AUREL STATE-DRUMUL CRUCII
-Amintiri de pe front şi din gulaguri.
Editura ROST/ Fundaţia SFINŢII
ÎNCHISORILOR
„Ce-i caracterul omului, ce
calităţi îl formează,
ce este felul de a fi al omului,
personalitatea lui
şi care-i sunt relaţiile cu lumea
înconjurătoare?...
Oare totul să fie numai ceea ce se vede,aude
şi simte?
Asta să fie scopul vieţii? Ar trebui să încep
cu ceea ce
mă defineşte pemine: conştiinţa de a fi ceea
ce sunt.”
(Prinţul Ciabua Amiredjibi)
Aurel State este unul dintre Fiii de Aur al
minunatelor şi fascinantelor locuri argeşene, încărcate de doine, de legende,
de divin.
Autorul acestei cărţi-mărturisitoare de
excepţie s-a născut la Godeni, sat străvechi situat la sud de Cîmpulung Muscel,
într-o familie binecuvântată de Dumnezeu, la 29 Aprilie 1921.
Copilăria a fost desprinsă dintr-un basm,
având muscele cu legănare de doină, peste care se aşterneau fâneţurile
înmiresmate, alături de grădinile cu pomet prin care
străbăteau ritmuri de brâuleţ, înveşmântate în armoniile de Ie musceleancă.
Acolo venea Dumnezeu, ca un gospodar
cuminte după ce-şi isprăvise lucrarea, să se bucure de priveliştea unei nunţi
ţărăneşti.
Aurel
State, după şcoala primară, își continuă studiile la Şcoala Normală din
Câmpulung-una dintre cele mai bune şcoli româneşti ale vremii, prin tradiţia şi
prin absolvenţii ei.
Dotat cu o inteligenţă deosebită şi cu curaj
pe măsură, tânărul Aurel în
exteriorul său se înfăşoară într-o modestie tainică, ce-şi conştientiza
apartenenţa la Elita spirituală a Neamului Dacoromân.
Conştiinţa sa de o înaltă ţinută morală era
vasală straşnicului inchizitor în care se reflecta chipul aurit al călugărului
Hildebrand.
Între 1940-1941 îl întâlnim ca elev al
Şcolii Militare de Ofiţeri de Rezervă din Ploieşti, pentru ca un an mai târziu
să-l aflăm în linia întâi al trupelor de elită ostăşeşti ale Batalionului 1
Vânători de Munte, pe frontul de reîntregire a Vetrei geto-daco-strămoşeşti.
Având credinţa puternică în Împăratul lumii-Biruitorul Iisus Hristos,
Aurel
State se consideră deopotrivă Ostaş al Domnului şi al Patriei sale, cea
cu descendenţă nobilă, demnă şi nemuritoare. Neastâmpărul său de a fi primul în
toate, curajul musceleanului, al neatârnării, avântul tineresc în somptuoasa
uniformă verde a Vânătorului de Munte, îl azvârle pe Aurel State pe culmile gloriei între cuceritorii inespugnabilei
cetăţi a Sevastopolului, sub flamura Învingătorului.
Statul român şi cel german îi acordă pentru
meritele sale deosebite, fiind rănit de patru ori, cele trei distincţii sacre ale virtuţiilor
ostăşeşti: Virtutea militară, Ordinul Mihai Viteazul şi Crucea de Fier.
Misiunea menirii şi responsabilităţii sale
şi-a împlinit-o desăvârşit:
De voi pleca în basmul lui <>, vă salut. Sunt fericit!
Luptă ca voluntar împotriva partizanilor
sovietici, aureolat de gloria învingătorului de la Sevastopol, pentru ca apoi
să primească umilinţa învinsului tot la Sevastopol unde va cădea prizonier, la
12 Mai 1944 şi va rămâne într-un fel învins
până în 1955, aproape 12 ani de lagăr, la: Gorki,
Oranki, Simferopol, Vorkuta, Donbas, Stalingrad, Sverdlovsk.
Am spus într-un fel învins, pentru că soarta sa, a armatei şi a ţării depinde de multe
ori de pătura politică nechibzuită, care
se situează mai presus de voia lui Dumnezeu şi a Neamului, aducând dezastrul şi
prăbuşirea naţiei pentru mult timp sau foarte multă vreme.
Pierderea libertăţii exterioare, „graţie” năvălirilor barbare, care au
profanat şi pângărit de atâtea ori fiinţa Neamului, aduce totuşi o undă de
lumină ce încălzeşte dramatismul sufletului său, prin suferinţa şi mireasma
poetului George Fonea, întrupându-se într-o prietenie nepieritoare, harică, ca
într-un poem al Frumuseţii mistice.
Aurel
State, rămâne biruitorul Ostaş,
care-şi păstrează vocaţia de român, conştiinţa creştină şi onoarea dacului
militar, nedezertând de la demnitatea sa ortodoxă. Refuză încorporarea în
diviziile roşii, trădătoare, ale ruşinii, rezervându-şi activ lupta pentru
diferitele memorii şi greve ale foamei în gulagul încremenitei Siberii.
Graţie intervenţiei şi insistenţelor cancelarului
german Konrad Adenauer, care vizitează Moscova între 9-13 Septembrie 1955,
privind repatrierea miilor de prizonieri germani condamnaţi de bolşevici drept criminali de război. obţine amnistia
prizonierilor germani iar odată cu ei şi pe cea a prizonierilor români foşti
aliaţi.
În toamna anului 1955, aşadar, sunt
eliberaţi şi militarii români. Între colegii lui Aurel State, unii împliniseră 13 ani de gulag. Aşteptau trecerea
Prutului ca pe Botezul din Iordan, ca pe o eliberare spre Înviere, numai că în
dosul gării la Ungheni aşteptau fremătând de ură dubele-vagon ale Secăturităţii proletariatului roşu unit...
Dosarul lui Aurel State era deja pregătit să-l primească sub aripile sale, învinuit de conştiinţă verde, activitate subversivă
împotriva Uniunii Sovietice, împotriva ordinii sociale din România şi cea
de criminal de război. Cât timp se
mai sudează prin sanatoriile de la
Brebu şi Moroieni, câtă vreme pregăteşte şi obţine admiterea la Facultatea de
Filologie a Universităţii Bucureşti, secţia germană unde se clasează pe primul
loc, Secăturitatea insită pentru colaborare...
Aurel
State rămâne verde, vertical şi falnic ca un Brad de munte.
La începutul semestrului II, pe 12 Februarie
1958 este arestat, din preventoriul studenţesc TBC unde se recupera după
fiorosul Gulag.
Ancheta diabolică a Secăturităţii îl soma să aducă probe împotriva complotiştilor inventaţi de ea.
Cântărind că trupul său atât de fisurat nu
va rezista îndelung torturilor satanice şi îşi va periclita prietenii săi dragi
se decide pentru sinucidere. Bunul Dumnezeu însă îl împiedică trimiţându-i o aripă de Înger de care să-şi agaţe firul vieţii sale deja frânt, dar
neîndoit.
De pe acoperişul închisorii Uranus de unde a
sărit, culege după cădere 120 de fracturi, chinuri şi îndurări, 18 ani
condamnare, foamete, mizerie, torturi, denigrări plus alţi 7 ani de degradare
civică.
Aurel
State nu îşi împlinise însă vocaţiile de martir şi pe cea de
scriitor-mărturisitor. Iese din închisoare odată cu ultima eliberare din ’64,
absolvă Facultatea de limbă şi literatură germană ajungând profesor în capitală
până la ieşirea la pensie în 1976. Supravegheat permanent de samavolnica Secăturitate, reuşeşte să scrie cartea
vieţii sale, ca o cinstire de jertfă adusă Mântuitorului Hristos şi Neamului
dacoromân, Drumul Crucii, pentru
care a fost permanent urmărit, deseori anchetat şi în cele din urmă ucis, dar
nu învins.
Drumul
Crucii este o Icoană binecuvântată de Dumnezeu în care se răsfrânge chipul
filocalic al bravului erou-martir Aurelian
State.
Lucrarea sa autobiografică a susţinut un strălucitor examen de conştiinţă morală în care se întrepătrund
caracterul ales al dreptei credinţe cu alternanţa spiritului de sacrificiu, de
dăruire, de mărturisire, întrevăzând sensul vocaţiei lui ortodoxe finalizat ca
împlinire a misiunii sale mesiano-hristică a dacului nemuritor.
Aureola acestei măreţe şi fastuoase lucrări
are la bază întreaga sa viaţă desprinsă din Candelele Neamului, din Cazania Tradiţiei,
prinsă în veşmântul de har durabil doar marilor eroi, care-şi răscumpără
tinereţea prin nobila suferinţă şi jertfa cea sfântă.
Cele două părţi care alcătuiesc DRUMUL CRUCII, sunt de fapt Mărturisirile de credinţă şi de iubire ale
unei înalte conştiinţe de Dacoromân Ales în Calea
sa spre Iluminare, ultimul urcuş divin.
Atât Autorul cât şi Cartea şi-au avut
împreună propria lor viaţă, propria lor nădejde, propria lor prigoană, propria
lor suferinţă, propria lor mărturisire, propria lor aură divină, nemuritoare.
Partea I-a se răsfrânge în cele 10 capitole
în care se preling concentric însuşirile fundamentale caracteristice fiecărui
trăitor creştin în destinul său ascensional, predestinat spre eroism şi martiriu: caracterul, educaţia,
tradiţia, soarta, curajul, revelarea, harul, misiunea, responsabilitatea, vocaţia,
crucea, învierea, înălţarea, desăvârşirea.
Gândurile ostaşilor se aşterneau troienite
peste tinereţea lor cutezătoare, ca o ploaie de vară, stârnită repede din
senin, vijelioasă şi de scurtă durată, înfierbântând trupurile şi limpezind
sufletele ca nişte frumoase coline de brazi tainici ai eroilor, ce scânteiază
sub binecuvântarea astrului prin mireasma jertfelor sfinte.
„În rama cerească a primăverii pătrundeau,
înghiontind inima, zburătăcind gândurile, exploziile îndepărtate ale
războiului.
Apăsarea
creştea ca un mers de huidumă, crăpând liniştea cu miresme. Peste feţele
tinerilor trecu pentru câteva clipe, ca o umbră, încordarea, ca să facă apoi pe
întrecute haz de necaz Pândeam vuietul îndepărtat şi de pe aria vieţii mele
grăbeau spre margini, ca într-un orizont fizic în clipe de primejdii, imagini
cu oameni şi locuri îndepărtate. În centrul gol al fiinţei se pregătea, ca
într-un ring de turnir, să păşească ceva nemaivăzut, schiţându-se ca întâlnirea
unui fantastic cuplu de adversari. Moartea, namilă fără chip, călca apăsat de
pârâiau încheieturile existenţei ca vreascurile în pădure. ” (Aurel State, op. cit., p. 40)
În
capitolul 10, intitulat: Asediul cetăţii fără turnuri, eroul nostru relatează aspectele
vieţii din lagărul Mănăstârca, cu foamea care da târcoale pâlpâirilor vieţii,
precum corbul ce se anunţă în căutarea prăzii, cu oamenii care plângeau fiindcă
îşi uitaseră numele şi adresa celor dragi, cu gerul care-l încremenea până şi
pe diavol, cu stivele de morţi, înşiraţi ca lemnele de pe lângă zidurile
marilor mănăstiri (5000 de italieni doar în câteva zile... şi 13 000 de români
pe durata pedepsei), cu pregătirile Irozilor pentru alcătuirea Diviziilor
roşii, cu greva deţinuţilor politici şi cu mitingul pregătit pentru asupritori:
„-Miting
în curtea mănăstirii... Mesajul de eliberare... sarcină patriotică... moment
istoric. Tăcerea ostilă a masei i-a aţâţat, deşi unii ofiţeri superiori se
învârtiseră în zilele de pregătire în jurul Anei Pauker, capul de afiş al
manifestaţiei, cu ploconeli de fanţi şi cu
<<înaltă doamnă!>>. Au
trecut la atac. Din nou rechizitorii ale trecutului, unele în cunoştinţă de
cauză; vivisecţii sociale făcute de cunoscători, ofiţeri prizonieri care au
făcut agitaţie în lagărele de trupe. O asemenea abordare are sens când e făcută
între noi, fără regie străină. A vorbit apoi ea, dezlănţuită. Ne-a făcut
trădători. Ne-a ameninţat că vom putrezi în Siberia. S-a ridicat un căpitan: <
„Ajunge, bandit fascist!”, l-a întrerupt
urlând un colonel sovietic. (ibid.,
p. 211)
Căpitanul
Tudor Popescu din Târgovişte a fost ridicat şi nu s-a mai auzit nimic despre
el...
Alte 11 capitole înmănunchează partea a II-a.
Să zăbovim puţin asupra capitolului 3, numit
Sonnenschein-lumina soarelui.
Nădejdiile grăbite de repatriere ale
ostaşilor sunt din nou spulberate, graţie
transportului polar care-i asvârle în imperiul glaciar.
Două evenimente i-au stârnit atenţia eroului
Aurel State, unul plin de
amărăciune: tineri germani ciungi de braţul drept, din grupul celor o mie,
mutilaţi chipurile pentru un vaccin alterat, într-un lagăr sovietic din
Polonia, iar celălalt încărcat de admiraţie prin chipul angelic de la vizita
medicală. În anticamera morţii, raţiunea aştepta împăcată orice deznodământ,
dar sentimentul care mustea în lăstarul verde al vieţii se încăpăţâna să mai absoarbe
mireasma florii tinereşti de cireş. Conştient de dublul sacrificiu, fără nici o
împlinire, al său şi al angelicei doctoriţe, tânărul şi frumosul ofiţer,
vânătorul de munte, argeşean, sugrumă sentimentul înainte de înmugurire,
călcând apăsat peste ispită ca un prea încercat monah ascet: „ Ceata de doctori germani înconjura,
deferent, ca într-un protocol, un chip tânăr de fată, pe care o aprobau
şoptind, înclinându-se... Discreta politeţe cu care frumoasa suverană activa şi
răspundea preţuirii colegiului medical acorda insuliţei albe pe lângă care
trecea impudica defilare a atâtor bărbaţi, un aer neverosimil de spectacol
având drept protagonistă o şcolăriţă.
Ajuns la câţiva paşi de locul unde fiecare
suporta, fără apărare, privirile scrutătoare ale specialiştilor, mă tulbură
privirea lui Sonneschein, ridicată
întâmplător din listele de pe masă. Tresărise şi întârziase, luminată ca de o
recunoştere, privindu-mă. Încercai grăbit să găsesc în trecut, ca într-un vraf
de imagini, justificarea privirii care se ridica, după fiecare însemnare asupra
celor ce se perindau, învăluindu-mă fără ascunziş. Mă asemuia cuiva apropiat,
hotîrâi în timp ce ea, fără a mă pierde din ochi, şoptea ceva doctoriţei
argintii,... poate povestea reîntâlnirii... sau a asemănării... În adânc se
mişca o undă ca un început de primăvară, dar eu mă împotriveam crunt de teamă
că, topindu-se gheaţa se va surpa totul. Primăvara reînvie ierburile, copacii,
gâzele, dar oamenilor fără libertate le întinde doar cununi de spini... Sonnenschein, lipită de colţul de umbră
al vestibului, aştepta cu încordare să fie descoperită... Cine ştie cum suntem
făcuţi? Poate că o vorbă opreşte proaspăta încolţire! Îşi făcuse un joc din a
mă descoase despre dragoste: cum arăta... ce se întâmpla...
-Sunt de gardă. Vă aştept astă-seară în
cabinetul spitalului. Ştiam cum se poate sfârşi o poveste de lagăr: mutare
disciplinară sau proces... Trecând cu duşmănie peste arşiţele din mine,
regîndii totul. Trupului nostru, care nu poate să zboare, nu se cade să i se
sacrifice totul... Dar cei ce în mijlocul vieţii ignoră darurile acestui
<> pentru asceză, pentru biruinţa albă, mai
greu de obţinut decât în faţa morţii?
Sonnenschein
rămăsese Sonnenschein, făcând pentru
mine tot ce se putea în lumea de lagăr... Sosi Crăciunul... A doua zi, pe
poteca ce venea de la sala de mese, mă prinse din urmă Sonnenschein. Proaspătă şi luminoasă ca zăpada ce cădea molcom.
-Plecaţi în câteva zile... Nu ştiu unde!
Haideţi! Cel puţin acum-şi se ridicase spre ochii mei.
-Ce putem pune într-un ceas, fără libertate?...
A doua zi, înainte de prânz, echipaţi cu
haine bune...
Din fereastra de la etaj a spitalului, de
unde îmi făcea cu mâna, flutura ca un zbor alb Sonnenschein...”
”(ibid.,
p. 344-347)
Chipului frumos de icoană al angelicei doctoriţe nemţoaice Sonnenschein,
eroul nostru argeşean, Aurel State,
i-a închinat o rugă de foc, un poem filocalic, nemuritor, nicidecum o iubire
efemeră.
Privilegiat
de natura curajului său înnăscut, de crucea sa călăuzitoare spre biruinţă,
autorul ne răsplăteşte pentru Everestul său urcuş divin cu fineţea sa serafică
interpretativă, aşternută ca un corolar de virtuţi, ca un îndreptar aproape
infailibil al vieţii sale pilduitoare printr-o permanentă jertfă a raportului
său existenţial cu taina mântuirii.
Extensiunea conceptului de viaţă creştină
ancorat în profunzimile tradiţiei protodace şi protocreştine îi conferă investigaţiile
unei conştiinţe de vârf a demnităţii ostaşului român, sondând insondabilele
adâncimi sufleteşti ale Străbunilor Aleşi, în dubla sa misiune-trăire ca înrolare-asumare:
pentru Hristos şi pentru Neam.
În Aurel
State se reazemă Adevărul, se înrădăcinează Libertatea şi se înalţă
Iubirea, manifestându-şi astfel Dorul după Dumnezeu şi după Patria sa
dragă,dăruită de Atotcreatorul Tatăl ceresc.
Aurel
State demonstrează prin întreaga sa viaţă mărturisitoare că suferinţa, crezul
şi dragostea nu ţin de un rang anume, ci
de boieria românului, de boieria demnităţii spirituale în care
conştientizezi misiunea jertfei, ca vocaţie a eroului, a martirului, a
sfântului, a mărturisitorului creştin ortodox.
Pildele trăirii şi sângele vărsat constituie
temelia veşniciei vieţii biruitoare-fermentul moral al identităţii noastre
naţionaliste hărăzite dintru început de Atotcreatorul, care prin Atotştiinţa sa
vede finalitatea circumscrisă fiecăruia: om, familie, popor, naţie, neam.
În fiecare erou, martir, sfânt sunt
trăsături comune pământului şi cerului Patriei Moşilor şi Strămoşilor noştri,
care prin spiritul şi jertfa lor divină selectează şi potenţează în fiecare
generaţie Aleşii Elitei Aristocrate ai comunităţii prezente, ai poporului drept
măritor creştin.
Prin mistica intransigenţei sale morale,
prin atitudinea temerară de rezistenţă, prin consecvenţa demnităţii sale Aurelian State, rămâne pentru noi, cum
inspirat a grăit boierul, colegul şi prietenul său de suferinţă şi de izbândă, Radu Mărculescu, Sfântul mărturisitor al
pătimirilor noastre!
Slăvit să fie Dumnezeu, Fecioara Maria şi
Neamul nostru
dacoromân prin Eroii, Mărturisitorii şi
Martirii Lor!
Dacoromânia-Brusturi-Neamţ 19. 06. 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu