DASCĂLI ROMÂNI
DISCIPOLI AI MARILOR DASCĂLI SFINŢI
DACOROMÂNI:
VASILE cel Mare-GRIGORE de Nazianz-
GRIGORE de Nissa-IOAN Gură de Aur.
„Cuvintele pe care vi le-am spus Eu sunt duh
şi sunt viaţă...
Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile,
botezându-le în numele Tatălui şi Fiului şi al
Sfântului Duh,
învăţându-le să păzească toate câte v-am
poruncit vouă.”
(IISUS HRISTOS-Mântuitorul lumii)
„Sfinţii Părinţi şi-au zugrăvit gândurile,
inima şi lucrarea în scrierile lor. Asta înseamnă că
scrierile Părinţilor sunt călăuză nerătăcită către cer,
mărturisită de cerul însuşi.” (Sfântul IGNATIE Briancianinov)
Dumnezeu l-a creat pe Om, dându-i Chipul Său
şi făcându-l astfel fiinţă şi persoană ortodox-religioasă. Prin această genă
religioasă Omul poate uni în sine lumea pământească cu cea cerească. Prin
natura religiozităţii sale, aşadar, Omul este liber, dar dependent de
existenţialitatea şi cunoşterea lui Dumnezeu, Teologie care implică totodată
propria cunoaştere, dar şi cunoaşterea universală.
Trăirea
religioasă trebuie să se manifeste permanent, viu, plenar, deopotrivă: intern
şi extern.
Teologic,
numai prin sinele său religios, hristic şi ortodox, Omul precreştin şi creştin
poate răspunde la toate întrebările prime, secunde şi ultime ale Existenţei
necreate, veşnice-Natura dumnezeiască, precum şi a existenţei şi finalităţii
sale întru raportare la infinit.
Cuvântul
lui Dumnezeu naşte Teologia Ortodoxă-Învăţătura şi Educaţia religioasă-care,
pune bazele Învăţăturii şi Educaţiei universale.
Etimologic, termenul educaţie, vine din protodacul: educo,-are, însemnând arta de a-l
conduce pe om prin creaţie.
„Sensul
existenţei,spunea Mircea Eliade, şi
datoria fiecărui om este creaţia.
Creaţia de orice formă: echilibru interior, familie vie, operă, gând. Nae
Ionescu spunea cândva că singura datorie a statului este de a îngădui şi ajuta
pe om să creeze.” (Mircea Eliade, România
în eternitate, citat de Bogdan Munteanu în, Permanenţe Europene-Rosturi Româneşti. Editura Evdokimos-Fundaţia
Profesor George Manu, Bucureşti-2016, p. 155)
Noţiunea
traco-getă de dascăl, Daskalos-desemnează pe cel hărăzit
să devină Învăţător-Model-Călăuzitor-Conducător, pentru sine, pentru discipoli
şi pentru semeni.
Dascălul
dacoromân trebuie să aibă conştiinţa misiunii sale creştine, pentru a iniţia
procesul profund spiritual de autoeducaţie, evidenţiindu-şi astfel
personalitatea sa creatoare.
Sub
nimbul sferei de Dascăl se bucură: mama, bunica, preotul, monahul, duhovnicul,
poetul, scriitorul de geniu, filosoful, profetul, mărturisitorul, artistul,
conducătorul şi sfântul.
Dincolo
de calităţile deosebite ale Învăţătorului, Dascălului: chip luminos, înfăţişare plăcută, frumoasă chiar, structură armonioasă,
sinceritate, smerenie, evlavie,
bunătate, blândeţe, curaj, răbdare, umor, optimism, profesionalism, care se
răsfrâng în corola luminii, cognitiv,
afectiv, voliţional, trebuie să-şi asume virtuţiile creştine: credinţa-nădejdea şi dragostea, pentru a se împlini
vocaţional şi misionar, astfel ca prin harul primit să poată sluji, educa,
făuri, creşte, conduce, împlini, desăvârşi.
Razele dascălului creştin se aprind, cresc şi
strălucesc din şi prin Lumina Logosului-DASCĂLUL absolut al dumnezeirii-Iisus Hristos, Care a făcut din
Evanghelia Sa, cea mai înaltă Şcoală de pe Pământ şi din Cer-Academia Ortodoxă
Creştină Universală Absolută.
Mântuitorul
omenirii a condus şi conduce Şcoala Evangheliei Sale ca PROFET-ARHIEREU şi
ÎMPĂRAT.
Ca Profet a împlinit profetismul tuturor
timpurilor situîndu-se pe treapta dumnezeiască, dăruind prima învăţătură
religioasă şi morală prin excelenţă, vie, veşnic nouă şi permanent superioară,
peste Care şi-a răsfrânt pilda vieţii Sale sfinte şi curate sub savoarea
minunilor.
Iisus Hristos-fiind Adevărul adevărat ne-a
dăruit: Învăţătura religios-morală cea
mai înaltă şi cea mai frumoasă la modul veşnic şi absolut.
Sub aspect religios ne-a învăţat că
este Fiul lui Dumnezeu-Care este Duh-suma desăvârşirii şi Dragoste-suma
dumnezeirii.
Omul,
primind ontologic, prin actul Facerii, Chipul
lui Dumnezeu, astfel că din punct
de vedere moral, oamenii sunt fraţi şi fii ai Tatălui Ceresc. Ce-i care se
revendică evident.
La
Întruparea Fiului lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt din Fecioara Maria are loc a
doua şi ultima Facere, Refacerea
omului sub chipul lui Hristos, sub chipul dragostei: „Poruncă nouă dau vouă: Să vă
iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă
iubiţi unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei,
dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţii.” (Ioan 13, 34-35)
Înalta Învăţătură profetică absolută a
Mântuitorului, ca să devină pe deplin dumnezeiască şi pururea izbăvitoare
trebuia să treacă prin vocaţia mesianică a Suferinţei şi a Iubirii, prin
Amvonul Golgotei Pătimirilor şi al Jertfei supreme-asumată de Arhiereul
Adevărului veşnic.
Mântuitorul devine în acelaşi timp Marele
Preot-Dumnezeu şi Jertfa sfântă-Omul, substituindu-se astfel omenirii pentru a
o putea răscumpăra, renaşte, înnoi şi îndumnezeii.
Jertfa Sa a fost/ este de bunăvoie, reală, totală,
universală, sfinţitoare şi prisositoare.
Pentru
a se ajunge la Dragostea dumnezeiască, Iubirea trebuie întotdeauna să fie
însoţită de Adevăr şi Libertate, puterile maxime care legitimează Dreptatea,
Iertarea, dobândidu-se astfel impunătoarea Autoritatea a preamăririi de Împărat
ceresc-Împărat al tuturor Împăraţilor, Demnitate conferită de Numele Său, de
Tatăl Său, de Profeţii şi Sibilele lumii dace, de Faptele, Minunile, Suferinţa,
Răstignirea, Învierea, Înălţarea, Biserica, Pronia, Parusia şi Judecata de Apoi.
Prin Întreita Sa slujire de Profet, Arhiereu
şi Împărat, Iisus Hristos deci, prin învăţătura, minunile, patimile, Crucea şi
biruinţa Învierii Sale a săvârşit actul dumnezeiesc al Mântuirii Omului, dând
putinţă tuturor celor ce vor, pot, luptă şi doresc să o împlinească, prin şi
sub călăuzirea Dascălilor, Ucenicilor, Sfinţilor, Aleşilor lui Dumnezeu.
Sfinţii
Dascăli Dacoromâni au ţesut în faldurile misticii cugetului lor gândul alb,
vorbirea aleasă şi scrierea cu mireasma sacralităţii, ca în cuprinderea lor să
se reverse aroma limbii liturgice a protodacilor din care au odrăslit Cântarea
Cântărilor, Psaltirea, pisaniile Voievodale, hrisoavele domneşti, poemele
regale, vechile cazanii, cultura ortodoxă.
Peste vocea de clopot a primului mare Dascăl
bisericesc Vasile cel Mare, răsunau
paşii Mântuitorului în cadenţa serafică, care resfira nesfârşirea eterului.
Sfântul
Vasile cel Mare entuziasmat de
autorul Genezei, îşi începe astfel Omilia I-a la capitolul I, versetul I al
Facerii: „La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul.”
„Minunea
gândului acestuia îmi opreşte cuvântul. Ce să spun mai întâi? De unde să-mi
încep tâlcuirea? Să vădesc deşertăciunea învăţăturii filosofilor profani sau să
laud adevărul învăţăturii noastre?
Multe au grăit filosofii elini despre
natură, dar nici una din ideile lor n-a rămas neclintită şi nerăsturnată;
totdeauna ideile celui de al doilea au surpat ideile celui dintâi, aşa că nu
mai e nevoie să le vădesc eu deşertăciunea lor; e îndestulătoare combaterea
unora de către alţii.
Aceşti filosofi, necunoscând pe Dumnezeu,
n-au pus la temelia creaţiei universului o cauză raţională; ci ideile lor
despre facerea lumii sunt concluziile neştiinţei lor iniţiale despre Dumnezeu.
De aceea unii, pentru a explica facerea lumii, au alergat la ipoteze materiale,
atribuind elemetelor lumii cauza creării universului...
Ce frumoasă orânduire de cuvinte! A spus mai
întâi: „la început”, ca să nu
socotească unii că lumea este fără de început. Apoi a adăugat: „a făcut”, ca să arate că ceea ce a
făcut este o foarte mică parte din puterea creatoare a lui Dumnezeu.” (Sfântul Vasile cel Mare, Omilii la Hexameron. Traducere şi note
de Pr. Dumitru Fecioru. Ed. Sofia. Biserica Ortodoxă, Bucureşti-2004, p. 14-15)
Sfântul
Grigorie de Nazianz cu emoţia
trăirii peste al cărui chip curat se prelinge lacrima surâsului ne aţinteşte
privirea cu luare aminte asupra fenomenului Întrupării Domnului:
„Căzut de la harul lui Dumnezeu, omul
începe, prin veacurile în curgere, să se afunde, treptat-treptat, în păcat;
Dumnezeu vrea să-şi salveze opera lui cea mai de seamă şi de aceea intervine,
ca un pedagog, când prin sfaturi, când prin mustrări, când prin pedepse, dar
boala se tot întindea şi leacurile nu aveau puterea corespunzătoare; în cele
din urmă, când boala este la culme, s-a simţit nevoia unui leac mai puternic,
unui ajutor mai mare şi leacul şi ajutorul este însuşi Cuvântul lui Dumnezeu.
Începe Iconomia, apare nevoia Întrupării Fiului lui Dumnezeu, care vine acum la
propriul său chip şi care se face om întru toate, afară de păcat.
Dumnezeu păşeşte în lume ca „prin cel asemenea să cureţe pe cel
asemenea:” (Sf. Grigorie de Nazianz, Opere Dogmatice. Traducere din lb.
greacă, studii şi note: pr. dr. Gheorghe Tilea. Ed. Herald, Bucureşti-2002, p.
13)
Sfântul Grigorie
de Nyssa ne dă un semn vestitor,
premonitoriu, izvorât din nimbul miracolului, oprindu-se tot la momentul Celei
de-a doua Faceri, cel al Naşterii, al Întrupării Domnului, zămislit peste
tărâmul mirabil al Fecioarei Maria, adumbrit doar de lumina Duhului Sfânt: „Fiindcă neamul omenesc nu era cu putinţă
altfel să fie izbăvit de atâtea rele, Marele Împărat al nepătimirii a schimbat
propria Lui slavă cu viaţa noastră. Şi aşa, curăţia întră în mizeria noastră,
dar mizeria nu întinează curăţia, precum spune Evanghelia că „lumina luminează în întuneric, iar
întunericul nu a cuprins-o.” (Ioan 1, 5). Căci se risipeşte întunericul prin venirea razei de lumină şi nici
soarele nu este înnegrit de beznă. Ce este muritor este înghiţit de viaţă,
precum spune Apostolul (2 Cor. 5,4), dar
Viaţa nu este nimicită de moarte. Ce este stricat se izbăveşte împreună cu ce
este nestricăcios, însă stricăciunea nu se atinge de nestricăciune. De aceea,
se săvârşeşte o împreună-cântare a întregii zidiri, toţi înălţând Stăpânului
zidirii o doxologie într-un glas, în care toată limba celor cereşti, şi a celor
pământeşti, şi a celor de dedesubt strigă că „Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl!”, care este
binecuvântat în vecii veciilor. Amin!” (Sfântul Grigorie de Nyssa, Omilii la Praznicele Împărăteşti. Traducere
din lb. greacă veche Ierom. Agapie Corbu. Ed. Sf. Nectarie, Arad-2010, p. 42)
Sfântul Ioan Gură de Aur-Patriarhul Constantinopolului şi al întregii lumi,
prin plăsmuirea sublimă a grăirii sale cu adevărat de aur, răsfrântă peste
vatra de faimă universală, transmiţând o vibraţie cosmică a perfecţiunii comuniunii,
ne îndrumă să luăm aminte la noţiunile de putere şi de slavă: „Sfântul Împărat Constantin cel Mare (324-337),
când câţiva oameni au aruncat cu pietre în statuia lui iar alţii l-au
îndemnat să-i pedepsească, spunând că a fost distrusă complet faţa statuii,
şi-a ridicat privirea, a zâmbit netulburat şi a spus: „Văd că n-am nici o rană. Şi capul şi faţa îmi sunt neatinse.” Auzind
răspunsul lui, aceia care îl îndemnau să-i pedepsească pe vinovaţi s-au înroşit
de ruşine şi au tăcut.
Dacă împăratul Constantin cel Mare a
câştigat atâta preţuire de la oameni pentru cuvintele acelea, gândiţi-vă cât la
cinstit iubitorul de oameni Dumnezeu! Căci
adevăratul stăpânitor este cel care-şi poate înfrâna mânia, invidia şi iubirea
de plăceri, cel ce ţine legea lui Dumnezeu, cel ce-şi păzeşte mintea liberă şi
nu lasă patimile să-i cuprindă sufletul. Pe un astfel de om cu mare plăcere
l-aş vedea conducător al întregii lumi. Pentru că cel care cârmuieşte cu
cugetul peste patimile sufletului, lesne va putea să-i conducă pe oameni după
legea lui Dumnezeu, cu dreptate, iubire de oameni şi jertfire de sine.
Dimpotrivă, conducătorul care este rob al patimilor şi al plăcerilor, nu numai
că este batjocorit şi scârbit de oamenii pe care-i conduce, dar nici nu-şi
poate exercita cum trebuie puterea. Şi, adevărat, cum îi poate conduce pe alţii
de vreme ce nu se poate conduce pe sine?” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Problemele Vieţii. Traducere din lb. greacă de Cristian Spătărelu
şi Daniela Filioreanu. Ed. Cartea Ortodoxă-Egumeniţa, Galaţi, p. 182)
Sfântul Grigore
Palama, din cerdacul tărâmului mustind de miracolul intrat în legendă ne
ţese cu suveica gândului statornicia cuvântului sortit spre veşnică pomenire,
ctitorind lăcaş rugăciunii pure şi amvon inimii curate.
„1. Dumnezeu este Binele în sine, Mila
însăşi şi o Bunătate fără margini, sau mai bine zis El cuprinde această
nemărginire şi El este mai presus de orice nume şi de orice descriere. Nu
există altă cale de a dobândi mila Lui, decât unirea cu El. Omul poate să se
unească cu Dumnezeu împărtăşind, pe cât este cu putinţă, aceleaşi virtuţi sau
prin acea legătură tainică care se face prin rugăciune...
Când unitatea minţii devine treimică, fără
să înceteze de a fi una, atunci mintea se uneşte cu Monada treimică supremă,
închizând amăgirii toate ieşirile ei, stăpânind trupul, lumea şi pe stăpânul
acesteia.
Mintea se desface astfel în întregime din
legăturile lor, şi este cu totul în sine însăşi şi în Dumnezeu, bucurându-se de
fericirea duhovnicească care izvorăşte din ea câtă vreme rămâne în starea
aceasta.
Unitatea minţii devine treimică, rămânând
totuşi mereu una, atunci când mintea se întoarce spre sine şi se înalţă din
sine însăşi la Dumnezeu...
Mintea este, de asemenea, lucrarea (energia) minţii ce constă în idei şi concepte (înţelesuri). Ea este, în egală măsură, puterea care
produce acele urmări şi pe care Scriptura o numeşte „inimă”; ea este împărăteasa puterilor noastre, cea care pune temei
însuşirii noastre de suflet raţional.” (Cuvânt despre Linişte. Scrieri
ziditoare despre Lucrarea Mântuitoare. Ed. Herald, Bucureşti-2002, p. 117-119)
Sfântul
Grigorie Sinaitul, cu înfăţişarea
târnosită peste timp, aidoma Icoanei vii a Mântuitorului răsfrântă peste apa
mării, peste care îl îndemna pe Petru să vină la El, tăind cutezător valurile
veacurilor ne învaţă modul cum trebuie să ne stăpânim permanent mintea.
„Să
ştii că nimeni nu poate să stăpânească mintea de unul singur, dacă ea nu a fost
ţinută în frâu mai înainte de Duhul, căci ea este nesupusă. Nu că mintea ar fi
nestatornică din fire, ci din pricina lipsei de grijă a ajuns să se împrăştie
încă de la început.
Călcarea poruncilor Celui ce ne-a născut a
doua oară ne-a despărţit de Dumnezeu şi ne-a făcut să pierdem unirea cu El şi
simţirea tainică a lui Dumnezeu. De atunci, mintea rătăcită şi despărţită de
Dumnezeu se lasă purtată în toate părţile precum o roabă, şi îi este cu
neputinţă să se oprească din rătăcirea sa altfel decât supunându-se lui
Dumnezeu, apropiindu-se de El, unindu-se cu El în deplină bucurie, rugându-se
la Dumnezeu neîncetat şi stăruitor, şi mărturisindu-i Lui toate păcatele
noastre de fiecare zi... căci El iartă pe cei ce nu încetează să cheme numele
Lui cel sfânt.” (Cuvânt despre Linişte..., op. cit.,
p.163)
Vasile
Ţepordei (1908-2002),
preot basarabean-publicist-deţinut
politic-mărturisitor-supravieţuitor al Siberiei de gheaţă.
Părintele Vasile Ţepordei supranumit de pr.
Gheorghe Cunescu: steagul Basarabiei româneşti şi-a dăltuit sufletul, inima,
gândirea, curajul, credinţa, ruga, nădejdea, fapta, timpul, viaţa cu
neprecupeţirea dragostei de Dumnezeu şi de Neam.
„S-a
învrednicit să fie inima, spune Mitropolitul Antonie Plămădeală, mintea şi condeiul Moldovei româneşti de la
hotarul de răsărit al Ţării. Iar pentru generaţiile următoare a fost exemplu şi
îndemn.”(Antonie Plămădeală, Basarabia.
Sibiu-2003, p. 160)
Am
avut îngăduinţa cerului să-l prin în viaţă şi să-i audiez spiritualele
conferinţe de la Muzeul Naţional de Istorie din Capitală, în care ne acoperea
cu dragostea sa angelică binecuvântându-ne şi spunând: Nero al Rusiei sovietice, Stalin
m-a condamnat la moarte şi m-a trimis în Siberia, în giulgiul rus etern,
încremenit de gheaţă... După 8 ani a crăpat el şi pe mine m-a salvat Bunul Dumnezeul
pe care-L slujesc cu dragoste şi foc toată viaţa mea.
Calităţi
înnăscute de scriitor şi slujitor al Bisericii, părintele Ţepordei a fost
martor, rugător, luptător, copurtător al dramei Basarabiei după primul deceniu
al Unirii, când s-a reinstaurat prăbuşirea prin politicianismul veros,
ideologii anticreştine şi acţiuni antiromâneşti.
În acea situaţie Vasile Ţepordei a înţeles
că destinul său este legat de destinul Basarabiei, devenind un zelos militant
publicist şi urcând până la treapta de mare tribun naţionalist.
„Naţionalismul este un curent social-politic...o
extremă opusă internaţionalismului. Etimologiceşte, naţionalismul vine de la
naţie, iar naţia vine de la nascor-a
se naşte, şi înseamnă societatea oamenilor înrudiţi prin naştere. Adică de
acelaşi sânge. Odată toţi uniţi într-un mănunchi, naţionalismul, aşa-zis
creator, urmăreşte perfecţionarea calităţilor fizice şi psihice ale naţiei, ca
astfel din sânul său să se poată ridica spirite creatoare de opere de cultură,
prin care să se asigure existenţa şi propăşirea naţiei.
Aşadar, naţionalismul creator se bazează pe
sentimentul de iubire. Toţi fraţii de sânge trebuie să se iubească şi numai
astfel vor putea fi un singur suflet şi un singur cuget.” (Vasile Ţepordei, Scrieri Alese. Ed. Flux, Chişinău-2005,
p. 141).
Ion
Dumitru-Eroul de la Orel-Tula,
oltean din Dolj, căpitan comandor de aviaţie a fost unul dintre marii Aşi ai Aerului pentru care şi-a
manifestat întregul său curaj legendar.
Graţie demnităţii sale aureolate de curaj,
credinţă, onoare şi românism care, a zguduit temerea bolşevicilor mereu
înfometaţi, violenţi, cruzi şi hapsâni a fost dat afară din armată.
Irozii atei nu ştiu că Suferinţa pe
creştinul ortodox îl reconverteşte, îl înobilează, îl înalţă. Suferinţa
acceptată în veşmântul rugăciunii jertfelnice zguduie simţuri noi, propagă
sensuri profunde, dă fioruri existenţiale, ce reface viaţa spirituală, mult mai presus de chibzuinţă.
Tânărul ofiţer smuls odios din sânul armatei
începe ofensiva în câmpul mirean al facultăţilor de elită. Termină strălucitor
Dreptul, fiind student eminent şi la alte trei facultăţi: Biologie, Filosofie şi Teologie.
Mâna lungă cu ghearele înroşite de sânge curat a securi-tăţii îl ajunge şi-l zvârle în închisoare alături de cei mai
bravi Fii ai Naţiunii. Unul dintre ei a fost chiar părintele Nicolae Grebenea
pe care am avut privilegiul ceresc să-l cunosc la venerabila vârstă de un secol
de viaţă. Rămăsese doar o pâlpâire de viaţă, care pe măsură ce vorbea despre
Neamul său se înteţea ca o flacără ce scapără într-o mare vălvătaie de iubire
pentru Dumnezeu şi pentru camarazii săi.
În Altarul celulei se împărtăşea în
comuniune de suferinţă şi har, părintele cu eroul doljean, cutezând în mrejele
cunoaşterii spirituale, ortodoxe privind cauzele, efectele, evidenţa şi
finalitatea lucrurilor, fiinţelor şi esenţelor. Alteori ofiţerul se întorcea la
atmosfera de apocalips a războiului subliniind justificat că: „...tancurile cu tunurile ruseşti au învins
tancurile germane. Aceste lupte au arătat că nemţii nu pot pregăti un efort mai
mare ca acesta, dar ruşii pot aduna o armată şi să facă un efort la fel sau şi
mai mare, deci, logic, nemţii au pierdut războiul.
În aceste lupte-mi-a spus Ion Dumitru-unii aviatori români
necăsătoriţi, voind să cruţe viaţa unor camarazi ai lor căsătoriţi, i-au rugat
ca în locul lor, al celor căsătoriţi, să se ducă ei la atac, ceea ce de multe
ori s-a şi întâmplat.”
(Preot Nicolae Grebenea, Amintiri din
Întuneric. Ed. Scara, Bucureşti-2000, p. 216-217)
Grigore
Vieru (1935-2009), poet naţional. Cu maestru
Vieru m-am întâlnit o singură dată în librăria Mihail Sadoveanu din Capitală. Eu eram cu braţul plin de cărţi. El
singur, neliniştit, precipitat şi transpirat. L-am salutat. S-a speriat că-i
cer ceva... şi l-am lăsat în pace.
Profesorul
universitar Dr. Marian Enache, fost ambasador al României la Chişinău în
perioada 1993-1996, parlamentar de lungă durată, judecător la Curtea
Constituţională, pe care l-am cunoscut, apreciat şi pe care îl salut cu drag, se
numără printre mulţimea aleasă care l-a îndrăgit pe poetul Grigore Vieru,
lăsându-ne cuvinte de preţ, calde şi luminoase în articolul dedicat bardului
basarabean: Un Semănător de Pace, Bucurie şi Speranţă, din care citez:
„El
trăieşte scriind şi vorbind deopotrivă despre bucuria, suferinţa şi melancolia
Iubirii. Iubirea ca substanţă spirituală fundamentală a oricărei întemeieri
durabile.
Poezia lui esenţială nu este o scriere
poetică de cuvinte, ci mai degrabă un ritual secret de iniţiere a puterii
Cuvântului; ca şi vorbirea lui care e de preot dezmierdător al cuvintelor ce
susură dintr-un izvor pur de iubire al sufletului său. Roua şi lacrima împreună
au fost cuvintele sale rostite şi scrise în rănile noastre ancestrale. Prin
ele, poetul a vindecat şi ne-a unit inimile despărţite de frigul istoriei.
Grigore Vieru, în viaţa sa pământească, a
sfinţit şi propăvăduit limba română, fiind reverenţios totodată cu fiinţa şi
frumuseţea celorlalte limbi şi culturi pe care le-a cunoscut...
Ca şi Mihai Eminescu, spiritul nostru
tutelar care, pentru românii din afara graniţelor, a devenit instanţa supremă
de validare fiinţială şi morală: „Eminescu
să ne judece.” Ce splendidă apelare, exemplară. În adevăr, pe noi cine
ne-ar putea judeca mai presus de domnul Eminescu? Din acest filon nobil de
vitalitate şi onestitate spirituală vine şi Grigore Vieru.” (Omul Duminicii-Cuvinte înlăcrimate,
cuvinte de neuitare pentru poetul Grigore Vieru. Ed. Prut-2014, p. 449-450)
Sfântul Ioan
Iacob Hozevitul (1913-1960). Fiu al satului Crăiniceni din comuna
Păltiniş-Botoşani, vlăstar ales al credincioasei familii a lui Maxim şi Ecaterina.
Şi-a pierdut mama doar la şase luni de la
naştere, peste 3 ani şi-a pierdut tatăl pe frontul de reîntregire, iar la 10
ani a pierdut-o şi pe cea care l-a crescut religios, bunica.
Intrat sub aripa unchiului Alecu Iacob,
urmează gimnaziul M. Kogălniceanu şi
liceul Dimitrie Cantemir din
Cozmeni-Cernăuţi.
La 20 de ani, în 1933 a intrat în monahism
la Mânăstirea Neamţ, iar trei ani mai târziu este tuns sub numele de Ioan. Pleacă să mulţumească Domnului în
Palestina sfântă şi rămâne definitiv, nevoindu-se la Mânăstirea Sfântul Sava de
lângă Betleem.
În 1947, de Înălţarea Sfintei Cruci a fost
hirotonit preot slujitor la Biserica Sfântului Mormânt. După 5 ani s-a retras
cu ucenicul său Ioanichie Pârâială în pustia Hozeva de lângă Ierihon, în
peştera Sfânta Ana de pe valea pârâului Horat, mucenicindu-se 8 ani cu darul lacrimilor şi al rugăciunii inimii, până la urcarea
sufletului său la ceruri, lăsând în peşteră trupul înmiresmat de har,
descoperit după 20 de ani sub aspectul unei adormiri de câteva ore...
L-am cunoscut într-un pelerinaj, ca într-o
fulgerare senină de câteva clipe pe unul dintre ucenicii săi, schimonah, într-o
ţâşnire pe la mînăstirea Pojorâta-Suceava.
În afară de marea sa dragoste pentru care
s-a jertfit permanent ne-a lăsat testamentar poezii brodate cu multă
înţelepciune pe un fond de o mare sensibilitate şi frumuseţe spirituală, proză
cu conţinut naţional, dogmatic, moral, care-l aşează între Fiii luptători şi
biruitori ai Cerului.
Sfântul poet Ioan Iacob face o radiografie a zilelor noastre prin prisma
Turnului Babilonului: „...procopseala
asta de civilizaţie, cu moda cea nouă... i-a dăscălit pe oameni să nu mai caute
pe Dumnezeu, deci a reuşit să strice şi sfânta credinţă. I-a învăţat pe
stăpânitori ca să înşele mai bine şi să robească popoarele mai cumplit decât
faraonii Egiptului. Cu alte cuvinte, nevoia de civilizaţie a sugrumat dreptatea
şi libertatea lumii. Civilizaţia falsă a învăţat pe oameni să inventeze cele
mai grozave arme pentru pierzarea lumii şi prin asta a izgonit şi dragostea de
pe pământ.
De luat aminte: În primul război
mondial-1914-1918-s-au pierdut numai 13 milioane de oameni, ca o Românie din
acea vreme, fără Transilvania. S-a socotit că tărgile, adică năsăliile morţilor
din primul război mondial, dacă s-ar înşira una lângă alta ar face o linie de 6.459 de kilometri, care ar putea
înconjura toată Europa.
În războiul din urmă, ştiinţa a sporit,
mintea s-a făcut mai iscusită şi s-au ucis cu armele 54 de milioane, adică cum s-ar pierde trei Românii în întregime.
Numai în Japonia, unde s-a aruncat bomba
atomică, s-au pierdut 250 de mii de
suflete în câteva clipe. Dar pe locul acela, nici până astăzi n-a încetat
prăpădul! În timp de 10 ani de la război încoace s-au născut 652 de prunci morţi, 1.500 de prunci s-au născut cu oasele
strâmbe, 429 au rămas bolnavi: unii
nu văd, alţii nu aud etc., 313 din
cei născuţi au rămas cu limba lipită, 25
sunt fără creieri şi 8 fără ochi.
Însă bomba cea nouă cu hidrogen este încă
mai înfricoşătoare. Razele ei sunt aşa de otrăvitoare încât pot ucide pe toţi
pământenii, ba omoară şi peştii din apă, iar copacii şi verdeaţa pământului se
pârjolesc.”(Sfântul
Ioan Iacob Românul-Hozevitul, Hrană
Duhovnicească. Ed. Lumină din Lumină, Bucureşti-2000, p. 369)
Vasile
Tacu (1910-1991) s-a născut în comuna Smulţi de Covurlui la 24 Iulie,
într-o cucernică familie de buni gospodari şi inimoşi patrioţi. De mic este
înclinat spre meditaţie, spre linişte, spre rugă, spre cunoaşterea
caracteristică vârstei purităţii sale. Absolvă ca fruntaş Şcoala Normală din
Bârlad, după care funcţionează ca învăţător, mai întâi în Basarabia, iar apoi
în judeţul Prahova. Îmbină dăltuirea sufletelor angelice de copii cu serafica
înobilare a versului. Ca mai toate sufletele alese şi învăţătorul Vasile beneficiază de omniprezenta şi
omnipotenta temniţă. În Penitenciarul Văcăreşti a scris un ciclu de sonete,
continuate apoi în libertate cu
epigrame, fabule şi texte satirice lirice.
Inima Mea
„Tu nici aici nu m-ai trădat, frumoaso!/
Senină eşti, mereu încrezătoare/ Stindardul alb îl porţi în închisoare/ Ca
Pacea porumbelul lui Picasso.// Din piept dacă te-aş rupe ca pe-o floare/ Şi-n
palmă-apoi te-aş ţine-n întuneric,/ Un diamant ar scânteia feeric/ La a celulei
neagră cheutoare.// Bătrânii mei răzeşi ţi-au dat văpaia,/ Din zborul
rândunelii ai bătaia,/ Moldova toată-ţi dete cutezanţa./ Din care
floare-albastră-ţi culegi mierea?/ Din ce izvor curat îţi sorbi puterea?/ -Şi
inima-mi răspunde: E Speranţa! (Poeţii După Gratii. Mănăstirea Petru
Vodă-2010)
Grigore
Ilisei s-a născut lângă susurul de
trâmbiţă al versului marelui Labiş, în satul Văleni, comuna
Mălini-Suceava în casa părintelui Ilie şi a presbiterei-învăţătoare Georgeta
Zăhărescu, la 20 Noiembrie 1943. După ce şi-a luat licenţa în Filologie din
cadrul Universităţii Al. I. Cuza-Iaşi,
păşeşte pe două căi de încununare creatoare: itinerariul scriitoricesc şi
drumul jurnalistic. În 1975 intră în Uniunea Scriitorilor ca autor de romane,
jurnale de călătorie, cărţi de reportaje, interviuri, eseuri, albume de artă. După
urcuşul de redactor şef adjunct la Radio-Iaşi, trece pe la Convorbiri literare şi ajunge primul director postdecembrist al
Radioului-Iaşi. Împreună cu echipa sa a fondat TVR-Iaşi în 1991, la 3 Noiembrie
pe care l-a condus până în 1997. Între 2001-2004 a condus Uniunea
Scriitorilor-Filiala Iaşi. Intră în diplomaţie pentru scurt timp 2004-2005.
Este
cetăţean de onoare al municipiilor Iaşi, Fălticeni şi al comunei Rădăşeni şi
deţinătorul ordinelor: Ordinul
<>, clasa a III-a (1979), Ordinul pentru Merit în Grad de Cavaler (2001)
şi Ordinul Crucii Patriarhale (2003)
Din şirul nestematelor eseuri scrise de
autor alegem pe cel mai iscusit, mărgăritarul Putnei.
„La Putna te afli parcă pe un acoperiş al
lumii. Pajişti smaraldii, păduri viguroase şi dese de brazi, pripoare, clinuri
dulci, vălurindu-se într-o fugă de Bach, poieni ca nişte ochiuri de păun.
Imensitate, nesfârşire, dar şi intimitate domestică. Sate ce închistresc
priveliştile, deşirându-se pe văi, cuibărindu-se prin luminişuri, risipindu-se
într-o puzderie viu colorată pe coaste. Aşezări omeneşti ieşite din mantaua
peisajului cântător de obcine bucovinene...
După deschiderile fără capăt, pe unde-ai
plutit ca într-un miraculos zbor, urmează, într-un capăt de osie polară, o
culme, dincolo de care nu se mai poate trece. E Mănăstirea Putna. Cu piatra ei untoasă, în striaţii aurii, Putna,
mănăstirea cu biserica dăltuită cu vrăjita inspiraţiune ca un diamant cu multe
carate, arhondaricul şi zidul de cetate, te întâmpină cu măreţie şi severitate.
E o atmosferă de reculegere cuvioasă, măsurată, pe care însuşi ctitorul a
gândit-o, pe semne, ştiind că aici îi va fi locul de veci. Nu este însă pecetea
încercănării şi a tristeţii fără leac, ci seninătatea înţeleaptă a omului care
e conştient că-i trecător, s-a bucurat de viaţă şi şi-a încheiat mulţumit
socotelile cu aceasta, cu sentimentul că şi-a împlinit cu prisos datoria. Putna
are în duhul ei ceva cu totul special. E mult mai mult decât un lăcaş de
rugăciune, cu ceva în plus peste faima de vatră spirituală şi cărturărească a
românilor. E un simbol al vredniciei unui neam în apărarea fiinţei sale şi în
durarea de opere ziditoare.
Reprezintă sigiliul aşezat de ctitorul
care-şi doarme aici somnul de veci, Ştefan
cel Mare.
Putna
este, totodată, o carte deschisă. Pagina pe care şi-a scris ultimile cuvinte
voievodul nu e ultima, n-a rămas colbuită. Dimpotrivă mereu s-a adăugat ceva.
Sporirea aparţine celor mulţi care vin la Putna aidoma celor vechi la templu.
Păşeşti aici pe meleag renăscător...
Aceeaşi stare de vibraţie lăuntrică i-a
purtat în părţile acestea depărtate pe Mihai
Eminescu, Ciprian Porumbescu, iar mai târziu pe Alexandru Zub şi concitadinii săi ieşeni, cei care au sfidat
teroarea roşie, când au cutezat să celebreze la ctitoria lui Ştefan nemuritorul
suflet românesc, sugrumat în acei ani ’50 de ocupaţie sovietică.” (Grigore Ilisei, Pisanii de azi şi de demult. Ed. Doxologia-Iaşi-2012, p. 14-15)
Ioan
Miclău s-a acordat armonios peste torsul vremii, peste oceanul depărtării
de noi, dar apropierii de Dumnezeu, în cerdacul universului creat de artistul
sinelui său contemporan, care şi-a pus în hotare încântătoarea creaţie,
ctitorie cu foc haric al inspiraţiunii, săvârşită în aureola artistică din care
pulsează plenitudinea trăirii sale mistuitoare.
Poetul creştin este alesul iscusit de cer
care, toarce în gândurile sale trilurile divine ale ciocârliei pentru ca întreaga
natură să salte de splendoare, iar sufletul lui să fie sărbătoare.
Ne-am cunoscut cu ani în urmă pe undele
internetului, colaborând fructuos şi bucurându-mă de corespondenţa articolelor,
dar şi de volumul său de Poezii Alese,
trimis prin poştă, a cărui prefaţă i-a scris-o călduros un alt mare şi drag
prieten al meu Benoni Todică-Melbourne.
Vă
salut cu admiraţie şi emoţie pe amândoi prieteni dragi!
Străbunii
„Vechimea
de Neam din vechile vremi,/ E-o cale bătută cu dor nesfârşit,/ Un râu care
curge în zbucium trudit/ Şi-n undele căruia tu singuri te chemi.// Eşti unda ce
trece legînând un întreg,/ Acelaşi e Neamul de-i azi ori străbun,/ Acelaşi
poporul pe drumul său bun,/ Doar generaţii fac schimbul în anii ce trec.// Aici
e izvorul. Prezentul cu noi,/ Prin noi viitorul răsare,/ Prin noi vin străbunii
la a Ţării-nălţare,/ Simţim noi în cuget străbune nevoi?// Ne mustră străbunii
din sânge?/ Roşim când ne zicem urmaşi?/ Atunci, fraţii mei, la ce să mai
laşi,/ Să tulbure-n suflet iubirea ce plânge!// Fiind azi urmaşi, vom fi şi
străbuni,/ Ai celor ce vin pe-al Neamului râu,/ Fiţi demni, deci, a pune
durerii un frâu,/ Să nu lăsăm azi un gol îndesat cu furtuni.// Să scânteie
Cerul, rodească hârtia,/ Şi duhul străbun în piept să ne stea,/ Iar Domnul cel
Sfânt credinţă ne dea,/ Şi-un suflet viteaz-România!// La ale lumii zenituri
lumina răsare,/ Deci, nu dispera pui de leu,/ Cu noi sunt străbunii şi-n Cer
Dumnezeu,/ De-aceea Românul s-ardică mai tare!”
(Ioan Miclău, Poezii Alese. Bârda, Editura „Cuget
Românesc”-2005)
Rolul
dascălului dacoromân, al intelectualului trebuie să fie cel al creștinului
cult,al ortodoxului vizionar, care după înălțarea nimbului său către cer lasă
pe moșia Gliei străbune acea pâlpâire de lumină ce încă netezește calea
învățăturii,a educației precum lumina sfântă a martirilor și sfinților noștri,
care podesc Scara înălțării către Cer a
Românilor.
(
Brusturi, Neamț- 29 ianuarie 2017)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu