a unui popor este cea mai mare
nenorocire ce i se poate întâmpla acestuia”. (Mihail Sturdza, România
şi Sfârşitul Europei. Amintiri din Ţara pierdută. Ed. Fronde, Alba Iulia-Paris,
1994, p. 51)
Hărăzit cu o demnitate de erou şi o dreaptă
credinţă binecuvântată în cadrul slujirii şi comuniunii cu Elita
Naţionalist-creştină, Mihail Sturdza a atins adevărata înţelegere a
semnificaţiei şi a menirii Neamului nostru dacoromân în dimensiunea Suferinţei
şi a Jertfei sale de-a lungul istoriei, mărturisind: „Din adâncă dumerire că singur
Adevărul este Mântuitor, că numai pe temelia Adevărului se va
putea clădi acea împreunare a tot ce este Românesc împrejurul năzuinţelor
nemuritoare ale Neamului; împreunare care ne-a dat Descălicările, minunea
Dăinuirii Voevodatelor, Unirea, Neatârnarea şi Întregirea, singura Putere care
cu Mila lui Dumnezeu, ne va putea da Reînvierea”. (ibid., p. 47)
Mihai
Buracu-deţinut politic naţionalist, senator de Mehedinţi, poet mistic-creştin s-a
născut în numeroasa familie-11 copiii a preotului militar Coriolan Iosif Buracu,
la Turnu Severin în anul 1930.
La 7 Iunie 1949, pe când era licean a fost
arestat de securitate şi condamnat la 2 ani de închisoare. „Binevoitorul” regim ateu i-a prelungit
pedeapsa la 5 ani trecând prin închisorile: Caransebeş, Lugoj, Timişoara,
Târgşor, Poarta Albă, Peninsula, Piteşti, Ghencea, Bicaz, Borzeşti, Oneşti.
Elevul Mihai Buracu, sclipitor de inteligent
şi strălucitor ca chip creştin a gustat din plin ororile absolut-diabolice ale
Iadului-Piteşti.
A absolvit după eliberare ca şef de
promoţie, Facultatea de Filologie din Iaşi, secţia română-istorie, lucrând ca
bibliotacar şi profesor de limba şi literatura română, apoi parlamentar,
trecând pe tărâmul de lumină în 2011.
Lucrările sale memorialisto-poetice create
mental în perioada detenţiei şi publicate după 1990: Tăbliţele de săpun de la Itşet-ip, la care adaugă cele 3 volume de
poezie mistică s-au bucurat şi se bucură de o aleasă preţuire în cercurile
lumii culte.
Graţie
temperamentului său îndârjit în credinţă, a dragostei atotcuprinzătoare şi a rezistenţei în nădejde, tânărul
naţionalist a supravieţuit torturilor şi prigoanelor comuniste, prin nemăsurata
sa jertfă şi iubire de Ţară şi de Dumnezeu, mărturisind-o la vremea de aur a
senectuţii, ca înalt parlamentar, militant al reîntregirii tuturor românilor, astfel:
„ Aşa cum Carpaţii nu au fost niciodată un
hotar între fiii aceluiaşi neam, nici Dunărea nu a putut fi o graniţă între
fraţii de aceeaşi limbă şi acelaşi sânge...Fraţii noştri nu au nici o
revendicare de ordin politic ce ar ameninţa structurile fundamentale ale
statului de drept în care se află cei mai vechi autohtoni cu atestare istorică
de peste 2 milenii. Ei nu-şi revendică decât recunoaşterea dreptului de
minoritate... Ei vor să fie asemenea nouă, cetăţeni ai limbii lui Dosoftei şi
Eminescu... Urmaşii românilor din Vlahiile medievale: Vlahia Mare, Vlahia Mică,
Vlahia Albă, Vlahia Rodopi, Vlahia Sirmium şi Stari Vlahi (Românii Bătrâni) din
Bosnia sunt supuşi unui regim comparabil cu cel al iobagilor români din
Transilvania după acel faimos Unio Trium Nationum, deşi îşi arată cu orice
prilej respectul deplin faţă de statul căruia îi sunt cetăţeni loiali...
Suntem poporul cu cei mai mulţi minoritari în
sânul altor naţiuni şi tocmai această uriaşă comunitate românească este
condamnată la dispariţie din vina noastră în primul rând, deci şi acelor aici
de faţă din Senatul României”. (Mihai
Buracu, Eu sunt Scribul... Amintiri şi poezii din închisoare, Ed. Filos,
Bucureşti, p. 247-279)
În închisorile comuniste, în vâltoarea
suferinţei sale au odrăslit ca un zâmbet de soare într-un mărgăritar de
rouă-înroşit de lacrimi şi sânge: psalmii
de dor şi psalmii de luptă. Aşa
s-a ivit în cugetul său cinstirea limbii române, în Camera 4 Spital în
penitenciarul Iadului-Piteşti:
Inscripţie pe o carte de limba română
Tu n-ai umblat în larguri purtată de
corăbii. / Nu ţi-au slujit în temple gingaşele fecioare. / Doinită, ori rostită
în zăngănit de săbii, / te-ai zămislit din glie şi te-ai umplut de soare, /
asemeni florii albe ivite din zăpezi / ce o privesc cum creşte în zori de
primăvară / şi-n gând mi-eşti, ce frumoasă vei fi mai spre amiezi / şi cât de
prea înaltă vei fi mai către seară.
Gavriil Stoica-Arhimandrit,
ctitor, pedagog s-a
născut în comuna Aninoasa din judeţul Argeş, într-o familie cu 10 copii ai lui
Stelian şi Maria Stoica, la 21 Februarie 1935. Pe la vârsta de 12-13 ani s-a
îmbolnăvit de inimă, dar s-a însănătoşit prin leacul Sf. Scripturi şi a
scrierilor religioase cunoscute prin Oastea
Domnului. La 23 Iunie 1953 părăseşte casa părintească pentru Casa Domnului la Schitul Slănic-Prahova,
renăscut din numele de Gheorghe în cel de Gavriil. Tânărul monah a studiat la
Seminarele Teologice de la Neamţ, Curtea de Argeş şi Bucureşti, apoi Facultatea
de Teologie din capitală, devenind unul dintre ucenicii marelui Părinte Mărturisitor Nicodim Măndiţă.
Îndemnul tatălui său i-a fost pavăză în viaţă:
„
Omul cel muncitor, cel ce spune totdeauna adevărul şi cel ce este cinstit în
toate, răzbeşte frumos în viaţă şi este preţuit şi iubit de toţi”, la
care s-a adăugat pilduitor şi rugămintea mamei: „ să respectăm şi să cinstim pe
toţi oamenii, să ajutăm la nevoie şi să sărutăm mâna bătrânilor, să vorbim
cuvincioşi şi să nu spunem minciuni, să nu îndrăznim vreodată să ne însuşim
vreun lucru străin, să nu râdem de neputinţele altora, să fim miloşi şi
ajutători celor din nevoi, să nu fim risipitori, să fim muncitori, să preţuim
orice lucru obţinut prin muncă...”. (Arhim. Gavriil Stoica, De o mie de ori dacă mă năşteam, tot călugăr eram. Ed. Lumea
Credinţei, Bucureşti, 2009, p. 134-135)
Ajungând slujitor al lui Dumnezeu, la Curtea de Argeş,
Părintele Gavriil s-a pus şi în slujba Neamului, căutând să îndrume poporul,
gratuit cu cărţi religioase, numai că securitatea care vâna astfel de
îndeletniciri moral-creştine l-a arestat pe 25 August 1964, după marele decret
de eliberare a tuturor deţinuţilor politici. Mai întâi i-a propus colaborarea
ca informator şi îndulcirea pedepsei:
„
Nu, domnule, nu pot să colaborez, Iudă din mine nu puteţi să faceţi. Nu pot să
vând pe fraţii mei. Ori Hristos, ori nimic”. (ibid., p. 142)
Unul din temeiurile arestării Părintelui
Gavriil a fost găsirea de către securitate la domiciliul său a cărţii
dactilografiate: Scara Sf. Ioan Scărarul. Securiştii neînţelegând tematica şi
conţinutul spiritual au apelat la consilierul cultural din Departamentul
Cultelor, care a elaborat un referat
favorabil condamnării părintelui între 1964-1967.
Iată icoana Părintelui Gavriil rămasă
posterităţii: „ Drept ca bradul, cu voce tunătoare, intransigent dar omenos în toate
deciziile duhovniceşti, cu o vitalitate remarcabilă pentru vârsta pe care
oricum nu şi-o trădează, cu un simţ al umorului măsurat, aşa îl cunosc şi aşa
îl vor purta veşnic în inimă pe părintele Gavriil Stoica toţi cei care trec
pragul Mănăstirii Zamfira”.
Am fost unul dintre creştinii care au trecut pragul
acestei Sfinte Mânăstiri cănd Părintele încă slujea Hristosului nostru-Mântuitor.
A primit cununa veşniciei la 25 August 2008.
Gabriel
Constantinescu, scriitor, jurnalist, deţinut politic, luptător anticomunist,
editor, publicist s-a născut în 5 Noiembrie 1921 la Sibiu în familia
scriitorului Paul Constant (1895-1981). Absolvă Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr din Sibiu, iar în 1942 Şcoala Militară de Ofiţeri de Cavalerie
„Regele Ferdinand I” din Târgovişte. Participă ca proaspăt sublocotenent în
Regimentul de Gardă Călare la campania anticomunistă din Răsărit. Cade prizonier
în mâinile sovieticilor, nerecunoscând actul de trădare militară de la 23
August 1944, refuzând înrolarea în Diviziile roşii „Tudor Vladimirescu” şi
„Horia, Cloşca şi Crişan, astfel că rămâne oaspetele bolşevicilor până în 1948,
trecând prin Oranki, Mănăstârca, Krasnigorsk, Gorki, Mriţeiska, Marşansk.
Obţine la excepţional licenţa în Filosofie după
numai 2 ani, dar în 1950 este arestat de securitate şi condamnat la 10 ani
detenţie pentru uneltire împotriva
ordinii sociale, tipărirea şi difuzarea de publicaţii interzise şi deţinerea
ilegală de arme şi muniţie. După ce cunoaşte rigorile bestiale ale
închisorilor Sibiu, Jilava, Aiud, Canal-Peninsula, Baia Sprie, Valea Nistrului,
Lugoj şi Gherla, primeşte un supliment de 2 ani cu domiciliu obligatoriu în
Bărăgan, în comuna Satu Nou-Viişoara unde se căsătoreşte cu Maria Blaj, la fel
deţinută politic. Între 1966-1972 parcurge cursurile Facultăţii de Cibernetică
din Bucureşti. După 1989 devine membru al Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici
şi al Uniunii Veteranilor de Război, participând şi la constiruirea Uniunii
Democrat-Creştine din România. Gabriel Constantinescu şi-a elaborat Teza de
Doctorat în Filosofie închinată filosofului arab Ibn Haldun (sec. XVI-lea): Filosofia arabă a istoriei. Ibn Haldun, apărută
la Ed. Anastasia, Bucureşti, 1996, la care se adaugă: Marginalii la Talmud, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1999, Evreii în România (secolele XVI-XX, Ed. Fronde, Alba Iulia-Paris, 2000, Gâlceava anticomunistului cu lumea. Cronica
unui deceniu de tranziţie (1991-2001), Ed. Christiana, Bucureşti, 2002. În
anul 1991 a fondat Revista cultural-creştină Puncte Cardinale, pe care a condus-o timp de 16 ani.
Marele Mărturisitor Gabriel Constantinescu
poseda una dintre cele mai rafinate biblioteci private din Sibiu sau alte
capitale de judeţ. Am avut cinstea să-l cunosc personal, fiindu-i oaspete de
câteva ori pe când eram student teolog la Sibiu, onorându-mă cu cărţi alese şi prodigioasa
sa Revistă creştin-ortodoxă Puncte
Cardinale, căreia i-am făcut o elogioasă prezentare printre cunoscuţii mei.
Gabriel Constantinescu, rafinatul
intelectual şi omul de cultură aleasă, ca oricare creştin autentic a pus
accentul axiologic şi crucial pe Tradiţia şi Pedagogia creştină, călăuzind
tineretul prin harul iubirii de Neam şi de Dumnezeu: „ Rolul educaţiei în familie,
şcoală, biserică şi în toate celelalte instituţii care participă la procesul de
formare a persoanei umane este capital în procesul de transformare al
sentimentului naţional-materie brută-într-o concepţie naţionalistă despre lume
şi viaţă... Naţionalismul este deci un sentiment natural, înnăscut, care există
în sufletul oamenilor ca o forţă latentă. Pentru a deveni însă forţă creatoare,
sentimentul naţional trebuie să depăşească stadiul difuz de stare afectivă, devenind
fapt de conştiinţă”. (Gabriel Constantinescu, Gâlceava Anticomunismului
cu lumea... Ed. Christiana, Bucureşti, 2002, p. 302-303)
Slavă şi sfântă cinstire Marilor Voievozi ai
Cerului şi Pământului, Mihail şi Gavriil!
Aleasă preţuire şi cinstire Marilor Români
Mărturisitori, purtători ai Sfintelor nume!
Aleasă urare şi cinstire tuturor
purtătorilor cu demnitate al numelor Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil!
+8
Noiembrie 2014, Brusturi-Neamţ-Dacoromânia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu