PROTODACA- LIMBA DIVINĂ A PĂMÂNTULUI
(PRIMA PARTE)
Păziţi-vă limba mai mult decât lumina
ochilor...
(Sf. Ioan Gură de Aur)
Limba noastră-i graiul
pâinii,/Când de vânt se mişcă vara
În rostirea ei bătrânii/Cu sudori
sfinţit-au ţara.
(Alexei
Mateevici)
Despre
vechimea ancestrală a Familiei Patriarhale a Omenirii, respectiv a Neamului
pelasgo-traco-geto-dac sau proto-daco-român şi limba sa protoevanghelică s-a
vorbit şi se vorbeşte, s-a scris şi se va scrie mult pro sau contra.
S-a scris în vechime adevărul
istoric străvechi de către Părinţii Istoriei, de către marii bărbaţi politici
sau religioşi ai antichităţii care făceau parte din Marea Familie pelasgo-tracă
şi slujeau Adevărului divin dar şi istoriei Neamului şi lumii totodată.
Limba, spunea Părintele-poet Alexei
Mateevici creşte din sine, se înnoieşte
din sine pe temeliile bătrâne, nu are nevoie de ajutor străin. (Antonie
Plămădeală, Basarabia, Sibiu, 2003, p.25).
Mai
târziu,odată apăruţi, unii Cavalerii aşezaţi la „Masa rotundă” şi-au propus falsificarea şi furtul dovezilor cu privire
la vechimea limbii şi a naţiunii noastre ancestrale. Arhitecţii şi constructorii liberi care se
străduiesc să ridice o lume aservită doar intereselor lor de grup au dorit să
îngroape ADEVARUL existenţei celui mai de preţ tezaur al Naţiei noastre divin
alese, inventând axioma indo-europeană şi a puiului ei mai tânăr,”
romanizarea”.
Dar, cum Adevărul prăvăleşte piatra de pe mormânt, Înviază şi se
Înalţă, aşa s-a întâmplat şi cu istoria Neamului şi a Limbii noastre, care a
odrăslit marii Fii ai Daciei Mari, Fiii şi Părinţi deopotrivă,
şi a înviat neîncetat prin oamenii cu demnitate şi în egală măsură cu
autoritate în cercetarea ştiinţifică, fie din Sânul naţiei, fie din afara ei.
„Originea
limbii române se află în inteligenţa rumânilor strămoşi, oamenii râurilor cu
maluri fertile, din bazinul Dunării de Jos, autori ai primului neolitic
european, în România, inima vechii civilizaţii europene, în urmă cu 8-10 mii de
ani”, ne spune Lucian Cueşdean.
Graiul ţăranului român este limba Vechii
Europe, pentru că se poate dovedii cert
că nici o altă limbă europeană nu are
atâtea onomatopee autentice şi pentru că nici o altă limbă europeană nu are
atâtea cuvinte compuse direct cu o onomatopee autentică precum limba română.
Simbolurile păstrate de autenticul mediu rural românesc, motivele aflate
pe hainele de sărbătoare transmise de mame fiicelor spre aleasă nemurire sau pe
scoarţe,de taţi fiilor pe porţi sau în dantelăria prispelor sau a catapestamei
Sfântului Altar, etc. sunt prezente în toate teritoriile locuite de
traco-daco-geţi.
Hora,dansul magic ce a învins timpul alături
de străbunii noştri, este atestată arheologic de 5000 de ani, ritualul
prinderii în dans având ecou în sufletul naţiei nostre mai presus de puterea de
a explica a multora dintre noi.
Emoţionantul simbol care vesteşte primăvara, Mărţişorul doar românesc,
este atestat tot arheologic cu o vechime de 9000 de ani, la Schela Cladovei, pe
Dunăre.
De ce
astăzi se ignoră un adevăr atât de simplu născut din certitudinea că acest neam
a construit bordeie de lut timp de 20 000 de ani, până în secolul 19 pe toată
întinderea teritoriului locuit neîntrerupt de el ?!
Poporul dacoromân descendent din ilustrul
Neam Pelasgo-trac, scito-geto-dac s-a format cu multe secole înainte de anul
fatidic 106. d.Hr.
Mitogeneza unui popor este un proces
continuu de evoluţie spirituală a Neamului său.
Străbunii nu aveau nevoie să „împrumute”
de la cineva cuvinte,singura sursă real folosită a fost mediul natural în care
trăiau, graiul lor dezvoltându-se natural, având tot ce le trebuia în propriul
grai, de-o mare complexitate şi bogăţie, dezvoltat continuu deoarece fiind o
populaţie sedentară procesul de formare a limbii vorbite a fost unitar şi
armonios.
Graiul
strămoşilor noştrii există intrinsec, se defineşte pe sine însuşi prin
propriile sale cuvinte şi se poate dovedii că nu a fost nevoie să se apeleze, ca în cazul limbilor moderne, la
cuvinte din alte limbi sau dialecte pentru a-şi explica elementele intime.
Limba
vorbită de români îndeplineşte cumulativ cele două caracteristici necesare
dovedirii faptului că este o limbă naturală, lipsa „împrumuturilor” şi
existenţa radicalilor proprii.
Prin radical propriu se înţelege o rădăcină de
cuvânt, un element primordial de la care s-a plecat în formarea cuvintelor
compuse.
Aceste
rădăcini pot fi numite şi morfeme, iar primele morfeme, după Lucian Cueşdean,
au fost chiar sunetele din natură, onomatopeele.
Derivarea din onomatopee este rar întîlnită
în alte limbi, acolo este o excepţie, pe cînd în graiul rumînesc „compunerea
onomatopeică este aproape o regulă”, iar fără Î şi  nu pot fi redate autentic
sunetele din natură.
Multe
din cuvintele alcătuite cu ajutorul radicalilor sau a rădăcinilor de cuvinte
sînt cuvinte imagine, metafore, care lămuresc prin ele momentul intrării în
limba vorbită încă de români. Astfel, o vij-elie este este o furtună care face
vîj şi este produsă de Elie sau Ilie, un ste-jar este un lemn de esenţă tare,
căruia îi stă jar-ul mai mult timp(arderea sa este mai domoală), o săgeată sau
o pasăre face zbîrr în zb-or, o vie-spe este o spe-rietoare vie , o lin-gură
trebuie dusă lin la gură, altfel se poate vărsa conţinutul...
În sanscrită, limbă moartă cu cîteva sute de
ani înainte de întemeierea Romei aflăm, printre multe alte cuvinte şi
următoarele cuvinte păstrate în română identice: acasha(acasă), lup(lup),
Om(om), vrate(frate), lamba(limba), navasti(nevastă), luptă(luptă),
prans(prînz), dzambaiami(a zîmbi), dusman(duşman), crapaiami(a crăpa),
naiba(naiba) şi nu în ultimul rînd, apu(apa), şi multe altele.
Şi cu toate acestea despre aceste
cuvinte, (acasă, apă, lup, om, frate, limbă, luptă, a crăpa şi prînz) aflăm că
au etimon latin, nevastă are etimon slav, a zîmbi are etimon bulgar, duşman are
etimon turc, iar naiba se recunoaşte că nu se ştie cine l-a invocat prima dată
având etimon necunoscut.
Logica
elementară ar fi trebuit să conducă la concluzia că aceste cuvinte nu aveau cum
să intre în limba română din latină, slavă, bulgară, turcă,existenţa lor
identică în sanscrită dovedind evident
faptul că originea a fost comună cu româna vorbită astăzi, preluarea lor fiind
în fapt inversă, de la traco- daci în cadrul marii familii pelasgo-trace.
Existenţa
neîncetată a neamului nostru, pelasgo- traco- geto-dac care a rămas cunoscut ca
fiind românesc în zilele noastre, păstrător al limbii Vechii Europe şi al unor tradiţii şi obiceiuri ce se pierd în aura
mileniilor de dăinuire, o regăsim în nenumărate scrieri ale timpurilor apuse.
Răspunsul la întrebarea ce aduce mereu în discuţie lipsa izvoarelor
scrise ale acestui neam, astăzi este pe cât de cunoscut de marea parte a românilor
pe atât de ascuns de mereu aceeaşi „iubitori” de neam.
Distruge-i
unui neam izvoarele scrise şi roaga-te la Bunul Dumnezeu să-l pedepsească cu
uitarea Limbii sale !
Doar
la români mama este numită şi „ Micul Dumnezeu”, poate tocmai pentru faptul că
aceasta a reuşit să păstreze şi să transmită timp de milenii pruncilor limba
vorbită de neamul ales să fie creştin.
Să
încercăm să ne amintim, chiar şi doar printr-o aplecare fragmentară asupra
izvoarelor, că cei care au lăsat mărturie că lumea modernă îşi are temelia
aici, în spaţiul carpato- pontic nu sunt puţini.
Mulţi
dintre editori acolo unde apar cuvinte dacice deosebite morfologic de cele
latine în diferitele lucrări, le consemnează ca presupuse erori ale
caligrafilor, care de altfel sunt realităţi lingvistice orientale.
Micile deosebiri gramaticale nu şterg
marea asemănare a limbii geto-dace de cea traco-latină.
De o parte şi de alta a Dunării, pe o
întindere mare de pământ se vorbeşte de zece milenii româneşte şi „filologii”
şi „istoricii” romanizaţi orbecăiesc în „latinitatea” lor.
Hesiod (sec. VIII-VII î. d. Hr.)
în Theogonia sa (genealogia
zeilor) vorbeşte despre regina tracilor Hestia,
întemeietoarea dinastiei matriarhale, zeificată după moarte prin cultul focului sau al soarelui şi despre faptul că întreg spaţiul euro-afro-asiatic în care
trăia aparţinea imperiului trac şi limbii sale. Marele fluviu spune poetul este
Istru care curge frumos, iar faimoasa cetate
a culturii Histria a încununat cele
două nume celebre: Hestia şi Istru. (Zeiţa Hestia /Vesta cea dintâi
regină a strămoşilor Geto-Dacilor..., în revista Avant Post, 1991, nr. 7-8,
p.22)
Prin cultul lor, Fecioarele-proorociţe
oficiau în Altarul înţelepciunii viitorul primit prin inspiraţie dumnezeiască
şi întreţineau un foc material permanent, simbolizând lumina Tainelor primite.
Sibiylla Erythrea-reprezentantă a
înţelepciunii şi religiunii hiperboreilor /pelasgilor din nordul Istrului
sublinia în oracolelel sale: Oamenii din
Elada mă numesc o femeie din altă ţară. (N. Densuşianu, Dacia preistorică,
Ed. Meridiane, Bucureşti, 1986, p. 196-203)
Garda militară a Reginei Hestia şi armata
regatului ei erau compuse din temerarele şi neînvinsele amazoane.
Ion
Miclea şi Radu Florescu aduc în
lumină perlele artei protostrăbune, descoperind celebrele figurine feminine cu trăsături portretistice stilizate cu
sugestii de costum. (Preistoria Daciei, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1980)
Narcis Zărnescu ne lasă mărturie
cercetările sale în legătură cu fascinanta eră milenară a matriarhatului: Figurinele de lut modelate de strămoşii noştri
acum peste 8000 de ani Î.D.Hr. (a căror stranie asemănare cu cele descoperite
în culturile mesopotamiene Hassuna Samarra nu a scăpat specialiştilor),
judecând după Templul descoperit la Crăscioarele în apropierea Dunării şi datat
circa 5000 de ani î. d. Hr., ca şi Tăbliţele de la Tărtăria, faza timpurie a
civilizaţiei Turdaş-Vinca, sfârşitul mileniului al VI-lea î. d. Hr., sau după
sutele de vase miniaturale acoperite cu semne liniare, ale unei scrieri mai
vechi cu aproximativ 2000 de ani decât cea sumeriană, judecând aşadar, numai
după aceste câteva „probe”imposibil de falsificat, greu de trecut sub regimul
tăcerii, ca să nu mai amintim de misteriosul „obiect de aluminiu” descoperit în
1973 lângă Aiud, şi datând din cuaternar adică de circa, un milion de ani, istoria, marea istorie a lumii îşi are una
dintre „origini”şi în spaţiul carpato-danubiano-pontic. (Acolo unde începe
istoria, în rev. Pentru Patrie, 1989, IV, p.28-29)
În sprijinul atestării erei matriarhale pe
Terra subscriu şi figurinele feminine descoperite în Arealul caucazian (Vezi
Arta preistorică şi antică din regiunea Caucaziană, p. 200-203), precum şi cele
de la Libcova, descoperite de arheologul Eugen Comşa. (Diac. P. David, rev.
Mitropolia Olteniei, 1973, p.3-4, 251)
Hecateu, menţionează în fragmentul 352 că: Amazoanele vorbeau limba tracă, adică
getică.
Vasile
Pârvan referindu-se şi el la timpul matriarhatului foarte bine conturat şi
organizat statal afirma că: divinitatea
feminină getică adorată şi ca Hestia - Marea Zeiţă a pământului roditor şi
hrănitor, exista în Dacia. (Getica, p.164)
Regina traco-geţilor Hestia /Vesta a fondat
un stat bine centralizat şi organizat ca Regat-feminin, în Vatra căruia a
instituit Cultul focului sacru, atribuindu-l în primul rând cinstirii
Creatorului şi apoi înţelepciunii divine a Fecioarelor-hiperboreene,
Profetesele /Sibiyllele ori Fecioarele Vestale, numite aşa după regina lor.
Diodor din Sicilia-Tracul (80-21 î.d. Hr., a scris Biblioteca istorică în 40
de cărţi) menţionează că: la aşa numiţii
Geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea că el a intrat în legătură cu
Zeiţa Hestia, de la care a primit Legile Frumoase.
Socrate
şi Platon comentează Bellanginele
lui Zamolxis şi constată că: epodele sunt
vorbele frumoase care fac să se nască în sufletele oamenilor înţelepciunea.
(Fontes, I, p. 101)
Mihail
Eminescu se referă la Legile Frumoase şi le identifică cu: legea ospitalităţii, cu legea îndatoririlor fiecărui membru al
comunităţii, legea omeniei, localizate în obiceiul pământului, cunoscut de vecini ca ius valachicum sau legea
strămoşilor dătători de legi şi
datini. (Opere, IV, Ed. Academiei, Bucureşti, 1985)
J.F.
Neigebaur, afirmă că în anul 87 sub
regele geto-dacilor-Burebista, Deceneus introduce scrisul, artele şi ştiinţele
în Bellanginele. (Beschreihing der Moldau unde Walachei-
<>, Breslau, Joh. Urban Kern, 1859, p.1)
Mircea
Muşat, comentând textul lui Neigebaur, cu privire la Legile frumoase,
consemnează că erau cu mult mai vechi.
(Izvoare şi mărturii străine despre strămoşii poporului român. Ed. Academiei
Române, Bucureşti, 1980, p. 88)
Tacit ne dezvălui că: Romanii
sunt compilatorii acestor legi. Cele XII Tabule Romane, despre care vorbesc cei
vechi. (Tacit, Ann., 27; /Servius-Aen. VII-675); /Maria Ciornei, Dacia
magazin, nr. 33, Iunie, 2006)
Radu Stan Carpianu, relatează că la jumătatea veacului VI d. Hr.
Leges Belagines –vechea Colecţie de legi a Daciei era în plină vigoare, dar
botezate sub numele de Lex antiqua Valachorum, destul de active până foarte
târziu în documentele istorice ale Transilvaniei, Ungariei, Poloniei, Ţării Româneşti
şi Moldovei. Limba pe care o vorbesc
românii până astăzi, este o limbă latină, însă ea ne provine moştenire nu de la romani, ci de la
geto-daci. În 1986, el îşi întăreşte afirmaţia citându-l şi pe lingvistul
suedez Ekstrom Par Olof : Limba română este o limbă cheie, care a
influenţat în mare parte toate limbile Europei. (Enigma insulei, p. 71,
126, 214)
Zamolxis,
care a trăit cu 1300 de ani î.d.Hr. era un renumit medic, profet şi rege,
zeificat ca şi străbuna sa Hestia. El fondează o mare Şcoală Superioară a
spiritualităţii trace şi devine primul legiuitor al lumii vechi, instituind şi
cultul monoteist al monahismului precreştin. Universitatea lui Zamolxis era
condusă de marii Preoţi, care se numeau zalmoxa
/salmoxa. Zal /Sal=Preot; moxa=mare.
Să ne oprim atenţia asupra câtorva expresii-definiţii
ale lui Zalmoxis, care au constituit preceptele, normele moral-religioase în
Constituţia zalmoxiană a Legilor Frumoase:
Cauza
este acel ceva din care se naşte ceva. /Cauza principală este cauza din care se
nasc toate celelalte. Orice mişcare este izvor al acţiunii, chiar şi în cazul
obiectelor neînsufleţite, atâta vreme cât, în diverse chipuri, prin calităţile
şi efectele lor, contribuie hotărâtor la ideea de bine şi frumos a celor vii. Orice
este s-a întâmplat dintr-o cauză. Mintea omenească nu este în stare să
înţeleagă ideea perfectă a Justiţiei Divine. După trecerea sufletului din
această viaţă, vor fi date răsplăţi şi pedepse în modul cel mai corect.
Dumnezeu trebuie să fie cinstit, să I se aducă jertfe. Părinţii trebuie să fie
respectaţi. Să duci o viaţă cinstită. Să nu faci nimănui vreun rău. Să i se
de-a fiecăruia ce i se cuvine de unde se trage numele de om. (Carolus
Lundius, Zamolxis-Primul Legiuitor al Geţilor, Trad. Maria Crişan, Ed. Axa,
Cap. IX, p. 179)
Jaques
Matter aduce în discuţie Şcoala
Superioară a lui Zamolxis, filosofia traco-geţilor şi marii Preoţi-Dascăli. El
presupune că Academia lui Zamolxis ar fi fost chiar celebrul Sanctuar de la
Sarmisegetusa-lumina lumii vechi. El îl venerează şi pe învăţatul-pedagog Sfântul
Clement Alexandrinul.
Vasile
Stanciu şi Teodor Diaconu,în
studiile publicate pornesc de la descoperirile publicate de V. Pârvan, care
includ cele două statuete din bronz şi inscripţia de la Histria, orpindu-se la
statueta de la Curtea de Argeş cu scrierea ieroglifică, care stabileşte
existenţa primului rege din Nordul Istrului, Uranus.
De pe statueta din bronz de la Curtea de
Argeş se descifrează fragmente din cultul lui Osiris: Cuvintele lui Osiris de iubire... Domn al celor două pământuri...!
Logosului divin I se atribuiau 42
de cărţi sapienţiale care au pus baza hermeneuticii-ştiinţa interpretării
textelor vechi. Se specifică numele Letei-mama mitică a lui Apolo,care a ars
Vedele, cărţile din limba adamică: la
Arnota, alte nume: Lela, Tit (Arges), Set, Abel, etc. Pe statueta de la Adam Clisi, care înfăţişează
primul sacerdot al Europei, regele-preot descifrează scrierea de pe Epitrahil,
confirmând faptul că scrierea pictografică îşi are leagănul în Dacia. Această
scriere reprezintă unul din primele
documente ce pun în lumină adevărul că pe Valea Dunării, în spaţiul dintre
Carpaţi, Dunăre şi Balcani, s-a vorbit o limbă protodacă, protolatină din care
s-a desprins apoi şi Latina Italiei şi confirmă autohtonia şi continuitatea
poporului român pe aceste meleaguri.
Un prim text al descifrării sună astfel:
Asta
este OM Ikaron, născut alb, mag ADAM: pe paradise spus PUER Atma-omul Niag
(Agni); îi ram Cogaion, M., sau Sens SOMA ma-sa DM datam prima-n AMANGIA.
Numele Hamangia implică istoric câteva
consideraţii esenţiale: Încă din
Paleoliticul mijlociu (100 000-40 000 î.d. Hr.) peşterile Cheia (La izvor) şi
Târguşor (La Adam) din Dobrogea au fost locuite intens.
Autorii relevă faptul că: cultura Hamangia susţine polaritatea
unităţii iniţiale a culturii şi civilizaţiei cu mult înainte de apariţia
religiilor şi etniilor. ( Limba vorbită de Adam şi Eva,, I, 1996, p.17)
D.
Berciu aplecându-se şi el asupra genezei dacoromâne scoate în relief
evidenţa că: la noi neoliticul începe pe
la 5500-2000 Î.d.Hr., când comunităţile vorbeau o limbă pre-indo-europeană...
Problema continuităţii nu trebuie deci
limitată numai la Dacia Romană. Se ştie că noua provincie nu a cuprins întreaga
vatră –multimilenară-a Daciei lui Burebista şi Decebal. În afara hotarelor ei,
au rămas dacii din Maramureş, Crişana, Moldova şi Muntenia. Ei au reprezentat
Dacia liberă şi au continuat să trăiască în formele de viaţă tradiţionale. Pe
cursul Nistrului superior se aflau Costobocii dacici, creatorii culturii numite
Lipita, integrată şi ea în marea unitate etnoculturală geto-dacică. Mai la sud
în Moldova de nord şi centrală, se aflau Carpii, care până către mijlocul sec.
III d. Hr. au fost în fruntea coaliţiilor antiromane, fie singuri, fie împreună
cu aliaţii. Ei au creat o splendidă civilizaţie dacică [...] Până nu de mult
erau semnalate în judeţul Bihor, Satu Mare, Maramureş, Sălaj şi Arad,
aproximativ 100 de aşezări ale dacilor liberi, exponenţi ai complexului
Sîntana-Arad-Mediaşul Aurit. (Zorile istoriei în Carpaţi şi la Dunăre. Ed.
Ştiinţifică, Bucureşti, 1966, p.39; Continuitatea poporului român în vatra
Daciei străvechi în lumina descoperirilor arheologice, în Noi Tracii, 1981,
Noiembrie, p.2)
Sanchoniathon,
identifică în Cosmogonia sa ca
inventator al scrisului pe Taautus,
din a XII-a generaţie de la Protogenus (primul
om, Adam, pe care egiptenii îl numeau Thoor,
alexandrienii Thoyth, iar grecii Hermes. Din Sydyc (Cel drept, fratele lui Misor, tatăl lui Vulcan, se trag
dioscurii sau cabirii sau corybanţii sau samotracii. (Eusebiu de Cezareea, De Praeparatione Evangelica, III)
Valerius
Flacus aminteşte de conflictul
militar dintre geţi şi egiptenii lui Sesostris, care era încrustat pe porţile
Templului de la curtea regelui Aetes
din ţinutul hiperboreenilor /geţilor. (Poemul Argonautice)
Nicolae
Densuşianu îl citează pe Pliniu
(lib. VII, 3.3) care afirma că: Seminţiile
scite, atât cele din Asia cât şi cele din Europa au purtat în vechime numele de
abarimon, adică arimonii albi sau vechii Aramei,Arimini, Arieni .
C.
B. Ştefanovschi înţelege foarte
limpede această afirmaţie majoră a lui Pliniu: Reiese că, în conformitate cu Plinius (23-79), poporul sciţilor, care
trăia între teritoriul Daciei şi Munţii Urali, dar, şi până la poalele
Caucazului, se identifică cu un singur nume:Aramei.
O informaţie identică vine şi de la Aristotel care face trimitere la
originea tracă a scito-arameilor. ( Din Arhivele Daciei, Cap. 9)
Arimii,
vechii locuitori ai Daciei se mai numeau rumoni sau rumuni. (N. Densuşianu,
Dacia Preistorică, vol II, p. 165)
Coroborând descoperirile arheologice privind
scrierea, de la cele mai vechi până la cele de la Tărtăria-Turdaş-Vincea,
ajungem la concluzia că inventatorii scrisului au fost Strămoşii noştri. Toth, Hermes, ori Sarmis sunt de fapt denumirile unuia şi aceluiaş Părinte al
scrisului, din care se trag etnonimele unui aceluiaş neam arimii, aramanii-vorbitorii limbii sfinte aramaice vorbită de
Mântuitorul omenirii Iisus Hristos.
Procopiu
de Cezareea (sec. VI) consemnează modul de viaţă al unui trib trac: Acesta este modul de a trăi al locuitorilor
Insulei Thula, care se deosebesc de multe alte naţiuni. Una din ele mult mai
înfloritoare decât celelalte şi foarte numeroasă, este cea a Gautonilor care
s-au aşezat lângă Herulii (popor scit locuind în regiunea lacului Maeotis,
Marea de Azov de azi) sosiţi acolo. Aflăm întâia oară că Goţii sunt de fapt
Geţii, Gautoi. La Procopius, Thula se afla la extremitatea Oceanului
Septentrional (pro th Arktw ta eata),
iar la Cicero, Thula era situată în zona Crivăţului, Scandia sau Scandinavia.
La origine s-a folosit cuvântul Arkto,
adică popor marţian. La Marte grecii spun Arh,
la geto /goţi Ari; gr. Kottein /în loc de
koptein =a despărţi; a ucide; a pustii
prin sabie. În gerică avem kotta, deci din ari+koto=arkto. (De Bell. Goth.,
lib.IV, cap.XX, p.m. 620)
Berger
în cunoscuta sa lucrare Histoire de l’ecriture, la p. 205,
menţionează că: alfabetul a fost
răspândit sub forma şi sub numele aramilor,
o populaţie pelasgă, numită şi arimi sau
arimaspi.
Claudianus
în Panagericul despre consulatul VI al lui Honoriu (Praef. V, 18)
numeşte ţara giganţilor inarime,
similarul grecescului ein Arimois.
Tertulian
aminteşte despre Cartea lui Enoh, tatăl lui Matusalem-
prototipul Arhiereului lumii vechi prehristice, care a instituit şi rânduit
slujirea Arhieriei, prefigurându-L pe Mântuitorului Iisus Hristos-Arhiereul
veşnic, salvată de la Potop de Noe, aminteşte de un nume, Sarmis, alături de Sarsan şi Zazas (nume armino-trace), care l-au
înveşmântat pe Matusalem şi i-au pus pe creştet o coroană strălucitoare.
Lucius
Ampelius (sec. d. Hr.) numeşte o
serie de ramuri ale neamului pelosgo-arimini: traci, daci, sciţi, getuli, besi,
bitini, frigieni, capadocieni, sarmaţi, moesii, macedonienii, grecii, ilirii,
panonii, dalmaţii, alanii, brahmanii, etc. (Liber Memorialis, Cap. VI)
Berosus,
consemna pe la anul 284 î. d. Hr. în opera sa Istorii, că: atât caldeenii
cât şi sciţii descendeau din nemurile înfloritoare ale traco-geto-dacilor.
(Augustin Deac, Dacia magazin, nr. 5, Iunie 2003)
Dexip
scrie în Cronica sa universală pe la anul 260 d. Hr., că sciţii care se numeau şi goţi (geţi) au
trecut în număr mare fluviul Istru, pe timpul lui Decius (249-251) şi au
pustiit teritoriul stăpânit de romani. Desigur că în armatele goţilor erau
prinşi şi înrolaţi o bună parte din Sciţi şi din Geţi, şi acesta este motivul
pentru care sciţii sunt „numiţi goţi”-după conducătorul lor. (Fontes, I, p.
732-735)
Cato
Major (234-149 î.d. Hr), consemnează
în lucrarea Origines, că: geţii aveau o scriere cu foarte mult timp
înainte de fondarea Romei. (Maria Crişan, Geta-matcă a limbilor euro-asiatice, p.3)
Eusebiu
de Cezareea, sec.IV.d. Hr. spune
clar că: împăratul Decius a căzut în 251,
conducând mult lăudatele trupe ale Romanilor ca să lupte împotriva Geţilor.
N-a fost vorba deci de o „golire a Daciei ocupate”, n-a fost vorba de
renumita „retragere aureliană”, ci pur şi simplu de o înfrângere suferită de
romani din partea Dacilor liberi, ajutaţi şi de rudele lor din afară, altfel
spus de o retragere, dar sângeroasă, la 271 d.Hr.
Eutropius
în anul 369 d. Hr. un veac mai târziu deci, consemnează că: Aurelian împăratul, după luptele cu Geţii a
golit provincia Dacia (Romană), iar Romanii pe care i-a scos de pe ogoarele şi
din oraşele Daciei i-a aşezat în partea de mijloc a Moesiei. (Fontes, I,
p.561 /Gavrilă Copil, Pierit-au Dacii? Unde sunt Romanii din Dacia?..., în Noi
Tracii, 1981, Noiembrie, p.2)
Afirmaţia lui Eutropius este categorică: pe
Romani (Aurelian) i-a scos de pe ogoarele şi din oraşele Daciei...
Păi,
cum rămâne cu arhi-vehiculata idee, teză, ipoteză, teorie că: ...Dacia a fost golită de întreaga populaţie
băştinaşă la anul 271...?!
Iordanes scria pe la anul 551 în opera sa Faptele Romanilor, astfel: Decius
însuşi în timpul luptelor cu Geţii a
murit de o moarte năprasnică împreună cu fiul său Abrittus... Împăratul
Aurelian, rechemând (îi absolvă pe împărat şi pe romani de ruşinea
pricinuită de înfrângere, n.a.) de acolo
legiunile, le-a aşezat în Moesia şi acolo într-o parte a acesteia, a întemeiat
Dacia Mediterranea şi Dacia Ripensis. (Fontes, II, P.39)
Istoricul Nicolae Densuşianu în Dacia preistorică face cel mai amplu studiu asupra
Antichităţii şi descoperă izvoarele etnogenezei europene care ţâşnesc din Spaţiul carpatic. Citindu-l pe poetul
Ovidiu, constată izbitoarea asemănare între limbile geto-dacă, sarmată şi
latină, afirmând că: Limba dacică-latina
vulgară a dat naştere limbilor romanice moderne. (Ed. Meridiane, Bucureşti,
1986, p.679)
Dumitru
Bălaşa, preotul-istoric, că România este Vatra a ceea ce am numit Vechea Europă, o entitate culturală cuprinsă
între 6500-3500 î.d.Hr., axată pe o societate matriarhală, teocratică, paşnică,
iubitoare şi creatoare, care a precedat societăţile indo-europene patriarhale.
Concluzia autorului: Cea mai veche civilizaţie a terei nu trebuie căutată la Ecuator, ci la
paralela dacică, care înconjurând pământul, ocrotea aici vatra Vechii Europe şi
cu proeminenţă, a unei strălucite civilizaţii. (Dacii de-a lungul
mileniilor. Ed. Orfeu, 2000, p.7)
Dumitru Bălaşa ne opreşte atenţia şi admiraţia asupra momentului
revigorării dacilor, respectiv apogeul lor, care a coincis cu apusul Romei.
Împăraţii Galerius Maximianus şi Maximianus Daia (unchi şi nepot de soră, fiică
a crăiesei Romula de Romanaţi, Romula- Reşca, ajutaţi de marele comandant
Constantin, viitorul împărat, pun bazele imperiului tânăr Dac, începând cu anul
305. d. Hr.unde majoritatea populaţiei şi
armata o forma elementul dac iar limba vorbită de la un capăt la celălalt al
lumii vechi era limba traco-dacă. (Marele Atentat al Apusului Papal
împotriva Independenţei daco-românilor. Liga Română de Misiune Creştină,
Cluj-Napoca, 1999, p. 6)
Ilustrul părinte-cercetător trage semnalul
de alarmă, alături de cucernicul său avertisment:
Vorbind despre limba Dacilor trebuie să ţinem cont de calitatea limbilor
sacre ebraică, greacă, latină şi după secolul IX, a limbii slave, Limba
daco-română fiind o limbă populară generalizată în Asia de vest, în Europa, în
nordul Africii, a căpătat mai târziu influenţa latinei clasice şi a limbii
elene, socotite limbi sacre. Ceva mai mult. Elementele şi formele dace, au fost
considerate erori ale caligrafilor şi pe parcurs, fiecare transcriitor de texte
a corectat formele limbii dace, în sensul şi forma limbilor greceşti şi latine,
denaturându-le. (Dacii de-a
lungul mileniilor, op. cit. p.116)
Prezenţi
masiv continuă părintele-istoric în
Moscopole, Ohrida, Bosnia, Saraievo, Crusova, Bitolia, Skoplje, Seres, Drama
Kavala, Atena, Pireu, Bitinia, Tokai, Budapesta, Leipzig /Lipsca, Cracovia,
Lemberg... America, este o amplă dovadă a viabilităţii peste veacuri a
Traco-Dacilor şi a limbii lor.
O
dovadă că limba dacică era de circulaţie mondială este şi numele Carpaţi. În albaneză
karpe=stâncă, Karput-oraş în Anatolia, Karpathos-insulă
în Mediterana, Carpates oros-oraş în
Cipru, Carpentoracte /Carpentras-oraş
al Alpilor francezi, Carpetanei-unul
dintre cele mai puternice şi vechi triburi ale Hispaniei. (Rev. Noi Tracii, 1985, Septembrie, p.17)
Horaţiu, spune într-una din Odele sale (II, 20) că popoarele
de limbă tracă sunt locuitorii de la
Bosfor, getulii din Africa, hiperboreii, colchi, dacii, gelonii, iberii, volcii
şi ligurii de la Rhodan.
Quintilian
remarcă următorul aspect: dacă se adaugă la cuvintele latine, ori se
lasă pe dinafară, unele litere sau silabe, se obţine limba barbarilor
(tracilor).
Carpacrat
din Alexandria-înţeleptul aristocrat
traco-dac din sec. II. d. Hr. prezintă discipolilor săi înrudirile dintre Esenieni traci şi Polisteii daci, monahi ai Ordinului Purităţii, emblema Ofiţilor daci-casta medico-sacerdotală
care reprezenta comparativ steagul dacic şi şarpele ridicat de Moise în pustie
(tot cu efect spiritual terapeutic), precum şi o gnoză spirituală anti-iudaică,
panteistă, în care cinstea pe marii gânditori, alături de Iisus Hristos,
comunitatea bunurilor şi a femeilor. (Mihai Coman, Mitologie populară
românească, Ed. Minerva, Bucureşti, 1986, p.191 /Maria Dogaru, Însemne
geto-dacice, în rev. Lupta întregului popor, 1986, nr. special, p.58-59 /Stema
Voievodului Litovoi, în Magazin istoric, 1985, Octombrie, p.6-8)
Clement
Alexandrinul conducătorul Şcolii din Alexandria până la anii 202-203 d.Hr.
a fost unul dintre cei mai mari dascăli ai lumii vechi. El a lăsat posterităţii
două lucrări esenţiale: Pedagogul şi Stromatele (Covoarele), din care cităm un
fragment: După părerea mea, cu toţii şi
brahmanii şi odrisii=tracii şi geţii şi egiptenii, cunoscând marea
binefacere pe care au primit-o de la
înţelepţi, i-au cinstit ca zei, au rânduit ca filosofia lor să se înveţe în
şcoli. Platon şi Pitagora au învăţat de la barbari. Geţii-neam barbar (purtător
de barbă), dar nu necunoscător al filosofiei, aleg un delegat (jertfă) pentru
eroul lor Zamolxis. (Histoire critique du Gnosticisme, I-II, Paris, 1828, p.40,
49, 231 /I.B.U., I, 1954, p.145)
Herodot-
Părintele Istoriei (a scris 9 istorii ): După
indieni, neamul tracilor este cel mai
mare dintre toate popoarele...Tracii
poartă multe nume, fiecare după ţinutul în care locuieşte, dar toţi au în toate
obiceiuri asemănătoare.
Ceea ce se remarcă din expresiile sale este că
Peninsula Balcanică era locuită de traci şi toţi grăiau aceeaşi limbă.
Vasile Gaja, ne confirmă acest adevăr: Presupunând o zonă de mărimea Peninsulei
Industan, teritoriul indienilor, translatată în această parte a Europei, ce
vedem? Vedem că acele bucăţele din Peninsula Balcanică pe care le-am populat
noi cu traci ocupă suprafaţa Albaniei, Bulgariei, Cehiei, Slovaciei, Italiei, Poloniei,
României, Ukrainei, Ungariei şi popoarelor rezultate din Yugoslavia luate la un
loc. Uluitor?
Şi
încă nu e totul; Herodot mai spune că tracii se găseau şi pe ţărmul sudic al
Mării Negre, adică pe ţărmul răsăritean al Mării Egee. Ori dacă adăugăm acum
spaţiului balcanic trac şi partea apuseană a Asiei Mici, Frigia, cum i se mai
spunea, ne apropiem de „similarul Industan”. (Vă rog să remarcaţi că nu mă
ating de Grecia grecului Herodot, îi las spaţiul necesar în care să-şi scrie
opera pe care o cităm.) (Unde a
dispărut Limba Dacilor? A.F. Gaja Vasile-Bucureşti, 2002, p. 34)
Tot marele Herodot ne desluşeşte într-un fel misterul
locuitorilor aflaţi dincolo de marele Istru: ...Eu am reuşit să aflu numai despre locuitorii de pe malul celălalt al Istrului,
numiţi Sigyeni... Hotarele lor se întind până în apropierea Eneţilor de la
Adriatică. (Istorii, Ed. Ştiinţifică, 1984, trad. şi note Felicia V. Ştef
/Sadelina Piatkowski, cartea a V-a, cap. III, IX)
Eneţii nu erau alţii decât veneţii /veneţienii, adică
tot traci.
Sigyenii
spune Apolonios din Rodhos sunt sciţi
amestecaţi cu traci. (Argonautica IV, 320)
Strabon îl confirmă pe Apolonius, arătând că şi în Caucaz
trăieşte o populaţie a sigyenilor. (Geografia, cap. 250)
Strabon, în Geografia sa (17 cărţi) spune foarte limpede: dacii şi geţii vorbesc aceeaşi limbă sau geţii sunt un neam de aceeaşi limbă cu tracii... Geţii locuiau şi pe un
mal şi pe celălalt al Istrului, ca şi misii, care sunt şi ei traci şi care acum
se numesc moesi. Tot el mai aminteşte de un Codice de legi ale Agatârşilor,
vechi de 6000 de ani î. d. Hr. ( Geografia, VII /III, 10, 13 /Fontes, I, p.
225-227 /238-239)
Platon, mărturiseşte afirmaţia
maestrului său Socrate privind Fecioarele
hyperboreene-Sybilele profetese, care au adus tablele triunghiulare de aramă cu conţinut eshatologic: După ce s-a despărţit de trup, sufletul se
duce la judecată. Hiperboreenii populau regatul nordic al Dunării.
Cato cel
Bătrân-Maior (234-149) afirmă că geţii cu mult înainte de întemeierea Romei,
cântau în Ode scrise vitejia eroilor lor.
Lucius Caelius Lactanţiu- apologetul
creştin remarca precum că Dacii care au
ajuns stăpânii lumii aveau capitala la Tesalonic, marea Cetate a tracilor-daci.
Dionisie-Areopagitul (Areopagetul-getul din Areopag, sec.I d.Hr.), consemna
o evidenţă de netăgăduit: În ceea ce urmează voi scrie despre cea mai mare ţară
care se întindea din Asia Mică până în Iberia şi din nordul Africii până
dincolo de Scandinavia [...] Ţara imensă a dacilor. (Fontes, I, p. 529)
Şi
dacă anul 2013- anul Sfinţilor Împăraţi Daci
Constantin şi Elena – a consfinţit la 31 august, Ziua Sacră a Limbii Române să cerem
binecuvântarea Bunului Dumnezeu pentru vrednica Ei cinstire !
29/08/2013† Sfântul Ioan Botezătorul
Brusturi, Neamţ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu