DRAGOBETELE:
Dorul Dragostei în Frumuseţea Dăruirii
DACOROMÂNULUI
,, Îi iubesc pe oameni şi pentru
mântuirea
lor, urmez drumul Crucii.
Iubesc viaţa, dar numai în perspectiva
eternităţii.” (Sfântul Valeriu Gafencu)
DRAGOBETELE
Vei
avea ardoarea de a-l întâmpina şi paşii tăi vor înverzi.
Vei avea curajul de a-l primi şi
curajul te va înmuguri.
Vei avea răbdarea de a-l privi şi
răbdarea te va înflori.
Vei avea dorinţa de a-l îmbrăţişa şi
dorinţa ta va rodi.
Vei avea fiorul de a-l săruta şi
fiorul tău va fi ca Zorii dimineţii.
Vei avea plăcerea de a-l atinge şi
atingerea te va înnobila.
Vei avea bucuria de a-i cânta şi
cântarea te va înălţa.
Vei avea credinţa
de a-l mărturisii şi credinţa te va înnoi.
Vei avea nădejdea
de a-l înţelege şi nădejdea te va lumina .
Vei avea dragostea de a-l iubi
şi dragostea te va face frumos.
Vei avea frumuseţea trăirii veşnice
şi veşnicia te va sfinţi.
Vei avea sfinţenia dumnazeirii şi
dumnazeirea te va mântui.
Cât de frumos iubeşti
într-atât te dăruieşti celui iubit ,
într-atât îţi găseşti sufletul în
mâna şi inima celui menit.
Dacoromânul
s-a născut creştin, ca un acord sublim întru simfonia angelică
niversală a lumii create.Tradiţia sfântă te leagă de Dumnezeu, de familie, de
societate, de Naţiune, de lumea ortodoxă .
Te leagă de Dumnezeu prin chipul dăruit
în care zămisleşti frumuseţea Cuvântului ca o expresie a comuniunii divine.
Te leagă de familia ta acel inefabil glas al
conştiinţei pe care se întemeiază armonia prezentului întru mirajul viitorului.
Trăieşti în mijlocul Naţiei tale, pe
care o simţi ca pe o entitate metafizică, având destinul în Dumnezeu, cu un
suflet ales şi unic, în care tu eşti sărbătoarea şi sărbătoarea trăieşte prin
tine, ca o plenitudine a semenilor tăi, creştini trăitori.
Destinul Dacoromânului e o funcţie
cosmică, o conjuncţie divină, o constelaţie a Neamului binecuvântat şi
nemuritor.
Destinul creştinului ortodox - dacoromân
este DRAGOSTEA. Împlinirea menirii sale este
măsura sfântă a dăruirii sale divine întru Dumnezeu şi Neam.
Dacoromânul este predestinat
Dragostei. El are opt vieţi pe calea sa mesianică, desăvârşite întru cele
opt iubiri ale sale, ce se întrepătrund
în Duminica Învierii – Ziua a Opta a mântuirii veşnice:
-
Dragostea
întru Dumnezeu – Sfânta Treime, iubirea faţă de Măicuţa Domnului –Fiică a
Neamul nostru cel Sfânt, cu Eroii, Geniile, Martirii, Mucenicii, Mărturisitorii
şi Sfinţii lui, dragostea faţă de Patria sacră, iubirea faţă de poporul său:
comunitatea prezentă şi Biserica Ortodoxă Strămoşească, dragostea faţă de Mamă
– Micul dumnezeu, iubirea faţă de Mentorii spirituali: Bunici, Dascăli,
Duhovnici, dragostea faţă de Familie şi iubirea faţă de aproapele – ca
mărturisitor al dreptei credinţe din Neamul Ortodox.
Dacoromânul se naşte din Iubire înainte de a
se naşte: mai întâi prin Dragostea oferită de Dumnezeu Naţiunii şi Patriei
sale, respectiv Moşilor şi Strămoşilor dragi; apoi prin Dorul neasemuitei şi
dumnezeieşti Mame. Din îmbrăţişarea dragostei părinteşti se nasc Fiorul, Destinul şi Dragobetele –
dragostea urmaşilor celor binecuvântaţi.
DRAGOBETELE – sărbătorit
pe aceste meleaguri de milenii, începând cu 24 Februarie şi până la mijlocul
lunii Martie - închipuie pe tânărul surprins
în taina de lumină a purităţii, în sfielnica chemare a alegerii persoanei
iubite, în purpuria îmbrăţişare a Dorului drag, în cântul şi poezia Naţiei
sacre, în cuminecarea bucuriei şi a suferinţei Neamului întru taina mărturisirii
sale hristice.
DRAGOBETELE este tânărul mire împodobit în veşmântul frumuseţii, ţesut
din brocardul Zorilor dimineţii în care se îngemănează surâsul de Sus cu
vibraţia viselor brodate în firele suave de azur.
Etimologia cuvântului DRAGOBETE se împleteşte din petalele de raze ale
Dorului surprins în îmbrăţişarea de lumină a celui Drag:
DRAG
- cuvânt protodac, tâlcuit ca; ,, chip frumos”, „chip de
lumină’’, „plăcut spiritual.”
BETEL – termen tot protodac, ce semnifică;
„casa lui Dumnezeu”, „cel ce locuieşte întru Dumnezeu”, ,, omul lui Dumnezeu.
’’
DRAGOBETELE se traduce astfel prin << chipul frumos
din Casa lui Dumnezeu”, ,,tânărul
frumos, ales, plin de har.” Graiul expresiei ,, din Casă spre Acasă”, semnifică
din Biserica lui Hristos în Cerul ortodox
al lui Dumnezeu.
Este Drumul de la Casa părintească spre
Calea lui Hristos, Care este Adevărul, Iubirea şi Viaţa.
Altfel, spus: din tradiţia
străbună, prin credinţa cea dreaptă, prin nădejdea neîntreruptă, prin dragostea
veşnică, ce te defineşte, te împlineşte, te mântuieşte.
Ce este mântuirea, de fap ?
Este Drumul de lumină, de dor, de suferinţă, de cântec, de joc, de
împlinire, de rugă, de mărturisire, urcuşul de foc, de iubire, de înviere.
În tânărul ales, tradiţia daco-română
se răsfrânge limpede, clar şi purpuriu, aşa cum se răsfrânge în Istrul-Dunăre
binecuvântarea Domnului, cum se răsfrânge în Sânul Naţiei, bucuria Creatorului,
în care s-au Întrupat Fecioara Maria şi Fiul Său.
Credinţa cumpănită în el cu
întreaga frumuseţe a costumului popular naţional, a cântecului, jocului, bejeniilor,
datinilor şi obiceiurilor precreştine, are caracterul unui suflet
îndumnezeit şi blazonul divin al
Naţiunii primordiale.
În Tradiţia multimilenară se evocă fiorul,
vibraţia, îmbrăţişarea, cântarea, frumuseţea, prietenia, dragostea,
desăvârşirea.
În geometria ornamentală
a portului naţional, Dragobetele, surprinde permanenţa creaţiei sufletului
românesc, care sub fascinaţia muzicii populare, devine o entitate cosmică de
armonie, de înţelepciune, de sublim.
Portul naţional
înnobilat de încântare, transcende sufletul într-o mireasmă serafică de
permanentă sărbătoare.
Dincolo de alte forme ale tradiţiei,
sărbătoarea DRAGOBETELUI purcede cu îndrăzneală să evoce direct
frumuseţea celor chemaţi şi aleşi.
DRAGOBETELE se desfată
în taina slujirii hristice a Cuvântului, în expresia purităţii sale jertfelnice, în Dorul iubirii divine, de dragul
frumuseţilor creatoare, încântătoare.
În el vibrează totul din noi şi toate
cele de Sus. Prin el ne împătăşim cu Dumnezeu, cu Neamul cu Cosmosul.
Tânărul dac, prevesteşte
primăvara vieţii noastre, arătând limpede puterea frumuseţii sale înflorite.
Observându-l doar, auzi un glas care te cheamă, care te strigă din adâncul
fiinţei tale, din strădufundurile diafane ale Naţiunii ancestrale.
Elementele Frumosului - Dacoromân au
fost pre-create în COSTUMUL POPULAR, plin de graţie şi splendoare în care s-a
întrupat întreaga Natură cu cântarea cerească şi jocul vrăjit al sublimului.
Priviţi
ROMÂNUL, ca un sunet celest în marea- muzică a lumii serafice şi veţi vedea că
provoacă cosmic, revelaţia comuniunii, ca o
Simfonie a tuturor armoniilor, ca o sacrosantă Liturghie a Învierii
hristice.
Ce făgăduinţă ademenitoare
pentru setea de cunoaştere şi de împlinire a Frumosului dumnezeiesc!
CÂNTAREA POPULARĂ – TEZAURUL
FOLCLORIC e fiorul întâlnirii, focul ceresc, romanţa tinereţii, surâsul
serafic, legănarea mamei, zâmbetul heruvimic, rapsodia harului, duioşia
tatălui, mângâierea lui Dumnezeu, îmbrăţişarea celui drag, sărutul frumuseţii,
admirabilul joc al trăirii, matricea omenirii, izvorul dorului, dragostea
diafană a iubirii.
TEZAURUL
FOLCLORIC - dacoromân aşterne peste lumea urzită din plămada
sa o adiere de miracol, o corolă de lumini, o zare înmiresmată, o Liturghie
cosmică.
TRADITIA noastră precreştină poartă
în ea desăvârşirea, aşa cum Creaţia divină poartă în Sânul ei esenţa
împlinirii.
Dacă
Numele Domnului este sinonimul DRAGOSTEI, al Fecioarei MARIA, ca aură a
Frumuseţii absolute, DRAGOBETELE oglindeşte Prietenia, ca pe o savoare a
sufletului său.
Vocaţia
Românului-Dragobete este de a zămisli Candoarea, de a urzi Frumuseţea, de a
întrupa Adevărul, de a încânta Dorul, de a întruchipa pe cel Drag.
Doina Dacoromânului – Dragobete,
ca o harpă a paradisului transformă sufletul într-o lumină răsfirată dintr-un
joc zamolxian orchestrat de Mâna Celui Care
ne-a zidit în slava splendorii Sale.
Încântarea DRAGOBETELUI este o
CÂNTARE A CÂNTĂRILOR DORULUI CELUI DRAG.
Tezaur al sufletului pelasgo-daco-român,
DRAGOBETELE reprezintă suflul melodic al Universului ce respiră şi se inspiră din
el.
Destinul său este iubire din
iubire născut, împlinit în iubire, renăscut.
Cuvântul, cântecul, portul, muzica,
urătura, chiotul, fiorul, dorul, s-au
întrupat în chipul frumos al Dacoromânului, în iureşul plin de graţie al HOREI,
al Jocurilor.
Hora este un cuvânt pelasg
–primordial şi atestă în pământul şi în sufletele
noastre permanenţa Thraco – Daciei, ca Patrie a lumii. Pelasgo-Thracii au
transmis acestui binecuvântat pământ Dac, gustul niciodată desminţit al unui
înalt fast domnesc şi regal, transpus în veşmânt, în port, în podoabă, în
gingăşie.
Noi, Dacoromânii, am ridicat
eleganţa vestimentară a ţinutei populare la treapta unui principiu eminamente
divino-moral.
Mândreţea, mândria ca atribut
vestimentar s-a instaurat ca o virtute serafică.
Însuşi cuvântul <<
mundus >> înseamna la început eleganţa şi puritatea lumii pelasgo-thrace
.
De aici descende permanenţa miresmelor
înflorite a numelor sublime:
DOR - DRAG – DRAGALINA –
DRAGOBETE – DRAGOMIR - DRAGOMIRNA – DRAGOSLAVELE – DRĂGAN – DRĂGUŢ –
DUMNEZEU... (în Ardeal se foloseşte expresiile: Drăguţul, Mândrul, Slăvitul – ca atribute ale lui
Dumnezeu).
Tradiţia
este curajul care imprimă în culori şi în cânt raţiunea de a fi. De Tradiţie
suntem legaţi prin lumină şi de lumină prin Adevăr.
OMUL în esenţa sa poate fi
schimbat doar prin creştinismul ortodox şi prin muzică populară autentică.
CREDINTA şi CANTAREA
sunt esenţiale şi înălţătoare. Doar
DRAGOSTEA este dumnezeiască.
Sufletul dacoromânului îşi
deschide izvoarele din FRUMUSEŢEA nemărginirii Martirului şi Sfântului.
DACOROMÂNUL are atâta frumuseţe câtă muzică are în
suflet. Are atâta suflet câtă cântare se cuprinde într-însul. Muzica sufletului
său este adorarea pentru Hristos, iubirea de Neam şi veneraţia de Mamă.
DRAGOBETELE este mugurul credinţei
îmbobocit în mireasma nădejdii de astăzi şi fructul iubirii
de mâine.
Timpul IUBIRII este veşnicia
DRAGOSTEI!
Românul iubeşte ruga, floarea, lumina,
poezia, muzica, dar mai presus de toate simţurile sufletului şi cugetele inimii
sale iubeşte DRAGOSTEA.
Dacoromânul - DRAGOBETE se primeneşte în prinosul fiinţei sale
cosmice:
Câtă omenie atâta
tradiţie,
Câtă tradiţie atâta credinţă,
Câtă credinţă atâta morală,
Câtă morală atâta înţelepciune ,
Câtă înţelepciune atâta
lumină,
Câtă lumină atâta poezie,
Câtă poezie atâta muzică,
Câtă muzică atâta cântare,
Câtă cântare atâta sublim,
Cât sublim atâta savoare,
Câtă savoare atâta
splendoare,
Câtă splendoare atâta
iubire,
Câtă iubire atâta
dragoste
Câtă dragoste atâta sfinţenie,
Câtă sfinţenie atâta
Frumuseţe,
Câtă frumuseţe atâta
veşnicie,
Câtă veşnicie atâta
dumnezeire,
Câtă dumnezeire atâta
Dragobete!
Amin întru sublimul Emin!
Dacoromânia-Brusturi-Neamţ-23
Februarie 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu