UNDE SUNT IERARHII NOSTRI ?!
( partea a II-a )
„... Ştiţi că ocârmuitorii neamurilor
domnesc peste ele şi cei mari le stăpânesc.
Nu tot
aşa va fi între voi, ci care între voi
va vrea să fie mare să fie slujitorul vostru.
Şi care între voi va vrea să fie întâiul să
vă fie vouă slugă.
După
cum şi Fiul Omului n-a venit să i se slujească,
ci ca să slujească El şi să- Şi dea
sufletul
răscumpărare pentru mulţi”. (Matei 20, 25-28)
Influenţa exercitată de intelectualii laici,cei
care şi-au tăiat rădăcinile religioase ale spiritului divino-străbun, a sporit
continuu în ultimele două secole. De fapt, factorul esenţial care a creat lumea
modernă l-a constituit afirmarea intelectualităţii
laice.
Însuşirile lor iniţiale de luminători, de depozitari ai unor culturi hieratice, le-a creat premiza şi
pretenţia de a dirija societatea.
Intelectualul
laic s-a format dincolo de canoanele morale dar influenţat de doctrinele
ideologice, împlinindu-şi ipostaza de optimist
sau sceptic, de umanist sau fundamentalist,
de marxist sau tradiţionalist, de deist
sau ateu.
Îndârjit în cunoaşterea sa
era (este) pregătit să divulge oricând misterul fericirii omenirii. Consecvent în devoţiunea sa promite
fidelitate în rezolvarea tuturor intereselor necesare lumii. Înflăcărat de
călăuzirea spre progres a popoarelor, consideră dogma sa superioară Cultului,
pe care şi-o asumă ca pe o îndatorire evanghelică.
Nefiind legat de Dumnezeu şi de Naţie,
nefiind dator Tradiţiei şi Cultului Strămoşilor, nefiind legatarul testamentar
al moştenirii ancestrale, nefiind păstrătorul de taină al tuturor codurilor
prescriptive, nefiind hotar Vetrii Străbune, toate aceste noi responsabilităţi de cunoscător, de călăuzitor şi
răscumpărător şi le autoasumă net
radical comparativ cu Clerul autoritar al Bisericii luptătoare.
Sceptrul puterii intelectualului laic înclină fie spre respingerea totală a
moştenirii spirituale, fie spre păstrarea unei părţi a acestei moştenirii, care
trebuie selectată, ajustată, adusă la zi şi apoi urmată cu discreţie.
Cu tupeu şi cutezanţă crescândă intelectualul devine supraom, noul-zeu, diagnosticând răul, vindecând rănile, născocind şanse noi
şi fundamentale pentru om, pentru progresul omenirii. Ardoarea cu care supuneau
şi supun unei critici vehemente Biserica este una din cele mai remarcabile
caracteristici ale telectualului. Această
trăsătură esenţială a condus de fapt la declinul autorităţii şi apusul puterii
Clerului în secolul al XVIII-lea, secolul
luminilor, punând în scenă un nou tip de mentor (cel al întunericului).
Riscul de a cădea în mrejele intelectualului este permanent şi foarte
mare. De aceea s-ar impune o grabnică încreştinare a creştinilor, după cum a
remarcat şi marele teolog al lumii şi al luminii, Părintele Stăniloae: Fiecare în jurul lui să facă ceva: întâi
să se creeze o solidaritate creştină ortodoxă a tineretului, să se pornească cu
scrisul şi în vorbire, în altare. (Atitudini, nr. 10- Martie 2010, pag.15).
Ortodoxia care este Legea noastră
strămoşească ne cere această nouă încreştinare.
Iisus Hristos este permanenţa Noului Model, ce nu poate fi depăşit
niciodată. El e veşnic Nou, şi în această noutate
continuă, Îi descoperim dumnezeirea,
bunătatea, sfinţenia, omenia, suferinţa, răbdarea, jertfa, credinţa, dăruirea,
iertarea, biruinţa, dragostea, veşnicia.
În toate aceste însuşiri divine, omul se
redescoperă, devine mai nou ca
oricând, urcând spre desăvârşire.
A descoperi ceva nou, spun occidentalii e dovadă de inteligenţă, dar a afla ceva Bun spunem noi ortodocşii este semnul
înţelepciunii.
Ahtiat după mirajul noului, Occidentul calcă
în picioare toate rânduielile, toate dogmele şi normele morale, toate datinile
şi obiceiurile spirituale. Promovând toate nebuniile ca noutăţi, occidentalii
nu fac altceva decât să-şi împletească propria lor măsură.
Ca
să dăm un exemplu reprezentativ de intelectual
laic apelăm tot la Părintele nostru
drag, Dumitru Stăniloae: Cioran şi-a
permis chiar să spună că îi admiră pe evrei pentru faptul că l-au ucis pe
Hristos, că au dat dovadă de inteligenţă... (Atitudini, nr. 10- Martie
2010,pag.17).
Creştinii trebuie să caute permanent
înălţarea, spre adâncimea şi înălţimea lui Hristos, nu căderea, coborârea,
prăpastia căscată de intelectualul laic.
Numai creştinii mărturisitori sunt cei care
consolidează viaţa bisericească şi cultura Naţiei păstrând echilibrul
duhovnicesc în Ortodoxia luptătoare.
Faptul că marea dihonie a Nihilismului a contribuit paradoxal la
umplerea cerului de martiri şi sfinţi, atleţii globalizării au găsit
înlocuirea, noutatea mişcării ecumenice (marea
înşelare), care propăvăduieşte o pace şi o prosperitate falsă, o amăgire
mondialistă, ceea ce de fapt ar motiva şi ar justifica tăcerea, amorţirea,
încremenirea celor mari.
Preotul
(spune Părintele Justin Gheorghe Pârvu)
din faţa altarului nu vorbeşte nimic; tălmăceşte acolo un fragmant evanghelic
şi încolo nimic, la cât ar fi nevoie, cu câte ne confruntăm cu greutăţile şi cu
câte necazuri care vin asupra noastră; credinciosului i se explică prea puţin
cum să se lupte în lumea de azi şi astfel intră în derută. Tocmai asta este
esenţial în taina duhovniciei, ca omului să îi spui atunci când are nevoie, să răspunzi la nevoile lui, nu numai aşa să dai
nişte sfaturi reci din cărţi. Dacă îi oferi o limpezire a lucrurilor, atunci
poţi să îl ţii legat de Biserică, dar dacă mai mult îi tulburi înţelegerea,
atunci el se îndepărtează. Oricum la noi, la români, tăcerea este o calitate
veche în rândul clerului; dacă mai vorbesc aşa sporadic, pe ici colo...Dacă
înainte era ateismul comunist, să nu credem că acum nu mai este acelaşi ateism;
ateismul acum este manifestat prin frica de a nu mărturisi, prin tăcere... Asta
urmăresc ei acum- să schimbe structura Ortodoxiei, şi structura firii umane.
(Atitudini, nr. 10- Martie 2010, p.21).
Actualmente, ne găsim la începutul unui
mileniu aflat tot sub hegemonie ateistă, care prin atacurile-i generoase şi
înverşunate îşi propune să stingă Rugul
Aprins din sufletul spiritualităţii Neamului nostru creştin, stârpindu-i Vatra, şi lăsând în locul focului, cenuşa ce-i acoperă identitatea. Cum
rănile adânci din timpul stăpânirii ateiste nu s-au cicatrizat încă, trebuie ca
întreaga Biserică, absolut toţi, ierarhi,
clerici şi mireni, să grăbim
vindecarea Trupului Bisericii printr-o putere supremă şi o râvnă neîncetată a
mărturisirii Suferinţei şi Jertfei Mântuitorului, actualizată prin Suferinţa şi Jertfa Noilor Mucenici şi Martiri ai regimurilor totalitare din
secolul XX, precum şi a acelora, de altfel foarte mulţi, care n-au pretenţia de
a râvni la Sinaxare.
Ar trebui ca şi în afara Duminicilor şi a
Sărbătorilor (din păcate mărturisirile nu sunt generalizate) să se vorbească
explicit şi convingător prin Conferinţe, Simpozioane, Congrese şi Seminarii,
prin mass-mediile locale, etc., din orice oraş, municipiu, eparhie, cu
participarea supravieţuitorilor, ierarhilor, teologilor, istoricilor,
politicienilor, jurnaliştilor integri, despre Suferinţa şi Jertfa creştinilor
din închisori, despre Suferinţa şi Jertfa creştinilor din afara
închisorilor, precum şi despre urmările şi consecinţele Suferinţelor şi Jertfelor nemărturisite,
în contextul politico-social, intern şi extern de astăzi.
În acest fel ierarhii nu s-ar mai conserva în turnurile lor de fildeş, n-ar mai
umbla brambura prin tot felul de delegaţii neesenţiale pentru cauza raţională,
ci ar întreţine Flacăra Ortodoxiei în sânul
Naţiei, ar aduce linişte, mângâiere şi prosperitate poporului, ar aduce slavă
şi iubire lui Dumnezeu prin cunoaşterea şi cinstirea Noilor Mucenici şi
Martiri, iar preoţii ar deveni din distanţii rugători, rugăciunile de foc ale inimilor credincioşilor.
În această perioadă (deja, epocă instaurată
neoatee) se cere imperios o nouă
convertire a creştinilor, o convertire însetată şi flămândă după Adevăr,
după Suferinţă, după Dreptate, după Jertfă, după Dragoste, după Biruinţă, o convertire axiologică în dimensiunea
Crucii lui Iisus Hristos şi Crucea Naţiunii noastre daco-române, multimilenare
şi în mod expres Golgota secolului XX.
Clerul trebuie să intensifice catehizarea în rândul copiilor, a adulţilor şi a
bătrânilor, prin mărturisirea Suferinţei şi
a Jertfei creştinilor în Apocalipsa secolului ateu prin excelenţă.
Dar toată această propăvăduire a Crucii
Mântuitorului şi a Crucii Neamului, a biruinţei Dumnezeului-Om şi a biruinţei
Naţiei, trebuie întrupată în pildele celor care o seamănă, a semănătorilor.
Sunt convins că la această măreaţă chemare
toţi creştinii ar sări să o îndeplinească. Dar nenorocirea e că nu mai bat
clopotele chemării sau nu se mai aud.
Această
activitate (spunea părintele Stăniloae) ar
fi bine să fie stimulată şi supravegheată de episcopii înşişi. Ar fi un mare
bine dacă aceştia ar reveni la modul vieţuirii Apostolilor ai căror urmaşi
deplini sunt, mod de viaţă la care unii au rămas în toate timpurile. Ar fi bine
să nu se uite că la bază sunt călugări, care au dat votul smereniei şi al
sărăciei. Ar fi minunat să umble cu simplitate tot timpul printre credincioşi,
ca Apostolii, să se afle ca fiecare într-o parohie, aşa cum episcopul din
primele veacuri era parohul principal al fiecărei parohii, parohul(preotul)
fiind numai locţiitorul lui.
(Atitudini, nr. 10- Martie 2010, p. 10).
Acesta ar trebui să fie testamentul creştinilor ortodocşi ai Bisericii lui Hristos.
Cred că marea meteahnă a ierarhilor noştri constă în intelectualitatea lor, goana după telect..., cum spune românul hâtru.
Clerul în general nu mai confirmă lumina taborică a Cultului orodox, nu mai slujeşte focului liturgic mărturisitor, ci devine slujbaş al intelectului,
al intelectualităţii, intelectualitate care
a întors spatele credinţei, nădejdii şi iubirii poporului nostru creştin, intelectualitate care a şters şi şterge
curăţenia, căldura, răbdarea, blândeţea, fineţea, omenia, comunicarea,
dăruirea, curajul, lupta, suferinţa şi jertfa Străbunilor noştrii.
- Unde
sunt Ierarhii noştri ?
Poate atunci când dorinţele sunt atât de
arzătoare acolo, în lumea superioară
a clerului, nu Aici, jos în pulberea
valahă, atunci când în piepturile lor necuprinsul bate în cuprins, atunci când în inimile lor nădejdea depăşeşte
măsura, poate doar atunci visurile lor se îndeplinesc.
Poate că acolo,
nu Aici, nu Acasă, mâinile creştinilor n-au
atins culmea gândurilor şi visurilor arhipăstorilor.
Poate că Aici
şi nu acolo se află misterul de
neînţeles a unei uimiri şi a unei mirări veşnice.
Poate că dorinţa lor de putere a venit pe
lume odată cu ei sau poate chiar cu mult mai înainte.
Poate că această dorinţă a fost legănată dar
neînplinită multe veacuri în inima vreunui zelos strămoş.
Şi cum ar putea această dorinţă atât de
înfocată, să treacă atât de smerită şi neobservată ?
Poate că trăirea visului la o incandescenţă
foarte ridicată, să îmbrace toate formele şi atributele realităţii.
Poate să nu rămână simple năzuinţe, desigur,
energiile inefabilului din lumea materială cu aspiraţiile, gândurile şi
pasiunile ispititoare?!
Practic de ce ne mirăm ?! Nu trăim oare
într-o lume de paradis şi abisuri edenice cu acumulări şi puteri nesfârşite ?
Câţi dintre oamenii muritori ating aceste
fastuoase clarităţi ?
Câţi dintre majoritari trăiesc în tenebrele
ambiguităţii sau plutesc în slinoasa deversare a obscenităţilor ?
În câţi din cei rămaşi consecvenţi credinţei
şi adevărului stau de veghe intuiţiile şi presimţirile ?
Dincolo de greşelile, de căderile şi de
păcatele românilor, ei rămân pe un loc fruntaş între popoarele lumii !
S-ar putea răspunde la întrebarea : „ Un ierarh nu poate sau nu trebuie să refuze
banii şi onorurile?”
Un posibil răspuns ar putea fi acesta : „ Înaltul sau
Preasimţitul trebuie să asude în aşa fel încât nimeni să nu se gândească a-i
oferi personal ceva, deoarece toată lucrarea sa este legată de votul sărăciei!”
Sau dacă acest fapt se întâmplă totuşi,
trebuie considerat şi asumat ca un păcat celest şi astfel, sancţiunea poate
deveni chiar şi o recompensă binemeritată.
Deseori acolo,
onoarea unora dintre ierarhi nu constă în meritul refuzului, ci în ne-refuzul
ne-meritului.
În labirinturile contradicţiilor lor, în
sălaşul iubirii de sine şi al mândriei, cu caractere şi vieţi diferite, teologul
din mine crede că mulţi dintre ierarhi
n-au conştientizat şi nu conştientizează pasiunea lor pentru slava deşartă a
deşertăciunii lumeşti.
În groaznica lor muţenie celestă, marii
păstori, constat cu durere că trăiesc într-o teribilă indiferenţă. Aproape
singurul lucru pe care îl au în comun este faptul că fiecare se vrea mai mare
decât celălalt. În goana lor după mărire (putere
şi bogăţie), fiecare face greşeli peste greşeli, fiecare suferă şi se
chinuie, fiecare tânjeşte după mai mult, fiecare nedreptăţeşte pe mulţi,
fiecare sapă la temelia Bisericii, nu după Sfintele Moaşte, ci ca buldozerul
bolşevic pentru dărâmare, fiecare se aruncă în luptă cu tot arsenalul lor
politico-ocult, dar niciunul, absolut niciunul nu renunţă la slava aceasta
deşartă, totalitară, dar trecătoare. Paradoxul constă în faptul că ierarhii sunt muţi doar la vaietele
noastre, nu şi la cerinţele lor.
Şi totuşi cum s-a ajuns şi cum s-ar explica
această sacră muţenie ?
Departe de a fi o putere ignorată, ierarhii îşi găsesc mijlocul de
înseninare, comunicând doar cu sinele
lor.
Numirea în jilţurile pricopsite ale puterii
imanente şi nu alegerea de către Sfântul Duh în
vederea înfierii sufletelor credincioşilor spre transcendenţa mântuirii,
insistenţa osanalelor (cu mici excepţii cele ironice) la desele afişări somptuoase
cu sau fără rost, adăugarea la splendoarea lumii a slavei înalţilor aleşi, vibraţia purpurie a emoţiilor
credincioşilor, care se circumscrie fastului regal lăsându-i fără grai, mândria
luciferică de neatins care-i face incomunicabili încremenindu-i în muţenie.
Ce este aşadar muţenia ? Un exces de tăcere
!
Tăcerea lor nu poate fi calmată decât prin
exces de tăcere (muţenie).
Cuvântul, acolo la ei nu mai este considerat lumină, comunicare, comuniune,
ci un fulger scăpărat în beznă, atragerea într-o cursă, sau refugiul într-o
catacombă.
Uneori, când se străduiesc să iasă din
această preţioasă apatie, inimile
preacuvioase încep să bată puternic ca nişte clopote de Catedrală, năvălindu-le
vijelios şi aprig sângele ca nişte torente în capetele unse, ameţindu-i şi
trântindu-le pe jos coroanele princiare.
Dacă atunci
(cândva) erau servitori ai puterii, acum
şi-au aservit puterea. Începutului activităţilor prin desele călătorii de-a
lungul şi de-a latul continentelor şi goanei după febrilele titluri ştiinţifice
li se adaugă grupul de complici, de paraziţi, de consilieri, de linguşitori,
sau de alte mangafale, care le satisfac cele mai fantastice capricii şi cele
mai rar întâlnite pofte.
De fapt această înaltă poftă de mărire este atât de mult, atât de veche şi atât de des
preţuită în rândul Clerului.
Accesul la meritele visate, iată meritocraţia, noţiune nomică demagogiei,
imposturii, parvenirii, îmbuibării, slugărniciei.
Accesul la preamărire, iată meritocraţia guvernării, care impune un
regim totalitar prin stârnirea poftelor, a ambiţiilor, a patimilor de tot
felul.
La un moment dat se poate vorbi în termeni
proprii de obedienţa Clerului faţă de prostituţia politică, aceea care stârneşte (cum afirma Alexandru
Mironescu) şi exploatează patimile
deşuchiate, josnice, fără să se gândească o singură clipă la nevoile esenţiale
şi hotărâtoare ale ordinii morale care, în fond, caracterizează dialogul
profund al vieţii, al existenţei. Ce societate poate fi aceea împănată de
şarlatani, de imbecili, de falsificatori ? (Ziduri între vii, Ed. R.A.I.,
Bucureşti, 1995, p. 88).
Fiecare se acoperă cu justificări şi acuze.
Fiecare are de plătit una sau mai multe poliţe. Fiecare are de îndeplinit o
cerere, o misiune, un ordin sau o rugăminte.
Personal, Bunul Dumnezeu m-a ajutat să rămân doar în
slujba Sa şi a Naţiei mele !
Şi poate nu întâmplător mi-a dăruit puterea
ca doar prin efortul propriei familii să deţin suficiente bunuri, pământ şi clădiri,
pentru ca vocaţia asumată, aceea de slujire misionară şi necondiţionată a Bisericii
Mărturisitoare şi Jertfitoare a Domnului nostru Iisus Hristos să fie poate, sub
multe aspecte egală ca misiune şi mărime cu un aşezământ de cultură şi spiritualitate
ortodoxă, pus cu dăruire şi smerenie în slujba crezului dedicat Neamului şi lui
Dumnezeu !
- Unde sunt Ierarhii noştri ?
De ce simt nevoia să repet această întrebare
atunci când aprind o lumânare lângă crucea marelui părinte profesor Gheorghe
Calciu-Dumitreasa, cel care a sfârşit prin a cere iertare pentru că i-a „forţat” să greşească faţă de el şi să nu-şi recunoască
niciodată vina ?!
„ Era
în primăvara anului 1978, mai precis în 12 Aprilie, după al şaselea Cuvânt către tineri- „Despre moarte şi
Înviere”, al părintelui profesor Gheorghe Calciu-Dumitreasa, (Cele şapte cateheze interzise) în
cadrul Seminarului Teologic Radu Vodă din Bucureşti, dată la care s-a
dezlănţuit o cruntă prigoană securisto-eclesiastică, căci: Problemele de credinţă şi duhovniceşti din Biserică, cine le poate
soluţiona mai bine decât Securitatea ? Nu sunt ei duhovnicii ţării, nu au ei
metode pentru care anchetatorii noştri teologi îi invidiază ? ( Viaţa
Părintelui Gheorghe Calciu după mărturiile sale şi ale altora. Ed. Christiana,
Bucureşti, 2007, p. 196).
Măsurile drastice, chiar dramatice pe care i
le-a aplicat Ierarhia i-au fost aduse la cunoştiinţă cu mult timp înainte la
anchetele de la securitate, desfăşurate în paralel cu cele teologice
traumatizante asupra elevilor seminarişti care-l ascultau şi-i împărtăşau crezul Părintelui Calciu.
Chiar dacă judecata părintelui s-a
desfăşurat precum Ana şi Caiafa în
Vinerea Mare a Patimilor în regalul apartament al Preasfinţitului Episcop R.,
este evident că soarta elevilor, a discipolilor săi îl îngrijora, îl frământa
şi-l mâhnea tot mai mult.
Întrebându-l pe pedagogul V, care
perchiziţionase prin abuz casa părintească a unui seminarist, lundu-i predicile
părintelui, dus la Arhiepiscopie şi anchetat ore în şir de către consilierul I.
şi vicarul O., pentru a se desolidariza de adevărul creştin elaborat de
părintele şi profesorul său, pedagogul care comisese violare de domiciliu,
răspunde fără remuşcări:
-
Am avut ordin scris de la părintele director M.,
-
Dar cine este M.? Procurorul ţării ? Jurisdicţia lui
M. se termină la zidurile şcolii !
El mă
priveşte cu o mimică de parcă nu ar înţelege nimic. Probabil că nici nu
înţelege. Ierarhia dispreţuieşte
într-atât omul, legea, familia, încât îi suge tot, fără să-i pese de nimic...
Directorul
M. ne spune că suntem chemaţi sus la Arhiepiscopie, amândoi. Permanenţa era
întrunită sub preşedenţia Preasfinţitului R.. Am privit într-o străfulgerare chipurile consilierilor şi mi-am amintit
că un an înainte, tot aici, tot sub preşedenţia Preasfinţitului R., părintele
Maftei Constantin fusese crunt bătut de către fostul vicar A., pentru
nemaipomenita „crimă” de a fi vrut să zidească o biserică în cartierul nou
construit Titan, bătaie cu blagoslovenia episcopului şi sub privirile
satisfăcute de spectacol ale consilierilor. (ibid., p. 201).
Acum, la
părintele Calciu tratamentul a fost mai blând. A scăpat de bătaie, fiindcă
posturile de radio străine mediatizase cazul Maftei. A primit însă hotărârea de
suspendare din învăţământ, semnată de Preasfinţitul vicar R. şi consilierul I.,
cu numărul 8932 din 17 mai 1978.”
A nu se înţelege
că acest episod culpabilizează toată IERARHIA BOR !
Ar putea
cineva să răspundă ce s-ar întâmpla astăzi unui preot ortodox român care ar
crede de cuviinţă să şi gândească la adevărata misiune a clerului ortodox român
şi nu să-l asculte orbeşte, necondiţionat nici măcar de fireasca decenţă a oricărui
om faţă de semenul său ?!
Răspunsul pare a confirma faptul că formele reale ale totalitarismului au mai căpătat
încă o componentă în societatea contemporană: absolutismul Clerului în relaţia cu toţi creştinii, nu ca dogmă
hristică ci doar ca dorinţă de dominare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu